Aankoopadvies, benzine/diesel?

Stan 8070516

Net ingestapt
Beste lezers,

Ivm wisseling van werkgever ga ik een stuk meer rijden. Momenteel rijd ik met mijn golf 5 1.6 fsi uit 2006 zo’n 15.000 km per jaar. Dit zal straks ongeveer 30.000-40.000 km per jaar worden. Dit is een van de redenen dat ik heb besloten om een andere auto te gaan kopen. Omdat ik meer in de auto zit mag dit wat luxer (denk aan cruise control, pdc etc wat ik nu niet heb) en het mag wat zuiniger. Het display geeft bij mij nu 8,7l/100km aan.

Nu zal mijn budget, inclusief inruil, maximaal €15.000 zijn. Een aantal occasions heb ik al wat onderzocht. Een Volvo v40 D2, een Golf 1.0 tsi dan wel een 1.6 TDI. Ook een Ford Fiesta 1.5 TDCI is al de revu gepasseerd. De km stand max 80.000 omdat ik dan na 3 jaar al aan de 2 ton zit. De een zegt dit, de ander dat. Moet ik in 2020 nog wel een diesel kopen?

Mijn vraag.. welke auto is volgens jullie auto kenners de beste (financieel en als autorijder) keuze? Dit is de 2e auto die ik ga kopen dus veel referentiekader heb ik niet. Voor hele andere auto’s sta ik ook open. Grootte van de auto is geen probleem ivm geen kinderen. Alvast bedankt!

Met 30.000 tot 40.000 kilometer per jaar is een diesel gewoon een stuk voordeliger om te kopen en te rijden. Met een Euro 5 of 6 diesel zou ik me nergens zorgen over maken.

Goede keuzes zijn de Volvo V40 D4 en D2, Peugeot 308 1.6 HDI vanaf 2014, Renault Megane 4 1.5 DCI.

En als je goedkoper wil autorijden kijk dan de Renault Clio 4 1.5 DCI, Peugeot 208 1.6 HDI, en Citroën DS3 en C3 1.6 HDI.

Ik zou me niet te veel focussen op de kilometerstand maar vooral op de staat.
Liever jonger met meer warme kilometers.
Bedenk dat vrijwel elke auto met een tellerstand van boven de 2 ton niet veel meer waard is.

Beste Stan,

Met zoveel kilometers is een automaat wellicht ook erg relaxed? Een auto die prima veel kilometers vreet tegen lage kosten en altijd met automaat is uitgerust is een Toyota hybride. Deze is in verschillende jasjes te krijgen: bijv. in een Toyota Prius, een Toyota Auris of een Lexus CT-200H. Deze techniek kan echt veel kilometer aan, zie bijv. deze:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyota/m1537842258-toyota-auris-1-8-hybrid-lease.html

Die is dus al verkocht, vraagprijs 6000 euro bij bijna 660.000 kilometer :D

Persoonlijk zou ik als ik zoveel kilometer maak er juist niet een met een heel lage kilometerstand kopen: je betaalt relatief veel en schrijft enorm af omdat je hem inderdaad in een paar jaar toch de 2 ton over duwt. Bij een Toyota/Lexus hybride zou ik liever een auto met wat meer kilometer kopen, zeg +/- 140.000 tot 200.000, of als de prijs echt goed is zelfs wat daarboven. Kies liever een wat luxer aangeklede versie, je zit er immers veel in. Ik heb zelf eenb Auris station uit eind 2015, dat is het facelift model. Het interieus is flink opgeknapt en als je een Lease Pro, Lease Executive of Executive versie neemt zit daar o.a. luxere bekleding, betere audio, stoelverwarming en gescheiden climaatcontrole in.

Een voorbeeld:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyota/m1534347715-toyota-auris-touring-sports-1-8-hybrid-lease-pro-nwe-model.html

Dat is toevallig exact dezelfde als ik heb, qua kleur en uitvoering.

Dus in plaats van je op een lage kilometerstand blind te staren zou ik juist kijken naar de staat van onderhoud en hoe het interieur nog eruit ziet.

Enige tip die ik je vast wil meegeven, ondanks dat het niet voorgeschreven is zorg dat je iedere 100K - 150K KM de automaat olie even laat verversen. Kost een euro of 85 a 90 bij de dealer en daarmee heeft de eCVT traploze automaat zo ongeveer het eeuwige leven (zie hier mijn verhaal voor details: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/58878176#58878176)

Met deze hybrides is (zeker met de huidige maximum snelheid van 100km/h) met gemak 1 op 20 gemiddeld te halen en zuiniger.

Verder kun je zelf nog even de Toyota Prius en Lexus CT200-H bekijken, voor je budget is er genoeg te vinden, ik zou eerder wat minder uitgeven, zoals aan het exemplaar hierboven en fijn wat geld op zak houden. Bij een Prius zijn er zelfs nette opties te vinden vanaf rond de 8000 euro, waar je nog vele jaren en vele 100.000-en kilometers mee kunt rijden.

Maak er eens een goede lange proefrit in, het zijn heerlijke kilometervreters tegen zeer lage gebruikskosten en met weinig problemen en garage bezoeken, ook wel prettig.

Mocht dit je totaal niet aanspreken zou zijn qua diesel de Franse modellen aan te raden, met name de Renault 1.5 DCI is een zeer goed blok en doordat er veel geleased zijn is het aanbod groot en de prijs laag (met name ook door het anti-diesel segment). Bijv. de Megane kan een prima optie zijn, maar ook de Peugeot 308 diesel. Kijk dan naar een lekker jong model (2014 of nieuwer), ook hier zou ik liever focussen op een goed onderhouden examplaar die wat jonger is met meer kilometer dan een oudere met minder kilometer.

Mazda 2 diesel

https://www.autowereld.nl/mazda/2/2-1-5-skyactiv-d-ts-airco-leder-stuurwiel-cruise-control-31896968/details.html

Of liever een Mazda 3, zeldzaam met de 1.5. De 2.2 lust graag diesel heb kenteken nog niet gecheckt

https://www.autowereld.nl/mazda/3/3-1-5d-skylease-ecc-nav-dglas-keyless-16-33131007/details.html

Auto encyclopedie zei:
haarr zei:
Die Mazda 3 vindt ik een goede optie. 👍

Als jij achter mij keuze gaat staan, ga ik mij pas echt zorgen maken. ;)

Uitzondering natuurlijk. :)

Anders:

2017 Renault Megane
https://www.drechtstedenautos.nl/Renault/Megane/1.5-dCi-Eco2-Zen-5-Drs-Navi-LED-Sportstoelen-Parkeersensoren-1ste-Eigenaar-3794585/5124/1/4/details.aspx?zoek=&mrkid=67&mrk=Renault&so=gallerij
75902555

2016 Opel Astra
https://www.janssenvankouwen.nl/auto/occasion-2016-opel-astra-16-cdti-ecoflex-startstop-110pk-business-nabij-amsterdam-nl/45470627/
Occasion-2016-Opel-Astra-16CDTIEcoFLEXStartStop110pkBusiness+-ID3086354024-aHR0cDovL21lZGlhLmRlYWxlcmVwcm9jZXNzLmV4cG9ydC5kb29ybGlua2Vudm9vcnJhYWQubmwvNTc4NDIwODgwOS9pbWFnZTEuanBn

2015 Hyundai i30
https://voorraad.vakgaragerijsoord.nl/hyundai/i30/occ14863573-c1f137d8?utm_source=autotrack&utm_medium=referral
14863573_1.jpg

2014 Volvo V40 met sterke motorisering
https://www.vaartland.nl/occasion/volvo/v40/d4-business/6-ZDH-95
SJkzDKw2eOwSuOgY7kD1MMimTcQW3EvZNANTJSOGqEMj6-169.jpg

Die Volvo is wel een hele dikke auto met zo'n sterke motor!(y) Fijne stoelen ook. Achterin niet zo ruim, maar dat maakt voor ts niet zo uit.

Ik vind de 3 ook een goede optie, maar zou de 1.5 lekker laten staan en voor de 2.2 gaan meer vermogen met iets meer verbruik, met de huidige 100km/h moet 1:20 prima te doen zijn. Het grote voordeel van de 2.2 is dat deze ook in luxere versies geleverd zijn in tegenstelling tot de 1.5 hetzelfde zie je ook bij de 1.5 benzine.

Mazda maakt hele goede benzine auto's, maar zelf zelf niet snel voor een Mazda 3 2.2 diesel gaan. De cilinderkop en turbo gaan nog wel eens kapot.
Er is weinig aanbod in Mazda 3 diesels, andere merken kom je in veel grotere aantallen tegen.

Bedankt voor alle reacties.. zitten zeker een aantal mooie opties bij die ik eens ga bekijken. Misschien ben ik iets belangrijks vergeten in mijn verhaal. Ik woon dicht bij de grens en tank ook altijd over de grens. Vorige week bewust naar het verschil gekeken en dit was €0,06. Met de huidige zuinige benzine motoren kwam ik ook bij een aantal auto’s terecht. De VW dealer vertelde mij dat diesel echt in de ban zat en na 200d km meer onderhoud zou gaan krijgen en weinig waarde zou behouden. Klopt dit? Kijkend naar een zuinige benzine leek dit me ook wel wat qua comfort:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-golf-1-0-tsi-comfortline-navi-led-airco-bluetooth-dab-benzine-blauw-172958cd-6132-4725-b546-0f3c059de824?utm_source=ios-share&utm_medium=whatsapp&utm_campaign=share

Elke auto heeft meer onderhoud nodig na de 200000km. Dat zit hem niet in de brandstof waar die auto op rijdt hoor.
Het enige wat bij sommige merken een dingetje is, is de EGR klep en het roetfilter. Die kunnen vervuild en verstopt raken wanneer er veel korte stukken worden gereden met een diesel.

Zo te lezen ga jij lange stukken rijden op dagelijkse basis, dan zijn dat niet direct zaken waar je je zorgen om moet maken.

Diesel staat inderdaad in een verdomhoekje op het moment maar dat betekend niet dat volgend jaar ineens alle dieselpompen gesloten zijn.
Zoek een euro 5 of beter nog een euro 6 diesel en je zit de komende jaren echt nog wel veilig.

Als je vlak bij de grens woont en bereid bent daar altijd te gaan tanken dan is benzine ook een goede optie. Betreft het de Duitse of de Belgische grens?

De Golf 1.0tsi is een goede auto die niet heel vlot is maar wel soepel rijdt. Het is (naar mijn mening) geen spannende auto maar er mankeert ook niks aan. Wel betaal je er meer voor dan (soms betere) andere auto's van de concurrent, zoals een Megane, Focus, Astra of 308.

Dicht bij de Duitse grens. Als ik bij mijn sportschool ben is het nog zo’n 5 minuten verder dus dit is geen probleem. Aangezien ik hier toch minimaal 2 keer per week ben.

Hier heeft onlangs een collega D4 met 330.000 km op de teller ingeleverd, 11 garage rekeningen, 2x een reparatie, 1x deurslot en 1x waterpomp. Als je veel rijdt dan slijt en vervuild een motor veel minder.

Het verschil in afschrijving tussen 200.000 en 300.000 km is marginaal. Ik zou gewoon doorrijden met een auto die dat bewezen aankan. Dan rij je 3 jaar langer door tegen minimale kosten. Of je neemt een auto met wat meer km op de teller. Liever een 2 jaar oude auto met 120.000 op de teller dan een 4 jaar oude met 80.000 op de teller.

Stan 8070516 zei:
Bedankt voor alle reacties.. zitten zeker een aantal mooie opties bij die ik eens ga bekijken. Misschien ben ik iets belangrijks vergeten in mijn verhaal. Ik woon dicht bij de grens en tank ook altijd over de grens. Vorige week bewust naar het verschil gekeken en dit was €0,06. Met de huidige zuinige benzine motoren kwam ik ook bij een aantal auto’s terecht. De VW dealer vertelde mij dat diesel echt in de ban zat en na 200d km meer onderhoud zou gaan krijgen en weinig waarde zou behouden. Klopt dit? Kijkend naar een zuinige benzine leek dit me ook wel wat qua comfort:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-golf-1-0-tsi-comfortline-navi-led-airco-bluetooth-dab-benzine-blauw-172958cd-6132-4725-b546-0f3c059de824?utm_source=ios-share&utm_medium=whatsapp&utm_campaign=share

Die VW dealer kan wel meer zeggen maar een benzine auto met meer dan 2 ton zal ook meer onderhoud nodig hebben en ook een flinke afschrijving hebben.
Maar met de Duitse benzine prijs verdien je de extra hsb minder snel terug. Even rekenen. Wel zou ik voor een V40 met 191 pk diesel kiezen bij gelijke kosten als een 1.0 Golf.

Stan 8070516 zei:

De 1.0 TSI benzine heeft ook gewoon een EGR klep en turbo, niemand weet hoe degelijk deze 1.0 TSI downsize motor zal zijn, ze zijn nog maar heel kort op de markt. Ik verwacht dat een Golf 1.0 TSI met een tellerstand boven de 2 ton ook vrijwel niets meer waard zal zijn.

Wat we inmiddels wel weten dat de oudere 1.2 en 1.4 TSI niet bekend staan om hun kwaliteit en degelijkheid. VW heeft o.a. een zeer matige kwaliteit cilindercoating gebruikt.

Van de 1,5 DCI van Renault, de 1.6 HDI van PSA en de 2.0 diesel van Volvo zijn al grote aantallen bekend met enorme kilometerstanden, en die dat vrij makkelijk gehaald hebben. Bij VW gaat de EGR klep na de dieselupdate opvallend vaak stuk, veel vaker dan bij de concurentie.

Voordeel is nu dat je gebruikte diesels duizenden euro's goedkoper koopt dan benzine auto's. Mijn eigen ervaring met oudere diesels is dat de onderhoudskosten wel mee vallen. Bij wat duurdere auto's zoals bijvoorbeeld de Renault Talisman of Laguna merk je tijdens het rijden niet/amper dat het een diesel is, ze zijn uitermate stil en comfortabel.

Vrijwel geen enkele auto is nog veel waard met een tellerstand van boven de 2 ton, gewoon omdat er (heel) weinig vraag naar is.

Je rijdt nu een Golf 1.6fsi.
Je verbruik is nu aanzienlijk: wij reden zuiniger met dezelfde motor in een zware en hoge Touran.
Veel korte ritjes?
Je 1.6 fsi zal op de snelweg lange afstanden een stuk zuiniger worden dan nu, 1:16 moet lukken.
Nu met de corona ga je wellicht meer thuiswerken en is een km vreter voorlopig niet nodig.
En dat is een voordeel van een benzine: als je een tijdje stilstaat, kost die ook niet zoveel.

Ik heb in een soortgelijke situatie een fiesta Ecoboost gekocht op marktplaats met 25000km en onder de 10000€. Rijdt 1:19 op benzine. Op diesel zou ik zuiniger hebben gereden, maar nu rijdt de auto maar 5000km/jaar. Blij dat ik geen diesel heb genomen, ook al reed ik toen 50.000/jaar.
Realiseer je ook: diesel is duurder dan benzine, maar er zit minder accijns op diesel. Dat accijns voordeel wordt steeds minder waardoor je in Dld steeds minder voordeel hebt van een Diesel tov benzine.
En hoe moderner de dieselmotor, des te meer en nieuwe mechanica, noviteiten en electronica erop zit om de milieu eisen te halen. Dus grotere kans op storingen op lange termijn.

Als je veel stadsverkeer doet, of veel files (start-stop), dan kun je beter een hybrid nemen van Toyota of Lexus.

@pbo mooi zo'n c4 weer eens wat anders dan de eeuwige 308 en Megane die toevallig meer verkochten door de 14%.regel

308 is overigens qua gewicht en wegenbelasting wel gunstiger en is een frisser model, maar ik zou voor de c4 gaan en met blue hdi al helemaal zuinig.

Klopt Auto encyclopedie. Wordt in het C-segment nogal eens over het hoofd gezien, maar is vaak wat vriendelijker geprijst, comfortabel en best betrouwbaar.

De 1.0 TSI benzine heeft ook gewoon een EGR klep en turbo, niemand weet hoe degelijk deze 1.0 TSI downsize motor zal zijn, ze zijn nog maar heel kort op de markt. Ik verwacht dat een Golf 1.0 TSI met een tellerstand boven de 2 ton ook vrijwel niets meer waard zal zijn.

De 1.0TSI is ook alweer 4 jaar op de markt en wordt in legio modellen gebruikt. Dat zo'n 1.0 niks meer waard is na 2 ton is toch geen verrassing, dat is geen enkele c-segmenter na 200k, de restwaarde is waarschijnlijk beter dan bij een vergelijkbare Focus met Ecoboost 3-pitter.

PBO zei:
Klopt Auto encyclopedie. Wordt in het C-segment nogal eens over het hoofd gezien, maar is vaak wat vriendelijker geprijst, comfortabel en best betrouwbaar.
Er is gewoon geen vraag naar, het is vlees nog vis en dat zie je ook terug in de verkoopcijfers, eerste 2 volle jaren ging nog wel maar daarna stortte de verkoop in gewoon omdat geen hond hem wil hebben.

Carfanatic zei:

De 1.0TSI is ook alweer 4 jaar op de markt en wordt in legio modellen gebruikt. Dat zo'n 1.0 niks meer waard is na 2 ton is toch geen verrassing, dat is geen enkele c-segmenter na 200k, de restwaarde is waarschijnlijk beter dan bij een vergelijkbare Focus met Ecoboost 3-pitter.

Definieer 'niks' eens voor mij? Een snelle zoektocht op internet leert mij dat rijk uitgeruste Golfjes met 200k+ KMs op de klok nog wel tussen de 10000-15000 op moeten brengen.

Epica zei:
PBO zei:
Er is gewoon geen vraag naar, het is vlees nog vis en dat zie je ook terug in de verkoopcijfers, eerste 2 volle jaren ging nog wel maar daarna stortte de verkoop in gewoon omdat geen hond hem wil hebben.

Dat de auto nieuw minder verkocht dan de concurrentie heeft natuurlijk ook te maken met de afwezigheid van een stationwagon/break. Ook is er geen 14%-bijtelling variant verschenen wat in Nederland ook de nodige verkopen heeft gekost.

Denk dat voor de tweedehandsmarkt het spreekwoord "onbekend maakt onbemind" voor deze auto (deels) opgaat. In tegenstelling tot de 1e generatie C4 heeft deze C4 type 2 geen bijzonder design, maar dat doet niks af aan de overige kwaliteiten. Zeker met zo'n lekkere HDi onder de kap. En vlees-noch-vis auto's zijn er meer dan genoeg. Kan dus best vaker op de shortlist van de tweedehands-koper.

Epica zei:
PBO zei:

@pbo nou je hebt Epica gehoord en als hij het zegt..... :p

Auto encyclopedie zei:
Epica zei:
PBO zei:

@pbo nou je hebt Epica gehoord en als hij het zegt..... :p
Leer feiten kennen, maar dat is blijkbaar moeilijk voor je.

Ik heb de Bovag koerslijst er maar bij gepakt, voor een VW Golf 1.0 TSI met 220.000 km uit April 2016 (dus 4 jaar oud) krijg je bij inruil bij een garage nog maar € 6.250,00 terug (de veilingwaarde is nog een stuk lager). Dat is na slechts 4 jaar nog maar ongeveer 25% van de nieuwwaarde.

Een benzine auto met een hogere tellerstand levert dus ook nog maar heel weinig op bij inruil.

De Citroen C4 1.6 HDI vind ik ook een leuke optie. De auto is opvallend ruim en comfortabel, en je koopt ze gebruikt voor weinig geld.

C4 valt jammer genoeg af, want Epica vindt dat niet goed.

Maar Megane werd pas een verkoopknaller toen 14% om de hoek kwam kijken. En Citroën liep net als fiat altijd al wat achter in het C-segment qua verkoopaantallen.

Auto encyclopedie zei:
C4 valt jammer genoeg af, want Epica vindt dat niet goed.

Maar Megane werd pas een verkoopknaller toen 14% om de hoek kwam kijken. En Citroën liep net als fiat altijd al wat achter in het C-segment qua verkoopaantallen.
En jij bepaalt voor een ander dat de C4 afvalt? Ik vind het niks, maar ik zoek dan ook geen auto, TS zoekt dat wel.

Terug
Bovenaan