Aankoop occasion (Peugeot 208 of VW Polo/Seat Ibiza)

Monique 1266048

Net ingestapt
Beste,

Ik ben opzoek naar een nieuwe tweedehands auto van rond de 10.000 euro... ik heb een aantal verschillende auto's gezien maar weet dus niet wat de "beste" optie is. De adviezen lopen echt alle kanten op dus ik was benieuwd wat jullie ervan vinden... Zoals jullie in de titel al kunnen lezen ben ik nog niet eens uit over het merk...

Mijn eerste optie is een Peugeot 208 uit 2016 met 62,002 km voor 11950 euro. kenteken KP-424-J
Over deze Peugeot 208 1.2 PURETECH 82PK ALLURE, PANORAMADAK, TREKHAAK, AUTOMATISCH INPARKEREN, CAMERA, NAVIGATIE

Volkswagen Polo uit 2017 met 89000 km voor 9500 euro. Kenteken J-042-TL
Over deze Volkswagen Polo 1.0 MPI 2017 Airco PDC Climate-control

Volkswagen Polo uit 2016 met 100696 km voor 10950 euro. Kenteken J-475-TR
Volkswagen Polo 1.2TSI Highline Airco Bluetooth Cruise Clima

Nu is mijn vraag eigenlijk wat de "beste" optie zou zijn... de Peugeot is natuurlijk een stuk duurder dan de polo maar deze heeft wel veel meer opties en extra's die er bij de polo niet opziiten... maar wegen deze opties en extra's op tegen de prijs en het aantal kilometers? of vallen de kilometers en prijs misschien nog wel mee voor deze opties/extra's?

Ik zou dus graag van jullie weten hoe jullie er over denken... persoonlijk ben ik erg van "luxe" (voor zover je dat kan verwachten voor de prijs natuurlijk) zoals digitale airco etc.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Bedankt!

Digitale airco? :)

Tja, de Peugeot lijkt inderdaad wat rijker zijn uitgerust en zou ook mijn voorkeur hebben. Maar, dat is mijn smaak en dat is voor jou niet zo relevant. Heb je met de verschillende auto's al gereden? Wat vind je prettig rijden? In hoeverre verwacht je welke opties/luxe snufjes te gebruiken?

Alle door jou genoemde auto's zou ik overslaan. Het zijn allemaal importauto's met een onduidelijke historie.

Ik vind een Polo altijd een beetje overpriced. De MPI is een blok zonder turbo en vind ik zelf erg futloos overkomen. Een TSI (of vergelijkbaar turboblok van andere merken) rijdt fijner. Beide Polo's zijn zo te zien geïmporteerd uit het buitenland. Niet erg, maar let wel wat extra op in die gevallen.

Kijk ook eens naar de Fabia: gelijk aan een Polo, maar dan goedkoper.
Elke B-segmenter is natuurlijk een prima alternatief voor genoemde auto's. Zelf zou ik kijken naar een Fiesta 1.0 Ecoboost.
De Japanners zijn iets minder bekend/gewild en daardoor wellicht iets goedkoper: Nissan Micra, Toyota Yaris, Honda Jazz, Mazda 2. En kwalitatief zijn ze vaak beter dan alle Europese concurrenten.

Eerste wat mij sowieso op valt is dat beide Polo's geen origineel nederlandse auto's zijn. Die zijn dus ergens uit het buitenland geplukt.

Hoeft niet per se erg te zijn, maar bekend is wel dat er veel gerommeld word met kilometerstanden en schades. Zeker bij gewilde duitse auto's zoals een Polo. Heel goed controleren dus. Die eerste heeft maar 313 BPM en die 2e ook behoorlijk lage BPM. Belasting waarmee gerekend is tijdens de invoer.

De eerste Polo is een 1.0 MPI. zelfs al vind je vermogen niet belangrijk zou ik wel 3x nadenken of je dit wil. Dit is absoluut niet vooruit te branden.

De peugeot is wel origineel nederlands geleverd, stuk luxer en vind het ook wat fraaier om te zien. maar het is een smaak kwestie natuurlijk. Sowieso als je wat meer om luxe geeft kom je al snel bij de niet-duitse merken uit.

Net als de peugeot 208 kun je kijken naar een luxe Clio, . En ook genoeg andere leuke merken eigenlijk

AsconaGT zei:
De peugeot is wel origineel nederlands geleverd, stuk luxer en vind het ook wat fraaier om te zien. maar het is een smaak kwestie natuurlijk. Sowieso als je wat meer om luxe geeft kom je al snel bij de niet-duitse merken uit.

Helaas ook niet origineel Nederlands: na een goede 6 maanden uit het buitenland gehaald: gokje van mijn kant: ex huurauto.

Helaas ook niet origineel Nederlands: na een goede 6 maanden uit het buitenland gehaald: gokje van mijn kant: ex huurauto.
je hebt gelijk, dit specifieke exemplaar zou ik dan dus ook weg strepen.

Kans is inderdaad groot dat het een ex huurauto of iets is geweest, terwijl er genoeg aanbod is in NL

Oke bedankt voor de reacties.... dan ga ik verder zoeken...

Vwb het merk.. De Peugeot en Renault zitten qua prijs en daarbij opties een stuk lager dan de VW. zijn deze autos wel betrouwbaar en kunnen die ook met zo'n 130.000 km nog een aantal jaren mee?

Ik weet ik vraag veel voor weinig geld maar vooral die eerste Peugeot vond ik zo stoer en luxe en misschien daarom ook wel te mooi om waar te zijn...

Ik zou haast willen zeggen dat de Renault en Peugeot qua betrouwbaarheid haast beter zijn dan de VW, tenminste gelijk.
De 1.2 Puretech van Peugeot/Citroën kan wel eens een bovengemiddeld olieverbruik hebben, maar zo heeft elk merk wel z'n dingetjes.
Je kan ook voor een twee jaar oudere auto gaan, want de meeste van deze modellen zijn al vanaf 2012/2013 op de markt met deze of vergelijkbare motoren/uitvoeringen.

Kwalitatief is er niets mis mee. Het interieur van een Clio ziet er misschien iets minder hoogwaardig uit als een Polo qua look & feel maar kwalitatief gezien lijken het prima auto's te zijn. En ook de peugeot heeft zo zijn goede en minder goede dingen (net als de polo trouwens)

Polo is een gewild model en daarom al wat duurder dan andere auto's uit het B segment van andere merken. Veel polo's zit het belangrijkste wel op, maar zijn ze zeker niet rijk uitgerust en veel polo's van deze generatie zijn diesel. Als jij dan een luxe uitgeruste polo zoek en ook nog op benzine dan word de spoeling nog dunner (en de prijzen nog hoger).

KIA rio is ook prima auto. complete auto's, kwalitatief top en op dit exemplaar zit nog 2 jaar fabrieksgarantie op (voorwaarde is wel dat hij altijd het voorgeschreven onderhoud heeft gehad, wel checken van te voren)

Monique 1266048 zei:
Oke bedankt voor de reacties.... dan ga ik verder zoeken...

Vwb het merk.. De Peugeot en Renault zitten qua prijs en daarbij opties een stuk lager dan de VW. zijn deze autos wel betrouwbaar en kunnen die ook met zo'n 130.000 km nog een aantal jaren mee?

Ik weet ik vraag veel voor weinig geld maar vooral die eerste Peugeot vond ik zo stoer en luxe en misschien daarom ook wel te mooi om waar te zijn...

Benzine polo's is veel vraag naar, daarom zijn de prijzen wat hoger.
Kwalitatief gezien zijn het prima auto's maar (vooral van binnen) niet erg spannend.

De 208 en Clio zijn beide goede auto's. Voor allebei geldt dat je beter voor een facelift model kan kijken (208 grofweg vanaf 2015 en Clio grofweg vanaf 2016).
Deze steken beter in elkaar, bij beide heeft het interieur een upgrade gehad waardoor alles er beter uit ziet en kwalitatief beter is.

Bij de Clio moet je de 1.2TCe motor niet nemen, die kent best wat problemen. De 0.9TCe is erg betrouwbaar.
Bij de 208 zou ik persoonlijk voor een 1.2 Puretech met turbo gaan, die hebben 110PK en rijden daardoor veel fijner. Hoewel de ongeblazen 1.2 ook goed is (82pk)

Bedankt voor je reactie.

Ik dacht eigenlijk dat je een (voor de prijs mogelijk) zo jong mogelijke auto moest kopen. Hoe ouder hoe eerder toe aan vervanging... Vandaar dat ik hooguit vanaf 2016 zat te kijken en zelfs dan hoor ik om mij heen die zijn "al" 4 jaar oud...

Ik ga me toch eens verdiepen richting Peugeot en eventueel Ford, Toyota.

En kia ga ik ook even checken.

Monique 1266048 zei:
Bedankt voor je reactie.

Ik dacht eigenlijk dat je een (voor de prijs mogelijk) zo jong mogelijke auto moest kopen. Hoe ouder hoe eerder toe aan vervanging... Vandaar dat ik hooguit vanaf 2016 zat te kijken en zelfs dan hoor ik om mij heen die zijn "al" 4 jaar oud...

Mwah, leeftijd zegt niet alles. 4 jaar is trouwens jong voor een auto.
Ik rij zelf een 8 jaar oude Lexus met 223000km op de klok en daar heb ik ook nog geen problemen mee gehad.
Anderzijds reed ik hiervoor een Opel Astra die (toen ik 'm kocht) 5 jaar oud was en daar ben ik financieel gezien op leeggelopen.

Belangrijkste zaak is dat je een merk/model koopt dat als betrouwbaar te boek staat, een exemplaar dat origineel Nederlands geleverd is en die altijd tijdig (dealer)onderhoud heeft gehad.
Eentje die aan die eisen voldoet (en waar zuinig mee om is gegaan) kan dan best al wat ouder zijn.
Een ex-huurauto bijvoorbeeld is vaak jong (max 2 jaar oud) maar verwacht niet dat daar netjes mee om is gegaan. Juist daar kun je veel problemen mee krijgen.

Dus staar je niet blind op het bouwjaar maar eerder op het model.

Persoonlijk kijk ik meer naar de kilometerstand dan naar de leeftijd. Een 208 van 2014 of 2016 is in principe dezelfde auto. Een nieuwere auto is leuker/fijner maar als ze allebei 60.000km op de teller hebben, welke meerprijs is die 2 jaar je dan waard? Mij vrij weinig, dus ik zou voor de oudere gaan.
Kilometers heeft wat mij betreft een grotere invloed op de staat van een auto dan leeftijd (tenminste, de eerste 10 jaar).

Barri zei:
Persoonlijk kijk ik meer naar de kilometerstand dan naar de leeftijd. Een 208 van 2014 of 2016 is in principe dezelfde auto. Een nieuwere auto is leuker/fijner maar als ze allebei 60.000km op de teller hebben, welke meerprijs is die 2 jaar je dan waard? Mij vrij weinig, dus ik zou voor de oudere gaan.
Kilometers heeft wat mij betreft een grotere invloed op de staat van een auto dan leeftijd (tenminste, de eerste 10 jaar).
Euh, nou. De 208 van 2014 is een andere auto als die van 2016. Pre-facelift vs facelift.

Monique 1266048 zei:
Bedankt voor je reactie.

Vanaf 2016:

Bij de Peugeot 208 heb je dan het faceliftmodel, de auto kent een fraaie afwerking maar is niet de ruimste in zijn klasse.
Bij de Renault Clio 0,9 TCe kwam de facelift in 2016, de faceliftmodellen hebben een betere afwerking en mooiere materialen. Het pre faceliftmodel herken je aan de ronde verstralers. Ik zou zelf voor het faceliftmodel gaan. Je kunt deze auto ook als ruime station krijgen.
Bij de Ford Fiesta kwam het nieuwe model halverwege 2017, het nieuwe model is zeker een aanrader.
Bij de Toyota Yaris kwam de facelift in april 2017, het is een hele goede auto, maar al wel wat ouder en kleiner dan zijn concurrenten.
De nieuwe Kia Rio kwam in januari 2017, en is gewoon een hele goede auto.

Alle auto's zijn goede keuzes en staan bekend als betrouwbaar, kies gewoon de auto die je het meest aanspreekt, het meeste waar voor het geld biedt, en het beste vindt rijden.

Veel succes.

En wat denk je van iets zoals onderstaande ?

Niet alledaags , moderne motor , goed uitgerust .

Wel iets krapper , maar rijd erg goed

0-8b11ac3a-6e81-49d6-bed6-a53f18a79ad6.jpg

Juke

Ik dacht eigenlijk dat je een (voor de prijs mogelijk) zo jong mogelijke auto moest kopen. Hoe ouder hoe eerder toe aan vervanging...

Niet perse.
Je moet kijken wat je het liefste wil hebben voor je geld, wat heb je precies nodig, wat zijn je wensen.
Daarna probeer je natuurlijk zoveel mogelijk auto te krijgen voor je budget, zo jong mogelijk, met zo min mogelijk kilometers.
Kunst is om daar een zo goed mogelijk gemiddelde in te vinden.

De 3 opties die je zelf aandraagt zijn zo te zien allemaal import, daar zou ik voor dit soort auto's waarvan voldoende aanbod is niet voor kiezen. Dus zodra je een auto tegenkomst die interessant lijkt altijd eerst even kenteken invullen op bijvoorbeeld rdw.nl. Daar zie je het aantal eigenaren, of auto origineel Nederlands is en of de kilometerstand klopt. Verder is voor dit budget een sluitende historie ( onderhoudsboekjes ) en garantie wel fijn.

Pas daarna gaan dingen zoals het kleurtje, mooie velgen etc. een rol spelen.
Neem in ieder geval nooit de allergoedkoopste auto van zijn serie, grote kans dat daar iets mee is.
Soms zit je met je budget ook precies op het kantelpunt van net wel of niet een nieuw model, in veel gevallen is dan een erg laat ouder model met heel veel opties een slimmere keus dan een kale versie van het nieuwe model bijvoorbeeld ( met meer kans op kinderziektes om maar wat te noemen )

SeatIbizaLover zei:
Barri zei:
SeatIbizaLover zei:
Een nette auto, brandstof klasse B
:confused:

Nette auto kwa photo's.
"Brandstof klasse B" is een neutrale uitdrukking, puur om de TS te informeren, niet slecht bedoeling
Die neutrale uitdrukking staat ook gewoon in die link, voegt dus niets toe, en heet bovendien een energielabel. Met je eigen bewoordingen maak je het niet duidelijker...

Bedankt allemaal voor de reacties! De 3 opties waarmee ik ben begonnen zijn dus allemaal afgevallen 😂. De tip voor kentekencheck was ook een goeie aangezien bijna alles wat im verder heb uitgezocht niet uit Nederland kwam.

Voor nu heb ik 3 auto's over waar ik serieus mee aan de slag wil.

Ford Fiesta. Momenteel heb ik een Fiesta uit 2012 https://www.autoscout24.nl/aanbod/ford-fiesta-1-0-ecoboost-101pk-titanium-5-deurs-navi-park-assi-benzine-wit-b2fbd726-0b1f-48b9-9c14-c3098ee7c633?utm_source=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=share

Peugeot 208 https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-208-1-2-puretech-allure-panoramadak-apple-carplay-benzine-wit-bdd53e9f-8638-4c5b-a537-3adb01003b4c?utm_source=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=share

Peugeot 208 https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-208-1-2-puretech-gt-line-navi-climate-control-b-benzine-grijs-30e05daa-624f-49f6-8d57-3e9762b669d6?utm_source=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=share

Vooral de vele extra opties bij de Fiesta spreken mij erg aan maar ik weet niet of die opweegt tegen misschien wel (ook geen idee) de degelijkheid of kilometers van de 208..... En mocht ik voor de 208 gaan is er dan nog de mogelijkheid om later opties in te bouwen (zoals land departement, verkeersborden herkenning)

Excuses voor de vele vragen maar ik heb echt geen idee 🥴

Ik zou, uit praktische overweging, maar dat is natuurlijk persoonlijk, voor een vijfdeurs kiezen.
De witte is wel gaaf, maar heeft een nieuwer kenteken dan 2016, kan het wellicht om import gaan? Maar de auto kan natuurlijk helemaal OK zijn. Het is overigens de gefacelifte versie (zoals ik die heb).
Ben overigens zelf heel blij met mijn 5-deurs 208.

Bedankt voor het snelle antwoord. Mag ik vragen of er op de 5deurs versie van u lane assistent etc zit of is dit niet op deze auto's?

Alles is naderhand in te bouwen, maar zaken zoals lane assist en verkeersbordherkenning vraagt vaak om allerlei extra sensoren, camera's, programmeerwerk, soms zelfs andere voorruit en andere zaken. Kost duizenden euro's en lijkt mij alles behalve de moeite waard en kun je beter kijken naar een exemplaar die het al heeft. Altijd heel veel voordeliger.

Ook zou ik eens rijden met lane assist; ik vind het totaal niet de moeite waard en zelfs bij sommige auto's heel irritant als ze geluidjes gaan maken of het stuur laten vibreren. Ja als je in slaap dreigt te vallen kan het systeem je misschien attenderen dat je van de weg gaat, maar eigenlijk zie ik het nut niet zo als deze niet zelf de auto binnen de lijntjes weet te houden zoals bij de meeste systemen.

en verkeersbordherkenning is leuk, maar in mijn auto werkt het niet goed. In die zin; niet foutloos. ondanks hij ook de navikaarten gebruikt icm de camera achter de voorruit.
Op de snelweg weet hij vaak niet of het 100 of 130 is. laatst zag hij een verkeersbord van de prallelweg en stond er 60 ipv de procentiale 100km weg waar ik op reed. of dacht hij dat ik nog buitenaf reed op een 80 weg terwijl ik al de bebouwde kom in was gereden. Soms kijk ik er even naar als ik twijfel maar ik zou er geen euro extra voor over hebben.

Monique 1266048 zei:
Bedankt voor het snelle antwoord. Mag ik vragen of er op de 5deurs versie van u lane assistent etc zit of is dit niet op deze auto's?

Voor zover ik weet niet, voor mij hoeft dat niet, ik moet zelf opletten, vind ik.

Monique 1266048 zei:
Volgens mij is de oude 208 nooit geleverd met lane-assist.

Die witte die je post is overigens ook weer een import.
Die grijze GT-line is een 3 deurs, ik weet niet of je dat belangrijk vind of niet. Heeft wel de juiste motor.

Terug
Bovenaan