Aankoop gezinsauto

KickinAlfa

Net ingestapt
Ola,

Op dit moment ben ik me aan het orienteren op een nieuwe gezinsauto, max budget ~35k, bouwjaar vanaf 2019/max 100k op de teller.
Nu rij ik een peugeot 308 diesel en deze is langzaam aan het einde van zijn latijn aan het komen.
Ik verwacht straks ongeveer 25.000 km per jaar te gaan rijden.

Er is wel een wens om straks te gaan kamperen (met 2 kinderen erbij) dus een bagageruimte van 450+ liter mininaal.

Als ik nu kijk dan zou je in theorie voor ~20/25k een peugeot 508 kunnen aanschaffen, of bijvoorbeeld voor ~20k een ford focus wagen.
Echter zijn dit niet de meeste zuinige autos en lopen de kosten per maand aan benzine wel op.

Je hebt de "saaie" optie, een toyota corolla hybride, ~ 25k zuinig en ruim.
Andere opties zijn de plug in hybrides van o.a. peugeot/citroen, hierbij heb je de voordelen van het kunnen rijden op elektriciteit, maar geen idee of die betrouwbaar zijn.
Daarnaaast tikken deze ook de ~30k aan.

De stap daarboven is een elektrische auto, waarvan eigenlijk alleen een tesla model 3/renault megane aan de eisen voldoet qua range/kofferbak, deze gaan echter wel echt ruim op of over de 35k.

Kortom 3 verschillende soorten auto's, op 3 verschillende prijspunten met elk zijn voor en nadelen.

Iemand misschien nog tip?

Ik rijd ruim 2 jaar een Toyota Corolla en vind hem zelf zeker niet saai. OK het interieur is niet het meest spannend, maar voelt wel kwalitatief goed aan. De rijeigenschappen vind ik heerlijk, tuurlijk is het even wennen aan het bekende luide motor geluid bij optrekken, maar op de (dynamic) cruise control heb je hier 90% van de rit zeker geen last van. Na een paar jaar Ford Fiesta te hebben gereden, had ik verwacht dat het sturen minder sportief was, maar niets bleek minder waar, de Corolla stuurt heerlijk en ligt strak op de weg. Ruimte genoeg voor mij, genoeg opties en belangrijk voor mij, betrouwbaar en zuinig. Rijd in de zomer 1 op 22 gemiddeld en 's winters 1 op 19. Qua kosten alleen de standaard beurten gehad een nieuwe banden. Heel tevreden verder :).

Elektrisch zou ik nog even mee wachten, gezien de ontwikkelingen met efficiëntere auto's met o.a. betere range op komst komende jaren. Plug in is op zich een mooie tussen oplossing voordat er volledig elektrisch moet worden gereden door onze regering. Zou zelf alleen niet bij Peugeot / Citroën gaan shoppen. Zeker Peugeot heeft mooie auto's maar als ik zo in mijn omgeving hoor is de betrouwbaarheid zeker niet zoals bij de Japanners.

Kan je laden thuis of moet je naar een publieke laadpaal en zo ja kan je daar een beetje fatsoenlijk laden?
Je kan ook kijken naar een Skoda Octavia erg ruime auto als hatchback of station leverbaar.

Je rijd nu diesel, hoeveel rij je in het jaar?

Kun je thuis laden? Eigenlijk zou ik gewoon kijken naar een mooie C of D segment station op benzine.

C-segment:
Ford Focus
VW Golf
Opel Astra
Skoda Octavia
KIA Ceed
Renault Megane
Peugeot 308

Of D-segment
Ford Mondeo
VW Passat
Opel Insignia
Skoda Suberb
KIA Optima
Renault Talisman
Peugeot 508
etc.

plugins wegen best veel door de accu en je betaald er de volle mep wegenbelasting voor. zeker als je thuis niet kunt laden wegen de voordelen al bijna niet meer op tegen de nadelen

EV, niet handig voor nu. Er komt straks wel een hele lading model 3's op de markt die voor 35K prima bereikbaar zijn maar de kofferbak is niet heel groot en vooral heel onhandig. Persoonlijk vind ik de kwaliteit van de eerste bouwjaren ook niet zo best maar als EV zelf wel een van de betere, zeker voor het geld. Maar de vraag is of dit past voor het gebruik. En ook hierbij; zoals het er nu voor staat is ook hier volle bak wegenbelasting voor te betalen.

Als het zuinig moet en ruim kun je haast niet om de Skoda Octavia heen. Met de 1.0TSI verbruik ik maar fractioneel meer dan ik deed met mijn vorige 308 diesel..
Vind het zelf ook wel echt een auto om te rijden.. Met jouw budget kun je prima naar het nieuwere model kijken

Ik zou nog even doorrijden er komen straks heel veel model 3’s uit de lease. Dat is voor jou gunstig want dan zakken de prijzen. Ik rijdt zelf een model 3 uit eind ‘20 met de lfp accu. Kleinste accu maar deze mag je wel altijd tot 100% opladen in tegen stelling tot de long range. Mijn versie heeft geen warmte pomp paar maanden nieuwe weer wel. Dat is wel lastig met een tesla van 2019-2021 er zijn zoveel updates geweest dat je goed uit moet zoeken wat waar op zit. Forums kunnen daarbij helpen.

EV, niet handig voor nu. Er komt straks wel een hele lading model 3's op de markt die voor 35K prima bereikbaar zijn maar de kofferbak is niet heel groot en vooral heel onhandig. Persoonlijk vind ik de kwaliteit van de eerste bouwjaren ook niet zo best maar als EV zelf wel een van de betere, zeker voor het geld.
Kofferbak is erg ruim maar vereist wat flexibiliteit qua inpakken.

Zou idd wachten en voor eentje uit 2020/21 gaan.

Nog eens rondgekeken naar de hybrides, maar de phev zijn eigenlijk ook een beetje een wassen neus?

Een PSA hybride kan ongeveer 30 km rijden op een batterij van 12 kwh.
Met een tarief van 32 cent per kWh is dat ongeveer 4 euro aan oplaadkosten met wat laadverliezen erbij.

Voor datzelfde geld rij koop ik nu meer dan 2 liter benzine of diesel en rij je ongeveer hetzelfde of zelfs verder.

En dat nog even los van de kilos die je extra meesleurt en straks aan wegenbelasting mag gaan aftikken.

Een PHEV is een zware en complexe auto, je gaat er in de praktijk niet veel goedkoper mee rijden. Of je moet veel overschot hebben met de opbrengst van zonnepanelen, en veel thuis laden.

Moderne elektrische auto's zoals de Tesla Model 3, Renault Megane, Hyundai Kona, Kia Niro, BYD Seal en MG4 zijn wel zeker te overwegen. Alleen dan is het budget nog erg/ te laag, of wacht tot ze meer afgeschreven zijn.

Of koop gewoon weer een diesel waar al flink op afgeschreven is.

Terug
Bovenaan