Aankoopadvies 8-10K

A

Anoniem

Guest
Hi allen!

Vanwege een nieuwe baan moet ik de auto van de zaak inleveren en ga ik (voor het eerst) zelf een auto aanschaffen. De auto die ik reed was een VW Golf 7.5 uit 2018 en die ga ik dan ook heel erg missen.

Ik verwacht dat ik met de auto zo'n 25.000 tot 35.000 km per jaar ga rijden, zo wel voor werk als privé. Ik zoek daarom een occasion die goed scoort op betrouwbaarheid, verbruik en (rij)comfort. Ik ben zelf 2 meter lang, dus het liefst niet ook niet te krap. Het exterieur van de auto staat dan ook echt onderaan qua prioriteit. Ik ben absoluut geen autokenner en sta open voor suggesties. Een paar opties die er voor mij echt op moeten zitten:

- Cruise control
- Stuur met bedieningsknoppen
- Bluetooth met carkit
- Armleuning
- mogelijkheid om 2 USB-opladers aan te sluiten.

Verder ben ik echt verzot geraakt aan Android Auto, maar is dit absoluut geen must. Als de auto geen AA ondersteuning heeft, bespaar ik het liefste ook gelijk op een mooi infotainment-systeem met navigatie, aangezien ik dit dan toch niet ga gebruiken. Ik heb een shortlist gemaakt van wat auto's die mij interessant leken, namelijk:
- Hyundai i20
- Opel Corsa
- Peugot 208
- Skoda Fabia
- Seat Ibiza

Hebben jullie nog suggesties n.a.v bovenstaand lijstjes?
Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jullie advies met betrekking tot kilometerstanden. Wat is teveel of wat ik te weinig?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!
 
De Skoda rapid https://www.autowereld.nl/skoda/rapid-spaceback/1-2-tsi-greentech-joy-navi-clima-cruise-pdc-stoelverwarming-pano-35409225/details.html?_ga=GA1.2.317713502.1631392298

Bij skoda en seat wel checken dat je een tsi hebt met riem ipv ketting
 
Opel Astra
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/143990388/Android?s=69-50-18-18-1-10&portals_amount=5&portals_dealersite=1



https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/145878744/Android?s=69-50-18-18-1-20&portals_amount=5&portals_dealersite=0
 
Ik had de Astra nog helemaal niet overwogen, dus dat ga ik zeker doen! Wat is het grootste verschil tussen een corsa en astra?
 
Soufyan zei:
Ik had de Astra nog helemaal niet overwogen, dus dat ga ik zeker doen! Wat is het grootste verschil tussen een corsa en astra?

Astra is hetzelfde formaat als een Golf.
 
Met zoveel kilometers per jaar zou ik gewoon aanraden om naar een diesel kijken. Je koopt ze uit hele jonge bouwjaren voor heel weinig geld.

De 1.6 HDI motor die o.a. in de Peugeot 208, Citroën C3 en DS3 is een erg fijne en betrouwbare motor met veel koppel. Als 2e auto hebben we een C3 diesel uit 2011 met 213.000 km die het prima doet. Kijk dus ook naar de DS3 en C3.

Ik zou ook zeker kijken naar de Renault Clio 4 fase 2 vanaf 2016 kijken en de Megane, de 1.5 DCI is erg fijn en heel betrouwbaar. Er is heel veel aanbod, voor zeer aantrekkelijke prijzen. En het zijn goede auto's.

In de Opel Corsa ligt de 1.3 JTD van Fiat, ik vond de motor in de Corsa rauw en luidruchtig, Fiat gebruikt in de Grande Punto meer isolatie. Probeer bij de Astra het nieuwe model te kiezen vanaf 2016, die is betrouwbaarder en lichter dan zijn voorganger.

De 1.2 en 1.4 TDI van VAG die in de Ibiza en Fabia liggen vielen mij erg tegen.

Koop gewoon een relatief jonge auto, en kijk niet al teveel naar de kilometerstand. Belangrijker is goed onderhoud en dat er netjes mee om is gegaan.
 
Misschien lastig om in te schatten maar er zit nogal een verschil tussen 25k of 35k per jaar.
Bij die eerste zou ik wellicht een benzine kiezen, meer richting de 35k eerder een diesel.
Je krijgt hoe dan ook meer auto voor je geld wanneer je voor een diesel gaat.

De Astra werd eerder al genoemd, in geval van een diesel kom je al uit bij de meest recente Astra vanaf 2015 voor dit budget al is de keuze nog niet heel erg groot binnen het budget.

Zoiets dus
 
Aangezien je 2 meter lang bent, zou ik sowieso een 3drs overwegen. Grote portieren en een ruime instap zijn gewoon veel lekkerder als je zo groot bent. En omdat je formaat Golf gewend bent, zou ik niet kleiner gaan kijken, dan voel je je al snel opgesloten.

Er worden vrij weinig 3deurs meer gemaakt, dit zijn de meeste logische opties:

- Mijn keus zou zijn: Kia Proceed: https://www.autowereld.nl/kia/pro-ceed/proceed-1-6-gdi-comfortline-135-pk-navi-cruise-18-lmv-trekhaak-35560601/details.html?
- Opel Astra
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/147150041/Android?s=62-50-11-9-1-30&portals_amount=4&portals_dealersite=1
- Seat Leon
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/147222848/Android?s=15-15-2-2-1-13&portals_amount=6&portals_dealersite=0
- VW Golf
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/146045756/Android?s=121-50-14-8-1-33&portals_amount=3&portals_dealersite=0
- Volvo C30
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/146362727/Android?s=57-50-20-19-1-14&portals_amount=6&portals_dealersite=0
 
Gezien je een auto wilt die goed scoort op betrouwbaarheid en verbruik, zou ik in de eerste instantie kijken naar een Toyota Yaris hybrid. Scoort ontzettend goed op die punten, maar je moet even voor jezelf uitvinden hoe de eCVT automaat je bevalt. Hybride rijden vergt een aanpassing van je rijstijl. Als je (over het algemeen) een rustige rijder bent, is dat een ideale aandrijflijn.
Heb je overigens al gekeken naar een Renault Clio en Ford Focus? Dat zijn ook beide prima all-round auto's, maar de Focus steekt er toch bovenuit met z'n hele goede rijeigenschappen.
 
Terug
Bovenaan