Aankoopadvies Saab 9-3 cabrio, tot 8000 euro. Waar moet ik op letten?

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Ik denk een Saab 9-3 cabrio aan te gaan schaffen. Wat zijn dan zaken waar ik op moet letten? Ik heb ongeveer 8000 euro te besteden, ik wil hier wel een prima auto voor zonder de hele tijd bij de garage te moeten gaan staan.
 
Let natuurlijk op de staat van het dak en kijk of deze soepel open en dicht gaat, en controleer de auto goed op lekkages. Controleer ook de onderzijde van de auto op roest. Ook al is deze Saab duidelijk beter dan zijn voorganger.

Bij een Saab 9.3 zou ik zeker de 1.8 T of 2.0 T motor nemen, dit is de zelfde betrouwbare 2.0 Saab motor. De Saab 9.3 is verder een betrouwbare auto, maar controleer natuurlijk wel of alles werkt, en de auto goed en soepel rijdt, en goed onderhouden is.

Er zijn veel goede Saab specialisten, die de auto goed kunnen onderhouden.
Ik vind het zelf een erg leuke en tijdloze cabriolet.
 
https://m.seldenrijk.nl/nl/#home,page_nieuw,tab_1;detail_occasions_saab-9-3-cabriolet-2-0t-aero-m6-youngtimer-volleder-climate-control-cruise-control-achterspoiler-pdc.html



Wat te denken van deze schoonheid?
 
Maarten 7279154 zei:
https://m.seldenrijk.nl/nl/#home,page_nieuw,tab_1;detail_occasions_saab-9-3-cabriolet-2-0t-aero-m6-youngtimer-volleder-climate-control-cruise-control-achterspoiler-pdc.html



Wat te denken van deze schoonheid?

Mooie uitvoering, jammer dat hij is ingevoerd en je dus niets weet van de eerste 2 jaar dat hij zo te zien in Duitsland rondreed.
 
Maarten 7279154 zei:
https://m.seldenrijk.nl/nl/#home,page_nieuw,tab_1;detail_occasions_saab-9-3-cabriolet-2-0t-aero-m6-youngtimer-volleder-climate-control-cruise-control-achterspoiler-pdc.html



Wat te denken van deze schoonheid?
Die ziet er goed uit, maar let wel op het is een goede auto maar hij is wel 16 jaar oud. Dus kijk ook goed naar de staat van de rubbers.
 
Ik heb even gebeld met het bedrijf. Maar het contactslot gaat te zwaar, en radio en verstelb. spiegels werken niet... lijkt me niet de beste indicatie om een auto aan te schaffen... dan heb ik er direct al veel werk mee.
 
En is een hoge km stand bij dergelijke auto´s een probleem? of is het onderhoud vooral bepalend?
 
Maarten 7279154 zei:
En is een hoge km stand bij dergelijke auto´s een probleem? of is het onderhoud vooral bepalend?
Hoge kilometerstand hoeft geen probleem te zijn, mits al het onderhoud wel goed gedaan is.
 
Maarten 7279154 zei:
En is een hoge km stand bij dergelijke auto´s een probleem? of is het onderhoud vooral bepalend?
De kilometerstand in de praktijk weinig over de staat van de auto. Het is belangrijker hoe er mee om is gegaan, en of de auto goed en regelmatig is onderhouden. Veel korte stukjes zíjn slecht voor een auto. En een auto verouderd ook gewoon door de weersinvloeden. De Saab 2.0 staat bekend als goede motor.

Probeer er een te vinden die jonger is dan 15 jaar, vanaf 15 jaar oud zijn ze vaak duurder door de aantrekkelijke zakelijke youngtimer regeling.
 
Volgens mij had ik dit al gezegd ergens anders, maar als je budget 8000 is, zoek die Saab cabrio dan voor max 6.000. Dan heb je speling voor onvoorziene zaken.

Seldenrijk staat bekent als een een handelaar met 'what you see is what you get' En nogmaals, electrohydraulische daken kunnen errors geven en weigeren om te bewegen op momenten waarbij je dat wel graag zou willen! Dit soort grapjes wil je niet op vakantie bijv. bij een naderende onweersbui :)
 
Heb je wel eens met een saab, en dan met name een saab cabrio gereden? Je moet er van houden, het rijdt nogal als een boot.

En ik zou me eens verdiepen in de onderdelen. Remmen etc zullen geen probleem zijn, maar specifieke zaken? Als je voor elk dingetje naar de sloop moet, wordt je het ook snel zat.
 
Gullwing zei:
Heb je wel eens met een saab, en dan met name een saab cabrio gereden? Je moet er van houden, het rijdt nogal als een boot.

Die oudere Saab 900/9-3 en Volvo C70 geldt dat wel voor ja. Geen auto's om sportieve ambities mee te hebben.
 
Ik zou eerst eens gaan proefrijden als ik jou was... fraaie auto, zeer zeker, leuke & betrouwbare motorisaties te krijgen ook, maar het weggedrag is toch een dingetje. Een strak sturend scheurijzer is het niet bepaald, maar als je dat niet zoekt in een cabrio maar eerder een comfortabele cruiser wil -> zeker een valabele kandidaat.

Of toch een Volvo C70 overwegen als je geen zelfsleutelaar bent en geen Saab specialist in de buurt hebt?

Succes met je aankoop alleszins, het is leuk shoppen voor een hobby auto met dat budget op zak (y)
 
Veel 'OSM'-mensen zijn gecharmeerd van een Saab Cabrio of een Volvo C70 cabrio. Maar in feite zijn het zeer matige auto's qua rij-eigenschappen. De kwaliteit van een Saab wordt door liefhebbers op de diverse fora veelal te hoog ingeschat. Saab is zeker geen probleemloze auto. Persoonlijk vind ik het altijd een beetje zielige vertoning als ik iemand in zo'n auto open zie rijden maar een ieder moet dat maar voor zichzelf uitmaken.
 
FH163500 zei:
Veel 'OSM'-mensen zijn gecharmeerd van een Saab Cabrio of een Volvo C70 cabrio. Maar in feite zijn het zeer matige auto's qua rij-eigenschappen. De kwaliteit van een Saab wordt door liefhebbers op de diverse fora veelal te hoog ingeschat. Saab is zeker geen probleemloze auto. Persoonlijk vind ik het altijd een beetje zielige vertoning als ik iemand in zo'n auto open zie rijden maar een ieder moet dat maar voor zichzelf uitmaken.

OSM-mensen :rolleyes:

Ik lees nergens dat TS van plan is om te gaan racen met zijn cabrio, voor normaal gebruik zijn ze prima. Ja, relatief slapjes maar of dat een probleem is, moet hij maar ondervinden bij een proefrit.
 
Dat is dus de misvatting. Niemand heeft het hier over racen. Bij normaal gebruik torderen die auto's verschrikkelijk, zeker tegenwoordig met al die drempels. Kortom, waardeloze auto's.
 
OSM is bekende afkorting voor Ons Soort Mensen. Veelal mensen die zichzelf van een ander niveau vinden, veelal te vinden op de golfbaan of hockey, in bepaald soort wijken wonen met jaren '30 huizen, de NRC lezen en belangstelling hebben voor kunst en cultuur. Wensen niet gezien te worden in een 'proleterige' BMW of Mercedes. Typische Saab-rijders vaak.
 
FH163500 zei:
Dat is dus de misvatting. Niemand heeft het hier over racen. Bij normaal gebruik torderen die auto's verschrikkelijk, zeker tegenwoordig met al die drempels. Kortom, waardeloze auto's.

Had even gemist dat jij de norm bepaalt o_O Zo te lezen komen die OSM's in meerdere varianten.
 
FH163500 zei:
OSM is bekende afkorting voor Ons Soort Mensen. Veelal mensen die zichzelf van een ander niveau vinden, veelal te vinden op de golfbaan of hockey, in bepaald soort wijken wonen met jaren '30 huizen, de NRC lezen en belangstelling hebben voor kunst en cultuur. Wensen niet gezien te worden in een 'proleterige' BMW of Mercedes. Typische Saab-rijders vaak.
Die rijden bij ons allemaal Audi intussen...
 
Het is een stereotype, grappig dat het wel herkenbaar is inderdaad. Echter kan ik voor elke "OSM" Saab-rijder er ook eentje aanwijzen die totaal niet aan dat beeld voldoet. Hetzelfde geldt voor de Prius-rijder, de Ferrari-rijder, de Dacia-rijder en ga zo maar door. Leuk om eens een grapje over te maken maar vat het vooral niet te serieus op :)
 
Was/is het niet zo dat SAAB onderdelen, net als Rover nog perfect te krijgen zijn? Vanwege de vele liefhebbers en bedrijven/specialisten van SAAB?

Ik meen dat een SAAB erg goed. Ik ken meerdere mensen die erbij zweren, hoewel die wel wat ouder zijn dan de auto die jij zoekt. Misschien eens kijken bij de SAAB-clubs in ons land, misschien is er een lid die een Cabrio wil verkopen? Liefhebbers zijn vaak wat beter voor hun auto in vergelijking met "gewone bestuurders". Er zijn ook heel veel specialisten, ik zou ook daar eens kijken of die wat hebben staan!

Qua kilometers kunnen ze wel veel aan, echter en dit geld ook bij Volvo's, ze hebben natuurlijk wel onderhoud nodig. Omdat er helaas mensen zijn die denken dat ze in een tank rijden, waar je niets aan hoeft te doen.
 
Ik val niet onder het type osm denk ik.. zegt wellicht vooral veel over hoe jij de wereld in wilt delen, wellicht is de wereld dan wat makkelijker te begrijpen voor je? ;-)

Ik ga van de week kijken bij een 9-3 uit 2005. 170000 km. Netjes onderhouden en optisch ook mooi, voor zoals het lijkt een goede prijs.
En ik zoek inderdaad geen race auto. Gewoon een stijlvolle auto die lekker rijdt. Als ik er een heb aangeschaft laat ik het weten!
 
Jij hoeft mij niet af te zeiken over hoe ik de wereld in wil delen. Jij vraagt forumleden om advies, ik reageer daar gratis en belangeloos op met een welgemeend standpunt, ik leg nota bene uit wat een verondersteld algemeen bekende afkorting betekent en vervolgens heb ik het gedaan.... Ik heb in mijn leven in tientallen Saabs gereden dus ik kan er wel iets over zeggen. Dat het jou onwelgevallige informatie is, is dan jammer.
 
FH163500 zei:
Jij hoeft mij niet af te zeiken over hoe ik de wereld in wil delen. Jij vraagt forumleden om advies, ik reageer daar gratis en belangeloos op met een welgemeend standpunt, ik leg nota bene uit wat een verondersteld algemeen bekende afkorting betekent en vervolgens heb ik het gedaan.... Ik heb in mijn leven in tientallen Saabs gereden dus ik kan er wel iets over zeggen. Dat het jou onwelgevallige informatie is, is dan jammer.
Jij geeft advies waar niet om gevraagd wordt, er wordt namelijk helemaal nergens gevraagd wat de rijeigenschappen zijn en daarbij vind jij het niks, misschien vind TS het wel heerlijk rijden.
 
Maarten 7279154 zei:
En ik zoek inderdaad geen race auto. Gewoon een stijlvolle auto die lekker rijdt.

Stijlvol heeft met smaak te maken en in dat opzicht spreekt Saab veel mensen aan. Als het lekker moet rijden, heeft FH een punt. Saab staat nou niet bepaald bekend om zijn verfijnde rij-eigenschappen en de cabrio's van Saab staan juist wel bekend om hun enorm torderende carrosserie. Het is natuurlijk allemaal persoonlijk, maar dat rijdt ook wat mij betreft absoluut niet fijn.

Maar dit ga je allemaal zelf ervaren met een proefrit. Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze, succes!
 
Zadelsnuiver zei:
Het is een stereotype, grappig dat het wel herkenbaar is inderdaad. Echter kan ik voor elke "OSM" Saab-rijder er ook eentje aanwijzen die totaal niet aan dat beeld voldoet. Hetzelfde geldt voor de Prius-rijder, de Ferrari-rijder, de Dacia-rijder en ga zo maar door. Leuk om eens een grapje over te maken maar vat het vooral niet te serieus op :)

Zo is het. Veel mensen boeit het helemaal niet waarin ze rijden, dus die kopen gewoon wat op hun pad komt. Dat stereotype over Saab is wat mij betreft nu overigens wel uit de tijd. Het lijkt mij meer een auto voor de liefhebber geworden dan dat je er echt nog een statement mee maakt.
 
Terug
Bovenaan