Aankoopadvies: de V70 of zijn evenknie Mondeo?

hansanders

Startmotor
Met een half oog ben ik me aan het oriënteren op een volgende (grotere) station.

Vooralsnog staan de Volvo V70 (tweede generatie 2003~2006) of de Ford Mondeo (een vroege vierde generatie ongeveer bouwjaren 2007~2008) bovenaan de lijst. Het viel me op dat je voor hetzelfde geld een jongere en/of lagere km stand kan krijgen als je voor een Mondeo kiest (?)

Specifieker gaat het om benzine en automaat (vereisten) Motorisch wil een sterkere variant (dus minimaal de 2.4T voor de V70 en de Mondeo automaat is alleen met de 2.3 leverbaar dus dat zit wel snor)

Budget technisch kom ik uit bij hogere kilometerstanden, daar ben ik op zich niet zo bang van.

Hebben jullie tips voor me wat betreft keuze?

Wat ik me verder afvraag; gevoelsmatig lijkt een V70 met hogere km stand (3 ton of meer) geen probleem qua levensduur of betrouwbaarheid. Volvo verhalen gaan altijd over op naar de miljoen km en occasions zien er eigenlijk allemaal nog wel keurig uit (weinig slijtage zichtbaar) al zijn ze vaak al 15 jaar of ouder. Bij de Mondeo heb ik dat wat minder. Is dat terecht? Een familielid rijdt al jaren een V70 2.4 diesel (bj 2003) en die loopt toch aardig leeg op onderhoud en reparaties elk jaar. Moet wel bij gezegd dat hij ~40dKM per jaar rijdt en de auto dacht ik richting de 500dKM gaat (ikzelf rij maar 10dKM per jaar)

Qua uitrusting kijk ik naar oa airco en xenon. Parkeer sensoren en andere opsmuk zou fijn zijn. Qua kleur liefst geen zwarte auto meer (je ziet er alles op en wordt loeiheet in de zon)
 
Zo'n V70 lijkt me een bodemloze put. In de jaren 80 en 90 hebben ze een mooi imago opgebouwd, altijd de veilige en ruime keuze. 20 jaar later werden ze zoals de rest: complexe machines waar vanalles aan stuk gaat.

Door het populaire imago in tegenstelling tot grote oude duitsers betaal je er veel voor en zijn er ook echt liefhebbers die er véél geld stoppen. Van 3 ton naar de miljoen is gekkenwerk. Nou ja, als je 4000km per jaar rijdt dan is het nog wel te overzien.
 
Wij hebben op kantoor nog altijd een XC70 staan uit 2006, die gaat elk jaar nog netjes naar de dealer, maar als ik de facturen daarvan voorbij zie komen had dat ding allang op de sloop moeten staan.
 
Zoek maar even de test tussen de Honda Accord en de Volvo V70 terug, destijds. De stoelen van de Volvo waren beter (uiteraard), maar dat was het dan ook wel.
 
Hm oke, de hoegenaamde Volvo betrouwbaarheid kunnen jullie hier niet onderstrepen dus.

Zouden jullie dan adviseren om naar de Mondeo te blijven kijken? (En de Honda Accord)
 
Volvo en Ford hebben in die bouwjaren heel veel techniek uitgewisseld (Ford-techniek). Ik denk dat je een Mondeo ook gewoon gemiddeld betrouwbaar kan noemen. Vaak wat simpeler dan een Volvo waardoor goedkoper in onderhoud. Honda heeft een goede reputatie maar is duurder en relatief zeldzaam.
 
Piet Paaltjens zei:
Zoek maar even de test tussen de Honda Accord en de Volvo V70 terug, destijds. De stoelen van de Volvo waren beter (uiteraard), maar dat was het dan ook wel.

Zo'n Accord zou ik ook eens bekijken.
 
De basis van de Volvo is goed, maar er gaat gewoon veel kapot én er is veel slijtage aan ophanging, remmen etc want zware auto die ook vaak intensief gebruikt wordt. Een Mondeo, zal vaak toch goedkoper zijn, al vind ik persoonlijk het interieur van de Ford spuuglelijk. De Volvo scoort op comfort en weldaad (stoelen, geluidsniveau) maar is tegeljjk een rammelbak met heel veel piepjes en kraakjes.

Ik heb een V70 type 1 gehad, heerlijke auto maar aboluut een dure kostganger. Airco, stuurpomp, draagarmrubbers, ABS systeem, automaat allemaal dingen waar je bij een V70 I of II zwaar mee aan de beurt kubt zijn.

Een Accord Tourer 2.0 uit 2006 heb ik toevallig ook gehad, zit qua feel een beetje tussen Mondeo en V70 in maar was absoluut 100% probleemloos. Ook een heel fijne motor en bak, echt Honda, heerlijk! Enorne bagageruimte ook. Ik denk dat stiekem de Honda het nakkelijkst en financieel acceptabelst naar een hoge km stand loopt.

Hou er inmiddels rekening mee dat wat je ook koopt, het allemaal wel rond de 15 jaar oud is...

In Andelst staat een Accord Tourer wat een mooi exemplaar lijt te zijn, fecelift model van het laatste bouwjaar 2008.
 
Waar je bij de V70 turboblokken rekening mee moet houden, is dat de cilinderbussen nog weleens willen scheuren. Wandjes zijn veel te dun voor de thermische belasting.

Vooral de 2.4t en 2.5t. De T5 is daarin wat sterker, maar ook zeker niet onfeilbaar. Valt nog wel wat aan te doen, door het blok preventief te laten shimmen. Maarja, is dat 't je waard.

Betrouwbaarste blok is een atmosferische 2.4. 140 of 170 pk. De 140 pk, kun je eventueel naar 180pk laten chippen.

Zomaar leeglopen op een V70 geloof ik niet. Dat is wat kort door de bocht. Prijzen voor reparatie en onderhoud zijn echt niet veel hoger dan andere merken. Met trouw een beurt, af en toe een reparatie en investering rijden die, dingen gewoon een paar ton weg. Meeste wat ik in handen gehad heb, wat stuk was, stond FoMoCo op trouwens..

Ze worden vaak duur omdat men ze vaak jaren verwaarloosd. Dan mag je meteen je onderstel, automaat en carterventilatie gaan aanpakken. Ja dan loop je leeg.

Vaak is eentje met 3 ton en een kloppend verhaal frisser dan eentje met 1,5 ton.
 
Zelf zou ik de Ford Mondeo vanaf 2007 kiezen, om de volgende redenen:

1 Je koopt een modernere Mondeo, uit een jonger bouwjaar, met een lagere kilometerstand, de kans op problemen is hierdoor kleiner.
2 De Ford Mondeo is minder complex dan de Volvo V70, en is hierdoor goedkoper om te repareren.
3 De Volvo V70 gebruikt veel Ford onderdelen, maar doordat de auto complexer is scoort hij in alle onderzoeken lager op betrouwbaarheid dan de Ford Mondeo.
4 De Volvo V70 is een goede familieauto, maar is niet meer duurzamer of betrouwbaarder dan de concurentie, die reputatie is van vroeger. Je betaalt echter wel extra voor die reputatie.

De Honda Accord is een heel goed alternatief, of kijk ook eens naar de Renault Laguna 3. Ik heb zelf 9 jaar lang een Laguna 3 gehad, en kan niet anders zeggen dat het een hele betrouwbare en zeer degelijke auto is. Zeer onderschat door de slechte naam van zijn voorganger, maar hierdoor heel veel auto voor het geld.
 
Had een v70 2.4t aut awd, nu een Mondeo 2.5T . V70 was betrouwbaar maar een heel wat duurdere kostganger dan de Mondeo. Gevoelsmatig is een V70 degelijker, afwerking is beter. Mondeo rijdt beter, is veel minder log en is nog steeds aardig bij de tijd. Scheelt zo'n 1000-1500euro in onderhoud per jaar tot nu toe in het voordeel van de Mondeo.
 
Ervaringsdeskundige hier. Mondeo 2013 (Facelift) 2.0 diesel, handbak, titanium, Turnier, in 2017 met 110.000 kilometer gekocht. Nu, 4 jaar later op 235.000 kilometer.

Ervaring is gewoon prima. Buiten normaal onderhoud is er maar 1 ding kapot gegaan; de regensensor. Gebruikte gekocht voor 35€. Montage was simpel, zelf gedaan.

Onderhoud:
Banden, toen ie nieuw was setje schijven/blokken
Iedere 20.000 kilometer olie verversen
Een keer accu gehad, was voor 60€ vervangen voor een nieuwe. Daarna moet je wel even de accu-controller resetten, dat kan door een of andere pedaal/knopjes sequence, is niet moeilijk (ook al weer niet).

Conclusie (N=1, you mileage may vary): Mijn Mondeo heeft zich de afgelopen 4 jaar betrouwbaar getoond. Nou heb ik vermoedelijk ook wel de meest betrouwbare combinatie (bewust zo gekozen).

Advies:
Ga bij diesel voor de 2.0 Facelift met handbak.

Blijf bij de volgende zaken weg:
1.6 Diesel,
2.0 diesel met automaat van na de facelift (is een DSG bak, die veel onderhoud nodig heeft en best vaak kapot wilt gaan).

Als je persé een automaat wilt, zoek een 2.2 diesel.

Wil je een handbak, neem de 2.0 diesel en blijf weg bij de Eco 1.6 diesel.

Neem bij voorkeur een facelift model, ook al zijn die wat duurder. Er zijn nogal wat probleempjes (zoals bij iedere auto na de FL) opgelost, en je hebt een veel nieuwer media-systeem. Zoek bij voorkeur een Titanium of Titanium-S, dan heb je alle 'prettige' zaken die relevant zijn wel aan boord zoals licht en regenautomaat, stoelverwarming en navigatie.

Heb destijds ook naar de V70 gekeken, maar dat waren voor hetzelfde geld toch beduidend oudere auto's die gebaseerd zijn op de MK3, niet op de MK4. Mocht het verschil met Mk3 en Mk4 je niet zo veel kunnen schelen, dan kun je wellicht ook nog naar de Jaguar X-Type kijken, ook die is gebaseerd op de MK3.
 
De V70 die veel Ford techniek heeft, is de latere generatie; die vanaf 2007. Ik heb met wat vrienden zo'n ding gehad voor de handel en ik vond het eigenlijk niks: het was een luxe 2.5T, maar ik vond 'm erg log. Een beetje Amerikaans ook qua weggedrag. De generaties ervoor, de V70 'classic' en de tweede generatie vind ik fijnere auto's.
Een Mondeo is wat lichtvoetiger en bevalt mij persoonlijk beter.
 
Super al deze informatie en tips - en nog van ervaringsdeskundigen ook. Daar had ik een beetje op gehoopt.

De V70 laat ik tot dusver even zakken op m’n lijstje ten gunste van een jongere Mondeo. Kennelijk werkt het zo met de V70 dat eigenaren eraan verknocht zijn en er bovengemiddeld geld aan uit willen geven om ze rijdend te houden. Dat resulteert dan weer wel in dat je een goed onderhouden en keurig verzorgd exemplaar kan treffen denk ik dan.

Dat de Mondeo prettiger rijdt had ik eigenlijk ook wel zo’n vermoeden van. De grote Volvo’s staan idd niet bekend om strak stuurgedrag (slagschepen) en Ford doorgaans juist wel (hoewel ik dacht dat dat alleen voor de Focus gold) Eerlijk gezegd stuurden de diverse generaties Escortjes van mijn pa vroeger altijd al stukken beter dan alle auto’s die ik daarna gereden heb.

De Honda Accord Tourer is nauwelijks nog te vinden in mijn budget (en benzine en automaat) en ik kan maar niet wennen aan het uiterlijk. Ook de beenruimte achterin lijkt vrij kort, maar dat zou nog aan de foto’s kunnen liggen.
 
Mijn ervaring met Ford is niet positief, aan de Focus station die wij als leasebak hadden ging zó veel kapot. Maar het is geen Mondeo, dus eigenlijk kan ik daar niet over oordelen. Persoonlijk zou ik ook aan de Accord gedacht hebben, maar die zijn erg gewild en dus niet goedkoop. Een tip, kijk nog even naar de Mazda 6, zoals deze: https://www.autowereld.nl/mazda/6-sportbreak/2-0-s-vt-touring-35096562/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489
 
Je hebt ook een flinke groep voor wie de v70 gewoon de standaard auto is. Die nemen kosten etc voor lief omdat het in die omgeving iets zegt over wie je bent. Dat verklaart mogelijk ook deels de hogere aanschafprijzen tov de Ford Mondeo/ Honda Accord die niet zo'n basis groep heeft.
 
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/renault/m1748655268-renault-laguna-estate-2-0-16v-t-initiale.html?previousPage=lr

https://link.marktplaats.nl/m1740579601
 
Yep (y) De Laguna Estate 2.0T tikt een flink aantal eisen af! (turbomotor, benzine, automaat, xenon, niet al te lelijk om naar te kijken)
Zou ik niet bang (meer) hoeven zijn voor de bekende Franse reputatie?
 
Renault wilde met de Renault Laguna 3 geen enkel risico lopen, en heeft enorm zijn best gedaan om een hele goede auto te maken, na de matige Laguna 2. Dat is gelukt, je ziet dat veel onderdelen veel duurzamer zijn dan strikt nodig. Er gaat bijzonder weinig kapot.

Ik heb 9 jaar lang een Laguna 3 2.0 16V met de 2.0 16V Nissan motor gehad uit 2009, en heb de auto verkocht met 180.000 km. In die 9 jaar is er geen enkele elektrische storing geweest, was de auto heel betrouwbaar, en heel goedkoop in onderhoud. Na 11 jaar was de auto nog volledig vrij van roest, en zag de auto er nog vrijwel als nieuw uit. Je merkt dat Renault erg goede kwaliteit materialen had ingekocht.

Een van de weinige zwakke punten zijn de achterveren, maar die zijn heel goedkoop.

De auto rijdt ook erg lekker, kent veel Japanse techniek, en vind ik echt een aanrader.
 
Na 14 jaar een Volvo 940 te hebben geteden, nooit iets aan km 500.000, heb ik een paar jaar geleden een V70 gekocht. Is me zeker in het begin zwaar tegengevallen. Ophanging voor, gasklepguis 2 keer, lambdasonde het kost allemaal niet niks. Nu rijdt hij heel behoorlijk, maar er rammelt en kraakt vanalles en dan werkt de centrale vergrendeling weer niet, dan wil een elektrisch raam het weer niet doen.

Ik heb sinds mijn rijbewijs bijna altijd Volvo gereden, maar dit is echt mijn laatste.
 
Ik heb een Accord uit 2004, mede gekocht omdat ik de Volvo S60 (uiterlijk erg mooi) te zompig/lomp vond rijden., en ze niet bekend staan om hun enorme betrouwbaarheid. Ik wilde weer lekker poken na jaren een automaat, en een fijne atmosferische motor hebben. Dat is gelukt met de 2.4 en heerlijk schakelende 6 bak! Familie heb ik rond dezelfde tijd de Renault laguna 3 station aangeraden met hun 2 jonge kinderen. Ik heb me daar net als de Honda echt even in verdiept. Het werd de 2.0 liter benzine. Ook die doet het alweer jaren uitstekend. Maargoed, gepleegd onderhoud voor oudere auto's is het belangrijkste.
 
Ik ben verbaasd over de negatieve ervaringen met de V70. Mijn ervaring is compleet anders, wel met de laatste generatie, benzine, met inmiddels 130 k km. Buiten regulier onderhoud geen problemen, super comfortabel en praktische bak. Een ouder model zal wel wat meer onderhoud vragen, maar met een nette onderhoudshistorie zou ik er minder bang voor zijn dan een Mondeo. Je zult inderdaad wel betalen voor het imago. Een Laguna 3 is dan inderdaad een goede tip: veel beter dan het imago lijkt me zo.
 
Wellicht dat jouw verbazing te maken heeft met dat je een veel jonger model rijdt en een veel lagere kilometer stand. Dan is zelfs een VW met TSI motor nog bijna probleemloos :D

De V70 occasions waar ik naar kijk zijn zo’n 15 jaar oud en hebben vaak al meer dan 2 of zelfs 3 ton gereden.
Voor hetzelfde geldt kan ik shoppen voor een jonger model met minder kilometers in het geval van de Mondeo en de Laguna 3.
 
Kies voor een Mondeo.. en je kan via dit kanaal het onderhoud ervan gewoon volgen. :p

https://www.youtube.com/watch?v=sraY11rQGzM
 
Terug
Bovenaan