Aankoopadvies vervanger Renault Megane

Renault1990

Net ingestapt
Een tijdje terug heb ik een topic aangemaakt waarin mij werd geadviseerd door te rijden met mijn Renault Megane hatchback. Deze komt uit 2012, 1.5 DCI Bose met ruim 290.000 km op de teller. Destijds besloten om door te rijden. Echter had ik vandaag mijn APK, waar hij doorheen is gekomen. De eigenaar van de garage waar ik mijn auto in onderhoud heb, geeft aan dat het verstandig is om toch naar een alternatief te gaan kijken. Naast de aankomende remmen voor, distributieriem en grote onderhoudsbeurt, verwacht hij op de niet al te lange termijn mogelijk ook problemen met de turbo en dynamo. Daarnaast gaf afgelopen vakantie de airco bij de langere afstanden wat problemen. De garagehouder zou er financieel meer baat bij hebben als wij het onderhoud lieten uitvoeren, dus ik ga er daarom vanuit dat het een eerlijk advies is.

Dus zijn we nu toch aan het kijken naar een vervanger. Hierbij speelt bij ons het volgende;
- Ongeveer 40.000 km per jaar, waarvan meer dan 90% snelweg.
- Diesel (of toch hybride?)
- We zijn beiden jonger dan 30, dus een beetje een sportief uitziende auto (geen Prius, etc.). Huidige Megane voldoet hieraan
- 5-deurs
- Comfortabel
- Betrouwbaar
- 2015 of nieuwer
- Niet meer dan 125.000 km gereden
- Luxe uitgerust, zijn nu de Bose uitvoering gewend

Budget is ongeveer €11.000,- exclusief inruil, maar zal niet op €1000,- stuk lopen. Minder is uiteraard ook prima :). Ik gok dat de inruilwaarde bij een garage zo'n €2500,- is? Ik zie er op marktplaats twee staan voor 4 - 4,5 duizend euro. Mijn garage laat morgen weten met welke inruilprijs ik rekening kan houden. Ik denk dat ik hiervoor kan gaan zoeken met een vraagprijs tot €15.000.

Zelf zaten we aan de volgende te denken. We hebben nog niet gereden en staan zeker open voor alternatieven;
- Renault Megane 1.5 DCI (voorbeeld). De huidige auto bevalt heel goed dat het nieuwe model zeker een kanshebber is. Is de 1.5 DCI dezelfde motor als die in mijn Megane uit 2012?
- Volvo V40. Mijn vader haalde met zijn Volvo's makkelijk de 500.000 km en heeft onlangs een V60 aangeschaft (zie afgesloten zoektocht). Ik vind dit zelf altijd fijn rijdende, betrouwbare en comfortabele auto's. Hoe zit dit met de V40?
- Mazda 3. Vlot uitziende auto en lijkt me betrouwbaar?
- Lexus CT-200H (voorbeeld). Las ik goede verhalen over. Is hybride verstandig met onze kilometers?

Wat lijkt jullie een geschikte auto en wat is jullie advies ten aanzien van bovenstaande modellen?

V40 is heel fijn maar wel krap. Een V60 is al krapper dan een Megane....een V40 is echt wel een klasse kleiner. Met D4 overigens een heerlijke auto! De V60 ook, super soepel, zuinig en erg vlot en stil.

CT200 is hetzelfde verhaal, stukje krapper dan de Megane.

Maar ja de 1.5 DCi is in de basis al jaren hetzelfde blok, de K9K met uiteraard altijd weer fijne revisies op allerlei kleine dingetjes. Maar dat is jouw betrouwbare en fijne motor. Let wel dat er op een gegeven moment een extra filter in is gekomen....
Wat wel een echte stap heeft gemaakt is het interieur, je hebt in die witte de fijne sportstoelen. Ik vind ze magnifiek! Het is geen Volvo....maar het is wel goed!

Volvo V60 D4 Ocean race niet iets voor je?

In 220.000 km met die auto is het enige wat er mis is gegaan de EGR, die met 184.000 km onder garantie is vervangen door de dealer. Klein ontwerpfoutje, als het goed is heeft deze al de reeds gemodificeerde klep.
Werkelijk verbruik te halen in eco modus 1 op 20,5. Aan te raden altijd in deze stand te rijden....wil je inhalen tik de geartronic dan in manueel en schakel zelf terug. Je hebt dan een ander kenveld in de koppelbegrenzing en hij is dan daadwerkelijk sneller dan als je manueel schakelt uit eco modus. Heel aparte keuze....maar klein trucje. ;)

Klinkt inderdaad alsof nu dé tijd is om naar wat anders te kijken.

denk dat de waarde van jullie auto nihil is (elke euro leuk meegenomen)

Ik zou met 40.000 per jaar lekker voor een diesel gaan. Zeker als je hem weer 'op' gaat rijden.

Volvo is overigens niet meer de Volvo van vroeger, de V40 is onderhuids heel veel Ford. Is ook in de ford fabriek gemaakt en daar komen veel onderdelen ook vandaan. De 1.6 diesel komt zelfs gewoon van Peugeot/Citroen volgens mij, wat overigens helemaal niet erg is. Ik zou zo'n V40 eens gaan bekijken of dat iets is voor jullie. Er is veel aanbod, prima auto en vaak goed uitgerust. Minpunten zijn toch wel de ruimte achterin die best krap is.

Mazda 3; als het gaat om 2013-2016, prima auto's. Ik heb geen ervaring met de diesels maar benzine is echt een heel fijn ding! Heerlijke zitpositie en in tegenstelling tot veel andere aziatische auto's zijn de materialen ook gewoon erg mooi gemaakt.

Met de megane koop je doorgaans een wat jongere / frissere auto in jullie budget. Doordat ze wat jonger zijn ook wat modernere dingen op gebied van infotainment, DAB radio, misschien zelfs al wel apple carplay / android auto? en veiligheidsuitrusting is allemaal wat moderner. Er is veel aanbod dus er is vast een goede scherpe deal te maken met een auto die naar jullie wens is.

Met de juiste software versie is die Android auto of Apple carplay ook vrij te schakelen...zal Tom even vragen via w'app of die hier wil reageren om daar even een lichtje op te schijnen.

In ieder geval update vanuit Tom:

Megane 4, Android auto is altijd vrij te schakelen....Apple Carplay pas na mei 2017.

Misschien geeft de topicstarter er niets om apple carplay of android auto. Maar veel mensen die het eenmaal gewend zijn vinden het een harde eis bij een volgende auto. Zeker wat jongere mensen. Dat ga je in een V40 of Mazda 3 niet vinden. De megane wel vanaf een bepaald bouwjaar maar misschien dat het e.e.a. wel te programmeren is naderhand.

De Renault Megane 4 is inderdaad een hele goede keus.

De Volvo V40 heeft of een dieselmotor van Peugeot (1.6) of van Volvo (2.0). De auto is een goede keus maar wel klein, de degelijkheid is vergelijkbaar met de Megane.

De Mazda 3 zou ik wel als benzine aanraden, maar niet als diesel, Mazda heeft hier gewoon minder ervaring in.

De Lexus CT200H is een goede auto, maar niet erg ruim, bij zoveel kilometers per jaar zou ik gewoon een diesel nemen.

De Mazda 3 2.2 diesel ga je niet dezelfde verbruikscijfers mee halen als een 1.5 dci

Ik zal een Peugeot ot 308 1.6 blue hdi doen. Die heeft meer koppel dan de 1.5 dci.

Een nissan pulstar kun je ook overwegen. Zelfde auto als de Mégane, alleen dan in een ander jasje, is ef alleen in 5 deurs hatchback

Citroën c4 blue hdi is ook zeldzame verschijning.

Bij de Megane kun je ook voor de 1.6 dci gaan.

De v40 wordt hier klein genoemd, klopt hij is net zo kleine van binnen als een 2012 Megane Hatchback.

Als het zo goed bevalt zou ik lekker weer een Renault Megane pakken, fijne auto en mooie upgrade

Ik kon van mijn werk een V40 D4 overnemen.
Heb het niet gedaan omdat die dingen serieus zwaar zijn en een paar klassen hoger in de wegenbelasting vallen.
Wel iets om rekening mee te houden.

Met 40dkm per jaar is een diesel veel voordeliger. CT200h is een prima auto (heb 'm zelf o_O ) en lekker comfortabel en opzich ruim genoeg maar ondanks dat ie 1:19 doet is het altijd nog duurder dan een diesel.

En als je dan gaat dieselen dan kun je beter voor een Franse diesel gaan want dat zijn gewoon de beste diesels. Die mazda dus lekker laten staan.

308, Megane, C4, of de Ford Focus, prima auto's met goede blokken. 1:20 gaat eenvoudig met die wagens.

Nico GTR zei:

Als je 40k per jaar rijdt, zou ik geen auto kopen met bijna 180k op de klok. Dan heb je a, waarschijnlijk snel veel en duur onderhoud, en b, met 3 jaar een auto met 300K op de klok, wat voor een leuke afschrijving gaat zorgen.

Dit lijkt mij dan een betere optie https://www.autowereld.nl/renault/megane-estate/1-5-dci-zen-aut-navi-pdc-ecc-cruise-33096986/details.html daar kun je wel weer even mee vooruit

Het blijft mij positief verrassen hoeveel mensen hier energie steken in het helpen van iemand zijn zoektocht. Dank daarvoor!

Op basis van de positieve ervaringen met de huidige Megane 3 en de reacties hier ben ik me verder gaan verdiepen in de Megane 4. Ik zie er verschillende voorbij komen, waardoor ik een paar vragen heb;
- Hierboven werd Android Auto genoemd, maar pas vanaf een bepaald bouwjaar. Weet iemand vanaf welk bouwjaar? Op de site van Renault vind ik alleen het volgende:
Opmerking: om te weten of uw auto compatibel is met Android Auto™, moet de 1“Smartphone-integratie”-functie worden vermeld in het menu “Systeem” van uw multimediasysteem.
- Tot mijn verbazing zie ik ook enkele automaten voorbij komen. Deze had ik niet in deze prijsklasse verwacht. Is deze automaat fijn en hoe betrouwbaar is deze automaat?
- Ik zie twee verschillende soorten scherm (een grote en kleine variant). Is er een verschil anders dan de grootte?
- Toen ik naar mijn huidige auto op zoek was, wilde ik geen estate maar moest het een hatchback worden. Nu sta ik voor beiden open. Is er een belangrijk verschil behalve de extra ruimte?

Deze Megane uit mijn openingspost blijft interessant. Ik zie wel dat deze geimporteerd is, maar hij staat bij een Mercedes dealer. Kan ik er vanuitgaan dat het dan te vertrouwen is of zouden jullie deze toch maar laten staan?

De V60 heb ik tijdens de zoektocht voor mijn vader meerdere keren gereden. Reed erg fijn en hebben we uiteindelijk ook gekocht. V40 heb ik nog niet gereden, dus misschien is het nog een idee om die mee te nemen als vergelijking.

Een Renault bij een Mercedes-dealer hoeft niks mis mee te zijn. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar een Mercedes gekocht en is deze Megane daar op die manier terecht gekomen. En als de Renault op tijd zijn onderhoud heeft gehad en de boekjes overeenkomen met de km. stand dan kun je daar vast een prima auto aan hebben.

Zou persoonlijk zo'n Megane niet nemen als import. Zijn in NL genoeg verkocht/geleased dus het Nederlandse aanbod is groot genoeg.

Die automaten kenden in de beginperiode best wat problemen maar zijn nu wel redelijk ok meen ik. De handbak schakelt overigens erg prettig en de 6e versnelling kun je al vroeg inleggen waardoor je niet continu aan het schakelen bent.

Hoe het zit met Android weet ik niet, wij hadden er op het werk een van eind 2018 en die had het wel. Bij het grote scherm zit veel van de klimaatregeling verstopt in het multimediasysteem. Het kleine scherm heeft meer fysieke knoppen voor het klimaat. Lekker het kleine scherm nemen dus, behalve als je de ingebouwde navigatie veel gaat gebruiken.

Android auto en Apple Carplay zit in o.a. de Mégane 4 vanaf 2016 en Talisman, vanaf productie rond mei 2017 kwam de update naar Link 2 3.3, die is sneller dan de oude versie.

Meestal zijn estates iets rumoerige doordat daar een echte hoedenplank ontbreekt. Zo'n afdekzeil dempt nu eenmaal minder dan een wat dikkere plak.
Aan de andere kant is de laadruimte van een hatchbak vaak gebaseerd op de ruimte zonder reservewiel, die je bij een estate meestal wel kwijt kunt omdat de bodem hoger is zodat de laadvloer vlak is.

Ik zou de Mazda 3 niet zomaar wegstrepen: het zijn hele betrouwbare auto’s die ook nog eens leuk sturen. Er is alleen wat weinig keus, dus goed zoeken om een mooie te vinden. Dit exemplaar past ruimschoots binnen je budget en is een luxe GT-M met zelfs radar gestuurde cruise control. Elke Mazda met zo’n losstaand scherm kan door de dealer worden voorzien van Apple CarPlay / Android Auto. Kost je 350 euro een module met nieuwe USB poorten die je telefoon sneller laden en wat nieuwe software.

- Toen ik naar mijn huidige auto op zoek was, wilde ik geen estate maar moest het een hatchback worden. Nu sta ik voor beiden open. Is er een belangrijk verschil behalve de extra ruimte?

Zwaarder, dus misschien dat je in een hogere klasse voor MRB valt.

Ik vind de Megane die je laat zien best prijzig voor een import, zo is deze bijvoorbeeld een stuk goedkoper en heeft veel minder gereden.

Rroelll zei:
Ik zou de Mazda 3 niet zomaar wegstrepen: het zijn hele betrouwbare auto’s die ook nog eens leuk sturen. Er is alleen wat weinig keus, dus goed zoeken om een mooie te vinden. Dit exemplaar past ruimschoots binnen je budget en is een luxe GT-M met zelfs radar gestuurde cruise control. Elke Mazda met zo’n losstaand scherm kan door de dealer worden voorzien van Apple CarPlay / Android Auto. Kost je 350 euro een module met nieuwe USB poorten die je telefoon sneller laden en wat nieuwe software.

Bedankt voor tip over ombouwen naar carplay. Ik heb een x iemand de 3 2.2 diesel getipt, die is ontevreden over het verbruik.

Ik zou bij 40.000 km per jaar juist WEL voor een hybride gaan, en wel om de volgende reden.
Je wilt de huidige auto verkopen vanwege onderhoud wat eraan zit te komen aan de distributieriem, dynamo, remmerij en turbo. Stel dat je het laat doen, krijg je vanzelf met een diesel ook een keer het roetfilter en de verstuivers. Je kunt dus zeggen dat zo'n diesel bij ca. 300.000 km economisch total loss is zodra er zulk onderhoud aankomt.
Een hybride (Toyota/Lexus) heeft geen distributieriem, turbo of dynamo en dat kan dus ook niet kapot. En door het regeneratief remmen had je waarschijnlijk de remmerij nu ook nog niet aan de beurt gehad.
Wat ik probeer duidelijk te maken, is dat als je nu een hybride had, je zonder al deze dingen misschien (eerder vrij zeker) nog wel meer dan 200.000 km door had kunnen rijden zonder grote onkosten. Misschien dat de remmerij een keer aan de beurt komt, maar dat gaat dan weer heel lang goed. Het scheelt je dus gewoon het kopen van een tweede dieselauto in de periode van 500.000 km rijden.
Diesel is leuk, maar met 40.000 km/jaar zit je zo boven 200.000 km en dan krijg je bij diesel kosten, waardoor je met diesel duurder uit bent dan met hybride, terwijl een hybride meestal 500.000 km wegrijdt zonder extreme dingen buiten beurten om.
Goedkoper dan met een hybride kun je op de lange termijn ook bij hele hoge kilometrages gewoon niet rijden als je de auto voor langere tijd wilt rijden (hooguit misschien op LPG met de juiste motor, maar dat is een gok).

Nadelen aan de hybrides zijn er ook. Zo'n auto is vooral een rationele keuze, ze zijn vaak wat saaier (ik rijd een Auris TS) en nog weinig Android Auto (Toyota is pas net met adoptie begonnen).
En die CVT die sommigen herrie vinden maken terwijl er weinig aan de hand is als je normaal optrekt ipv als een bezetene. De motor is wel heerlijk stil bij 130 op de snelweg.
Dus ik snap best dat er mensen zijn die niet naar hybrides kijken omdat ze een andere auto mooier vinden, je moet er toch je uren in uitzitten.
Maar puur uit kostenoverweging zou je er wel altijd op z'n minst naar moeten kijken.

Op basis van jullie input, waarvoor dank, heb ik nu een shortlist gemaakt van een vijftal auto's om mogelijk te gaan proefrijden. Het zijn niet per definitie allemaal de beste deals, maar een rondje van bijv. Friesland - Noord-Brabant - Zuid-Holland zie ik ook niet in één dag zitten.

Ik heb drie Renault Megane's op het oog. De eerste twee staan hetzelfde bedrijf. Lijkt me een goede optie omdat ik daar zowel handmatig/automaat als hatchback/station kan vergelijken. De laatste optie betreft een luxe Bose uitvoering, maar staat bij CarNext waar ik een paar jaar geleden niet goed ben ontvangen.
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/130657191
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/134536746
https://www.autotrack.nl/a/renault-megane-49963321 (slaan we mogelijk dus over)

Om toch ook de Mazda een kans te geven, had ik deze gevonden die op de route ligt. Wellicht te duur, maar dan hebben we er in ieder geval in gereden.
https://www.autotrack.nl/a/mazda-3-50049718

Ook de V40 willen we graag een kans geven. Hiervoor heb ik de volgende gevonden;
https://www.autotrack.nl/a/volvo-v40-49995276

Waar moet ik op letten bij deze auto's? Zien jullie al opvallende zaken waardoor ik hem beter over kan slaan?

Om 2 auto's bij 1 dealer te bekijken lijkt mij heel erg handig, dan kun je gelijk kijken wat de beste optie voor je is. Op het eerste gezicht lijken mij de 3 Renault Megane's, Mazda 3 en Volvo V40 prima keuzes.

Wat ons een geschikte auto lijkt, had je denk ik wel weg kunnen laten in je opening, had een hoop gescheeld.

Succes met proefrijden

Proefritten zijn wat anders verlopen dan bedacht. We zijn bij allemaal andere auto's geweest.
Allereerst viel de hoge inruilwaarde van mijn auto ons op. Ik kreeg complimenten over de staat van de auto. We kregen de vraag of we de kilometerstand vooruit hadden gedraaid :). €3500,- moeten we toch zeker wel op kunnen rekenen.

De V40 hebben we uiteindelijk niet gereden, maar lijkt ons sowieso te klein nu we naar een station aan het kijken zijn.
We hebben gereden met een Peugeot 308. Hier hadden we niet het juiste gevoel bij en deze viel dus af.
Doordat vervolgens verschillende garages dicht waren of auto's in het weekend verkocht waren, hebben we een drietal Meganes gereden die niet in bovenstaand lijstje stonden.

De eerste was een luxe hatchback in de Bose uitvoering. Reed erg lekker en voor mijn gevoel ook een mooie prijs meegekregen. Daarna gingen we met een station rijden en die voelde toch wel een heel flink stuk ruimer. Daarnaast vonden we de station ook mooier. De eerste station waarmee we hebben gereden was alles behalve zuinig mee omgegaan. Overal krassen, gaten in de leren bekleding (hoe dan?), ventilatierooster ontbrak, handvat afgebroken, etc.. De tweede station had hetzelfde probleem maar wel in mindere mate. Desondanks toch besloten om verder te gaan kijken.

Ik ben een beetje huiverig voor een automaat, wat is de kwaliteit hiervan? Kan deze 300.000+ mee, of kan ik dan problemen en kosten verwachten? Er staan er namelijk erg veel te koop. Daarnaast vinden we de achterruit erg klein, er zijn maar weinig auto's met een achteruitrijcamera. Gaat dat wennen en zijn parkeersensoren genoeg, of toch op zoek gaan naar die ene auto met camera?

Alle andere suggesties zijn ook zeer welkom!

Automaten met dubbele koppeling is mooie techniek, maar het kan allemaal stuk.

Peugeot van de laatste jaren hebben degelijke automaten, probeer een c4 eens of een ds4 of een citroen ds4. Echt voor de vol automaten gaan geen semi automaat. De ds4 is sowieso met vol automaat, maar de Citroën ds 4 twijfel ik over. Ds is sinds een paar jaar een eigen merk

De 308 die je proefgereden hebt was dat een e-hdi of blue hdi?

Auto encyclopedie zei:
Automaten met dubbele koppeling is mooie techniek, maar het kan allemaal stuk.

Peugeot van de laatste jaren hebben degelijke automaten, probeer een c4 eens of een ds4 of een citroen ds4. Echt voor de vol automaten gaan geen semi automaat. De ds4 is sowieso met vol automaat, maar de Citroën ds 4 twijfel ik over. Ds is sinds een paar jaar een eigen merk

De 308 die je proefgereden hebt was dat een e-hdi of blue hdi?
De 308 was een Blue HDI.

Ik wil niet perse een automaat, vind handbak prima rijden. Ik stel mijn vraag meer omdat ik zie dat er erg veel automaten zijn. Als ik die beter kan laten staan kan ik weer een filtertje toevoegen op alle sites :).

ok helder verhaal wat nog wel leuk kan zijn is dat je voor de 1.6dci gaat, die is wat minder gebruikelijk

zie link waarin ze vergeleken worden

https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=86156&id2=95459

Parkeer sensoren werken prima, een camera is leuk maar naar mijn mening niet echt nodig. Je komt veel handbakken tegen omdat die vaak goedkoper waren en/ of een lagere bijtelling hadden.

De Renault EDC automaat is een mooi stuk techniek, en staat goed aangeschreven. Hoe lang die meegaat weet niemand, dit hangt sterk af van de rijstijl en het gebruik.

Dit geld bijvoorbeeld ook bij een turbo, bij mijn auto zat na 248000 km en inruil nog gewoon de orginele turbo, terwijl ik iemand sprak met de zelfde auto en motor met veel minder kilometers die al bezig was met de 3e turbo.

Renault1990 zei:
Proefritten zijn wat anders verlopen dan bedacht. We zijn bij allemaal andere auto's geweest.
Allereerst viel de hoge inruilwaarde van mijn auto ons op. Ik kreeg complimenten over de staat van de auto. We kregen de vraag of we de kilometerstand vooruit hadden gedraaid :). €3500,- moeten we toch zeker wel op kunnen rekenen.

De V40 hebben we uiteindelijk niet gereden, maar lijkt ons sowieso te klein nu we naar een station aan het kijken zijn.
We hebben gereden met een Peugeot 308. Hier hadden we niet het juiste gevoel bij en deze viel dus af.
Doordat vervolgens verschillende garages dicht waren of auto's in het weekend verkocht waren, hebben we een drietal Meganes gereden die niet in bovenstaand lijstje stonden.

De eerste was een luxe hatchback in de Bose uitvoering. Reed erg lekker en voor mijn gevoel ook een mooie prijs meegekregen. Daarna gingen we met een station rijden en die voelde toch wel een heel flink stuk ruimer. Daarnaast vonden we de station ook mooier. De eerste station waarmee we hebben gereden was alles behalve zuinig mee omgegaan. Overal krassen, gaten in de leren bekleding (hoe dan?), ventilatierooster ontbrak, handvat afgebroken, etc.. De tweede station had hetzelfde probleem maar wel in mindere mate. Desondanks toch besloten om verder te gaan kijken.

Ik ben een beetje huiverig voor een automaat, wat is de kwaliteit hiervan? Kan deze 300.000+ mee, of kan ik dan problemen en kosten verwachten? Er staan er namelijk erg veel te koop. Daarnaast vinden we de achterruit erg klein, er zijn maar weinig auto's met een achteruitrijcamera. Gaat dat wennen en zijn parkeersensoren genoeg, of toch op zoek gaan naar die ene auto met camera?

Alle andere suggesties zijn ook zeer welkom!

Wij hebben een achteruitrijcamera, zelf en vooral mijn vriendin heel erg blij mee. Heeft natuurlijk heel veel te maken met waar je vaak moet parkeren. Voor ons echt een toevoeging

Auto encyclopedie zei:
ok helder verhaal wat nog wel leuk kan zijn is dat je voor de 1.6dci gaat, die is wat minder gebruikelijk

zie link waarin ze vergeleken worden

https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=86156&id2=95459
Goede tip, had ik inderdaad al op gefilterd. Maar ik kom op slechts twee exemplaren uit. Een daarvan is er een station, maar dat is een importauto die na +- 1 jaar na import alweer te koop is gezet. Vind ik iets te verdacht ;).

ak2 zei:
Parkeer sensoren werken prima, een camera is leuk maar naar mijn mening niet echt nodig. Je komt veel handbakken tegen omdat die vaak goedkoper waren en/ of een lagere bijtelling hadden.

De Renault EDC automaat is een mooi stuk techniek, en staat goed aangeschreven. Hoe lang die meegaat weet niemand, dit hangt sterk af van de rijstijl en het gebruik.

Dit geld bijvoorbeeld ook bij een turbo, bij mijn auto zat na 248000 km en inruil nog gewoon de orginele turbo, terwijl ik iemand sprak met de zelfde auto en motor met veel minder kilometers die al bezig was met de 3e turbo.
Het ging mij er bij de automaat inderdaad om dat ie goed staat aangeschreven. Verder is het toch ook geluk hebben en de manier waarop je met een auto omgaat. Ik rijd meer dan 95% snelweg. Cruise control of begrenzer op 100 of 130 GPS. Bij mij gaat bij de huidige auto dan ook alles lang mee. Bij 300.000 nog de eerste turbo, dynamo, etc.. Uiteraard is het ook pech of geluk hebben, maar de mensen die ik ken die veel problemen hebben zijn de mensen die de diesel nooit echt lekker warm rijden.

Ik heb zelf tot oktober vorig jaar een Megane 4 1.6dci 130pk Bose gereden, fijne auto en de motor overtuigde mij bij de proefrit vergeleken met de 1.5dci enorm. Nou ben ik ook wel een sportieve rijder die meer vermogen kan waarderen.

Android Auto / CarPlay zat er bij mij niet op, uit mijn hoofd pas bij autos vanaf half 2017, met Rlink 3.X Je kunt AA wel vrij schakelen maar CP heeft echt extra hardware nodig die de Rlink 2.X niet heeft.

Wat ons een geschikte auto lijkt, had je denk ik wel weg kunnen laten in je opening, had een hoop gescheeld

wat een rare opmerking weer :rolleyes:

Kan toch zijn dat de conclusie is na research en alle informatie wat hij hier en elders krijgt dat een megane gewoon weer prima is?

Over de EDC automaat in de megane, staan prima aangeschreven. Feit blijft wel dat het een gevoeliger stukje techniek is dan een handbak waar met hogere kilometerstanden eerder wat mee gebeurd dan een handbak.

De camera is een beetje persoonlijk, ik heb een achteruitrij camera maar kijk er vrijwel nooit op. want ik kijk met parkeren ook graag in de buitenspiegels om te zien of er niet iets naast de auto bevind en of ik een beetje recht sta in het vak. Dat ga je in de achteruitrij camera nooit zien. obstakels achter de auto hoor ik dan wel aan het geluid signaal. Ook als ik in de spiegels kijk zie ik ook goed wat er rondom de auto gebeurd. Als ik naar het scherm kijk zie ik gevoelsmatig niets anders dan het beeld achter de auto.

Met een aanhanger aankoppelen is het wel handig. En de camera kan ik ook op wideview zetten. Als ik achteruit rij uit een krap vak met auto's links en rechts naast mij dan kan ik beter zien of er verkeer aan komt van links of rechts op de weg. Verder gebruik ik het amper. Maar zoals gezegd, is persoonlijk

nadeel van sensoren is dat ze ook gaan piepen bij een uitstekken grasspriet , en dan is een camera wel handig. Ik woon wat in een groen links buurtje waar iedereen plantjes om de bomen poot en deze maar laten verwilderen en dat met de combinatie dat ik op de grens gratis parkeren woon , dan zal voor mij een camera ideaal zijn, tijdens het file parkeren.

Ik vind een camera ideaal, vooral bij het achteruit rijden uit een parkeervak in een gebied waar veel kinderen plots over de parkeerplaats rennen.
Al 2 x meegemaakt dat ik die op de camera op tijd spotte waar ik ze waarschijnlijk in de spiegels niet had gezien. :)

Wel bijzonder trouwens dat er zo weinig Megane's verkocht zijn met een camera. Zal wel onderdeel zijn geweest van een duur pakket. In dit segment is een camera over het algemeen wel standaard op de zakelijke modellen.

De handbak van de Megane is echt prima hoor, ik vond het zelf helemaal niet onplezierig om te schakelen met dat ding. Heb er toch best wat kilometers mee gemaakt.

Vandaag hebben we verschillende proefritten gemaakt. Verschillende vielen tegen maar eentje viel ons positief op. Was een origineel Nederlandse Megane estate van de eerste eigenaar. Auto heeft alles erop en eraan; bose uitvoering, automaat, massage in de stoel, parkeersensoren voor en achter, camera, etc.. Auto reed ook heerlijk en beter dan de auto's die wij gisteren en vandaag nog verder hebben gereden. Onderhoud is netjes uitgevoerd bij de dealer en alle handtekeningen staan in de boekjes. Kortom, een mooi pakket. De onderhandelde prijs is ons eigenlijk nog wat te hoog, maar als het na een nachtje slapen nog goed voelt willen we morgen nog even terug gaan.

Zojuist ging ik alleen nog even online op onderzoek uit en heb ik gezien dat bij de laatste APK van de auto een aantal zaken in eerste instantie zijn afgekeurd. Dit zijn;
- Emissiebestrijdingssysteem niet compleet
- Bandenspanning niet op juiste waarde
- Band beschadigd
- Dim-, grootlicht werkt niet (goed)

Uiteraard is dit allemaal hersteld zodat de auto door de APK heen is gekomen. Bij het eerste punt (Emissiebestrijdingssysteem niet compleet) vraag ik me af wat dit precies inhoudt. Heeft iemand van jullie daar een idee over? Daarnaast ben ik benieuwd of het een reden is om de auto te laten staan. De overige punten lijken me niet zo relevant. Lijkt op een spijker in de band en een kapot lampje.

Wederom dank voor alle reacties!

Ik heb even zitten zoeken, maar kan er weinig van vinden. Ook niet in het APK handboek. Ik denk weinig spannends, wellicht dat met EOBD-uitlezen bleek dat de readynesstest niet was afgerond, waarna ze een viergasmeting moesten doen.

Verder is zo'n Bose inderdaad lekker uitgerust. Ik heb inmiddels 72.000 km op mijn Mégane IV GT205 staan naar volle tevredenheid.

Heb je een linkje van die Bose? Dan kijken we nog even met je mee (y)

Nette Böse! Enige wat hij echt mist is full-led, dat scheelt zoveel tov de halogeen projector. (Let op, in NL is de IV nooit met xenon geleverd).

Verder goed uitgerust met de grote Rlink.

Vanochtend heb ik nog even met mijn eigen garage gebeld. Hij gaf aan dat de melding niet veel voorstelt en geen reden is om de auto niet te kopen.
Hierna zijn we opnieuw naar de auto gaan kijken, hebben er opnieuw mee gereden en de auto uiteindelijk ook gekocht. Het gaat daarbij inderdaad om de auto in bovenstaande link. Ik had dat graag eerder willen laten weten, maar inloggen via mijn telefoon wilde niet lukken.

Dank voor alle reacties en hulp!

Gefeliciteerd met de aankoop, het is een hele mooie Mégane.

Bij dit garagebedrijf ben ik ooit mee geweest met iemand om een Alfa Romeo te kopen. De service was goed, en het was een erg goede en betrouwbare auto. De vorige eigenaar was er dan ook zeer netjes op geweest.

Veel plezier met deze aankoop. Hij ziet er heel netjes uit. Zwart is niet echt mijn ding, maar dat kun je bij gebruikte auto's niet altijd voorkomen.

Terug
Bovenaan