Aankoop Passat GTE advies gevraagd

Melvin 7790417

Net ingestapt
Goedendag,

Ik ben bezig met een aankoop van een Passat GTE 2016 met 95.000 op de teller bij een particulier.
De auto ziet zo op het oog er netjes uit, heeft al z'n beurtje gehad, en er wordt door de VW garage ook een occasion check gedaan en ook een accu test (SOH heet dit dacht ik?)
Nu heb ik al wat doom verhalen gelezen over problemen met de GTE's waarvan bv de DSGbak met de bijbehorende kosten.
Maakt mij toch wat nerveuzig moet ik eerlijk bekennen.

Nu heb ik dit weekend een tweede proefrit afgesproken en zou ik jullie kenners het volgende willen vragen

-Waar moet ik goed op letten tijdens het rijden. En met name de DSG bak.. Hoe kan ik deze het beste kritisch beoordelen
-Er wordt dus door de garage ook een accu test uitgevoerd.
Wat is een logische en gezonde score voor een accu uit 2016 met een kleine ton op de teller.?
Ik zag bij een autodealer scores van ruim boven de 92% op het informatie blad staan (autos uit 2015/2016)
Is dit een realistische waarde?
En bij welke waarde kan ik de auto beter laten staan?
-Hoeveel waarde mag ik hechten aan de occasioncheck van de VW garage?
Wordt de auto echt grondig aan de tand gevoeld of is het meer een eerste optische indruk van de staat van de auto?
-Uberhaubt nog tips waar ik op moet letten bij deze aankoop?

Alvast bedankt 😉

De technische vragen kan ik je niet beantwoorden.
Wat betreft de occasion keuring door VW, ik zou zelf er altijd bij willen zijn om mee te kijken. Dan weet je hoe het uitgevoerd wordt. Misschien dat het nu niet mag vanwege Corona maar dan zou ik toch graag eerst de inhoudelijkheid van de keuring willen weten. Misschien dan gewoon ook naar die dealer gaan ten tijde van de keuring en even proberen te praten met de monteur na de keuring (dus niet meekijken maar achteraf vragen stellen).

-Waar moet ik goed op letten tijdens het rijden. En met name de DSG bak.. Hoe kan ik deze het beste kritisch beoordelen

ding moet gewoon super soepel op en terug schakelen, zonder schokken

-Er wordt dus door de garage ook een accu test uitgevoerd.
Wat is een logische en gezonde score voor een accu uit 2016 met een kleine ton op de teller.?
Ik zag bij een autodealer scores van ruim boven de 92% op het informatie blad staan (autos uit 2015/2016)
Is dit een realistische waarde?
En bij welke waarde kan ik de auto beter laten staan?

de waardes zeggen mij wat minder, maar hoe erg is het als die waarde een paar % meer of minder is? De auto rijd er prima om. In hybride modus, waar de auto voor is gemaakt, ga je daar niets van merken. Wel als pure EV range, welke toch al zeer minimaal en krap is. Als de prijs goed is, zou ik een auto niet zo snel daar op laten staan. Ik zou de VW dealer daarin laten adviserend. De fabriek geeft ook een bepaald acceptabel verlies op namelijk bij een bepaald jaar.

-Hoeveel waarde mag ik hechten aan de occasioncheck van de VW garage?
Wordt de auto echt grondig aan de tand gevoeld of is het meer een eerste optische indruk van de staat van de auto?

wat zijn de kosten daarvan? Dat kun je het beste de garage zelf vragen.

Ik heb occasionchecks gezien waarbij vluchtig even de bandjes, vloeistoffen, remmen, bandjes, en algehele staat van de auto werd bekeken. Kost een 50-60 euro. Maar ook uitgebreide occasion checks (zie autoweek klokje rond bijvoorbeeld). Dan ben je zo een minimaal 2 uur verder. (en fors duurder) maar krijg je wel een veel beter beeld van de auto.

-Uberhaubt nog tips waar ik op moet letten bij deze aankoop?
alles goed checken, kijken of alles werkt. Alle rij modi goed proberen (GTE modus, hybride, EV, ) alles moet zonder schokken en rammels verlopen. Alle elektronica proberen, eigenlijk net als een andere auto

ik had het laatst hier ook al gezegd; wij hebben hier op het werk een golf GTE gehad een A3 e-tron. zelfde aandrijflijn. Maar de GTE stond echt wel vaak bij de garage met enkele grote (en prijzige) en veel kleine probleemtjes / storingen. Was lease/garantie, dus altijd prima opgelost volgens mijn collega. De A3 had gek genoeg vrijwel nooit iets, het kan dus prima. Vaak elektrische zaken die zo van de een op de andere dag gebeuren. Dus lastig om met een occasion te ondervangen van te voren. Je moet ook een beetje geluk hebben natuurlijk. Het is en blijft een 5 jaar oude auto met 100.000 km en complexe techniek aan boord.

Bedankt voor de reacties.
Zeker AsconaGT met je zeer uitgebreide reply 👍
Even inhaken ook op je antwoorden..

Voor mij is de kwaliteit van de accu toch wel erg belangrijk.
De reden dat ik ga voor de GTE uitvoering is dat ik puur op de stekker naar werk en weer naar huis wil kunnen rijden.
Dat moet net haalbaar zijn (30km heen en 30km terug)
Een zwakke accu zou dan roet in het eten kunnen gooien.

Wat betreft de accasion keuring.
Ja, het is idd een keuring van 60,- euro. Ze zijn een uur in totaal bezig (samen met de accu test).
Heb de garage even gebeld wat deze keuring precies voorstelt, en idd.. Het is geen diepgaand onderzoek. Wel gaan ze ook een stukje rijden, maar het is idd en wat meer oppervlakkige keuring.

En het is idd mede door het lezen van jouw verhaal dat ik wat nerveuzig geworden ben over het concept GTE 😉

Dat moet net haalbaar zijn (30km heen en 30km terug)

Dat ga je in de zomer wel redden met rustig rijden, maar in de winter niet denk ik. ook niet met gezonde accu. Misschien met airco uit, verwarming uit, achter een vrachtwagen in eco modus :) maar dan nog. Aan de andere kant; elke kilometer is weer rmooi meegenomen.

Ik rij zelf ook een hybride (niet van VW) en zie gewoon hoe rap de actieradius achteruit gaat in de winter. zeker met vochtig weer wil je gewoon de verwarming en airco wel aan om goed zicht te hebben en gaat het helemaal rap.

Het 'probleem' is dat mensen de hybride auto's als EV gaan rijden. Leuk dat het kan, maar eigenlijk is het concept dat de benzinemotor werkt waar die efficient is (hogere snelheden, etc.), en de EV motor werkt waar die goed zijn werk doet (stad / file). Op de snelweg zal de brandstofmotor al aan slaan om de stroom te bewaren voor plekken waar het efficiënter is om de stroom te gebruiken. Je kunt dit omzeilen door de auto niet in hybride modus maar geforceerd in EV modus te rijden. Maar als ik in EV modus 100 km/h ga rijden dan gaat de actieradius ook stukken sneller achteruit.

Ja, het is idd een keuring van 60,- euro. Ze zijn een uur in totaal bezig (samen met de accu test).
Heb de garage even gebeld wat deze keuring precies voorstelt, en idd.. Het is geen diepgaand onderzoek. Wel gaan ze ook een stukje rijden, maar het is idd en wat meer oppervlakkige keuring.

Ik denk dat je met zo'n 60 euro keuring al aardig een idee hebt over de staat van de auto. Dat wil zeggen; vernellingsbak, stuurinrichting, banden, remmen, onderstel en andere zaken. Het is een relatief jonge auto die waarschijnlijk altijd dealer onderhouden is, dus ik verwacht dan echt geen lijken uit de kast. zelfs met een uitgebreide keuring kan alles goed zijn en een dag later een elektronisch probleem. Dat ga je er daar toch niet mee ondervangen.

En het is idd mede door het lezen van jouw verhaal dat ik wat nerveuzig geworden ben over het concept GTE 😉

Ik ken 2 auto's in mijn directe omgeving met zo'n 'GTE' , aandrijflijn. Ik weet niet in hoeverre dat representatief is. Ik zou ook gewoon een bij de dealer vragen wat kun ervaring is (en dan geen verkoper maar als het kan een techneut). En even rondspeuren op internet. Feit blijft natuurlijk overeind dat het een auto is met complexe(re) techniek aan boord. Het heeft mij niet weerhouden om een hybride te kopen. Al heb ik hem meer gekocht voor de luxe en performance. Niet uit kostenoverweging. Als er een keer iets duurs komt; so be it.

Terug
Bovenaan