Aankoopadvies gevraagd golf 1.6 tdi vs GTE

marijn 3149415

Startmotor
Beste forumleden. Ik ben op zoek naar nieuwe auto en nu is mijn oog gevallen op de volkswagen golf. Ik heb al proefgereden in een vw golf 1.6 tdi 2015 met 210.000 km op de teller en was hier erg tevreden over. Nu wil ik deze week ook nog gaan kijken naar een Golf GTE 2015 met 225.000 km. Nu vraag ik mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met deze een golf gte en hoe het zit met hoge km standen. Is het verstandig om een gte te kopen met ruim 2 ton op de klok? Hij is namelijk wel gedeeltelijk elektrisch en hierdoor draait de verbrandingsmotor minder kilometers dus zou het wat dat betreft wel goed moeten zitten. en hoe zit met met de accus? behouden die hun capaciteit een beetje en houden ze het lang vol? Ik hoor graag van ervaringsdeskundigen, maar ook gewoon van mensen die er verstand van denken te hebben of een mening er over hebben haha.
En wat zouden jullie een verstandigere koop vinden? De GTE of de 1.6 tdi en waarom?
(De prijzen zijn ong gelijk)
Alvast bedankt
 
De GTE is een plug-in hybride die je, bij voorkeur thuis, elke dag moet opladen om een behoorlijk percentage elektrisch te kunnen rijden. Een diesel wordt vooral gekozen als je veel langere afstanden rijdt. Dus eigenlijk al een verschillende doelgroep, de eerste vraag is waar jij in past. :unsure:
 
Hoeveel kilometer ga je per jaar rijden? 10.000km per jaar is anders dan 30.000km per jaar.
 
Ik weet niet hoe het met de Golf GTE is, maar over de Passat hoor ik niet veel positieve verhalen wanneer ze veel kilometers hebben gereden. Een 9 jaar oude GTE met 225k op de teller zou ik laten staan, gebaseerd op wat ik las over de Passat GTE toen ik mij daar een jaar geleden in verdiepte.
 
@Rudyke tussen de 25 en 30k per jaar, maar het gaat met eigenlijk meer om de betrouwbaarheid van de auto bij deze vraag
Dan zou ik zeker geen GTE nemen! Als je voor een redelijk budget een beetje betrouwbare auto wil kun je beter luxe en/of complexe auto's mijden. Met 25-30k per jaar en een oude accu komt er sowieso niet veel van elektrisch rijden en wordt het voornamelijk dure complexiteit waar je vrijwel niets aan hebt. Dan kun je beter een gewone hybride nemen! Bijvoorbeeld een Lexus CT 200H of Toyota Auris hybride.
 
Laatst bewerkt:
Een 9 jaar oude Golf GTE zou ik zeker niet doen. De auto heeft complexe techniek, een hele dure automaat, en een kleine en oude batterij, waar bij deze kilometerstand meestal het beste wel vanaf is. Relatief veel kans op dure reparaties en storingen.

De 1.6 TDI is dan een beter idee, kijk wel goed in welke staat die na 9 jaar en 210.000 km nog is. Kijk goed naar zaken als koppeling, dubbel massa vliegwiel, roetfilter etc.

De VW Golf 7 was beter dan de Golf 6, maar scoort steeds slechter volgens diverse onderzoeken op betrouwbaarheid.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf jaren terug een 1.6TDI zonder noemenswaardige problemen van 230k naar 330k gereden in een Leon uit 2012. Die had probleemloos nog 100k mee gekunnen, maar ja ik wilde zelf weer wat anders. De 1.6 was prima. Niet overbemeten qua vermogen. De Leon (2012-2019) zou ik je ook als alternatief willen meegeven voor de Golf. Meer auto voor hetzelfde geld (luxer)
 
Ik weet niet wat je budget is, maar als het nog steeds rond 7k is dan kan je wellicht beter kijken naar wat anders dan een Golf. Het is een heel populaire occasion, waardoor de prijs relatief hoog is. Dan kan je beter naar een andere diesel kijken inderdaad, zoals de Leon.
 
Als je een diesel overweegt moet je tegenwoordig helaas ook rekening houden met toegang tot centra van steden.
Als dit geen issue is, dan lijkt het me voor jouw budget de beste bang for buck. Occasions met diesel zijn nu eenmaal een stuk goedkoper dan de benzinevarianten. En met 25-30k per jaar kan het qua mrb best uit, zeker als je de lagere aanschafprijs meeneemt in het sommetje.

Als alternatief al gedacht aan een concurrent van de Golf, zoals een Ford Focus? Heb je voor hetzelfde geld een exemplaar met minder ervaring en/of betere uitrusting.
 
Terug
Bovenaan