Aankoopadvies Seat Cordoba 6K2

A

Anoniem

Guest
Goedenavond leden!

Voor mijn nieuwe werk moet ik 90 km per dag rijden, dus wordt het maar eens tijd om een auto aan te schaffen. Ik zit zelf te denken aan een Seat Cordoba 6k2 (het facelift model).

Ik hoor allemaal horrorverhalen over de 1.4 16v motoren, echter het gros dat te koop staat heeft deze blokken onder de kap.

Nu is mijn vraag of die horrorverhalen terecht zijn. En ook of een 1.4 elke dag 90km snelweg wel een beetje zou trekken?

Ik heb al gelezen dat deze auto's problemen hebben met de koppelingskabel, ben dan ook van plan deze na aanschaf preventief te vervangen. Zijn er nog andere bekende zwakke punten bij dit model en waar moet ik op letten als ik naast zo'n ding sta?

Alvast bedankt voor jullie input!

Met vriendelijke groet,

Joey
 
Waarom persé een Cordoba? Het rijdt prima, maar het is feitelijk niet meer dan een Polo (van 25 jaar geleden) met een kont. Het rijdt wel ok, zoals alle VAG auto's uit die tijd maar blinkt nergens in uit en is ook vrij krap.
Die 1.4 16V kan inderdaad last hebben van kantelende zuigers, klinkt niet zo lekker maar ze kunnen er wel oud mee worden. Versnellingsbak is ook een zwak punt en olieverbruik is ze dacht ik ook niet onbekend.

Wat is je budget en wat voor verdere eisen stel je aan je eerste auto? Zou een diesel sowieso niet een betere optie zijn met zo'n kilometers?
 
Zo dat was snel, daar hou ik van! :D

Zadelsnuiver zei:
Waarom persé een Cordoba? Het rijdt prima, maar het is feitelijk niet meer dan een Polo (van 25 jaar geleden) met een kont. Het rijdt wel ok, zoals alle VAG auto's uit die tijd maar blinkt nergens in uit en is ook vrij krap.
De Cordoba heeft het voor zijn belasting groep redelijk aan de ruimte. Ook zijn er leuke opties geleverd op de facelift modellen die te retrofitten zijn. En stiekem vind ik het ook nog wel een dikke auto :cool:

Zadelsnuiver zei:
Die 1.4 16V kan inderdaad last hebben van kantelende zuigers, klinkt niet zo lekker maar ze kunnen er wel oud mee worden. Versnellingsbak is ook een zwak punt en olieverbruik is ze dacht ik ook niet onbekend.

Kantelende zuigers, dat klinkt niet fijn :eek:, wat houd dat precies in als ik vragen mag? En zijn er manieren om dit te voorkomen/verhelpen? Ben zelf nog wel handig met zulke dingen:D
Olieverbruik en versnellingsbak had ik ook al her en der gelezen. Is dit met de 1.6 anders?

Zadelsnuiver zei:
Wat is je budget en wat voor verdere eisen stel je aan je eerste auto? Zou een diesel sowieso niet een betere optie zijn met zo'n kilometers?

Mijn budget ligt rond de €1000,-. Ik zoek geen scheurijzer maar wil er wel een beetje mee gezien kunnen worden. Ook een beetje creature comforts (airco, elec ramen) zijn wel een beetje een vereiste. Ook een beetje normaal 3 mensen meenemen en een trekhaak vindt ik wel belangrijk. Als hij nog 2 a 3 jaar mee gaat ben ik al tevreden.
Naar dieselauto's heb ik ook al gekeken maar voor mijn budget zijn het vooral auto's met hoge km standen.
 
Maar heb je niet meer budget? Want 1000 euro is weinig voor een auto waar je zeg maar 21dkm alleen woon/werkverkeer mee gaat doen?
 
Joey 9622852 zei:
maar wil er wel een beetje mee gezien kunnen worden.

Je wilt gezien worden in een Cordoba dus, prima, maar wat verwacht je van een auto van rond de 1.000 EUR? Dan moet hij ook nog betrouwbaar zijn want je gaat er zo'n 20.000 km jaarlijks mee rijden.
Iets te duur, maar het is wel de gefacelifte versie:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/seat/cordoba/46627209
 
Je kunt voor 1000 euro best een goede auto kopen, maar niet als je op zoek bent naar een specifiek merk en type.
Voor dit bedrag moet je kijken naar de beste auto, waarbij niet bespaard is op het onderhoud.
De auto die je op het oog hebt is al op leeftijd, staat niet bekend om zijn betrouwbaarheid en in die prijsklasse is het vragen om problemen.
Het oplossen van de gebreken en achterstallig onderhoud, kost je nog eens 1000 euro.
 
Joey 9622852 zei:
Goedenavond leden!

Voor mijn nieuwe werk moet ik 90 km per dag rijden, dus wordt het maar eens tijd om een auto aan te schaffen. Ik zit zelf te denken aan een Seat Cordoba 6k2 (het facelift model).

Ik hoor allemaal horrorverhalen over de 1.4 16v motoren, echter het gros dat te koop staat heeft deze blokken onder de kap.

Nu is mijn vraag of die horrorverhalen terecht zijn. En ook of een 1.4 elke dag 90km snelweg wel een beetje zou trekken?

Ik heb al gelezen dat deze auto's problemen hebben met de koppelingskabel, ben dan ook van plan deze na aanschaf preventief te vervangen. Zijn er nog andere bekende zwakke punten bij dit model en waar moet ik op letten als ik naast zo'n ding sta?

Alvast bedankt voor jullie input!

Met vriendelijke groet,

Joey

Tussen de cilinderwand en zuiger moet altijd iets speling zitten, de zuigers zet door warmte iets uit. Als de ruimte te groot wordt dan krijg je kantelende zuigers. Ze tikken tegen de zuigerwand. De 1.4 16V staat zeker niet bekend als een hele goede motor, hebben vaak last van olieverbruik, en halen meestal geen hele hoge kilometerstanden. Kantelende zuigers is alleen te verhelpen met een dure motor revisie, en wordt steeds erger. De 1.6 staat veel beter aangeschreven.

Voor € 1000 zou ik eerder naar bijvoorbeeld een Mitsubishi Space Star 1.3 of 1.6, Mitsubishi Carisma 1.6, Kia Rio, Citroen Xsara, Daewoo/Chevrolet Nubira, of iets dergelijks gaan kijken. In deze prijsklasse zou ik zelf niet teveel op model zoeken, maar op zoek gaan naar de beste auto die je kan vinden. Bij een niet populair model heb je meer kans op een goede auto.
 
Als je toch voor de Cordoba 6k2 zou willen gaan, zoek dan een 1.6 sport.
Iets meer vermogen dan de 1.4 16v (75pk vs 101pk), en standaard wat completer uitgevoerd als bijvoorbeeld de 1.4 16v sport.

De 1.6 (sr) is een prima blok, ik had deze in mijn Ibiza.
Het model zelf (6k2) is niet foutloos.
- Diverse kitnaden van het chassis drogen uit en laten na verloop van tijd los (onder andere de dakplaat op de spanten)
Hierdoor kan er lekkage ontstaan onder het paravan, waardoor water je interieur in komt.
- Roest, vooral bij de achterste wielkasten.
- Water kan de computer van de motor bereiken en dan kun je opzoek naar een vervangende computer, zijn helaas voor de 1.6 sport minder goed te vinden als voor de 1.4 16v.
- Kijk ook goed of het scherm in de middelconcole goed werkt (standaard bij de 1.6 sport). Deze is onderdeel van het Seat Sound System (SSS) en is nogal gevoelig voor storingen. Dit kenmerkt zich in het uitvallen van delen van het scherm, en soms het spontaan aangaan van de systeem (ook als de auto gewoon geparkeerd staat) of bijvoorbeeld het niet uitgaan als de auto uitgezet wordt. Er zijn bedrijfjes die het kunnen repareren, maar dat doen ze ook niet helemaal voor niks.

De auto zelf rijdt prima, en ik heb nog steeds wel een zwak voor het model :)

Wat ak2 zegt, er zijn diverse modellen beter als de 6k2, vooral betrouwbaarheid is belangrijk als je een beperkt budget hebt.
 
ak2 zei:
Joey 9622852 zei:
Goedenavond leden!

Voor mijn nieuwe werk moet ik 90 km per dag rijden, dus wordt het maar eens tijd om een auto aan te schaffen. Ik zit zelf te denken aan een Seat Cordoba 6k2 (het facelift model).

Ik hoor allemaal horrorverhalen over de 1.4 16v motoren, echter het gros dat te koop staat heeft deze blokken onder de kap.

Nu is mijn vraag of die horrorverhalen terecht zijn. En ook of een 1.4 elke dag 90km snelweg wel een beetje zou trekken?

Ik heb al gelezen dat deze auto's problemen hebben met de koppelingskabel, ben dan ook van plan deze na aanschaf preventief te vervangen. Zijn er nog andere bekende zwakke punten bij dit model en waar moet ik op letten als ik naast zo'n ding sta?

Alvast bedankt voor jullie input!

Met vriendelijke groet,

Joey

Tussen de cilinderwand en zuiger moet altijd iets speling zitten, de zuigers zet door warmte iets uit. Als de ruimte te groot wordt dan krijg je kantelende zuigers. Ze tikken tegen de zuigerwand. De 1.4 16V staat zeker niet bekend als een hele goede motor, hebben vaak last van olieverbruik, en halen meestal geen hele hoge kilometerstanden. Kantelende zuigers is alleen te verhelpen met een dure motor revisie, en wordt steeds erger. De 1.6 staat veel beter aangeschreven.

Voor € 1000 zou ik eerder naar bijvoorbeeld een Mitsubishi Space Star 1.3 of 1.6, Mitsubishi Carisma 1.6, Kia Rio, Citroen Xsara, Daewoo/Chevrolet Nubira, of iets dergelijks gaan kijken. In deze prijsklasse zou ik zelf niet teveel op model zoeken, maar op zoek gaan naar de beste auto die je kan vinden. Bij een niet populair model heb je meer kans op een goede auto.

En als je de nubira niks vind is er ook nog de deawoo/Chevrolet lacceti
 
Als je toch voor de Cordoba 6k2 zou willen gaan, zoek dan een 1.6 sport.
Iets meer vermogen dan de 1.4 16v (75pk vs 101pk), en standaard wat completer uitgevoerd als bijvoorbeeld de 1.4 16v sport.

De 1.6 (sr) is een prima blok, ik had deze in mijn Ibiza.
Het model zelf (6k2) is niet foutloos.
- Diverse kitnaden van het chassis drogen uit en laten na verloop van tijd los (onder andere de dakplaat op de spanten)
Hierdoor kan er lekkage ontstaan onder het paravan, waardoor water je interieur in komt.
- Roest, vooral bij de achterste wielkasten.
- Water kan de computer van de motor bereiken en dan kun je opzoek naar een vervangende computer, zijn helaas voor de 1.6 sport minder goed te vinden als voor de 1.4 16v.
- Kijk ook goed of het scherm in de middelconcole goed werkt (standaard bij de 1.6 sport). Deze is onderdeel van het Seat Sound System (SSS) en is nogal gevoelig voor storingen. Dit kenmerkt zich in het uitvallen van delen van het scherm, en soms het spontaan aangaan van de systeem (ook als de auto gewoon geparkeerd staat) of bijvoorbeeld het niet uitgaan als de auto uitgezet wordt. Er zijn bedrijfjes die het kunnen repareren, maar dat doen ze ook niet helemaal voor niks.

De auto zelf rijdt prima, en ik heb nog steeds wel een zwak voor het model :)

Wat ak2 zegt, er zijn diverse modellen beter als de 6k2, vooral betrouwbaarheid is belangrijk als je een beperkt budget hebt.
Beetje late reactie maar heb je enig idee waar de SSS nog te repareren zijn of hoe je het zelf kan doen. Mijn Cupra 6k2 zn SSS heeft het namelijk begeven..
 
Terug
Bovenaan