Aankoopadvies volvo S60/S80 ~12K

A

Anoniem

Guest
Ik ben al een tijdje aan het oriënteren voor een vervanger voor mijn Honda civiv 2.2 diesel uit 2012. De reden hiervoor is dat ik een hernia heb gehad en in de Civic zit ik niet goed (met mijn knieën boven mijn heupen, hierdoor krijg ik weer last van mijn been en rug). Ik heb een hele hoop auto's geprobeerd (Passat, Focus, C3, DS4, C4, megane, Peugeot 308, saab 9-3) en proefgereden en bijna elke auto voldeed niet omdat de zitting niet aansluit bij mijn benen. Uiteindelijk kwam ik uit bij of Mercedes of Volvo vanwege het kantelbare zitvlak. Ik heb beide proefgereden en Volvo zit het beste. Nu wil ik voor de sedan gaan omdat ik de ruimte van een station niet nodig heb en een sedan gewoon mooier vind. De v40/s40 was de zitting ook net de krap hierdoor kom ik dus minimaal op een s60 of een s80 uit. Mijn budget is ongeveer 12k.

Ik rijd 20K (90% snelweg) per jaar en heb niet zo veel eisen:
- s60/s80
- liefst automaat
- betrouwbaar
- koop graag bij een dealer of bovag garage, geen vage handelaren met import auto's.
- verbruik beter dan 1-12 snelweg.
- geen euro4 diesel

Nu heb ik de volgende exemplaren gevonden (hier ben ik al wezen kijken):
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-s60-1-6-t3-150pk-momentum-trekhaak-saffron-pearl-benzine-oranje-c37a61bf-fb93-484c-9490-5419b5a0b27b?cldtidx=13
- weinig kms
- volledige onderhoudsgeschiedenis en hoeft pas in mei weer een beurt.
- ziet eruit als nette frisse auto

De verkoper raadde mij aan om voor een diesel te kijken, hij zei dat ik dan voor minder geld een s60 kan kopen omdat deze aan de bovenkant van mijn budget zat. Nu zie ik dus dat de meeste diesels D2 zijn die te koop staan en vroeg ik me af of deze echt zo slecht zijn als ik doe lezen op het internet.

Ik heb het volgende D3 examplaar gevonden waar ik nog niet ben wezen kijken:
https://voorraad.vosautobedrijven.nl/occasions/volvo/s80/20-d3-momentum-dealeronderhouden-stoelverwarming-navigatie_occasion_06-pxt-7/diesel/648022
- bij de dealer te koop / onderhouden
- goedkoper dan de benzine maar wel luxere auto
- automaat

Nu las ik dat deze automaten blijkbaar elke 100K een spoeling nodig hebben om lang mee te gaan/goed functioneren (ik weet niet of dit ook voor de 2e generatie ook geld of alleen de eerste generatie). Als ik een auto met 180K koop zou ik hier dan problemen mee kunnen verwachten? ik weet namelijk niet of dit ook bij de dealer wordt gedaan. Ik zou namelijk als ik een euro5 diesel koop hier nog de komende jaren mee voorruit wil.

Ik ben benieuwd wat jullie advies / of het nog de moeite waard is om naar D2 varianten te kijken

Heb je de ruimte nodig van een S80? Want een S60 benzine is niet heel veel onzuiniger dan een S80 diesel, masr daar betaal je wel veel meer mrb voor.

Al de ergonomische AGR stoelen van Opel geprobeerd?
Overigens voldoet iedere auto als je éénmalig investeert in een op maat gemaakte Scheel autostoel.
Er zijn ook cheap opties: handelaren in 2e hands Scheel stoelen (moet wel niet de perfecte stoel tussen zitten)

Epica zei:
Heb je de ruimte nodig van een S80? Want een S60 benzine is niet heel veel onzuiniger dan een S80 diesel, masr daar betaal je wel veel meer mrb voor.

Nee de S60 voldoet qua ruimte. Als ik de specs vergelijk praktijksverbruik
S60 handbak T3 - 1 op 14
S60 automaat t3 - 1 op 12.5
S60 automaat D3- 1 op 15
S80 automaat D3 - 1 op 16.4

diesels 130 per maand mrb en benzine 60. Ik betaal nu 110 met mijn honda en rijd 1 op 18 gemiddeld.

Hans Incog zei:
Al de ergonomische AGR stoelen van Opel geprobeerd?
Overigens voldoet iedere auto als je éénmalig investeert in een op maat gemaakte Scheel autostoel.
Er zijn ook cheap opties: handelaren in 2e hands Scheel stoelen (moet wel niet de perfecte stoel tussen zitten)

Ja ik heb ook de AGR stoelen geprobeerd deze zaten ook goed. Alleen las ik dat de Astra/Insignia uit 2010-2014 veel problemen hebben waardoor ik deze uit mijn lijst heb gehaald. Ook zijn ze vrij stug geveerd wat voor mij het comfort verminderd.

Ik heb ook naar een andere stoel gekeken alleen het probleem bij mijn Honda is dat ik al met mijn haren tegen het platfond aan zit en het stuur beperkt verstelbaar is. Bij Volvo/Mercedes kan ik het stuur echt goed verstellen en heb ik ook de ruimte om in een keer te gaan zitten op de stoel en in te draaien met mijn benen zonder te moeten bukken of het moeilijk onder stuur langs kan. Deze autos hebben gewoon genoeg ruimte bij de bestuurdersstoel/verstelbaar stuur en goede stoelen die mijn benen ondersteunen waardoor ik hier voor wil gaan ipv een andere stoel.

Klinkt alsof je gewoon voor de Volvo moet gaan dus, de stoelen van de S60 staan overigens bekend als zo'n beetje de beste stoelen die je kunt krijgen en natuurlijk staat zo'n auto qua algeheel comfort op een hoger plan.

Is een 2.4i op LPG geen optie?

Zadelsnuiver zei:
Klinkt alsof je gewoon voor de Volvo moet gaan dus, de stoelen van de S60 staan overigens bekend als zo'n beetje de beste stoelen die je kunt krijgen en natuurlijk staat zo'n auto qua algeheel comfort op een hoger plan.

Is een 2.4i op LPG geen optie?

LPG zou wel kunnen alleen dit zijn de modellen tussen 2001 en 2004 toch? of bedoel je later inbouwen? Ik zet zelf namelijk meer rond 2010 te kijken ivm budget.

Ik heb met praktijkverbruik berekend en de diesel is 200-300 euro goedkoper op jaarbasis dus het maakt wat kosten niet uit wat ik koop. Of er veel verschil zit in onderhoud weet ik niet maar ik denk dat het dan een D3 of D4 wordt aangezien de diesels wel goedkoper zijn in aanschaf en ik ga er vanuit dat ze allebei flink afschrijven.

Ik was deze week bij de S80 D3 kijken deze rijdt en zit zeer comfortabel. Alleen was deze auto van een boer geweest en stonk dus heel erg. De auto zou bij de afleverbeurt gereinigd worden met ozonbehandeling + distributiebeurt. Alleen toch een beetje raar dat ze bij een dealer de auto smerig te koop aanbieden + er hing een strip los onder de bumper wat ze niet even gemaakt hebben.. Ik denk dat ik verder kijk voor een S60 is toch net wat kleiner en goedkoper per maand.

Terug
Bovenaan