Aankoopadvies gezinsauto (20-25k)

A

Anoniem

Guest
Hallo allen!

Inmiddels heel wat adviezen gelezen, maar mijn situatie lijkt toch net elke keer wat anders... Daarom ben ik benieuwd of jullie zin en tijd hebben om mij te helpen.

Tot nu toe nooit een auto gekocht, maar met een baby onderweg is het tijd om een eigen auto met de nodige kofferruimte te hebben. Mijn vriendin is gemiddelde lengte en ikzelf ben 1,96m maar ik heb vooral erg lange benen. Een goede stoel met voldoende zitvlak en/of bijvoorbeeld zo'n uitschuifbaar voorstukje zou fijn zijn ter ondersteuning.

We rijden privé niet zo veel, misschien 10 tot 12 duizend kilometer per jaar. We denken aan een benzine en/of hybride en we willen een automaat.

We hebben in eerste instantie een Skoda Superb en BMW 3 touring proef gereden. Op advies van de verkoper ook een BMW 5GT geprobeerd. We merkten toen dat een hoge zit voor ons wel fijner is. Daarom heeft een crossover/SUV nu onze voorkeur.

Ik ben niet echt een auto man, dus ben ook wel gevoelig voor lage kosten wat betreft onderhoud, verbruik, wegenbelasting. Budget voor aanschaf dacht ik aan 20-25 duizend euro.

Trekhaak niet nodig. Navigatie, parkeersensoren en/of camera een must. Verder is alles mooi meegenomen.

Is het een hopeloos verhaal geworden of kunnen jullie hier iets mee?

Met zo weinig kilometers zou je ook nog private lease kunnen overwegen, een vast maandelijks bedrag en het enige wat er nog bij komt zijn je benzinekosten. Bevalt de auto uiteindelijk niet zo goed dan ruil je hem na een jaar weer in voor iets anders.

Als je zuinig wil rijden en een suv , dan kun je het beste voor een hybride van Toyota gaan zoals de C-HR

Toyota C-HR

0-dcee9d83-c117-47fc-9fc9-a3a41223db6c.jpg

Een RAV 4 heb je ook in Hybride , maar die zijn zelfdzaam in jullie budget

Een kia Niro misschien ook nog iets , die heb je in gewone hybride en in een stekker hybride

kia niro

0-634a73c5-746f-4585-9cee-4cfb459555a4.jpg

Een Mazda cx5 is ook een fijne auto, maar door de automaat, komt het gunstige verbruik van de sky active motor grotendeels te vervallen.

Je kan ook nog bij Lexus kijken , die hebben ook mooie hybride suv modellen, maar minder vriendelijke prijzen als toyota. Lexus was er wel eerder bij met hybride techniek toepassen in suv modellen dan toyota.

Ik verbaas me eigenlijk een beetje waarom je meent meteen in een E-segment ( Superb / 5GT ) te moeten stappen.
Rijmt niet echt met je lage kosten verhaal.
Zie niet in waarom een C-segment Station of als het echt moet SUV ( ook minder goedkoop ) niet zou voldoen voor 2 1/2 persoon.
Je hebt zeker een prima budget voor aanschaf maar voor die paar kilometers per jaar zou ik toch wat kritischer kijken naar je wensen ( Automaat bijvoorbeeld, ook zoiets, niet perse zuiniger, wel duurder in aanschaf/verzekering, zwaarder en beperktere keuzes ). Kan uiteraard wel allemaal voor je budget maar je komt wel uit bij oudere auto's met meer kilometers op de teller die in de basis erg duur waren ( en dus ook duur kunnen uitpakken bij problemen ).

Er zijn hier al een aantal mogelijk interessante opties voorbij gekomen. Ik denk dat het met je lengte ook vooral wat proef zitten zal gaan worden. Zo lijkt een Toyota hybride aan veel van je eisen wel te voldoen. De CH-R is dan een wat hogere versie en de RAV4 is nog een maatje groter en begint net beschikbaar te komen binnen je budget. De vraag is of de stoelen goed genoeg zijn, en dan met name de zittingen, volgens mij zijn die niet uitschuifbaar. Verder is de RAV4 zeker een zeer ruimte auto.

Je moet zelf even goed op een rijtje zetten wat je eigenlijk het belangrijkst vindt, want ik proef uit je tekst dat je wel op de kosten let, maar kijk dan vooral naar de TCO (Total Cost of Ownership). Met zo weinig kilometer per jaar is bijv. brandstof een relatief kleine kostenpost. Vergeet vooral de afschrijving niet, op een auto van 25K kun je nog redelijk wat afschrijven, op een van 10K veel minder.

Om wat verder mee te denken nog een paar vragen:
- Wat voor soort ritten zal de auto met name gebruikt worden? (dus hoe lang zijn die ritten en hoeveel personen)
- Wil je er ook mee op vakantie? Zo ja wat voor soort vakanties denken jullie aan?
- Is de automaat echt een harde eis? Want dan vallen er redelijk wat modellen af met niet zo'n geweldige automaten (onzuinig/kans op hoge onkosten)
- Heb je een idee hoe lang je met de auto wilt houden?

Wat vind je van de BMW 218 Active Tourer? Hogere zitpositie, stoelen met uitschuifbaar zitvlak en een fijne zuinige motor.
Met zulke lange benen kun je in principe de meeste Aziatische auto’s afschrijven. Zittingen zijn over het algemeen kort en de stoel kan niet ver genoeg naar achteren.

Op de site van lange mensen zie je dat heel veel auto's voldoen, en ook die aanzienlijk goedkoper zijn om te rijden. Bedenk dat een dure auto vaak ook duurder is om te repareren, en duurder in eigenlijk alles is zijn.

Auto's als bijvoorbeeld de Opel Astra J, Opel Insignia, Renault Clio, etc voldoen ook gewoon aan je wensen.

Een bijna nieuwe spacetour nog een optie, die heeft een fijne 8 traps automaat

spacetour

22754160-3_YXJfMTAyNHg3NjhfZF8xX2pwZ18vX2Fzc2V0L19wcml2YXRlL2Nhci8yMjcw_562247f2.jpg

Ga ook proefrijden, de ene automaat is de andere niet. De automaten die peugeot, citroen en ds op dit moment gebruiken zijn ontzettend fijn.

Is een Mazda CX-5 of Honda CR-V al genoemd? Dit zijn de meest betrouwbare SUV opties van de laatste jaren. De Honda is nog wat ruimer dan de Mazda CX-5. Beiden zijn erg gewilde occasions, dus hebben een hoge restwaarde ook. Een BMW 5 GT is een klasse duurder, en dat ga je ook merken in de onderhoudskosten (en snel dalende restwaarde).

Ford Kuga 1.5 Ecoboost voldoet aan de eisen.
Zoiets als dit: https://www.autoscout24.nl/aanbod/ford-kuga-ecob-150pk-titanium-navi-camera-climate-xenon-trek-benzine-grijs-03b43ff1-aae0-4480-96d5-4b01bd20469d

TS laat niet veel van zich horen, ik zag nog een leuke auto, maar even melden:
https://www.autotrack.nl/a/peugeot-2008-benzine-2020-49786979

Terug
Bovenaan