Aankoopadvies gevraagd: B/C Segment <4000

SanderrednaS

Net ingestapt
Hoi iedereen,

Heb hier eerder een keer gepost dat ik een youngtimer zocht begin dit jaar. Door de corona enzo ben ik niet zo zeker meer van opdrachten en ga ik waarschijnlijk ergens in loondienst. Daarom zijn mijn eisen bijgesteld en hoeft de auto niet per se van voor 2005 te zijn want ik ga hem niet zakelijk aanschaffen.

Momenteel rijd ik een Mitsubishi Colt 1.3 GLi uit 1999. Prima op airco (en beetje lage zit) na. Wil samen met mijn vriendin nu over iets van een beetje hogere klasse. Een sedan zien we allebei wel zitten, maar een Colt is qua ruimte eigenlijk voldoende.

Budget is 4000, maar minder mag ook.

Wensen zijn:
- Airco
- Airbags
- Niet te groot, niet te klein. Alles vanaf de Colt en groter is prima, maar station is te groot.
- Benzine
- Niet een heftig verbruik
- Solide, niet reparatiegevoelig. Bij de colt was alles natuurlijk heel goedkoop te repareren
- Ietsje luxer uitgevoerd. De Colt is toch een beetje plastic karig en zoek wat met minder motor/wegherrie.
- Cruise control

Vorige keer werden me mooie wagens aangeraden en bleef ik een beetje plakken bij een s40/s60 en een is200 omdat die er wat moderner uit zag dan de anderen. Een beetje koppig, maar zal toch altijd een beetje uitkijken naar een mooie BMW 1- of 3-serie, maar ik weet dat dat een risico is.

Er werden ook andere modellen aangeraden, zoals een rover 75 en andere echt luxere modellen, maar dat was een beetje luxer dan ik bedoelde. Verder merk ik dat ik de auto's tegenwoordig niet mooi vind doordat alles op elkaar is gaan lijken. Weet niet precies wat dat is, maar een soort Chinees metallic gestreamlined aerodynamisch ding.. Ik zou graag een auto zoeken die er mooi uit ziet (subjectief, I know) en niet dat sausje heeft gehad.

Omdat ik nu de 2005 grens los laat: weten jullie misschien andere modellen waar we naar zouden kunnen kijken?

Groetjes,
Sander

Je budget is laag, dit betekend dat je bij oudere auto's uit kom. De betrouwbaarheid zal sterk afgehangen van hoe er mee om is gegaan.

Wat suggesties: Mitsubishi Lancer, Fiat Grande Punto, Renault Clio 3, Peugeot 206, Honda Civic.

Voor dit budget ga je denk ik geen goede BMW 1 serie vinden. Of het wordt een hele oude 3 serie. Gisteren stond ik nog naast een op het oog vrij nette BMW 3 E90, de motor liep hoorbaar op nog maar 3 cilinders, en de auto gebruikte zichtbaar enorm veel olie. Eigenlijk kom je bij de E90 vanaf 2005 al snel in de oude rommel terecht.

Ah, zo had ik het nog niet bekeken. Had gehoopt dat nieuwere auto's (± 2010) automatisch wat meer met de tijd mee zijn gegaan, zuiniger waren en ondertussen misschien in prijs wel weer zijn gezakt. Valt dan best wel tegen.

Ik kom op gaspedaal dan dit soort modellen tegen met je suggesties.
Lancer
Grande Punto
Civic

Bedoel je ook deze uitvoeringen of juist dan weer de pre-2005 modellen?

de bmw 3 serie is een d-segment auto en de civic,1 serie en de punto zijn geen sedans

misschien dit nog een optie

cruze

1.jpg

Maar die generatie lancer," waar je zelf al een voorbeeld van hebt gevonden" is een goede auto.

SanderrednaS zei:
Ah, zo had ik het nog niet bekeken. Had gehoopt dat nieuwere auto's (± 2010) automatisch wat meer met de tijd mee zijn gegaan, zuiniger waren en ondertussen misschien in prijs wel weer zijn gezakt. Valt dan best wel tegen.

Ik kom op gaspedaal dan dit soort modellen tegen met je suggesties.
Lancer
Grande Punto
Civic

Bedoel je ook deze uitvoeringen of juist dan weer de pre-2005 modellen?

Deze voorbeelden bedoelde ik, nette occasions in het B en C segment op benzine zijn gewild, dit zorgt voor relatief hoge vraagprijzen. (de voorbeeld Fiat is een diesel).

Een Volvo S40 of S60, BMW 3 serie, en een Lexus IS200 die je noemt, zijn toch meer D segment. Mazda 6 is nog een optie, ook die kan last hebben van roest. Kijk eens naar een Honda Accord vanaf 2003, als je er één kan vinden voor dit budget. Dat kan een pareltje zijn. Ze zijn prijzig maar dat komt omdat ze haast foutloos zijn in hun segment toen. Heeft alleen maar plussen qua rijgedrag, ruimte, betrouwbaarheid, afwerking. Dit zijn redenen waarom ik zelf niet voor de 3 serie (krap, niet uitermate betrouwbaar met hun toenmalige 4 cilinders, vaak afgeragd), Lexus IS (krap, ondermaatse afwerking) , en de Volvo' s (S40 niet mooi en erg krap achterin, S60 wel heel mooi, maar wat zompig qua rijden, en ook wel hun dingetjes en de 5 cilinders zijn zuiperig), of Mercedessen C (roest, hogere onderhoudskosten), heb gekozen. Zit je wel minimaal aan een 2.0 liter vast qua prestaties, maar wel met hoger verbruik dan je gewend was.

Misschien een wat oudere Saab 9-3, of Opel Vectra GTS? Maar ook die zijn niet foutloos. Wat dit betreft blifj ik bij die Accord als je er 1 kunt vinden, want die zijn dit vaak wel.

Een Volvo S40 of S60, BMW 3 serie, en een Lexus IS200 die je noemt, zijn toch meer D segment. Mazda 6 is nog een optie, ook die kan last hebben van roest. Kijk eens naar een Honda Accord vanaf 2003, als je er één kan vinden voor dit budget. Dat kan een pareltje zijn. Ze zijn prijzig maar dat komt omdat ze haast foutloos zijn in hun segment toen. Heeft alleen maar plussen qua rijgedrag, ruimte, betrouwbaarheid, afwerking. Dit zijn redenen waarom ik zelf niet voor de 3 serie (krap, niet uitermate betrouwbaar met hun toenmalige 4 cilinders, vaak afgeragd), Lexus IS (krap, ondermaatse afwerking) , en de Volvo' s (S40 niet mooi en erg krap achterin, S60 wel heel mooi, maar wat zompig qua rijden, en ook wel hun dingetjes en de 5 cilinders zijn zuiperig), of Mercedessen C (roest, hogere onderhoudskosten), heb gekozen. Zit je wel minimaal aan een 2.0 liter vast qua prestaties, maar wel met hoger verbruik dan je gewend was. Peugeot en Renault Laguna als 2.0 liter wellicht, de 1.6 thp motoren die erna kwamen liever niet..

Misschien een wat oudere Saab 9-3, of Opel Vectra GTS? Maar ook die zijn niet foutloos. Wat dit betreft blijf ik bij die Accord als je er 1 kunt vinden, want die zijn dit vaak wel.

BMW E38 zei:
Een Volvo S40 of S60, BMW 3 serie, en een Lexus IS200 die je noemt, zijn toch meer D segment. Mazda 6 is nog een optie, ook die kan last hebben van roest. Kijk eens naar een Honda Accord vanaf 2003, als je er één kan vinden voor dit budget. Dat kan een pareltje zijn. Ze zijn prijzig maar dat komt omdat ze haast foutloos zijn in hun segment toen. Heeft alleen maar plussen qua rijgedrag, ruimte, betrouwbaarheid, afwerking. Dit zijn redenen waarom ik zelf niet voor de 3 serie (krap, niet uitermate betrouwbaar met hun toenmalige 4 cilinders, vaak afgeragd), Lexus IS (krap, ondermaatse afwerking) , en de Volvo' s (S40 niet mooi en erg krap achterin, S60 wel heel mooi, maar wat zompig qua rijden, en ook wel hun dingetjes en de 5 cilinders zijn zuiperig), of Mercedessen C (roest, hogere onderhoudskosten), heb gekozen. Zit je wel minimaal aan een 2.0 liter vast qua prestaties, maar wel met hoger verbruik dan je gewend was.

Misschien een wat oudere Saab 9-3, of Opel Vectra GTS? Maar ook die zijn niet foutloos. Wat dit betreft blifj ik bij die Accord als je er 1 kunt vinden, want die zijn dit vaak wel.

Die Accord is wel heel mooi! Ik zie er een aantal staan met hoge kilometerstanden (280-330k). Deze vind ik zeker mooi met het chroom. Hoe is deze auto met die enorme kilometerstanden?

De Honda Accord is een hele goede auto. Met deze kilometerstanden kan het zeker wel wat zijn, maar kan ook zijn beste tijd gehad hebben.
Kijk dus gewoon kritisch.

Hoe zit dat met de Civic? Die hebben ook soms 300k standen, maar er zijn meerdere series en sommigen lijken meer problemen te hebben

SanderrednaS zei:
Auto encyclopedie zei:
Civic hybride misschien nog een optie

civic hybride

0-626e4407-1ce4-42ca-b842-3d1c3d9690c3.jpg

Zit ik hier niet met een risico van een oudere accu of dat ik moet opletten welke type accu ik zou moeten hebben?

Vaak zijn het de Civic hybrides van 2006. Eigenlijk is het niet de accu, maar de ventilatie daarvan. De probleemgevallen
zijn vaak vervangen. Dit kun je navragen.
Mijn ervaring met de IMA hybride is, dat de auto niet lang mag stilstaan. Twee weken stilstand is niet aan te raden.

Bijna altijd is de 12v accu het probleem, raadzaam is een druppellader te gebruiken.

Wat betreft de Civic die je hebt gelinkt, deze ziet er redelijk goed uit met 220k op de teller. Ik houd niet van uitgewoonde auto’s.
Zelf kritisch nakijken, 400/500 euro uitgeven bij een garage voor eventueel achterstallig onderhoud.
Over korte hobbels gaan rijden, indien je iets (rammel) hoort, dan de stabilisatoren nakijken.

Deze Civic is geavanceerder dan menige auto is zijn klasse.

Veel succes.

Ik krijg net wel te horen dat deze civic is afgekeurd door de wederhelft vanwege de unibrow koplampen. Ik geef haar ook wel gelijk. We zijn nu eigenlijk naar Accords en Civics aan het kijken. Dit type civic of de Accord die ik eerder al heb gelinkt. Ook met minder op de teller of met in dit geval bijzondere upgrades

Die uit Den Haag vind ik alleen met 3 ton beetje twijfelachtig. Ziet er van de foto's heel goed uit, maar blijft veel op de teller en de verkoper heeft beetje gare Google Reviews. Eens kijken of ik daar een afspraak kan maken.

Het type civic is volgens mij dezelfde civic als die ik deelde.

De anderen hebben wel heel veel op de klok, en die met minder op de teller is een automaat, die lust wel een slokje benzine. De rode staat idd bij een garage die wel extra onderzoek verdient

De accoord komt trouwens niet overeen met je topic titel. Het is ten eerste een D-segmenter en voor dat segment is het ook nog een enorm slagschip. De generatie die deze opvolgt is compacter.

Dat had ik niet zo specifiek door. Ik denk dat met het zoeken we ondertussen iets groter zijn gaan zoeken dan dat nodig is, puur omdat de Accord gewoon zo'n mooi apparaat is. Is er ook een voorbeeld van zo'n Accord die jij voor ogen hebt?

Vandaag een proefrit gemaakt in een Civic en een Accord.

Mijn hemel wat een verschil. De Civic was duidelijk niet de mooie krent in de pap. Schade, slechte remmen, herrie tijdens rijden, vocht in console, ga zo maar door.

Die Accord daarentegen is een auto in een andere klasse. Wat een zalige wagen. Heerlijk rijden, superdegelijk, super premium. Deze had wel wat kwaaltjes (electronica, schokkend stuur), maar dat zal er uitgewerkt worden door de dealer voordat hij verkocht wordt. We waren een uur verder zonder dat we er erg in hadden.

Ik zal even moeten berekenen hoeveel duurder zo'n D-segment is vergeleken met bijv. een Grande Punto. Zo'n Fiat is wel goedkoper, makkelijker aan te komen en zuiniger. Toch maar ook daar naar gaan kijken en met de weinige kilometers die we maken is het moeilijk te verantwoorden zo'n grote auto te kopen. Behalve dat dit dan wel een wagen voor de komende 5+ jaar wordt. Ook komen er misschien weer opdrachten binnen en is die Accord van 2005, dus dat zou dan toch nog een optie zijn.

Als er nou een kleinere wagen was die net zo'n mooi geheim is als die Accord, dan houd ik me aanbevolen!

De Honda Accord is gewoon een prima keus. Een prima alternatief vind ik de Renault Laguna 3 vanaf 2007. Ik heb er een 9 jaar gehad, en het is gewoon een hele fijne, betrouwbare en degelijke auto, en niet duur om te kopen, en in onderhoud.

In het C segment zou je kunnen kijken naar een Fiat Bravo met 120 of 150 pk T-Jet motor, dit is gewoon een hele leuke maar erg onderschatte auto, met een fijne en degelijke motor. De Edizione Sport met gewoon onderstel en 120 pk, en Sport met 150 pk en harder afgestemd sport onderstel vind ik zelf erg leuke uitvoeringen.

Terug
Bovenaan