Aankoopkeuring dealer auto

A

Anoniem

Guest
Goedenavond,

Ik ben van plan de komende maand mijn eerste auto te kopen. Gaat om een occasion van 2018-2019 met minder dan 60k op de teller.
Auto staat bij een top 4 van dealers qua vestigingen (voor zover dit iets zegt).
Uiteraard Bovag garantie. Is het doen van een aankoopkeuring toch altijd handig om erbij te doen mits de verkoper uiteraard akkoord gaat.

Weten jullie ook goede garages waar je aankoopkeuringen kunt laten doen?

Alvast dank!

Ik zou het bij zo'n nieuwe auto niet doen.
De kans op problemen is klein, alleen bij import zou.ok hem laten keuren.

Met een jaar Bovag of merk garantie zou ik een dergelijk jonge auto niet laten keuren. Wel belangrijk is dat de historie volledig bekend is.

Bij een Vakgarage kun je eenvoudig een auto laten keuren.

Een collega had een auto gekocht van 2 jaar oud. Die had achteraf flink schade gehad. Deze schade was slecht herstelt. De auto was bijna niet meer uit te lijnen.

Dus niets is uitgesloten. Maar ik denk dat een dealer dit soort slecht herstelde auto’s niet verkoopt.

Als je bij de handel of een particulier een jong gebruikte auto koopt. Dan zou ik juist wel een aankoop keuring doen. Het gaat dan over serieus geld. Daar zou ik niet mee willen gokken.

Merk dealer is zekerheid, maar daar betaal je ook voor.

Ik doe her niet bij serieuze auto's met garantie.
Als je het binnen 6 maanden niet merkt dat er iets serieus mis is kan je er ook nog wel 5 jaar mee doorrijden.

Erwin 1402253 zei:
Een collega had een auto gekocht van 2 jaar oud. Die had achteraf flink schade gehad. Deze schade was slecht herstelt. De auto was bijna niet meer uit te lijnen.

Dus niets is uitgesloten. Maar ik denk dat een dealer dit soort slecht herstelde auto’s niet verkoopt.

Als je bij de handel of een particulier een jong gebruikte auto koopt. Dan zou ik juist wel een aankoop keuring doen. Het gaat dan over serieus geld. Daar zou ik niet mee willen gokken.

Merk dealer is zekerheid, maar daar betaal je ook voor.

Dat soort dingen zie je meteen bij een eerste aanblik, of hooguit een proefrit. Dus gewoon goed naar de auto kijken en er mee rijden, als er dan niks geks is, is een aankoopkeuring nergens voor nodig.

* 4/5 jaar oud i.c.m. pln. 60.000 km = kan zijn dat ie uit de Private Lease is gekomen en die hebben vaak minimaal onderhoud gehad; vraag dus wie/wat de vorige eigenaar is geweest: leasemaatschappij of particulier (als ze dat niet willen vertellen kijk dan of het een BTW-auto is: wel is bedrijf dus kan leasemij zijn, marge = particulier).
Bij PL kan het zijn dat de banden en remmen nog net boven minimum zitten (want nog nooit vervangen), dan heb je wel garantie maar mag je toch wat duur onderhoud aftikken.....neem dus iemand mee die verstand van auto's heeft om banden/remmen na te kijken ! Of vraag uitdraai onderhouds- en reparatiegeschiedenis op.....
Je kan ook een garage in de buurt (bv een onafhankelijke vakgarage) de auto in een uurtje laten nakijken en vragen naar hun mening op banden/remmen/event. schadegeschiedenis en rest van onderhoudstoestand; kost je misschien €100 maar dan weet je waar je aan toe bent
* neem minimaal 1 jaar garantie en eventueel vlak voor einde garantie een zgn. einde-garantie keuring; dan kan je alles wat ze dan vinden op kosten van de garantiegever laten herstellen
* ook dealers zijn soms oplichters dus neem alle mooie woorden met een kilo zout: als ze bv zeggen dat ie nooit schade of nooit ernstige schade heeft gehad: laat het in het koopcontract zetten ! zet sowieso alles wat je afspreekt zwart op wit, dan sta je altijd sterker mocht er wat zijn !

Maak vooral een goeie proefrit en kijk alles na of het werkt. En zorg dat je onder de auto kunt kijken op de brug, inspecteer op evt. lekkages en slijtages. Een aankoopkeuring doe je dan al voor een deel zelf. Rijd op verschillende wegdekken, ga de snelweg op, rem hard bij 80 km per uur op scheef trekken, laat het stuur los om afwijkingen in rijgedrag vast te stellen, druk elk van de vier hoeken in (flink na veren betekent schokbreker slijtage) en kijk of de motor schoon is en de vloeistoffen op peil zijn. Let op piepjes, kraakjes en lampjes. Lees de info op finnik.nl en schaf voor een paar euri een rapport aan over eventuele apk problemen. Stel vragen, bekijk de historie goed, neem nooit genoegen met: "oh dat is een kwestie van inrijden", oid.

En koop de auto uitsluitend als je zelf helemaal tevreden bent.

Mijn ervaring is dat niet iedereen dat gevoel heeft. Die collega heeft hem ook weer verkocht. Ook weer particulier.

Terug
Bovenaan