Aankoopadvies: Stationwagen vanaf bouwjaar 2015 tot 13.000 euro (Met veel, of toch met weinig kilometers?)

A

Anoniem

Guest
Hi allemaal!

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen. Ik ben een heuse leek op autogebied. Ik moet het echt hebben van research (gelukkig leent dit onderwerp zich daar over het algemeen prima voor) en de meningen van mensen die er WEL verstand van hebben. Ik heb wat zitten struinen op dit forum, maar veel van mijn vragen zijn onbeantwoord gebleven.

Ik zal beginnen door mijn situatie even te schetsen:

Huidige situatie

Ik rijd sinds 2013 een Hyundai I30 Crosswagen 1.4 CVVT Dynamic, bouwjaar 2010. Ondanks de relatief lage kilometerstand van nog geen 150.000 heb ik het gevoel dat ik naar iets nieuws moet voordat ik hogere onderhoudskosten ga krijgen.
De auto bevalt als gezinsauto prima. Natuurlijk is de ruimte lang niet altijd nodig met 'slechts' 1 kind (7 jaar), maar wij houden ervan om flink wat mee te nemen vanuit huis op weekendjes weg en vakanties. Ik heb dus het gevoel dat een wederom een stationwagen de meest logische opvolger voor mij zal zijn.

Toekomstige situatie

Ik ben al aardig wat aan het oriënteren geweest door reviews en aankoopadviezen te bekijken. Wanneer de nieuwste generatie uit is, wanneer de laatste facelift gedaan is, of er veel klachten over de auto's zijn enzovoort. Ik wist hier niets van, maar heb inmiddels een mooi schema kunnen opstellen.
Ik ben op zoek naar een auto vanaf bouwjaar 2015 tot +/- 10.000 - 13.000 euro. Feit blijft dat er genoeg keuze is. Misschien wel te veel. Op dit moment staan op de lijst:

Ford Focus Wagon
Renault Clio Estate
Seat Ibiza ST
Peugeot 308 SW
Opel Astra Sports Tourer
Seat Leon ST
Renault Megane Estate

De Skoda Fabia Combi en Volkswagens (zonder in detail te treden zijn dit geen auto's voor mij) en de Skoda Octavia Combi (weinig keus gezien wensen) zijn al uit het lijstje gevallen.

Mijn wensenlijst is vrees ik wat minder standaard en juist daar komt jullie hulp (hopelijk van pas). Ik maak er een wensen/vragenlijst van in de hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden.

Vragen en wensen

1. Veel of weinig kilometers? Ik verwacht de komende jaren weinig kilometers te maken. Met weinig moet je denken aan 7500 kilometers per jaar. ik las op eerdere fora een interessante theorie. Koop als je weinig kilometers maakt een jongere auto (vanaf 2015 lijkt mij jong genoeg) met relatief veel kilometers op de teller. Denk aan 120.000 tot 160.000 kilometers. Omdat veel mensen kijken voor auto's onder de psychologische 100.000 grens (en toegegeven, dat was ook mijn eerste ingeving) zijn deze auto's relatief goedkoop in aanschaf. In 5 jaar tijd rijd ik er 7500 x 5 = 37.500 kilometers bij en heb je een auto in te ruilen van 10 jaar oud met nog geen 200.000 op de teller (lees; relatief weinig afschrijving. Gaat deze vlieger in jullie ogen op? Of kan ik toch beter kijken naar een wat lagere kilometerstand?

2. Muziek/Audio. Ik houd ontzettend veel van muziek. Ik luister het dan ook graag in de auto. Een goed audiosysteem om mijn eigen muziek te kunnen luisteren (ik luister nooit naar de radio) is een wens van mij. In mijn huidige Hyundai is het audiosysteem middelmatig en moet het volume op standje herrie op de snelweg door de bijgeluiden.
Welke auto en/of uitvoering zou hierbij passen?

3. Opties en accessoires. Bij een nieuwe auto hoort ook wat meer luxe. Ik wil minstens hetzelfde uitrustingsniveau als mijn eerder beschreven Hyundai, maar het liefst natuurlijk meer. Dat hoeft niet heel overdreven te zijn, maar hoe meer comfort, hoe beter natuurlijk. Ik begrijp heus wel dat alles een prijs heeft. Maar wellicht zijn er auto's/uitvoeringen die relatief goedkoop zijn gebleven ondanks een hoger uitrustingsniveau. Iemand tips? Wellicht geef ik in te weinig detail neer wat ik graag wil. Maar het probleem is; ik weet dat ook niet zo goed momenteel. Wat zijn nu must-haves? Waar zouden jullie zelf niet zonder willen?

4. Als eerste weg bij het stoplicht! Nou. Nee. Dat niet perse. Maar, ik heb mij er wel op betrapt dat ik mij af en toe op de snelweg wat ergerde aan mijn huidige Hyundai. Oh, jij wil iemand inhalen op de snelweg? Prima, maar heb je wel even? Iets meer pit mag wel. Maar laat ik vooropstellen dat ik liever een betrouwbare motor heb, dan een hele vlotte, maar onbetrouwbare. Welke zou geschikt zijn. En waar moet ik ver van wegblijven?

5. Exterieur Eigenlijk heb ik hier maar 1 echte wens. Een panoramadak lijkt mij echt geweldig. Maar aan de andere kant besef ik mij ook dat mijn keuze dan wel erg beperkt wordt. Ik lijk dat uit te moeten gaan komen bij de Peugeot 308 SW. Maar voldoet de 308 SW wel aan mijn voorgaande wensen? Ik wil mij er ook niet te veel blind op staren.

6. Ruimte Met mijn beperkte kennis sta ik open voor alle adviezen. Misschien is er wel een auto die perfect in bovenstaande plaatje past, maar waar ik nog even een paar duizend meer voor moet sparen. Of misschien heb ik die Stationwagen wel helemaal niet nodig en zou een andere auto beter in het plaatje passen.

Ik hoop op veel antwoorden en adviezen!

Frank

Een hatchback zou denk ik ook wel moeten kunnen, maar alleen jij weet de hoeveelheid die jullie meenemen.
De Renault Megane Bose uitvoering heeft een goede geluidsinstallatie, maar ook dat is persoonlijk.

Epica zei:
Een hatchback zou denk ik ook wel moeten kunnen,..

Dat is natuurlijk waar. Ik twijfel ook nog wel een beetje over een hatchback. Maar eigenlijk alleen als alles het dan flink wat voordeliger zou maken; aanschafprijs, verzekering, belasting enz. En misschien vergis ik mij, maar ik heb niet het idee dat het ontzettend veel scheelt. En ik geniet toch minstens een paar keer per jaar ontzettend veel van die bagageruimte.

Zijn er niet nog meer merken met zo'n samenwerking zoals Renault met Bose heeft? Of niet in het segment waar ik in kijk?

speedtouch zei:
Met panoramadak, iets te duur:
https://www.autotrack.nl/a/peugeot-308-benzine-2016-49369655

Ja. De 308 staat dan ook zeker op mijn lijst. Maar de vraag is, voldoet hij verder aan mijn wensen. En dit is juist een voorbeeld van een auto met een relatief lage kilometerstand. Maar zoals genoemd in punt 1.: Moet ik dat wel willen?

Een auto met iets meer dan een ton op de teller levert weer meer op dan een met twee ton op de teller, want ook dan heb je meer mensen die liever een auto hebben met een lagere kilometerstand.

Epica zei:
Een auto met iets meer dan een ton op de teller levert weer meer op dan een met twee ton op de teller..

Uiteraard. Maar dat verschil is misschien wel kleiner. Ik vraag mij af of het echt veel scheelt voor mijn inruilwaarde van mijn huidige Hyundai. Het is nu 147.000. Wat als dat 197.000 was geweest? Ik vermoed een klein verschil, terwijl in aankoop een auto met 50.000 meer op de teller aanzienlijk meer scheelt.
Ik weet het ook niet zeker of ik er goed aan doe om te kiezen voor een auto met een hogere kilometerstand, vandaar ook mijn vraagstelling.

Slobmeister zei:
Epica zei:
Een auto met iets meer dan een ton op de teller levert weer meer op dan een met twee ton op de teller..

Uiteraard. Maar dat verschil is misschien wel kleiner. Ik vraag mij af of het echt veel scheelt voor mijn inruilwaarde van mijn huidige Hyundai. Het is nu 147.000. Wat als dat 197.000 was geweest? Ik vermoed een klein verschil, terwijl in aankoop een auto met 50.000 meer op de teller aanzienlijk meer scheelt.
Ik weet het ook niet zeker of ik er goed aan doe om te kiezen voor een auto met een hogere kilometerstand, vandaar ook mijn vraagstelling.
Nou dat is lastig, maar je hebt nu met 150dkm het gevoel dat je hogere onderhoudskosten gaat krijgen, waar zou je dat met een nieuwere auto met net zoveel kilometers niet krijgen. Bedoel slijtage blijft slijtage en of je schokdempers nu in 10 jaar 150dkm rijden of in 5 ze slijten net zo hard.(als voorbeeld)

Epica zei:
Nou dat is lastig, maar..

Daar heb je een punt. Misschien moet ik het idee van een auto veel kilometers omdat ik er zelf weinig tijd toch maar laten varen.
Al ben ik toch wel benieuwd hoe anderen hier in staan.

Ik zou gewoon doorrijden met de auto, met 1 kind van 7 mag ik aannemen dat er verder geen kinderwens meer is? De eventuele onderhoudskosten die hoger gaan uitvallen naar mate de kmstand oploopt zijn t.a.t. lager dan de afschrijvings kosten die je krijgt met een jongere auto met wat minder km's.

Voor die 7500km die je rijdt zou ik mij niet druk maken dat je wat minder vermogen hebt. Ik doe het op dit moment met 70pk en met anticiperen kom je in 95% van de gevallen wel uit zonder terug te hoeven schakelen. Investeer een kleine 500 euro in geluidsdempings matten speciaal voor auto's en ga een weekendje aan de slag met deurpanelen loshalen en buiten beplating isoleren. Vooral de kofferbakbodem en achterwielkasten van een station fungeren als versterker van rijgeluiden.

Slobmeister zei:
De 308 staat dan ook zeker op mijn lijst. Maar de vraag is, voldoet hij verder aan mijn wensen. En dit is juist een voorbeeld van een auto met een relatief lage kilometerstand. Maar zoals genoemd in punt 1.: Moet ik dat wel willen?

Dat is helemaal aan jou, inderdaad kwestie van afwegen.

Financieel: ja met veel kilometers kopen. Je investeert minder, je kan eerder allrisk schrappen. Afschrijving is relatief lager, onderhoud komt in behapbare brokjes

Operationeel: Kans op problemen is zeer klein met 7500km per jaar, maar met een auto onder de ton nóg minder.

Ik zou iets moois uitzoeken wat past in je budget en zou zeker nog iets met 2 ton durven te kopen.

Prima lijstje met auto’s
Zou zo wie zo met allemaal gaan rijden, want van jouw lijstje heb ik ze ook allemaal gereden.
Het is een kwestie van smaak en zitcomfort.
Ikzelf kon niet lekker zitten in de Renaults en een ander vind deze weer fantastisch zitten.

De Böse uitvoering van Renault Megane heeft echt een top geluidsinstallatie.
De Ford en Opel geluidsinstallatie zijn ook wel redelijk goed.

Zelf heb ik een 308SW al ruim 4 jaar en bevalt me eigenlijk helemaal top.
Alleen hou ik zelf ook van veel muziek in de auto en op dit punt is de standaard audio van Peugeot niet heel top.
De installaties van mijn vorige auto’s waren velen malen beter (Opel en Ford) waaronder rij ik ook geregeld met auto’s van collega’s en die zeggen allemaal hetzelfde.

Daarom heb ikzelf de geluidsinstallatie aangepast in mijn 308 en klinkt het nu een stuk beter.
Succes met de zoektocht

Met jouw wensen heb je eigenlijk alleen keuze uit Peugeot en Renault.
Volgens de kenners hier prima auto's maar mijn smaak is het niet.

De kans op dure reparaties is bij je Hyundai niet heel groot. Bij een nieuwere auto schrijf je wel veel meer af.

Als je gewoon zin hebt in wat anders, dan is je lijstje prima. Bij de Peugeot 308 zou ik kijken naar een later exemplaar, door de enorme vraag in de eerste jaren, zijn ze niet allemaal even netjes gebouwd.
De auto werd ook beter tijdens de productie, dus liever nieuwer en met meer kilometers. Als het even kan zou ik het faceliftmodel kiezen. Ik kwam zelfs al modellen uit 2018 tegen onder de € 15.000,00

Bij de Renault Mégane zou ik altijd de nieuwe Mégane 4 kiezen vanaf 2016, de problemen met de 1.2 TCe waren toen ook opgelost, en de auto is een stuk moderner.

Succes.

Het is geen station en 1 jaartje ouder dan je aangeeft te willen, maar ik laat hem toch even zien.
Mazda 3 GTM
mazda-3-2-0-gt-m-leder-navigatie-pdc-trekhaak-hud.jpg

Ook deze auto heeft een Bose geluidsinstallatie.

Ik heb zelf Bose en zo geweldig is dat niet. Een versterker en subwoofer op een standaard autoradio doen het vaak veel beter. Daar hoef je niet eens de speakers voor te vervangen. Ik deed dit soort dingen altijd zelf maar er zijn genoeg bedrijfjes die dat voor je kunnen doen.

Rationeel gezien is doorrijden het goedkoopst. Je hebt een betrouwbare auto met relatief weinig km. De onderhoudskosten zullen altijd minder zijn dan de afschrijving die je met een nieuwe auto hebt.

Bij een inruil verlies je 3000€, je moet wel erg veel pech krijgen wil je dat de komende 5 jaar kwijt zijn aan reparaties. Helemaal als je maar 7500/jaar rijdt.

Dealers willen je graag aanpraten dat er nu wel reparatiekosten gaan aankomen. Verkooppraat.

Moderne auto's (vanaf 2018/2019) hebben DAB+, rijhulpsystemen, intelligente veiligheidssystemen, Adaptieve CC en goede met telefoon geïntegreerde mediasystemen.
Dat loop je net mis met je budget: je blijft rijden in de 'vorige generatie'.

Is nog even doorsparen voor een electrische auto niet een idee, zoals de e-golf, Ioniq of BMW i3?
Er komen er steeds meer uit de lease.

spoiler alert zei:
Bij een inruil verlies je 3000€, je moet wel erg veel pech krijgen wil je dat de komende 5 jaar kwijt zijn aan reparaties. Helemaal als je maar 7500/jaar rijdt.

€ 3k over 5 jaar is € 600 per jaar. Lijkt me niet overdreven veel, of je moet dat bovenop het reguliere onderhoud tellen.

Wat overigens vaak wordt vergeten, is dat nieuwe auto's ook gewoon onderhoud nodig hebben. En beurten voor nieuwe auto's behoorlijk aan de prijs heb ik gezien.

KadettRT zei:
Ik zou gewoon doorrijden met de auto..

Dit is ook een interessant uitgangspunt. Ik zie dat meer forumleden een soortgelijke reactie geven.
Misschien onderschat ik mijn huidige auto wel een beetje en vallen die kosten de komende jaren inderdaad reuze mee.
Het is meer dat als je eenmaal concreet naar auto's gaat kijken je er zelf toch nog redenen bij gaat bedenken waarom een nieuwe auto toch wel een must is..
Bedankt voor de tips in ieder geval!

V0RQ zei:
Financieel: ja met veel kilometers kopen. Je investeert minder, je..

Klinkt logisch inderdaad. Al neem ik door mijn beperkte kennis van auto's wellicht wel een risico door er 1 te kopen met zo veel kilometers.

Bobbeltje zei:
Daarom heb ikzelf de geluidsinstallatie aangepast in mijn 308 en klinkt het nu een stuk beter.
Succes met de zoektocht

Klopt. Ik moet het waarschijnlijk ook zelf ondervinden.
Wat voor aanpassingen heb je gedaan? En laten doen of zelf gedaan?

ak2 zei:
De kans op dure reparaties is bij je Hyundai niet heel groot...

Bedankt voor de tips!

De 308 facelift was in 2017 heb ik eerder opgeschreven. Daarvoor zou ik dus nog even door moeten sparen.
Ik zie dat er veel facelifts zijn geweest in de jaren 2017 en 2018, maar die zijn momenteel echt nog even boven budget. Ik vind het toch wel wat lastiger om te bepalen of facelifts de moeite van het wachten waard zijn.

Slobmeister zei:
KadettRT zei:
Ik zou gewoon doorrijden met de auto..

Dit is ook een interessant uitgangspunt. Ik zie dat meer forumleden een soortgelijke reactie geven.
Misschien onderschat ik mijn huidige auto wel een beetje en vallen die kosten de komende jaren inderdaad reuze mee.
Het is meer dat als je eenmaal concreet naar auto's gaat kijken je er zelf toch nog redenen bij gaat bedenken waarom een nieuwe auto toch wel een must is..
Bedankt voor de tips in ieder geval!

Alleen al de jaarlijkse afschrijving van een 4 of 5 jaar oude auto zal beduidend meer zijn dan van je 10 jaar jonge Hyundai.
Het normale onderhoud (slijtagedelen) krijg je ook (en misschien wel net zoveel) bij een jongere auto met een kilometerstand die die van de Hyundai niet heel veel ontloopt.
Als je niet hélemaal genoeg hebt van de i30 dan gewoon doorrijden, zou ik zeggen...

Epica zei:
Het is geen station en 1 jaartje ouder dan je aangeeft te willen, maar ik laat hem toch even zien.

Erg mooi moet ik eerlijk bekennen. Ik zou het zo doen, als ik niet toch te veel zou twijfelen over die 340L bagageruimte..

Vin cent zei:
Ik heb zelf Bose en zo geweldig is dat niet. Een versterker en subwoofer op een standaard autoradio doen het vaak veel beter. Daar hoef je niet eens de speakers voor te vervangen. Ik deed dit soort dingen altijd zelf maar er zijn genoeg bedrijfjes die dat voor je kunnen doen.

Hele mooie tip! Ik dacht dat het lastig werd om de audio kwaliteit te verbeteren voor hedendaagse auto's. Maar wellicht valt dit dus toch mee. Heb even zitten googlen en kom inderdaad het e.e.a. tegen. Prijzen wel heel erg wisselend.

spoiler alert zei:
Moderne auto's (vanaf 2018/2019) hebben DAB+, rijhulpsystemen, intelligente veiligheidssystemen, Adaptieve CC en goede met telefoon geïntegreerde mediasystemen.

Maar is dat in de autobranche niet altijd zo? Of is het omdat je de komende jaren minder van dit soort grote verbeteringen verwacht?

Jazzik zei:
Alleen al de jaarlijkse afschrijving van een 4 of 5 jaar oude auto zal beduidend meer zijn dan van je 10 jaar jonge Hyundai.
Het normale onderhoud (slijtagedelen) krijg je ook (en misschien wel net zoveel) bij een jongere auto met een kilometerstand die die van de Hyundai niet heel veel ontloopt.
Als je niet hélemaal genoeg hebt van de i30 dan gewoon doorrijden, zou ik zeggen...

Ja. Misschien ook wel. Ik krijg een beetje het idee dat waar ik dacht dat juist dit het ideale moment zou zijn voor een andere auto, het juist een beetje het tegenovergestelde is momenteel.
Ik had er niet genoeg van, maar het kijken naar reviews van mogelijke aankopen maakt de Hyundai wel ineens een stuk minder aantrekkelijk..

Slobmeister zei:
Epica zei:

Erg mooi moet ik eerlijk bekennen. Ik zou het zo doen, als ik niet toch te veel zou twijfelen over die 340L bagageruimte..
Volgens mij is dat tot onder de hoedenplank.
Misschien minder meenemen ;)

Slobmeister zei:
spoiler alert zei:

Maar is dat in de autobranche niet altijd zo? Of is het omdat je de komende jaren minder van dit soort grote verbeteringen verwacht?
Punt is, een auto uit 2016 verschilt niet zoveel van je huidige auto. Alleen de atmosferische motor is vervangen door een gedownsizte turbomotor en een faceliftje.

Kia cee'd staionwagon 1.0 tgdi gt-line is ook een mooie auto die redelijk tot goed aan je eisen voldoet. bouwjaar 2015/2016 staan er een paar voor rond de 13k met km standen tot 120k. Tevens nog voorzien van 7 jaar garantie(resp 2022/2223)

Terug
Bovenaan