Aankoopadvies mbt occasion en distributieketting

A

Anoniem

Guest
Beste leden,

Ik heb als eerste auto een 2ehands Renault Clio 0.9TCE uit 2014 op het oog met ca 120k km op de teller.
Nu zit daar een distributieketting op waarvan Renault zegt dat het een autoleven lang mee moet gaan. Ik heb verder gelezen dat dat weleens wat tegen wil vallen, al lijkt hier wel flink verschil tussen te zitten per merk/motor/bouwjaar. Bij de 0.9 TCE heb ik nog weinig over deze problemen gelezen, iets meer bij de 1.2. Ik vraag me daarom af of het een goed idee is om mee te nemen in de onderhandeling om preventief de ketting en kettingspanner te vervangen of kijkt een dealer daar raar van op? Verder zit er 6 maanden Bovaggarantie bij+ 40-punten check en afleverbeurt.

Ja, daar zal een verkoper wel raar van op kijken.. als er al garantie op de de draaiende delen wordt gegeven én er geen aantoonbare noodzaak is.

Je kan wel voorstellen een aankoopinspectie te willen laten uitvoeren en dan bij die inspectie nadere aandacht voor de ketting te vragen.

Van belang voor de duurzaamheid van de ketting is wel dat de olie vervangingstermijnen op tijd (liefst wat vroeger) zijn uitgevoerd. Dat is je eerste controle middel: onderhoudshistorie + de wetenschap dat de juiste oliekwaliteit is gebruikt.

De kettingwissel meldt zichzelf wel wanneer dat nodig is middels een motorstoring op het dashboard.
Een vaste km-stand of termijn is er over het algemeen niet voor, dat is heel sterk afhankelijk van hoe er met de auto is gereden en wat er aan onderhoud is gedaan.
De grootste boosdoeners van distributieslijtage zijn lage toerentallen (het nieuwe rijden) en sterk vervuilde motorolie (korte ritjes i.c.m. lange onderhoudsintervallen) die de hydraulische spanners vervuilen.

Preventief laten vervangen kun je altijd proberen bij de aankoop, daar ben je meestal beter mee af als met enkele honderden euro's korting.
Niet geschoten is altijd mis.

Eigenlijk hoor je bij de 0,9 TCe nooit dat er een distributieketting moet worden vervangen. De distributieketting wordt gesmeerd met olie, kijk dus gewoon of de auto zijn beurten op tijd heeft gehad. De 0,9 TCe is voor huidige begrippen een eenvoudige motor, hierdoor zijn er gewoon weinig problemen.

De 0,9 TCemotor heeft ook niet een enorm koppel dus de belasting van de ketting valt wel mee. Het nieuwe rijden vindt een motor niet zo fijn.

Mijn vorige Renault met 2.0 16V motor had bij inruil bij 180.000 km nog gewoon de orginele distributieketting, die verder nog prima functioneerde.

Je kunt denk ik beter onderhandelen over extra korting, of leuke accessoires.
De kans dat je de distributieketting de komende jaren moet laten vervangen is gewoon heel klein.

Bij de 0.9Tce zou ik me daar niet zo druk om maken.
Goede motor die eigenlijk geen problemen kent. Bij de 1.2Tce is dat een ander verhaal.

Ik zou gewoon goed opletten op lampjes en ratels tegen de tijd dat je garantie bijna verloopt.

Je kan elk onderdeel wel preventief aanpakken of inspecteren maar dat kost linksom of rechtsom geld.

Terug
Bovenaan