Aankoopadvies: Stationwagen vanaf bouwjaar 2015 tot 13.000 euro (Met veel, of toch met weinig kilometers?)

A

Anoniem

Guest
Hi allemaal!

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen. Ik ben een heuse leek op autogebied. Ik moet het echt hebben van research (gelukkig leent dit onderwerp zich daar over het algemeen prima voor) en de meningen van mensen die er WEL verstand van hebben. Ik heb wat zitten struinen op dit forum, maar veel van mijn vragen zijn onbeantwoord gebleven.

Ik zal beginnen door mijn situatie even te schetsen:

Huidige situatie

Ik rijd sinds 2013 een Hyundai I30 Crosswagen 1.4 CVVT Dynamic, bouwjaar 2010. Ondanks de relatief lage kilometerstand van nog geen 150.000 heb ik het gevoel dat ik naar iets nieuws moet voordat ik hogere onderhoudskosten ga krijgen.
De auto bevalt als gezinsauto prima. Natuurlijk is de ruimte lang niet altijd nodig met 'slechts' 1 kind (7 jaar), maar wij houden ervan om flink wat mee te nemen vanuit huis op weekendjes weg en vakanties. Ik heb dus het gevoel dat een wederom een stationwagen de meest logische opvolger voor mij zal zijn.

Toekomstige situatie

Ik ben al aardig wat aan het oriënteren geweest door reviews en aankoopadviezen te bekijken. Wanneer de nieuwste generatie uit is, wanneer de laatste facelift gedaan is, of er veel klachten over de auto's zijn enzovoort. Ik wist hier niets van, maar heb inmiddels een mooi schema kunnen opstellen.
Ik ben op zoek naar een auto vanaf bouwjaar 2015 tot +/- 10.000 - 13.000 euro. Feit blijft dat er genoeg keuze is. Misschien wel te veel. Op dit moment staan op de lijst:

Ford Focus Wagon
Renault Clio Estate
Seat Ibiza ST
Peugeot 308 SW
Opel Astra Sports Tourer
Seat Leon ST
Renault Megane Estate

De Skoda Fabia Combi en Volkswagens (zonder in detail te treden zijn dit geen auto's voor mij) en de Skoda Octavia Combi (weinig keus gezien wensen) zijn al uit het lijstje gevallen.