Aankoopadvies - Waar naar te kijken (Ford Fiësta etc.)

Leistung

Net ingestapt
Goedemiddag allemaal,

Ondanks dat ik al jaren een rijbewijs heb was het van een eigen wagen nog nooit gekomen. Er was niet echt noodzaak en het ding slurpt toch elke maand wel wat geld op. Nu is het moment dan toch daar om een auto te kopen. Heb al naar van alles gekeken en een 1/3-serie, A3, ander 'sportief' model of gewoon een Amerikaan met V8 hebben al door m'n hoofd gespookt de afgelopen jaren. Het gevoel als autoliefhebber neigt nog steeds naar dit soort auto's te zoeken maar het verstand zegt dat ik toch beter, zeker als eerste auto, iets kleiners en goedkoper in onderhoud kan gaan zoeken. Dan kom je al snel in de klasse van Corsa's, Polo's en Clio's terecht. Ik verwacht om en nabij de 10k kilometer per jaar te gaan rijden dus een diesel zal niet interessant zij.

Ik heb verder eigenlijk ook nog wel wat eisen:
  • Cruise Control
  • <150.000 km en het liefst nog beneden de ton
  • Het moet een beetje ogen (en ja dat is subjectief) Maar i.i.g. geen C1 oid
  • Een vermogen waarmee je gewoon heel fatsoenlijk mee kunt komen in het verkeer
  • Budget: ~5000

Suggesties zijn dus van harte welkom maar ook over bijv. specifieke uitvoeringen welke je wel/niet moet hebben.

Nu heb ik natuurlijk zelf al van alles bekeken en kwam een hele mooie Ford Fiësta 1.6 uit bouwjaar 2010 tegen. Voldoet eigenlijk aan alle eisen en is ook rijk uitgerust maar deze heeft al 170k aan kilometers gelopen... Dat is al best wat natuurlijk maar aan de andere kant hoeft de km-stand niet alles te zeggen. Heb al diverse filmpjes met aankoopadvies bekeken voor de Fiësta's uit deze bouwjaren en er kwam toch vaak naar voren dat het toch wel relatief betrouwbare auto's zijn. Zijn er hier mensen met ervaringen met dit model en/of weten jullie waar je absoluut op moet letten bij deze serie al dan niet i.c.m. deze km-stand (veelvoorkomende gebreken of distributieriem en ander groot onderhoud)? Bi Of is iets met deze km-stand toch beter helemaal te mijden voor dit budget. Mijn insteek is in ieder geval om er gewoon een paar jaar in rond te kunnen rijden zonder dat ik voor grote onaangename verassingen kom te staan. Nu weet ik dat dit van tevoren natuurlijk nooit te zeggen is maar we gaan even uit van het gemiddelde.

Alvast bedankt,

Ik zou me juist niet blindstaren op kilometerstanden. 170.000 km voor een 11 jaar oude is gewoon gemiddeld 15.000 km wat een heel normaal kilometrage is. Als die dan ook nog netjes elk jaar zijn beurten heeft gehad. De auto niet rammelt, geen rare slijtageplekken heeft, goede banden en nog fijn stuurt, remt en rijd koop je inderdaad een heel fijn ding!

Bij deze leeftijd is 170.000 km een vrij normale kilometerstand. Als de auto goed onderhouden is en in nette staat is, dan kan dit een prima koop zijn.
De Ford Fiesta is een leuke auto.

Goede alternatieven zijn bijvoorbeeld de Suzuki Swift, Renault Clio, en Fiat Grande Punto.

Ik rij zelf een Ford Fiesta 1.6 120pk uit 2009. Met jouw wensenlijst inderdaad een uitstekende optie. Tot dusver een hele betrouwbare auto voor mij gebleken. Die van mij heeft nu 150k op de teller staan en ben nog niet tegen onverwacht groot onderhoud aangelopen.

Enige nadelen waar ik tot dusver tegenaan gelopen ben is dat de auto een schokje geeft bij lastwisseling (mijn exemplaar) waarbij de dealer niet de oorzaak kan vinden, en dat hij af en toe slecht in z’n achteruit gezet kan worden (een algemeen Ford probleem).

Ga er wel even een proefrit mee maken. Naar mijn mening rijdt hij fantastisch, maar er zit bijvoorbeeld geen turbo in. Een atmosferisch blok rijdt toch heel anders dan de kleine geblazen blokken die veel concurrenten hebben. Moet je van houden (en dat doe ik). Laat maar weten als je nog concrete vragen hebt.

Mocht je het interessant vinden, ik heb een uitgebreide review geschreven over mijn Ford Fiesta:

https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/ford-fiesta-1-6-titanium-2009/

Hier wat occasions met war minder km, maar ook voor deze geldt dat onderhoud historie belangrijk is.

2x Opel
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/147306730/Android?s=181-50-22-0-2-11&portals_amount=4&portals_dealersite=0&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/145583392/Android?s=181-50-22-22-1-49&portals_amount=1&portals_dealersite=0&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

Ford Focus
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/147642343/Android?s=181-50-22-22-1-14&portals_amount=2&portals_dealersite=1

Seat Ibiza
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/147638133/Android?s=181-50-22-22-1-10&portals_amount=4&portals_dealersite=1

Bedankt voor de reacties allemaal, zo te lezen had ik ook met deze keuze geen slechte koop gedaan.

Hoewel ik de Fiesta in deze klasse (en zeker deze uitvoering) wel een van de mooiste auto's vind is mijn keuze uiteindelijk toch op iets anders gevallen. Naast de Fiësta ook nog wezen kijken naar een Polo 1.6 (ja ja saaier kan niet) met een kleine ton op de teller. Door de lagere km-stand en met het oog op restwaarde leek me dit een net wat verstandigere koop.

Een polo 1.6 stamt nog uit de betrouwbare pertiode van vw, dus das niet verkeerd. Ivm restwaarde hoop ik wel voor je dat het een 5 deurs is en dat die zaken als fabrieksradio en airco aan boord heeft. Climate control zal helemaal perfect zijn

Veel plezier met de VW Polo.

De restwaarde lijkt mij in deze prijsklasse niet heel belangrijk, vaak betaal je dat nu dubbel en dwars extra.

Terug
Bovenaan