Vaasie3123124
Net ingestapt
De afgelopen 4 jaar heb ik met plezier als eerste eigenaar zakelijke lease gereden met een Hyundai i10 1.0 blue comfort (2019).
Inmiddels is de leasetermijn bijna volgemaakt en ik heb besloten om over te stappen op een mobiliteitsbudget met eigen auto aangezien dit fiscaal voordeliger is.
De leasemaatschappij geeft de optie om de leaseauto over te nemen en ik overweeg sterk om dit te doen. De i10 heeft alles wat ik van een auto wil, ik rij er prettig in en ik ben jaren erg tevreden geweest. Ik rij wel erg weinig en meestal kortere ritjes sinds thuiswerken een ding is geworden.
Ik ben zuinig op de auto geweest en deze is nog in zeer goede staat met amper kilometers op de teller (15k km). Ik rij 17km/l.
De originele fiscale waarde van de i10 was in 2019 €13.411,- de leasemaatschappij wilt €10.500,- hebben.
Helaas zijn occasions in de afgelopen jaren sterk in prijs gestegen. Een nieuw leasecontract met een soortgelijke configuratie i10 (2023) komt uit op een fiscale waarde van €18.000,-
In de categorie 15k km tot 30k km zie ik online bij Bovag garages niet bepaald geweldige deals staan, meestal tegen de €9000,- voor 50k km in vaak een witte kleur die me niet aan staat.
In het kader van goed onderzoek doen heb ik de auto uitvoerig geïnspecteerd. Ik ben een absolute leek op dit gebied dus ik heb ook foto's gemaakt, hopelijk kunnen jullie zien of er nog duidelijke probleemgevallen aanwezig zijn. In het RDW terugroepregister staan er vrijwel geen meldingen voor dit type auto. Verder stelt het ANWB dat ze de gen 2 i10 zelden langs de weg zien staan of dat het doorgaans kleine eenvoudige reparaties zijn.
De enige opmerking die ik over het voertuig heb is dat ik de laatste tijd de achterremmen lichtjes aan hoor lopen bij zacht remmen. Dit verdwijnt bij regen of harder remmen. Ik heb eerder gelezen dat deze modellen sneller dan gemiddeld de remschijven of remblokken kunnen laten verslijten. Zijn er nog merken en modellen remmen en remblokken die aangeraden worden bij het vervangen?
De auto heeft tijdens piek lockdown toch wel een goede aantal maanden amper gereden. Ik heb zelf het idee dat de remschijven afgedraaid kunnen worden, maar nogmaals ik ben een leek op het gebied van autos.
Links Voor
Rechts Voor
Links Achter
Rechts Achter
Onderstel
Motorblok
Hoe kijken jullie tegen dit idee aan? Misschien kan ik voor €2000 ook een mooie stadsauto krijgen die voor mijn schamele 3500km/j ook prima volstaat (regio midden NL). In de basis: Klein, Zuinig, Betrouwbaar, Weinig groot onderhoud. Belangrijke extra features zijn voor mij: Airco, Cruise Control, iPhone bluetooth om muziek te spelen en te bellen. Geen groot dashboard display nodig.
Advies en feedback welkom.
Inmiddels is de leasetermijn bijna volgemaakt en ik heb besloten om over te stappen op een mobiliteitsbudget met eigen auto aangezien dit fiscaal voordeliger is.
De leasemaatschappij geeft de optie om de leaseauto over te nemen en ik overweeg sterk om dit te doen. De i10 heeft alles wat ik van een auto wil, ik rij er prettig in en ik ben jaren erg tevreden geweest. Ik rij wel erg weinig en meestal kortere ritjes sinds thuiswerken een ding is geworden.
Ik ben zuinig op de auto geweest en deze is nog in zeer goede staat met amper kilometers op de teller (15k km). Ik rij 17km/l.
De originele fiscale waarde van de i10 was in 2019 €13.411,- de leasemaatschappij wilt €10.500,- hebben.
Helaas zijn occasions in de afgelopen jaren sterk in prijs gestegen. Een nieuw leasecontract met een soortgelijke configuratie i10 (2023) komt uit op een fiscale waarde van €18.000,-
In de categorie 15k km tot 30k km zie ik online bij Bovag garages niet bepaald geweldige deals staan, meestal tegen de €9000,- voor 50k km in vaak een witte kleur die me niet aan staat.
In het kader van goed onderzoek doen heb ik de auto uitvoerig geïnspecteerd. Ik ben een absolute leek op dit gebied dus ik heb ook foto's gemaakt, hopelijk kunnen jullie zien of er nog duidelijke probleemgevallen aanwezig zijn. In het RDW terugroepregister staan er vrijwel geen meldingen voor dit type auto. Verder stelt het ANWB dat ze de gen 2 i10 zelden langs de weg zien staan of dat het doorgaans kleine eenvoudige reparaties zijn.
De enige opmerking die ik over het voertuig heb is dat ik de laatste tijd de achterremmen lichtjes aan hoor lopen bij zacht remmen. Dit verdwijnt bij regen of harder remmen. Ik heb eerder gelezen dat deze modellen sneller dan gemiddeld de remschijven of remblokken kunnen laten verslijten. Zijn er nog merken en modellen remmen en remblokken die aangeraden worden bij het vervangen?
De auto heeft tijdens piek lockdown toch wel een goede aantal maanden amper gereden. Ik heb zelf het idee dat de remschijven afgedraaid kunnen worden, maar nogmaals ik ben een leek op het gebied van autos.
Links Voor
Rechts Voor
Links Achter
Rechts Achter
Onderstel
Motorblok
Hoe kijken jullie tegen dit idee aan? Misschien kan ik voor €2000 ook een mooie stadsauto krijgen die voor mijn schamele 3500km/j ook prima volstaat (regio midden NL). In de basis: Klein, Zuinig, Betrouwbaar, Weinig groot onderhoud. Belangrijke extra features zijn voor mij: Airco, Cruise Control, iPhone bluetooth om muziek te spelen en te bellen. Geen groot dashboard display nodig.
Advies en feedback welkom.
Laatst bewerkt: