Aankoopadvies 5-deurs hatchback (budget van 6k-8k)

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een andere auto en zou daarbij graag wat advies hebben. De auto zal voornamelijk gebruikt worden voor woon-werk verkeer (ongeveer 30km per dag). Ik ben niet op zoek naar een stationwagen, maar hij mag wel iets groter zijn dan de echt kleine auto's (dus groter dan bijvoorbeeld een VW Up of een Kia Picanto). Een 5-deurs hatchback zou voor mij prima zijn. Mijn budget ligt rond de 6.000 - 8.000 euro.

Een aantal wensen/vereisten:
  • Onder de 100.000 km
  • Bouwjaar minimaal 2012
  • 5-deurs (praktischer)
  • Airconditioning
  • Cruisecontrol
  • Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar (ik ben namelijk vrij groot)

Nou heb ik natuurlijk al wat rondgekeken, en ik vind de Seat Ibiza en de Kia Rio twee erg leuke autootjes. Hoe vergelijken deze zich met elkaar? Waar moet ik in het algemeen op letten? Zijn er nog andere leuke auto's waar ik niet aan heb gedacht?

Alvast bedankt!

De Kia Rio 3 is een hele goede keus, en staat bekend als betrouwbaar. De Seat Ibiza vind ik er leuk uit zien, maar staat zeker niet bekend als topper in betrouwbaarheid.

Kijk ook naar de Renault Clio 4, die ook veel als Estate is geleverd. Deze auto staat bekend als heel betrouwbaar. Kijk niet te strak naar de kilometerstand, ik heb zelf ook een Renault maar dan met 169.000 kilometer op de teller, de auto voelt nog aan als nieuw.

In verband met je lengte kun je beter geen auto met open dak kiezen, en ga gewoon uitgebreid proef zitten

Peugeot 208 is ook een optie en vind ik er persoonlijk vooral van binnen beter uitzien dan de Clio.
Je kan ook nog kijken naar het broertje van de Rio de Hyundai I20. Maar als je maar 10dkm per jaar rijd (prive kilometers meegeteld) kan je natuurlijk ook gaan kijken voor een iets grotere auto, zoals een Megane, 308, C'eed of bijvoorbeeld een I30. Als je lang bent is het soms lastig om een geschikte auto te vinden.

Ik ben zelf 1,95 maar zit prima in de 208. Juist door mijn lengte komt de i-Cockpit van Peugeot goed tot zijn recht.

De stoel kan alleen niet heel erg laag bij de 208. In mijn Astra zit ik bijvoorbeeld veel beter en lager.

Kijk eens naar een Mitsubishi Lancer Sportback, dan doe je het meteen goed lijkt me. Of dit precies in je bouwjaar/km-stand plaatje past weet ik niet, maar qua prijs moet het lukken?

Bedankt voor alle reacties tot nu toe! De Peugeot is inderdaad een leuke optie om aan het lijstje toe te voegen. Vind deze er qua interieur ook wat beter uitzien dan de genoemde Clio.

Heb onlangs in een Seat Ibiza (3-deurs, 2010) van een vriend van me gereden en eergisteren nog in een Kia Rio uit 2012 gezeten. Heb in laatstgenoemde niet gereden, maar deze voelde qua interieur wel iets 'degelijker' aan. Het kan ook zijn dat hem dit in het verschil in bouwjaar zit. Qua betrouwbaarheid lijkt de Rio me dan ook een iets verstandigere keuze, maar goed, dit is natuurlijk altijd een beetje afhankelijk van hoe de auto die je koopt in elkaar steekt.

Terug
Bovenaan