Aankoopadvies auto met 3 stoelen achterin

dekraan

Startmotor
Hallo allemaal,

Wij zijn op zoek naar een betrouwbare gezinsauto met 3 losse stoelen achterin. Op de stoelen na, hebben we nauwelijks harde eisen:
- cruise control en een werkende airco.
- Benzinemotor
- Liefst handgeschakeld.
- Rond de 150k/175k voelt nu als de max.

En natuurlijk voor zover mogelijk een betrouwbare auto met zo min mogelijk euvel en onderhoud.

Het budget is max 7.500, maar liever dichterbij de 5.000.

dit is een enorme deja-vu voor ons, want een jaar of 4 geleden stonden we ook al voor deze keuze, en met wat hulp van autoweek zijn we toen voor een Renault Grand Scenic gegaan - helaas wel eentje met de 1.4 TCE motor, en die heeft het dus onlangs op vakantie begeven.

Enige pluspunt sindsdien is dat 1 van onze kinderen niet meer in een stoeltje hoeft te zitten, en een ander over een jaartje ongeveer (groeit wat minder snel :p) over mag naar de zitverhoger. Dus de achterbank mag iets minder ruim zijn dan voorheen. Toch zoeken we er het liefst eentje met losse stoelen.

Waar we momenteel met de kindersitze im auto test bij de hand naar kijken:
  • Renault Scenic II, de 1.6 of 2.0 van tussen 2006-2009.
  • Ford S-max
  • Citroën C4 (Grand) Picasso
  • Citroën C8
  • Seat Alhambra
  • VW Sharan

Van de renault weten we dat dit zo ongeveer het betrouwbare model zou moeten zijn, bij de andere auto's totaal niet. En aangezien we ook een Peugeot 5008 overwogen, tot we achter de problemen van de THP motoren kwamen... kunnen we wel wat hulp gebruiken. Ook alternatieven op deze lijst zijn welkom. Behalve de Honda FR-V, een kind erbij voorin is voor ons geen optie o_O

(Edit: budget was gek genoeg weggevallen)

Snap je honda fr-v opmerking niet xo goed je hoeft de middelste zit voorin toch niet te gebruiken? De fr-v heeft achter ook 3 zit plekken

Weet je welzeker dat jullie scenic niet een 1.2 tce was ipv een 1.4 tce, de 1.4 staat niet slecht bekend.

Trouwens wat is het budget?

Sorry allemaal, tijdens het aanpassen was het budget weggevallen. Staat er nu,wel bij. 3 stoeltjes achterin is inderdaad krap, dit ook aangepast naar 3 losse stoelen achterin in plaats van een vaste bank.

De Honda werd vorige zoektocht best vaak genoemd, maar gaat denk ik continu discussie opleveren met de kinderen. Dat liever niet :)

Helder verhaal over de Fr-v, ze vragen er idd ook nog best wel veel voor.

Is een Skoda Roomster ruim genoeg ? https://www.gaspedaal.nl/skoda/roomster/benzine?trns=15&cmin=1600&srt=bj-d

Bij een C4 picasso altijd voor de 1.8 en of 2.0 gaan wellicht een late Xsara Picasso nog een idee? https://www.gaspedaal.nl/citroen/xsara-picasso/benzine?trns=15&bmin=2009&srt=bj-d

dekraan zei:
Hallo allemaal,

Wij zijn op zoek naar een betrouwbare gezinsauto met 3 losse stoelen achterin. Op de stoelen na, hebben we nauwelijks harde eisen:
- cruise control en een werkende airco.
- Benzinemotor
- Liefst handgeschakeld.
- Rond de 150k/175k voelt nu als de max.

En natuurlijk voor zover mogelijk een betrouwbare auto met zo min mogelijk euvel en onderhoud.

Het budget is max 7.500, maar liever dichterbij de 5.000.

dit is een enorme deja-vu voor ons, want een jaar of 4 geleden stonden we ook al voor deze keuze, en met wat hulp van autoweek zijn we toen voor een Renault Grand Scenic gegaan - helaas wel eentje met de 1.4 TCE motor, en die heeft het dus onlangs op vakantie begeven.

Enige pluspunt sindsdien is dat 1 van onze kinderen niet meer in een stoeltje hoeft te zitten, en een ander over een jaartje ongeveer (groeit wat minder snel :p) over mag naar de zitverhoger. Dus de achterbank mag iets minder ruim zijn dan voorheen. Toch zoeken we er het liefst eentje met losse stoelen.

Waar we momenteel met de kindersitze im auto test bij de hand naar kijken:
  • Renault Scenic II, de 1.6 of 2.0 van tussen 2006-2009.
  • Ford S-max
  • Citroën C4 (Grand) Picasso
  • Citroën C8
  • Seat Alhambra
  • VW Sharan

Van de renault weten we dat dit zo ongeveer het betrouwbare model zou moeten zijn, bij de andere auto's totaal niet. En aangezien we ook een Peugeot 5008 overwogen, tot we achter de problemen van de THP motoren kwamen... kunnen we wel wat hulp gebruiken. Ook alternatieven op deze lijst zijn welkom. Behalve de Honda FR-V, een kind erbij voorin is voor ons geen optie o_O

(Edit: budget was gek genoeg weggevallen)
Van dit lijstje en voor dit budget is de Renault Grand Scenic de beste keus op gebied van betrouwbaarheid. Kijk dan ook naar een Scenic 3 met 1.6 16V of 2.0 motor.

Ik zou ook kijken naar de optie om de motor van de huidige auto voordelig te laten repareren.

De huidige auto is al verkocht, zowel in NL als in FR gaven ze aan dat er een geheel nieuwe motor in zou moeten, en dat werd een te dure grap, helaas.

Dan gaan we toch nog, misschien met een wat ruimere straal, zoeken naar een Scenic, grand of niet, een een citroen als we een goed model kunnen vinden.

De roomster geven ze de middelste stoel een oranje kleur. Dat zal nu niet zo prettig zijn icm 2 stoeltjes, maar over een jaar of 2 met drie opgroeiende dochters ongetwijfeld al een stuk beter!

dekraan zei:
De huidige auto is al verkocht, zowel in NL als in FR gaven ze aan dat er een geheel nieuwe motor in zou moeten, en dat werd een te dure grap, helaas.

Dan gaan we toch nog, misschien met een wat ruimere straal, zoeken naar een Scenic, grand of niet, een een citroen als we een goed model kunnen vinden.

De roomster geven ze de middelste stoel een oranje kleur. Dat zal nu niet zo prettig zijn icm 2 stoeltjes, maar over een jaar of 2 met drie opgroeiende dochters ongetwijfeld al een stuk beter!

deze picasso lijkt me een koopje onder de rook van Rotterdam https://www.autowereld.nl/citroen/xsara-picasso/1-6i-16v-image-cruise-control-parkeersensoren-goed-onderhouden-airco-37052402/details.html?_ga=2.195914412.1804259266.1663369593-1061012555.1558197801

Mooie vondst! Momenteel buiten onze zoekcirkel, maar ik denk dat de rook van Rotterdam hier inmiddels zeker komt. Dank je! :)

De Xsara Picasso is inderdaad een hele mooie vondst, en was een goede auto.

Eigenlijk geldt voor bijna elke grote MPV in deze prijsklasse dat ze al redelijk op leeftijd komen, en vaak intensief zijn gebruikt. De algemene staat en staat van onderhoud heeft grote invloed op de betrouwbaarheid.

De Mitsubishi Grandis is denk ik ook een hele goede en betrouwbare optie.

dekraan zei:
Mooie vondst! Momenteel buiten onze zoekcirkel, maar ik denk dat de rook van Rotterdam hier inmiddels zeker komt. Dank je! :)

idd zie nu pas dat Leerdam niet in Zuid-Holland ligt. Nou ja gaspedaal dacht het zelfde. Maar qua wegenbelasting is de xsara picasso ook gunstiger dan zijn opvolger, met name de 7 persoons of de 2 liter uitvoering van de C4 picasso is een dure kostganger qua wegenbelasting. https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/45298-45031-45034-43593/

Die hadden we nog niet, dus neem ik zeker mee.

Het is zeker bij ons in de buurt nog behoorlijk lastig om een geschikt model te vinden, binnen het budget. Dus we grijpen alles aan :)

Auto encyclopedie zei:
idd zie nu pas dat Leerdam niet in Zuid-Holland ligt. Nou ja gaspedaal dacht het zelfde. Maar qua wegenbelasting is de xsara picasso ook gunstiger dan zijn opvolger, met name de 7 persoons of de 2 liter uitvoering van de C4 picasso is een dure kostganger qua wegenbelasting. https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/45298-45031-45034-43593/

We zijn nu aan het kijken naar een mogelijke C4 Picasso uit 2011/2012, de 1.6 VTi, maar de eerste geluiden die ik over die motor te horen krijg, zijn ook niet al te positief. Is dat iets dat hoort bij bijna iedere motor, of zijn daar inderdaad echt grote problemen mee?

dekraan zei:
Auto encyclopedie zei:

We zijn nu aan het kijken naar een mogelijke C4 Picasso uit 2011/2012, de 1.6 VTi, maar de eerste geluiden die ik over die motor te horen krijg, zijn ook niet al te positief. Is dat iets dat hoort bij bijna iedere motor, of zijn daar inderdaad echt grote problemen mee?

Klopt de 1.6 vti is geen hoogvlieger grote kans op hoog olieverbruik bij de c4 Picasso echt voor de oude 1.8/ 2.0 gaan. De 1.6 uit de xsara Picasso is wel ontzettend betrouwbaar. Autoweek zelf is meer voor de c4 Picasso van na de facelift, maar die mening deel ik niet. https://youtu.be/TWP2BmUwt-U

En hier een ander Citroën product met de 1.6 zestienhttps://youtu.be/6sA2cjg-tAs

De 1.6 VTI is een vereenvoudigde versie van de 1.6 THP. De 1.6 VTI motor heeft geen turbo die kan dus ook niet stuk. En heeft minder koppel de distributieketting rekt dus minder snel.

In de familie hebben we al 10 jaar een Citroën C4 Picasso 1.6 VTI uit 2012, dit is het faceliftmodel die het gewoon prima doet. Er zijn echter wel een aantal zaken om goed op te letten.

In het faceliftmodel zit een betere kwaliteit distributieketting die minder snel rekt. Luister echter wel bij een koude start of je deze niet hoort ratelen. De motor is direct ingespoten en kan dus last hebben van vervuiling. Kijk dus of de motor soepel loopt, en vlot optrekt zonder inhouden. De motor kan als gevolg van vervuiling last hebben van een hoog olie verbruik. Kijk dus ook altijd even onder de oliedop.

Het is echter wel een fijne, praktische en ruime auto. Een auto die goed onderhouden is, niet al teveel korte stukjes heeft gereden, in goede technische staat is, is dus ook te overwegen.

Het is zeker niet de beste auto ooit gemaakt, maar biedt wel veel mpv voor zijn geld. Het model vanaf 2013 is echter een stuk beter.

Is er een specifieke reden dat de Opel Zafira hier niet tussen staat?
Zeker voor dat budget volgens mij een prima kandidaat, veel aanbod en nog "analoog" ( motoren zonder Turbo )

Zoiets dus

Total Loss zei:
Is er een specifieke reden dat de Opel Zafira hier niet tussen staat?
Zeker voor dat budget volgens mij een prima kandidaat, veel aanbod en nog "analoog" ( motoren zonder Turbo )

Zoiets dus

Geen losse stoelen is de reden

de xsara picasso 1.6 en de c4 Picasso 1.8 en 2.0 een riem ipv ketting

Ah, dat van die 3 losse stoelen had ik overheen gelezen, snap ook niet zo goed waarom dat een eis is eigenlijk. Neem aan dat hoe breed de ruimte op de 2e zitrij belangrijker is dan de vorm van de achterbank, zeker zolang iedereen daar nog in een zitje zit. Wil je flexibel zijn door stoelen er uit te halen of wanneer en bijvoorbeeld vaak 3 grote volwassenen achterin moeten zitten snap ik het nog wel, in dit geval totaal niet, je elimineert 90% van je opties met een naar mijn idee vrij irrelevante eis/wens.

Total Loss zei:
Ah, dat van die 3 losse stoelen had ik overheen gelezen, snap ook niet zo goed waarom dat een eis is eigenlijk. Neem aan dat hoe breed de ruimte op de 2e zitrij belangrijker is dan de vorm van de achterbank, zeker zolang iedereen daar nog in een zitje zit. Wil je flexibel zijn door stoelen er uit te halen of wanneer en bijvoorbeeld vaak 3 grote volwassenen achterin moeten zitten snap ik het nog wel, in dit geval totaal niet, je elimineert 90% van je opties met een naar mijn idee vrij irrelevante eis/wens.

Het is geen hele harde eis, inmiddels in ieder geval niet meer hahaha, maar in de Renault beviel het, en de auto's met stoeltjes die we daarvoor bekeken hadden met een vaste achterbank (een Mazda 5 met schuifdeur bv), bleken toch wat te smal. Of de middelste 'stoel' bleek niet echt een stoel te zijn, maar meer een veredelde zitplaats. Tot nu toe hou ik dat Duitse document er steeds bij om te kijken hoe en of het zou passen.

De Zafira is dus ook zeker niet helemaal afgevallen, welke modellen zouden we dan moeten bekijken?

Citroëns C4 Picasso van na 2013 (als die te vinden zijn binnen ons budget) en de 16v-versies zet ik zeker op de lijst, evenals de Xsara Picasso 1.6 :)

En andere suggesties zijn ook nog steeds welkom!

Barri zei:
En een ruime stationwagon, als de Octavia ofzo? Dat voldoet toch ook?

Toevallig mochten we van de anwb naar huis in een octavia uit 2020, en hoewel het een mooie wagen was, zat het middelste kind zeer oncomfortabel ingeklemd tussen twee stoeltjes in. Die is dus helaas een stuk te smal, ik denk de komende ongeveer 1,5 tot 2 jaar wel waarin de andere kids waarschijnlijk nog wel in een stoeltje moeten. Ik lees dat dit tot 1.35 moet, en dat gaat toch nog wel even duren.

Eventueel zou de middelste over een jaartje ongeveer in een zitverhoger mogen denk ik, vanaf 1.25, maar voorlopig nog niet.

Terug
Bovenaan