Aankoopadvies suv/mpv

Sergio 3932930

Net ingestapt
Beste allemaal,

Wij rijden in een Renault Grand Scenic uit 2007. De auto willen wij gaan vervangen (allen rond een budget van €15k.) en de mogelijke kanshebbers zijn de volgende auto's:

Opel Zafira Tourer 1.4 Turbo 140pk AUT Cosmo - 2012 - 110000km
Hyundai Santa Fe 2.4i 4WD Style - 2011 - 110000km
Hyundai ix35 2.0i i-Catcher - 2011 - 150000km
Hyundai ix35 2.0i Style - 2010 - 117000km

Nu hebben wij online uiteraard al best veel kunnen vinden, lezen en zien over de auto,'s. Wie heeft er echter persoonlijke ervaring, do/don't's?

Onze voorkeur gaat uit naar een hogere zit en voldoende ruimte voor 4 personen. Franse merken, hebben wij geen interesse meer in. Zien wij mogelijk ook nog andere auto's over het oog?

Alle tips zijn welkom!

Als je die op een rijtje zou zetten in Carbase : klik( even checken of ik alle goede versies heb )

Op basis van alleen dit zou ik de Sante Fe af laten vallen, door de 4WD onnodig zwaar en onzuinig, bovendien op papier de minste ruimte en vanwege gewicht etc, ook de sloomste.

Ben er wel uitgegaan dat alle 4 de auto's Automaat zijn.

Sowieso is over het algemeen een echte MPV zoals de Zafira handiger en praktischer dan een SUV, zit gewoon meer ruimte in en vaak ook meer "slimmigheden" op gebied van opruim mogelijkheden en verstel mogelijkheden van het meubilair.

Edit : had foute versie van de Sante Fe

De Kia Carens heb je over het hoofd gezien denk ik. \

Dit is een 2.0 automaat. De 1.6 handbak staan voor vriendelijker prijzen te koop.

kia Carens

0-12d07aa9-645f-40aa-b300-3b4c79737518.jpg

kia carens 1.6

0-c058396d-2901-45e5-9c9d-e5aa0ca62e90.jpg

Wat zeiden ze op Tweakers? Toen je precies hetzelfde topic kopieerde en plakte. Oh PS Autoweek en Tweakers behoren beide tot hetzelfde bedrijf :eek:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2032312

Zunigrijje zei:
Wat zeiden ze op Tweakers? Toen je precies hetzelfde topic kopieerde en plakte (n) Oh PS Autoweek en Tweakers behoren beide tot hetzelfde bedrijf :eek:

Is dat verboden dan? Je kansen altijd spreiden toch...

Zunigrijje zei:
Wat zeiden ze op Tweakers? Toen je precies hetzelfde topic kopieerde en plakte. Oh PS Autoweek en Tweakers behoren beide tot hetzelfde bedrijf :eek:

Scherp gezien en zelf had ik het aangegeven dat ik mijn vraag op meerdere forums uit heb staan, maar het is niet verboden om je vraag op meerdere podiums neer te leggen.

Auto encyclopedie zei:
Zunigrijje zei:

Scherp gezien en zelf had ik het aangegeven dat ik mijn vraag op meerdere forums uit heb staan, maar het is niet verboden om je vraag op meerdere podiums neer te leggen.
Nee het is niet verboden, maar ik vond het wel grappig hoor: voor de geïnteresseerden wellicht leuk om de reacties daar ook te lezen. Hier nog een topic dat ook op Tweakers staat ;)

Een goed alternatief voor de Hyundai IX35 is broertje Kia Sportage.
Of kijk bij Mitsubishi naar de ASX ,of de gewone Outlander, of de latere Outlander Phev.

(De Renault Scenic 2 uit 2007 is nog een Renault uit de matige periode van Renault, latere Renault's zijn duidelijk beter, en zitten beter in elkaar. Ik weet niet of het handig is om alle Franse suv/ mpv's gelijk maar af te schrijven.)

ak2 zei:

(De Renault Scenic 2 uit 2007 is nog een Renault uit de matige periode van Renault, latere Renault's zijn duidelijk beter, en zitten beter in elkaar. Ik weet niet of het handig is om alle Franse suv/ mpv's gelijk maar af te schrijven.)

Ik zou Renault ook niet zo snel afschrijven, De Grand Modus is ook een goed en goedkoop alternatief. Wel voor de vol automaat gaan.

Peugeot en Citroen moet je wel voor een heel recent model gaan wil je kwalitatief iets goeds hebben.

ak2 zei:
Of kijk bij Mitsubishi naar de ASX ,of de gewone Outlander, of de latere Outlander Phev.

Veel van de auto's die jij noemt zijn al gepasseerd. Hier vonden wij dan telkens iets van, waardoor ze niet in de shortlist mee genomen zijn.

Kia - knipperlichten achter in de bumper - niet mooi
ASX - wij denken te klein, en weinig tot geen met automaat te vinden
Outlander - beetje saai model
PHEV - of met te hoge km.stand of buiten budget

Auto encyclopedie zei:
ak2 zei:

Ik zou Renault ook niet zo snel afschrijven, De Grand Modus is ook een goed en goedkoop alternatief. Wel voor de vol automaat gaan.

Peugeot en Citroen moet je wel voor een heel recent model gaan wil je kwalitatief iets goeds hebben.

In eerste instantie wilden wij ook voor de gewoon weer voor een andere Grand Scenic gaan. (Bj '11 t/m'13). In twee modellen proef gereden, hier werden wij echter niet warm van. Vandaar de aandacht vergroot naar andere modellen. Ook de Peugeot 5008 beken en gereden, hier zelfde gevoel als bij de Renault en voelde zelfs krapper aan van binnen.

Ik zal nog eens proberen onze wensen concreter neer te zetten:

Budget: 10k/15k (minder mag natuurlijk ook, meer absoluut niet.)
Merken: voorkeur geen Franse
Kilometers per jaar: 15000
Bouwjaar: >2010
Kilometerstand: <150000
Transmissie: automaat
Carrosserie: SUV of MPV - Hoge zit is echt een eis
Kofferbak: niet veel kleiner dan Renault Grand Scenic. Gaan regelmatig weekendjes weg en ik woon met 3 dames in huis &#10084;&#65039; Altijd volbepakt en geen zin in dakkoffer
Overige wensen/eisen: graag enige luxe. Onze huidge auto is "full option" en erg ruim in opties voor die tijd. (Climate control, cruise control, xenon, dakraam, navigatie is verouderd, maar een scherm vinden wij wel mooier staan. Verder veel praktische ruimte)

Op dit moment voldoen voor ons de; Hyundai IX35 en Opel Zafira Tourer het meest aan bovenstaande.

@sergio zijn er nog niet genoeg alternatieven genoemd dan?

Denk dat een Zafira wel 1 tot 2 categorieën zwaarder in de wegenbelasting is. De 1.6 weegt 1564kg en de 1.4 nog wefl onder de 1550

@sergio zijn er nog niet genoeg alternatieven genoemd dan?

Denk dat een Zafira wel 1 tot 2 categorieën zwaarder in de wegenbelasting is. De 1.6 weegt 1564kg en de 1.4 nog wefl onder de 1550

inderdaad, volgens mij zijn de meeste alternatieven wel genoemd.

En zafira 1.4 turbo (140PK) is 1 belastingtarief zwaarder dan een ix35 2.0. prestaties zijn exact gelijk.

Maar de zafira is in theorie en in de praktijd wel iets zuiniger. gecombineerd doet de hyundai 1 op 12.8 en de zafira 1 op 16.8 (volgens NEDC methode) wat je voor beide auto's in de praktijk overigens nooit zal halen ;) En de zafira is een heel stuk ruimer en functioneler, bovendien optioneel een 7 zitter (niet standaard)

Toyota verso was nog niet genoemd, niet dat het zin heeft want de 2 andere opties die ik had benoemd kwam ook geen reactie op net als de b-klasse die getipt was

Jongen, hou maar op met adviseren: het topic op Tweakers heeft maar liefst vier pagina's en TS heeft al een auto gekocht, een:

Hyundai ix35 2.0 I-catcher. Bouwjaar 2011, 150k op de teller. Voorzien van o.a.:

-volledig leren bekleding
-keyless entry & start
-navigatie + achteruitrij camera
-verwarmende stoelen (voor & achter)

Ik denk dat hij ons vergeten is :LOL:

Zunigrijje zei:
Jongen, hou maar op met adviseren: het topic op Tweakers heeft maar liefst vier pagina's en TS heeft al een auto gekocht, een:

Hyundai ix35 2.0 I-catcher. Bouwjaar 2011, 150k op de teller. Voorzien van o.a.:

-volledig leren bekleding
-keyless entry & start
-navigatie + achteruitrij camera
-verwarmende stoelen (voor & achter)

Ik denk dat hij ons vergeten is :LOL:

Thanks, Ps ik hoop dat het een enorme miskoop wordt:p

Terug
Bovenaan