Aankoop Peugeot 5008

Wim v Erp

Startmotor
Goedemiddag auto-experts,

ik heb een nieuwe auto nodig vanwege het stopzetten van mijn leaseregeling. Ik rij ongeveer 15000 per jaar en heb een vrouw en 3 kinderen.
Verder wil mijn vrouw in ieder geval stoelverwarming omdat zij een luxe-poes is.
We kwamen hier in de buurt op de volgende auto: https://www.autotrack.nl/a/peugeot-5008-benzine-2015-56935692
Een Peugeot 5008 uit 2015 met 138.387km op de teller.

Nou is het probleem dat ik slechts 1 keer eerder een auto heb gekocht en ik geen verstand van auto's heb en dus bang ben een kat in de zak te kopen.

Ik heb zaterdag een proefrit en wil dan ook eigenlijk aansturen op koop, of juist niet.
Zijn er punten waar ik specifiek op zou moeten letten? Heeft de Peugeot minpunten die ik vooraf al in ogenschouw zou kunnen nemen (duur in onderhoud, vaak stuk, oid.)?

Alle tips en hulp is welkom dus alvast bedankt voor de reacties.
Wim

Een THP van 2014 of nieuwer, de zogenaamde eTHP zou geen problemen meer mogen geven. (Naar het waarom van de lage prijs van je gevonden 5008 is het raden)

Op de ANWB site vind je:

U vraagt naar de huidige status van de THP motoren.
De THP motor is in 2006 ontwikkeld en vanaf die tijd gehuisvest in verschillende PSA producten maar feitelijk ontworpen door BMW. Helaas vrij kort na de introductie bereikten ons steeds meer berichten over vroegtijdig rammelende distributiekettingen, hoog olieverbruik en inwendige motorvervuiling.
Echter zijn er toch duidelijke signalen dat bij de introductie van de e-THP motor in 2014 de laatste technische plooien wel zijn gladgestreken op dat gebied.

Zoals al aangegeven zou ik niet aan deze 5008 beginnen, hier zit de oude motor nog in met 156 Pk.
Je moet hebben de 1.6 e-THP met 165 pk, dit is de sterk verbeterde versie.

92000 km is best weinig.

De Nissan Qashqai staat bekend als goede auto.
De Nissan 2.0 16V motor ken ik goed, deze zat ook in mijn zeer betrouwbare Renault Laguna 3 2.0 16V uit 2009, die ik 9 jaar heb gehad.
In al die jaren geen enkele reparatie aan de 2.0 16V motor gehad.
De motor is niet heel zuinig, maar wel degelijk en betrouwbaar.

Je kijkt naar oude auto's, de technische staat kan per exemplaar sterk verschillen.

92000 km is best weinig.

De Nissan Qashqai staat bekend als goede auto.
De Nissan 2.0 16V motor ken ik goed, deze zat ook in mijn zeer betrouwbare Renault Laguna 3 2.0 16V uit 2009, die ik 9 jaar heb gehad.
In al die jaren geen enkele reparatie aan de 2.0 16V motor gehad.
De motor is niet heel zuinig, maar wel degelijk en betrouwbaar.

Je kijkt naar oude auto's, de technische staat kan per exemplaar sterk verschillen.
Dank voor je bericht.
Het budget is €10000 dus dan beperk je je mogelijkheden en blijven de oudjes al snel over.

Nissan met CVT versnellingsbak krijg je snel problemen mee: https://www.anwb.nl/experts/auto/4/161/cvt-transmissie-nissan-qashqai-defect

Het gaat momenteel slecht met Nissan en de merger met Honda gaat niet meer door. https://www.google.com/amp/s/www.cnbc.com/amp/2025/01/15/how-nissan-profits-dropped.html

Wat is jullie budget en verdere wensen aan een auto?
We hebben een paar wensen:
- 5-deurs
- stoelverwarming voor
- 15km rondom Uden (noord-brabant)
- max €10000,-

Hoewel ik denk dat de 1.6 THP-problemen misschien niet altijd zo erg zijn als ze lijken raad ik deze auto toch af. Deze Mazda 5 kan een alternatief zijn als je zeven zitplaatsen zoekt. Goed, flink meer kilometers dan de Peugeot, maar deze blokken kunnen wel wat hebben en met jouw kilometrage loopt het niet snel op. De rest hangt af van het gepleegde onderhoud, en met het geld dat je bespaart kun je flink wat achterstallig onderhoud wegwerken.

Het probleem is met de 5 is dat je maar 6 zitplaatsen hebt en iets wat ze stoel noemen maar dat de naam niet waard is.

Door zo dicht bij huis te zoeken snij je jezelf in de vingers. Heel beperkt aanbod en daardoor onnodig duur.

Selecteer allereerst op betrouwbare autodealers / garagebedrijven die auto’s aanbieden met GARANTIE en volledige onderhoudshistorie….

Penny wise - Pound foolish !

Oftewel goedkoop is duurkoop

Veel autos hebben nl een schadeverleden maar ook is er bij veel autos bezuinigd op onderhoud - mn veel leaseautos zijn ondermaats onderhouden waarbij km onderhoudsintervallen niet nagekomen zijn..

Igv een THP (of TSI of EcoBoost etc etc) kan dit grote gevolgen hebben voor de levensduur….

Dus je verstand gebruiken en niet laten leiden door emoties !!!

Is een garantie van 1 jaar niet verplicht als je de auto bij een handelaar koopt of is dat enkel in België zo?

ik heb een nieuwe auto nodig vanwege het stopzetten van mijn leaseregeling. Ik rij ongeveer 15000 per jaar en heb een vrouw en 3 kinderen.
Verder wil mijn vrouw in ieder geval stoelverwarming omdat zij een luxe-poes is.
(..)

Nou is het probleem dat ik slechts 1 keer eerder een auto heb gekocht en ik geen verstand van auto's heb en dus bang ben een kat in de zak te kopen.

Je moet altijd een beetje geluk hebben natuurlijk. Ik zou inderdaad niet voor modellen gaan met erkende ellende, waarbij het, door verkregen kennis door de jaren heen én het juiste gebruik en onderhoud, best zo kan zijn dat als je nu zo'n model koopt waarbij aantoonbaar de zwakke plekken recent vervangen zijn (1 of 2 jaar geleden) en daarna het juiste onderhoud (de exact goede motorolie gebruiken, bijvoorbeeld, én ruim op tijd verversen) je misschien juist een zeer fijne en redelijk probleemloze auto gaat rijden, de komende jaren.

Ik denk dat dit, voor jullie, met een Toyota eerder het geval zal zijn. Ook die auto's zijn niet feilloos maar volgens mij is deze 1,8 liter nog wel goed te doen. Auto staat iets verder uit de buurt maar niet onoverkomelijk, volgens mij.

Heeft geen stoelverwarming maar dat is achteraf wel in te bouwen door een garage of desnoods een autobekleder.
Of de twee zitplaatsjes achterin nog voldoende zijn voor de kinderen, de komende jaren, waag ik mij te betwijfelen.

Dank allemaal, ik kan hier flink mee aan de slag.
Verder zie ik 2 Ford-B-Max'en in de buurt (ik zag hierboven C-Max) zou dat ook iets kunnen zijn?

De Kadjar is een stuk nieuwer dan de rest. Ik zou wel kijken of je er goed met 3 personen kan zitten, in de Qashqai lukt dat niet als je wat groter bent.
Mocht het niks zijn, kan je ook eens de Carens en een Kia Sportage proberen.

Nee, als de onderhoudshistorie gewoon correct is lijkt het mij een kilometerstand die je wel meer kan tegenkomen, voor jouw budget en leeftijden van de auto. Want stel dat jij deze Verso nieuw had gekocht in 2010 en er dan jaarlijks 15 duizend kilometer mee gereden hebt tot nu toe, dan staat er een vergelijkbare kilometerstand op de teller, meer zelfs.

Ik zou eerder bevreesd zijn hoe het met de roestpreventie is.

Misschien is het wel een idee voor jullie om een aankoopkeuring uit te laten voeren. Dat kost je wat geld maar biedt wel inzicht van een derde partij over de auto en wat je mag verwachten.

Verder is deze generatie Verso een fijne auto op zich. Vriend van me rijdt er al jaren in eentje uit 2014. Mag er regelmatig in meerijden. Niks mis mee.

Na overleg met mijn vrouw is de keus op 2 auto's gevallen:
Bedankt voor de hulp zover.
Veel plezier met proefrijden , wees je bewust dat je binnen jouw budget veel techniek tegenkomt met directe inspuiting die nog in de kinderschoenen stond, als daar dan ook nog een turbo bij opzit gaat het soms ook nog weer dubbel op. Dat verklaard tevens dat ik met suffe kia carens aan kwam zetten. Een verso is idd een droomkandidaat, alleen vind half Nederland dat ook en das terug te zien aan stevige prijzen die ze er meestal nog voor vragen

Na overleg met mijn vrouw is de keus op 2 auto's gevallen:
Bedankt voor de hulp zover.
Veel succes met de proefritten.

De Ford B Max is een beetje vergeten auto, dat zie je aan de vraagprijs.
De 1.0 ecoboost heeft een natte distributieriem, heel belangrijk is dat die volgens het boekje wordt onderhouden met de juiste olie.
De motor is wel een punt van aandacht.

De Toyota Verso is technisch een goede en degelijke auto, dat weten alleen meer mensen, en zie je aan de stevige vraagprijzen.

Let bij beide auto's ook op roest, bekijk de auto dus ook aan de onderzijde/ laat een aankoopkeuring doen.

Eerlijk gezegd zou ik zelf ook niet gaan proefrijden als je al weet dat het ‘m niet wordt.
Toch gaan proefrijden, dom als ik ben. Even gewisseld met de vrouw en we waren eigenlijk best tevree, maar ik wilde er toch niet aan.
Even mijn vrouw thuis afgezet om weer naar de garage terug te gaan.... Start niet... Potdorie...Dan maar even aan de druppellader en na 5/10minuutjes start de auto alweer.
De garage geloofde me natuurlijk niet en na het doormeten niks gevonden, het ligt aan jullie was de mededeling.
Dus bedankt voor de heads-up, we waren toch lichtelijk gaan twijfelen...

Terug
Bovenaan