Aankoopadvies Mercedes, Mazda of VW

A

Anoniem

Guest
Ik kijk op dit moment om mijn Qashqai (2017) in te ruilen voor wat anders, ik wil een meer premium auto met een automaat (ik ben de Qashqai zat, er is altijd gedoe mee). Nu heb ik 3 totaal verschillende auto's op het oog. Ik wil graag weten welke addertjes er onder het gras kunnen zitten bij de volgende modellen:

Mercedes B180 in de business AMG uitvoering.
Persoonlijk vind ik het een mooi model in AMG styling, ik twijfel alleen over de 1,3 motor (is het een renault motor?) Of is het toch een echte MB. In de kosten ligt deze wel al hoger dan ik eigenlijk wilde uitgeven.

Volkswagen T-Roc 1.5 DSG Sport (Evt. Rline)
De lange levertijd op de volkswagen valt tegen, en er is weinig op voorraad beschikbaar, er hierdoor ook weinig onderhandelruimte bij de dealers. Het interieur is wat saai. (Ik heb er nog niet mee gereden)

De Mazda CX-5 in de sport exclusive uitvoering
Deze auto is de grootste en zwaarste. De motoren zijn traditioneel en er ligt dus een 2 liter in. Het verbruik ligt hoger, en er zit ook 5000 bpm meer op vanwege de co2. De koopprijs ligt dan ook rond de 40.000 Ook in belasting zal hij meer gaan kosten. Kan 2000 kg trekken maar dat heb ik niet nodig, zou hem kopen vanwege het uiterlijk ( ik heb er nog niet in gereden)

Ik ga de auto hoofdzakelijk gebruiken voor woon-werk verkeer 42 km per dag, verder als gezinsauto (1 kind).

Graag jullie tips en meningen......

Waarom ga je niet voor een CX3 of wacht je op de nieuwe CX30? Ik zelf zou van deze 3 voor de CX5 gaan, de B en de T-Roc vind ik niet mooi.

T Roc is een opgehoogde Polo. De B Klasse een MPV en CX5 een hoge hatchback (ik doe niet mee met de marketing hype)

Maar ik heb Mazda het hoogst van deze 3 zitten qua kwaliteit. Alleen je hebt niet het directe koppel van een turbo motor. Alleen blijft deze waarschijnlijk wel een stuk langer heel.

zelf zou ik de 2.0 cx3 of cx5 nemen. motor is niet onderbemeten(1.3 van renault in een b klasse gaat maar is een downsize motor)
en dat iemand nog aan een vw denkt na alle problemen en gesjoemel.

zelf vind ik de mazdas de mooiste en stoerste. en er zit een normale motor in. geen downsize motor.

T-cross is opgehoogde polo, T-Roc de hoge broer van de golf toch?

Je zoekt dus iets betrouwbaarders en kwalitatief beters dan je Qashqai. Dan lijkt me een keuze voor een Volkswagen niet zo voor de hand liggend.

Dat merkt kent de laatste jaren zo ontzettend veel kwaliteitsproblemen dat ik daar voorlopig nog niet met een gerust hart een auto zou durven aanschaffen (net zoals ik dat een bepaalde periode met Renault en Peugeot heb gehad overigens).

Van jouw genoemde opties lijkt mij de Mazda CX-5 de beste keuze. Zowel kwalitatief, als qua rij-eigenschappen, als wat uiterlijk betreft, maar dat is natuurlijk nogal smaakgebonden. :)

Martijn 6417761 zei:
Ik kijk op dit moment om mijn Qashqai (2017) in te ruilen voor wat anders, ik wil een meer premium auto met een automaat (ik ben de Qashqai zat, er is altijd gedoe mee). Nu heb ik 3 totaal verschillende auto's op het oog. Ik wil graag weten welke addertjes er onder het gras kunnen zitten bij de volgende modellen:

Mercedes B180 in de business AMG uitvoering.
Persoonlijk vind ik het een mooi model in AMG styling, ik twijfel alleen over de 1,3 motor (is het een renault motor?) Of is het toch een echte MB. In de kosten ligt deze wel al hoger dan ik eigenlijk wilde uitgeven.

Volkswagen T-Roc 1.5 DSG Sport (Evt. Rline)
De lange levertijd op de volkswagen valt tegen, en er is weinig op voorraad beschikbaar, er hierdoor ook weinig onderhandelruimte bij de dealers. Het interieur is wat saai. (Ik heb er nog niet mee gereden)

De Mazda CX-5 in de sport exclusive uitvoering
Deze auto is de grootste en zwaarste. De motoren zijn traditioneel en er ligt dus een 2 liter in. Het verbruik ligt hoger, en er zit ook 5000 bpm meer op vanwege de co2. De koopprijs ligt dan ook rond de 40.000 Ook in belasting zal hij meer gaan kosten. Kan 2000 kg trekken maar dat heb ik niet nodig, zou hem kopen vanwege het uiterlijk ( ik heb er nog niet in gereden)

Ik ga de auto hoofdzakelijk gebruiken voor woon-werk verkeer 42 km per dag, verder als gezinsauto (1 kind).

Graag jullie tips en meningen......

De Mercedes B, de 1,4 (bij Renault, Nissan en Dacia 1,3) is een samenwerking tussen Mercedes en Renault Nissan Mitsubishi. De motor staat bekend als een soepele, zuinige en moderne motor, en is afgeleid van de 1,2 van Renault. De motor heeft varabele kleptiming en de cilinderwanden zijn voorzien van een zeer sterke plasma coating die ook in de motor van de Nissan GTR zit. Ik verwacht zelf dat het een hele degelijke, moderne en goede motor is, je hoort ook niets over problemen. De merken hebben echt hun best gedaan op deze motor.

Deze 1.3 benzine ligt ook in bijvoorbeeld de Renault Kadjar en Renault (grand) Scenic die een heel goed alternatief kunnen zijn, en bekend staan als goede en betrouwbare auto's.

De T Roc staat op het Basis van het MQB platform die ook voor de Golf wordt gebruikt. Er is wel flink bezuinigd op de plastics in het interieur.

De Mazda CX5 staat bekend als een hele goede auto. De nieuwe Mazda CX30 komt heel snel op de markt.
Deze zit tussen de CX3 en CX5 in, en kan erg interessant zijn.

Misschien is de Kia Nero Hybrid ook een heel goed alternatief.

Van de 3 keuzes zou ik de Mazda nemen, maar zou dan nog wel wachten op de CX30.
Toch zou ik ook wat andere keuzes in overweging nemen, en eerst gaan proefzitten en rijden.

Ik ben ook pro Mazda; vanwege uiterlijk, rijeigenschappen, en betrouwbaarheid. 1 kind zeg je? Is een hoge zit écht nodig? CX-3 is erg leuk, maar de nieuwe Mazda 3 vind ik echt geweldig. En anders wellicht de nieuwe CX-30, met de veelbelovende Skyactive X motor, maar over diens betrouwbaarheid valt nog niks te zeggen.

@ak2 de CX5 is vanaf 2017 op de markt niet vanaf 2012.

@Epica: chassis is onveranderd van de CX5 tov 2012. Het is meer een ingrijpende facelift. Zelfde geld voor de Mazda 6 van binnen en buiten aangepakt maar onderhuids hetzelfde. CX5 vanaf facelift heeft wel betere geluidsisolatie voornamelijk wat betreft bandengeluid tegen te gaan.

KadettRT zei:
@Epica: chassis is onveranderd van de CX5 tov 2012. Het is meer een ingrijpende facelift. Zelfde geld voor de Mazda 6 van binnen en buiten aangepakt maar onderhuids hetzelfde. CX5 vanaf facelift heeft wel betere geluidsisolatie voornamelijk wat betreft bandengeluid tegen te gaan.
Nee het is geen facelift het is een nieuw model, de 6 is wel een facelift.

Nieuwe CX-5 zou ik geen facelift willen noemen. Chassis zal wellicht in de basis het zelfde zijn, er is geen stukje plaatwerk inwisselbaar en ook interieur is compleet nieuw.

p17_1729.jpg

Bij de NA en NB MX5 was ook geen 1 stuk plaatwerk hetzelfde, alleen wat eronder zat was 99% identiek ;)

Het platform, de subframes, het kale skelet, dat is allen identiek aan de KE en KF CX-5. Of je net als vroeger een NB dashboard in een NA MX5 kon stoppen, vast niet met alle moderne elektronica. Het is ook geen kritiek want ik zou zo een Soul Red CX5 voor de deur willen hebben hoor (y) Alleen voor mij mag hij wel 5cm door zijn veren heen zakken.

Maar om een welles nietes discussie te voorkomen, de CX5 is te groot en las net dat de CX30 vanaf September bij de dealer staat en aan het einde van het jaar de Skayactive-X leverbaar is.

Martijn 6417761 zei:
... ik twijfel alleen over de 1,3 motor (is het een renault motor?) Of is het toch een echte MB. ....

Liever een renault motor dan ook maar iets van VW, zeker als je het als particulier koopt.

Terug
Bovenaan