Aankoop eerste auto

AMGMeneer

Net ingestapt
Beste allemaal,

In verband met een nieuwe baan ga ik vanaf september met de auto naar het werk. Dit komt neer op 700 kilometer per week en +30.00 kilometer per jaar, waarvan veel snelweg kilometers. Naast het woon-werkverkeer gaat de auto ook privé gebruikt worden.

Vanwege het aantal kilometers al opzoek geweest naar B-segment diesels(DS3, Clio, Polo), ik heb twijfels of het in deze tijd nog verstandig is om een diesel aan te schaffen. Daarnaast naar zuinige benzine auto's gekeken, maar diesels komen op jaar basis goedkoper uit. Daarnaast ook naar A-segment auto's gekeken maar die lijken mij voor deze kilometrage te klein en te oncomfortabel.

Wat betreft eisen en wensen:
- Maximaal €8000, iets meer mag maar dan voor een heel net exemplaar
- Het liefst een B-segment, in verband met het gewicht van de auto
- Airco/Climate Control
- Fijne comfortabele stoelen
- Lage onderhoudskosten

Hopelijk hebben jullie genoeg informatie om met leuke optie's te komen :)

Tussen een Polo en een Golf zit net een 11 euro/maand prijsverschil, als je dat afzet aan de brandstof die je verbruikt in een jaar tijd, is dat bijna niets. Ik zou me zeker niet beperken tot alleen maar B-segment auto's maar ook naar wat groter kijken. Meestal rijden die toch net wat prettiger op de snelweg en je zit genoeg kilometers per dag in de auto.

https://www.autotrack.nl/a/skoda-rapid-49618233

Lijkt op een c-segmenter, maar staat gewoon op een onderstel van een polo.

Bij volkswagen, seat, Skoda, Audi voor een diesel gaan van na het sjoemeltijdperk. De 1.4 tdi bijvoorbeeld

AMGMeneer zei:
Beste allemaal,

In verband met een nieuwe baan ga ik vanaf september met de auto naar het werk. Dit komt neer op 700 kilometer per week en +30.00 kilometer per jaar, waarvan veel snelweg kilometers. Naast het woon-werkverkeer gaat de auto ook privé gebruikt worden.

Vanwege het aantal kilometers al opzoek geweest naar B-segment diesels(DS3, Clio, Polo), ik heb twijfels of het in deze tijd nog verstandig is om een diesel aan te schaffen. Daarnaast naar zuinige benzine auto's gekeken, maar diesels komen op jaar basis goedkoper uit. Daarnaast ook naar A-segment auto's gekeken maar die lijken mij voor deze kilometrage te klein en te oncomfortabel.

Wat betreft eisen en wensen:
- Maximaal €8000, iets meer mag maar dan voor een heel net exemplaar
- Het liefst een B-segment, in verband met het gewicht van de auto
- Airco/Climate Control
- Fijne comfortabele stoelen
- Lage onderhoudskosten

Hopelijk hebben jullie genoeg informatie om met leuke optie's te komen :)

Een aantal jaar geleden hadden wij de zelfde zoektocht voor ongeveer
40.000 km per jaar.

Ik zou zeker kijken naar een Citroen DS 3, Peugeot 208 en Citroen C3 1.6 (e) HDI, de motor is bijzonder fijn, zuinig, degelijk en betrouwbaar.
Ook de Clio 1.5 4 DCI is een aanrader, kijk ook naar de Mégane 3, je koopt veel auto voor weinig geld en ze zijn goed en betrouwbaar.

We hebben ook gereden met de VW Polo 1.4 TDI (pompverstuiver) de motor maakte veel meer lawaai en had een korte powerband, de 1.2 TDI is nog erger. Voor ons was de auto een tegenvaller.

Een diesel kan nog prima uit, en je koopt heel veel auto voor je geld, wij hebben een Citroen C3 1.6 e HDI met inmiddels 205000 km, de kosten vallen ons erg mee. Met een Euro 5 diesel mag je nog vele jaren overal in.

@evv en @Auto encyclopedie
Naar de c-segment auto's ga ik ook zeker even kijken, de Golf is niet eens zo heel veel duurder. De Skoda Rapid is helaas niet helemaal mijn ding.

@ak2
Bedankt voor de genoemde optie's. De DS3 en de 208 hebben uit dit lijstje mijn voorkeur, de Mégane 3 is een leuk alternatief.
Zover ik weet is de 1.6 van PSA geleverd als 16v en 8v, waarvan de 8v een stukje betrouwbaarder is, klopt dit?

Ak2 schrijft precies wat ik ook zou schrijven!
De tdi's van VAG hebben weinig vermogen en kennen problemen na de sjoemel update.

De 1.5dci en 1.6hdi hebben meer vermogen maar zijn zeker net zo zuinig. Mijn 208 1.6hdi rijdt 1:25, 1100km op een volle tank en dat rijdt heel prettig.

Dezelfde motor zit overigens ook nog in de Ford Fiesta.

AMGMeneer zei:
@evv en @Auto encyclopedie
Naar de c-segment auto's ga ik ook zeker even kijken, de Golf is niet eens zo heel veel duurder. De Skoda Rapid is helaas niet helemaal mijn ding.

@ak2
Bedankt voor de genoemde optie's. De DS3 en de 208 hebben uit dit lijstje mijn voorkeur, de Mégane 3 is een leuk alternatief.
Zover ik weet is de 1.6 van PSA geleverd als 16v en 8v, waarvan de 8v een stukje betrouwbaarder is, klopt dit?

De 1.6BlueHDI is euro 6 en is idd de 8 klepper, die moet je hebben inderdaad.

E-hdi zou ook nog kunnen, maar blue hdi is fijner. Er is op dit moment nog iemand op dit forum die zoekt voor 8500 een diesel in het c-segment

Dan moet je denken aan:
-peugeot 308 veel stations maar ook hier en daar een hatchback
-citroen c4, 308 in een ander jasje
-nissan pulstar, Renault megane in een ander jasje. Is er alleen in hatchback
-c4 cactus nog een optie?
-focus

Civic 1.6 diesel is een diesel die destijds zeer geroemd werd, prettig, krachtig, zuinig. De Civic is ruim en comfortabel en met een beetje zoeken binnen budget te vinden. Wel een jaartje of 6-7 in doorrijde, ofwel helemaal oprijden want je krijgt er straks geen iota voor terug. Maar dat kan voor de meeste diesels gaan gelden. Geeft niks, auto gewoon helemaal op rijden!

GT86 zei:
Civic 1.6 diesel is een diesel die destijds zeer geroemd werd, prettig, krachtig, zuinig. De Civic is ruim en comfortabel en met een beetje zoeken binnen budget te vinden. Wel een jaartje of 6-7 in doorrijde, ofwel helemaal oprijden want je krijgt er straks geen iota voor terug. Maar dat kan voor de meeste diesels gaan gelden. Geeft niks, auto gewoon helemaal op rijden!

Idd goed zoeken want dit is een import, maar blijft een mooie auto

Als het om diesel gaat, zou ik nou eens geen Honda adviseren. Je moet ze met een lampje zoeken en dat heeft ook z'n weerslag op de prijzen van (tweedehands) onderdelen.

Peugeot en Renault zijn de echte dieselmerken en de nieuwere hdi's en dci's zijn prima betrouwbaar. En je hebt heel veel keuze om precies de auto naar je smaak te vinden.

Bedankt allen voor de adviezen! Ik ga deze vandaag de revue laten passeren :)

@bobslee Top! Dan ga ik opzoek naar een 8v.

Wat zou de restwaarde van een diesel kunnen zijn over 2 à 3 jaar, of is het verstandig deze helemaal op te rijden? Het is natuurlijk nooit zeker hoelang een auto in bezit blijft.

Een diesel schrijft over het algemeen harder af dan een benzineauto. Maar daardoor kan je hem nu ook voordeliger aanschaffen. Over het algemeen is het voordelig om langer door te rijden met een auto omdat de afschrijving in de eerste jaren het hoogste is.

Bij een aanschaf van 8.000 euro en 70.000-100.000 km er bij mag je 4.000 tot 5.000 afschrijving rekenen in 2-3 jaar.

Reken er maar op dat je hem in 4 jaar volledig afschrijft maar zelfs dan ben je nog voordeliger uit met zoveel kilometers. Ik heb ooit de rekensom gemaakt en mijn 208 diesel met ong 30000km per jaar rij ik voor 20ct/km tegenover 25ct/km bij een benzine hybride.

FW Ta 183 Huckebein I zei:
LPG is nog veel goedkoper dan diesel (reken op 6 ct/km diesel en LPG 4 ct/km dus dat levert je in 4 jaar €2500 op; plus een lagere wegenbelasting), en deze 2 hebben af-fabriek LPG

Een Clio diesel rijdt 1 op 23 en dan kom je inderdaad op 6 cent uit.
Maar hoe kom je op 4 cent voor LPG? Een Logan rijdt geen 1 op 19-20 lijkt me?

Met een literprijs van €0,60 hoef je maar 1:15 te rijden en met 100km/h lukt dat wel gok ik.

Bedankt allen voor de adviezen!

Ik ben inderdaad van plan de auto volledig op te rijden, wat het voordeel geeft dat de restwaarde en het afschrijven minder belangrijk zijn.
Vandaag alle optie's nog eens goed bekeken, mijn voorkeur gaat uit naar de onderstaande modellen:
- DS3
- 208
- 308 hatchback
- Clio 4 hatchback
- Mégane 3 hatchback/coupé

Ik heb verder geen ervaring met LPG, wat zijn de voor-en nadelen hiervan? Los van het feit dat het per liter goedkoper is dan diesel.
Is er ten opzichte van diesel bijvoorbeeld een groot voordeel?

Bij een LPG auto betaal je minder motorrijtuigenbelasting en je stoot vaak minder viezigheid uit. In de Megane zit ook de Renault 1.6 16V motor, dit is een aanrader op lpg. Deze motor ligt in diverse Renault's en Dacia's.

Het voordeel van lpt ten opzichte van diesel is dat het als de auto er geschikt voor is, goedkoper is. De brandstofkosten zijn lager plus dat diesels tegenwoordig.complexer zijn dan benzine motoren en er dus meer aan stuk kan gaan. Het robuuste van 20 jaar geleden is voorbij. Veel korte stukjes is funest voor een diesel.
Helaas zijn niet alle motoren geschikt voor LPG. Daar zijn wel wat oplossingen voor in vorm van klepsmeerssystemen.
Ik heb zelf een Corsa 1.2 op LPG gereden die niet bekend staat om zijn geschiktheid voor LPG. Toch geen problemen gehad die gerelateerd waren aan het rijden op gas. Deze auto had wel wat zo'n smeersysteem.

Auto encyclopedie zei:
GT86 zei:

Waar haal je die wijsheid vandaan? Datum 1e toelating 2/1/15 datum 1e afgifte NL 2/1/15....

En als het wel zo was geweest, is dat verboten? TS spreekt zich niet uit dat hij dat niet wilt én als je import op voorhand afwijst schrap je een aanzienlijk deel van het occassionaanbod weg... ja, je moet oppassen, maar hoeft echt geen no go te zijn.

Deze Civic is in ieder geval gewoon NL-voertuig.

GT86 zei:
Auto encyclopedie zei:
GT86 zei:

Waar haal je die wijsheid vandaan? Datum 1e toelating 2/1/15 datum 1e afgifte NL 2/1/15....

En als het wel zo was geweest, is dat verboten? TS spreekt zich niet uit dat hij dat niet wilt én als je import op voorhand afwijst schrap je een aanzienlijk deel van het occassionaanbod weg... ja, je moet oppassen, maar hoeft echt geen no go te zijn.

Deze Civic is in ieder geval gewoon NL-voertuig.

Ik haal die wijsheid uit de advertentie, onder het kopje kenmerken, maar je hebt gelijk als ik kenteken check ix het gewoon een Nederlandse auto.

Spaardiesels genoeg al hier, dan staat er in Duitsland wel wat meer bijzonders te koop

AMGMeneer zei:
Bedankt allen voor de adviezen!

Ik ben inderdaad van plan de auto volledig op te rijden, wat het voordeel geeft dat de restwaarde en het afschrijven minder belangrijk zijn.
Vandaag alle optie's nog eens goed bekeken, mijn voorkeur gaat uit naar de onderstaande modellen:
- DS3
- 208
- 308 hatchback
- Clio 4 hatchback
- Mégane 3 hatchback/coupé

Ik heb verder geen ervaring met LPG, wat zijn de voor-en nadelen hiervan? Los van het feit dat het per liter goedkoper is dan diesel.
Is er ten opzichte van diesel bijvoorbeeld een groot voordeel?

Voordeel is dat het goedkoop tanken is.
Nadeel is dat er een klein beetje extra onderhoud zit aan de auto (al is het minimaal), de wegenbelasting is iets hoger en je actieradius op LPG is vrij klein (vaak rond de 400/500km afhankelijk van hoe groot je tank is). Wel heb je daarnaast nog een volwaardige benzinetank maar die wil je zo min mogelijk gebruiken natuurlijk.

Diesel is misschien iets duurder maar je rijdt veel langer met een tank. Een klein nadeel (en bijkomende kosten) is bij de 208 en 308 (van de DS3 weet ik het niet) dat als je de BlueHDI hebt je eens in de 15000/20000km een kannetje AdBlue bij moet vullen. Kost ongeveer 15 euro dus dat zijn de kosten niet.

Het verschil tussen LGP en Diesel is mij nu duidelijk :). Ik ga vandaag of morgen kijken of er een interessante occasion met LPG aangeboden wordt.

@Bobslee goed om te weten! Maar inderdaad €15 voor een kannetje AdBlue is verwaarloosbaar.

Even een update vanuit mijn kant. Afgelopen zaterdag een paar auto's bekeken en proef gezeten. Helaas vallen de Peugeot 208 en 308 af vanwege het kleine formaat van het stuurwiel, ik denk niet dat ik eraan kan wennen. De Clio 4 was helaas al verkocht.

De DS3 en de Mégane 3 verraste beide positief, de zoektocht zal daarom worden voortgezet naar deze twee modellen.

AMGMeneer zei:
Even een update vanuit mijn kant. Afgelopen zaterdag een paar auto's bekeken en proef gezeten. Helaas vallen de Peugeot 208 en 308 af vanwege het kleine formaat van het stuurwiel, ik denk niet dat ik eraan kan wennen. De Clio 4 was helaas al verkocht.

De DS3 en de Mégane 3 verraste beide positief, de zoektocht zal daarom worden voortgezet naar deze twee modellen.

Citroën c4 en nissan pulstar kan ik je niet warm voor maken?

De Nissan Pulsar helaas niet. De C4 lijkt me wel interessant, ga opzoek naar interessante occasions :)

Dat stuur van Peugeot went heel snel hoor.
Vind het zelf heel erg fijn. Bij de meeste gewone auto's zit voor mij het stuur juist deels voor de tellers.
De Clio IV heb ik ook gehad.
Fijne auto met prettige stoelen, maar de 308 is wel duidelijk een klasse hoger.
DS3 heb ik destijds ook geprobeerd. Leuk ding, maar 3 deurs vond ik toch te onhandig.
Megane 3 heb ik proefgereden. Comfortabele auto, maar qua Interieur wel beetje gedateerd.

Van jouw lijstje zou ik de 308 of Clio IV toch eens goed bekijken.

Ik vind het kleine stuurwiel juist heerlijk, vooral met parkeren is het heel fijn maar ook in de stad.
Maar het blijft persoonlijk natuurlijk.
De Megane 3 is inderdaad wat gedateerd en met jouw budget kun je moderner krijgen. Overigens wel een prima auto hoor.

@308HDI & @Bobslee bedankt voor de input!

Misschien moet ik dan toch de Peugeot 208 en 308 opnieuw overwegen en een proefrit gaan maken. 3 deurs is voor mij prima, minimaal 90% procent van de kilometers ga ik alleen afleggen. Een 5 deurs is inderdaad wel praktischer, wat dus ook z'n voordelen heeft :)

Dat kleine stuurwiel in de 208/308 vind ik zelfs prettig, kwestie van proefritten maken en zelf uitgebreid ervaren.

AMGMeneer zei:
@308HDI & @Bobslee bedankt voor de input!

Misschien moet ik dan toch de Peugeot 208 en 308 opnieuw overwegen en een proefrit gaan maken. 3 deurs is voor mij prima, minimaal 90% procent van de kilometers ga ik alleen afleggen. Een 5 deurs is inderdaad wel praktischer, wat dus ook z'n voordelen heeft :)

3 eurs auto zijn wel minder waard dan de 5 deurs uitvoering. Dus kun je beter deal sluiten. Ik leg mijn boodschappentas altijd op de achterbank. Toekomst technisch kun je beter een 5 deurs nemen. Je bent niet de eerste die spijt krijgt van een 3 deurs.

Verder zijn de deuren groter, niet handig bij Nederlandse parkeerplaatsen, en je gordel zit verder weg

Beste allemaal,

Even een update vanuit mijn kant.
Inmiddels heb ik een Mégane 3 aangeschaft en ben tot nu toe zeer tevreden.

Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken en de genoemde adviezen!

Terug
Bovenaan