Aankoop eerste auto

A

Anoniem

Guest
Goedenavond,

Ik heb de kans om een auto te kopen, het gaat om een Ford Fusion uit 2007 met zo'n 27.000 km. De auto is van een kennis (oudere mevrouw) en heeft altijd in de garage gestaan, vandaar de lage kilometerstand. Op de foto's ziet de auto er goed uit. De vraagprijs ligt tussen de €2.000 en €2.500.

Wat informatie over mijzelf:
Ik ben momenteel student en hoop over 2 jaar afgestudeerd te zijn.
Ik ben van plan de auto te gebruiken om zo'n 3x per week naar mijn werk heen en weer te rijden, en ook om zo nu en dan ergens naartoe te gaan.

De kosten van de auto zijn betaalbaar voor mij.
De eenmalige aanschaffingskosten en wegenbelasting zijn geen probleem en als ik de verzekering op de naam van mijn ouders zet zal dat ook de kosten drukken.

Ik ben ook van plan om niet te lang in deze auto te rijden. Ik verwacht een jaar of 3 en vervolgens weer de auto te verkopen. Is het dan een reële gedachte om daar winst op te halen? Omdat de auto nu zo weinig kilometers heeft en de vraagprijs ook super laag is.

Echter verloopt de APK volgende week.
Is het daarom verstandig om deze auto aan te schaffen? Als er wat mis is met de auto kan dat flink wat gaan kosten vermoed ik.

Kortom, adviseren jullie mij om deze auto aan te schaffen, ongeacht of de APK binnenkort verloopt?
Kan ik de auto voor meer geld verkopen dan de huidige vraagprijs?
En zijn er nog dingen waar ik eventueel rekening mee moet houden met het kopen van een auto?

Bedankt!

Je gaat je nu al afvragen of je later winst kunt maken? Ik denk niet dat je dat bij deze auto als uitgangspunt moet gebruiken. Staat de auto normaal gesproken binnen en evt in jouw bezit buiten? Heb je al in de auto gereden?

Mmmm , best lastig. Volgens mij zit er een distributieriem in die auto en is die wel op tijd (jaren) vervangen? Daarnaast hebben auto's die heel weinig gereden hebben vaak wat problemen met uitgedroogde rubbers (van de klepstelen in de motor tot de rubber afdichtingen van de ramen). Hoe is het onderhoud geweest? Wanneer is er voor het laatst mee gereden?

speedtouch zei:
Je gaat je nu al afvragen of je later winst kunt maken? Ik denk niet dat je dat bij deze auto als uitgangspunt moet gebruiken. Staat de auto normaal gesproken binnen en evt in jouw bezit buiten? Heb je al in de auto gereden?

Winst maken is zeker niet mijn bedoeling met deze auto. De auto zal in mijn bezit buiten staan, ik heb nog niet in de auto gereden maar heb wel een afspraak staan om te kijken en een proefrit te maken.

Pietzoveel zei:
Mmmm , best lastig. Volgens mij zit er een distributieriem in die auto en is die wel op tijd (jaren) vervangen? Daarnaast hebben auto's die heel weinig gereden hebben vaak wat problemen met uitgedroogde rubbers (van de klepstelen in de motor tot de rubber afdichtingen van de ramen). Hoe is het onderhoud geweest? Wanneer is er voor het laatst mee gereden?

Ik kan op beide vragen geen antwoord geven. Ik heb een afspraak staan met de verkoper, ik zal deze vragen daarom aan diegene vragen.

In de eerste plaats is het verzekeren van de auto op naam van je ouders helemaal geen goed idee.
Op dit forum bestaan al vele items hierover en steeds is het advies om dit niet te doen.
In de tweede plaats de auto eerst APK laten keuren. Als je de auto niet koopt zal hij toch ook gekeurd moeten worden, je schrijft dat de APK volgende weel al verloopt, misschien al wel voor de proefrit.
Zonder APK is de auto door je kennis haast niet te verkopen.
In de derde plaats laat je goed informeren naar de onderhoudsbeurten. Onderhoud moet niet alleen afhankelijk van het aantal kilometers gebeuren, maar ook naar leeftijd. Auto is 14 jaar oud, zal toch minimaal 7 onderhoudsbeurten gehad moeten hebben, als het voorschrift om de 2 jaar is en 14 beurten als het voorschrift om het jaar is.
Goed op letten dus.

Feitelijk kun je de auto dus niet betalen.
Je kunt kennelijk niet eens zelf de verzekering en het onderhoud betalen, niet doen dus.

Over 3 jaar is de auto 17 jaar oud en niet erg veel waard. Als je de auto koopt vanwege de lage km stand moet je 'm langer houden.

Als je echt een auto nodig hebt zou ik eerder een Starlet o.i.d. aanschaffen voor <€1000,- en de rest van het geld achterhouden voor onderhoud. Wegenbelasting en verzekering zullen goedkoper zijn dus alles kan op je eigen naam.

Met een nieuwe APK, en goede onderhoudshistorie is de auto zeker te overwegen.
Een auto veroudert ook als er weinig mee gereden is. Controleer de auto goed of laat een aankoopkeuring doen.

Auto rijden is duur, onderschat de kosten niet. Maar een auto geeft ook heel veel vrijheid.

Belangrijk is dat je of de verzekering op eigen naam zet, of aangemerkt staat als regelmatige bestuurder.

Terug
Bovenaan