Aankoopadvies Automaat auto

SluisMuis

Startmotor
Hallo iedereen,

Eind volgende maand wil ik een nieuwe (occasion) auto gaan kopen, maar met een beperkt budget. Rond de 1500-2000 Euro met volledig automaat, semi automaat is mij niks.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat goede merken en modellen zijn in deze prijscategorie? Waarop moet ik letten en wat zijn acceptabele tekorten?

Het liefst: Coupe/Sedan, voorkeur 5 deurs
Verbruikt 9.0L/100Km of minder
Sterke voorkeur aan benzine
4 cilinders, meer mag ook ;)

Heb al 2 Renault's gehad en die waren kwa onderhoud en prijzen niet voordelig.
 
Laatst bewerkt:
Dit is wel redelijk beperkt qua budget. En dan ook nog een volautomaat. Dat wordt al snel klein en Japans van een jaar of 15 tot 20 oud, wat ik je zou adviseren. Toyota Yaris, Honda Jazz, Mitsubishi Colt. En dan hopen op een toevalstreffer. Aanbod is echt beperkt. Hoe groot wil je dat de auto is? Mag het een kleintje zijn (bijv. Suzuki Alto)? Of zoek je toch wel wat groters (bv. Toyota Yaris). Of zelfs een C-segmenter (Toyota Corolla)?
 
Laatst bewerkt:
Voor dit zeer lage budget en met automaat kom je bij hele oude auto's uit, die vaak flink wat achterstallig onderhoud hebben. Of al bijna rijp zijn voor de sloop. En er is gewoon heel weinig aanbod.

De kans dat je meer onderhoudskosten hebt, ongeacht het merk is best groot. Er staat ook genoeg oude rommel te koop.

Eigenlijk is het handig om een minder populaire auto te kopen, die ook veel aan oudere bestuurders is verkocht, maar waar wel heel netjes mee om is gegaan. ( er zijn al wat opties genoemd)

Bijvoorbeeld een Nissan Micra, Citroën Xsara Picasso, of een Renault Scenic 1, of een Renault Twingo. Soms vind je daar nog wel eens pareltjes tussen.

Bij Renault moet je een beetje oppassen tussen 2000 en ongeveer 2005/2006 vooral bij de duurdere modellen, in verband met de elektronica. ( zoals de Scenic 2, Laguna 2, Megane 2 , Espace 4)
De facelift uitvoeringen zijn veel beter.
 
Dit is wel redelijk beperkt qua budget. En dan ook nog een volautomaat. Dat wordt al snel klein en Japans van een jaar of 15 tot 20 oud, wat ik je zou adviseren. Toyota Yaris, Honda Jazz, Mitsubishi Colt. En dan hopen op een toevalstreffer. Aanbod is echt beperkt. Hoe groot wil je dat de auto is? Mag het een kleintje zijn (bijv. Suzuki Alto)? Of zoek je toch wel wat groters (bv. Toyota Yaris). Of zelfs een C-segmenter (Toyota Corolla)?
Juist niet handig toch om in de populaire hoek te zoeken? maar ja zoveel mensen zoveel meningen. Ps de colt heeft een half automaat en dan zoekt ts niet.
 
Met een beetje geluk vind je in jouw budget een hyundai accent van de laatste generatie. Die zijn als ocasion zelfs in waarde gestegen. Is er als 4 deurs sedan en als 3 deurs hatchback, maar als jij er een coupé inziet dan is dat ook weer opgelost. https://www.autowereld.nl/hyundai/accent/1-5i-ls-automaat-airco-40686771/details.html staat wel een oudere generatie te koop, maar dat zal ik persoonlijk niet aandurven dat is echt wel hyundai uit het verleden.
 
Dit is wel redelijk beperkt qua budget. En dan ook nog een volautomaat. Dat wordt al snel klein en Japans van een jaar of 15 tot 20 oud, wat ik je zou adviseren. Toyota Yaris, Honda Jazz, Mitsubishi Colt. En dan hopen op een toevalstreffer. Aanbod is echt beperkt. Hoe groot wil je dat de auto is? Mag het een kleintje zijn (bijv. Suzuki Alto)? Of zoek je toch wel wat groters (bv. Toyota Yaris). Of zelfs een C-segmenter (Toyota Corolla)?
Een Yaris is een leuke optie, heb er ooit in gereden en dat was een heel soepel en prima autotje. Liever groter zoals een Corolla maar met dit budget wordt kiezen moeilijk.
 
Voor dit zeer lage budget en met automaat kom je bij hele oude auto's uit, die vaak flink wat achterstallig onderhoud hebben. Of al bijna rijp zijn voor de sloop. En er is gewoon heel weinig aanbod.

De kans dat je meer onderhoudskosten hebt, ongeacht het merk is best groot. Er staat ook genoeg oude rommel te koop.

Eigenlijk is het handig om een minder populaire auto te kopen, die ook veel aan oudere bestuurders is verkocht, maar waar wel heel netjes mee om is gegaan. ( er zijn al wat opties genoemd)

Bijvoorbeeld een Nissan Micra, Citroën Xsara Picasso, of een Renault Scenic 1, of een Renault Twingo. Soms vind je daar nog wel eens pareltjes tussen.

Bij Renault moet je een beetje oppassen tussen 2000 en ongeveer 2005/2006 vooral bij de duurdere modellen, in verband met de elektronica. ( zoals de Scenic 2, Laguna 2, Megane 2 , Espace 4)
De facelift uitvoeringen zijn veel beter.
Ik zie ook af en toe advertenties voor een Saab of een Rover en Jaguar's. Eventueel in die kant kijken? ik vind wat hoger verbruik niet erg.
 
Ik zie ook af en toe advertenties voor een Saab of een Rover en Jaguar's. Eventueel in die kant kijken? ik vind wat hoger verbruik niet erg.
Je wil 1500 tot 2000 euro uitgeven aan de aanschaf, maar hebt er vervolgens geen probleem mee dat de auto per maand 50 tot 100 euro meer gaat kosten vanwege meer brandstof, meer MRB, meer verzekering, hogere onderhoudskosten etc.? Dan moet je zeker kijken naar een Saab, Rover of Jaguar met jouw budget. Dan weet je zeker dat je op die zaken leegloopt in de maanden na aanschaf. Dus dat zou ik heel hard afraden. Voor jouw budget koop je iets van die merken waar je bijna zeker weet dat er binnen een paar maanden nog een keer dat bedrag achteraan moet i.v.m. (achterstallig) onderhoud en reparaties. Bij een Yaris kan dat ook, maar is die kans wel kleiner.
 
Chevy Epica zien er mooi uit, zijn deze betrouwbaar? onderdelen goed te krijgen?
Onderdelen voorziening weet ik niet, daewoo en koreaanse chevroletten specialisten zijn er voor zo ver ik weet eigelijk niet. Terwijl er van andere verdwenen merken (daihatsu, saab , rover) nog wel specialisten zijn. Daewoo dealers verdwenen volgens mij en daarin kwamen vaak chevrolet afdelingen voor terug bij de grote opel dealers. @AsconaGT was werkzaam bij daewoo dus wellicht weet hij meer.
 
Ik lees dat je het onderhoud van Renault als prijzig vond. Dan wil ik je adviseren om jouw budget te viervoudige. Met 1500-2000 euro koop je geheid een enorme garage-rekening. Kleine autootjes zijn populair (en dus duurder), grotere auto's zullen of achterstallig onderhoud hebben, en/of de vaste lasten per jaar van minimaal het aanschafbedrag. En onderhoud per jaar van het aanschafbedrag. De brandstof zal het goedkoopste zijn.
Wat 10jaar geleden de 500-1000€ auto's waren, zijn nu de €2000,- auto's. (Dat wil zeggen: Spul wat waarschijnlijk zijn laatste jaar in NL beleefd)

Hoe stevig hou je aan de wens van een automaat vast? Als je die loslaat komen er wel wat interessante opties bovendrijven.
 
Ik lees dat je het onderhoud van Renault als prijzig vond. Dan wil ik je adviseren om jouw budget te viervoudige. Met 1500-2000 euro koop je geheid een enorme garage-rekening. Kleine autootjes zijn populair (en dus duurder), grotere auto's zullen of achterstallig onderhoud hebben, en/of de vaste lasten per jaar van minimaal het aanschafbedrag. En onderhoud per jaar van het aanschafbedrag. De brandstof zal het goedkoopste zijn.
Wat 10jaar geleden de 500-1000€ auto's waren, zijn nu de €2000,- auto's. (Dat wil zeggen: Spul wat waarschijnlijk zijn laatste jaar in NL beleefd)

Hoe stevig hou je aan de wens van een automaat vast? Als je die loslaat komen er wel wat interessante opties bovendrijven.
Klopt, prijzen van occassions zijn enorm omhoog gegaan helaas. Ik wil helaas echt wel alleen automaat.
Helaas heb ik het budget niet om het te viervoudigen, 2000-2250 zou mijn max kunnen zijn
 
Onderdelen voorziening weet ik niet, daewoo en koreaanse chevroletten specialisten zijn er voor zo ver ik weet eigelijk niet. Terwijl er van andere verdwenen merken (daihatsu, saab , rover) nog wel specialisten zijn. Daewoo dealers verdwenen volgens mij en daarin kwamen vaak chevrolet afdelingen voor terug bij de grote opel dealers. @AsconaGT was werkzaam bij daewoo dus wellicht weet hij meer.

Toen was het geen enkel probleem. In Nederland is de epica een bijzondere verschijning maar in landen zoals Korea zelf rijden ze bij bosjes rond.
Maar nu zijn veel Opel (GM) dealers , die ook chevrolet / daewoo deden onderdeel geworden van de stellantis groep. Kan mij voorstellen dat het nu lastig is.
Maar gewoon onderhoud is sowieso geen probleem, meer als er iets exotisch stuk gaat kan het langer duren voor onderdelen
 
Ik lees dat je het onderhoud van Renault als prijzig vond. Dan wil ik je adviseren om jouw budget te viervoudige. Met 1500-2000 euro koop je geheid een enorme garage-rekening. Kleine autootjes zijn populair (en dus duurder), grotere auto's zullen of achterstallig onderhoud hebben, en/of de vaste lasten per jaar van minimaal het aanschafbedrag. En onderhoud per jaar van het aanschafbedrag. De brandstof zal het goedkoopste zijn.
Wat 10jaar geleden de 500-1000€ auto's waren, zijn nu de €2000,- auto's. (Dat wil zeggen: Spul wat waarschijnlijk zijn laatste jaar in NL beleefd)

Hoe stevig hou je aan de wens van een automaat vast? Als je die loslaat komen er wel wat interessante opties bovendrijven.
Wat is dit voor raar advies. Iemand met een budget tot 2000 euro adviseren het te verviervoudigen, als ze dat kon had ze dat al gedaan.
 
Wat is dit voor raar advies. Iemand met een budget tot 2000 euro adviseren het te verviervoudigen, als ze dat kon had ze dat al gedaan.
Ze geeft aan het onderhoud van een Renault al te duur te vinden. Auto's die je koopt voor een dusdanig laag bedrag, betaal je geheid de rekening bij de garage. Over het algemeen zolang je de auto hebt.

Daarnaast zijn oude automaten (coupe of sedan) vaak grotere en luxere auto's, met meer onderdelen die kapot gaan, hogere MRB en verzekering.

Vandaar het advies door te sparen of eisen aan te passen.
 
€2000,- en een knappe automaat vinden is geen realistische gedachte. Zeker als je de luxe gewent bent van een lease. Dit zijn zodanige lage waarde, dat je altijd de rotzooi van een ander koopt. Veel achterstallig onderhoud.
Kan opzich wel, maar je bent minstens het dubbele cq 3dubbele kwijt aan achterstallig onderhoud inhalen.
 
In deze prijsklasse kun je beter een minder gewilde auto met handbak kiezen, dan is er veel meer keus. Voor een goede auto met automaat zou ik aanraden om het budget te verhogen.

Een Renault staat over het algemeen bekend om de relatief lage onderhoudskosten in zijn klasse ( zeker als je een wat nieuwer exemplaar kiest), om een van die redenen heb ik al verschillende Renault's gehad. Over het algemeen zijn eenvoudige en compacte auto's goedkoper om te rijden, om die reden zijn ze echter populair als occasion, dus relatief duur om te kopen.

Het probleem is dat in de lage prijsklasse veel auto's staan met veel achterstallig onderhoud, of een hele hoge leeftijd hebben.
Dat zorgt voor hogere onderhoudskosten ongeacht het merk.

Veel succes.
 
€2000,- en een knappe automaat vinden is geen realistische gedachte. Zeker als je de luxe gewent bent van een lease. Dit zijn zodanige lage waarde, dat je altijd de rotzooi van een ander koopt. Veel achterstallig onderhoud.
Kan opzich wel, maar je bent minstens het dubbele cq 3dubbele kwijt aan achterstallig onderhoud inhalen.
In de hoek van de getz, atos, wagon r , Rio kom je een eind
 
In deze prijsklasse kun je beter een minder gewilde auto met handbak kiezen, dan is er veel meer keus. Voor een goede auto met automaat zou ik aanraden om het budget te verhogen.

Een Renault staat over het algemeen bekend om de relatief lage onderhoudskosten in zijn klasse ( zeker als je een wat nieuwer exemplaar kiest), om een van die redenen heb ik al verschillende Renault's gehad. Over het algemeen zijn eenvoudige en compacte auto's goedkoper om te rijden, om die reden zijn ze echter populair als occasion, dus relatief duur om te kopen.

Het probleem is dat in de lage prijsklasse veel auto's staan met veel achterstallig onderhoud, of een hele hoge leeftijd hebben.
Dat zorgt voor hogere onderhoudskosten ongeacht het merk.

Veel succes.
Misschien had ik 2 keer pech :) een Clio 2 en een Megane 1
 
De Megane 1 kwam in 1995 op de markt en de Clio 2 in 1998, dit zijn hele oude auto's en modellen.
En ouderdom komt nu eenmaal met gebreken, of de verkopende partij moet dit al hebben opgelost. Vaak drogen rubber en kunststof delen uit etc.

Succes.
 
Terug
Bovenaan