Aankoop eerste auto - 5k (Mini Cooper / 1 Serie)

Chris 6835209

Net ingestapt
Beste lezers,

Binnenkort moet ik voor mijn werk een auto gaan aanschaffen. Ik zal ongeveer 25,000-30,000 km per jaar gaan rijden, +/- 150km op een werkdag (heen & weer). Nu ben ik op zoek naar een auto waar je en lekker in zit voor wat langere afstanden, en waar je een beetje sportief mee kan rijden. Hier valt dus de categorie C1/Aygo eigenlijk al af voor mij. Hierdoor kwam ik vrij snel op een 1-serie of een mini cooper, vanaf het jaar 2006 ongeveer voor de 1-serie en 2007 (na facelift) voor de mini cooper. Exemplaren net boven de grens van 150,000km zijn redelijk makkelijk te vinden op Marktplaats bijvoorbeeld., voor mijn budget van 5k.
Wat betreft wegenbelasting en verzekering zijn deze redelijk vergelijkbaar, echter heb ik niet zo'n goed beeld van het onderhoud of van de 'problemen' van deze auto's. Heeft iemand ervaring met het onderhoud voor deze twee auto's van deze leeftijd, of wellicht nog andere tips?

Ik zou ze beide laten staan, zijn oudere auto's en staan beide niet bekend om hun betrouwbaarheid en vaak zijn de leukere uitvoering uitgeleefd en als je eentje met veel eigensren kan het onderhoud daar onder lijden.

Jij haalt de term segment en categorie door elkaar, van de C1 en aygo zijn geen snelle uitvoeringen en van de twingo 2e generatie (1.2 tce en of 1.6)wel.
Ik haal niks door elkaar. Hij wil geen categorie C1/Aygo, daar valt een Twingo ook gewoon onder ook met een 1.2tce of 1.6 kan je niet sportief rijden, ze zijn wel snel maar niet sportief. Wil je sportief ga je zoals Barri al zij voor een Fiesta 1.6

Ik gun je een goed salaris als je voor dat geld een berouwbare auto zoekt. Zowel een Mini als een 1 "op leeftijd" zijn vaak een money pit. Ik zou een auto zoeken waar geen hond tegen aan wil pissen. De oude lullen bak, de anti sportieveling. Die zijn vaak vertroeteld door hun eigenaar, in ieder geval minder misbruikt.

Hier valt dus de categorie C1/Aygo eigenlijk al af voor mij. Hierdoor kwam ik vrij snel op een 1-serie of een mini cooper, vanaf het jaar 2006 ongeveer voor de 1-serie en 2007 (na facelift) voor de mini cooper. Exemplaren net boven de grens van 150,000km zijn redelijk makkelijk te vinden op Marktplaats bijvoorbeeld., voor mijn budget van 5k.
Wat betreft wegenbelasting en verzekering zijn deze redelijk vergelijkbaar, echter heb ik niet zo'n goed beeld van het onderhoud of van de 'problemen' van deze auto's. Heeft iemand ervaring met het onderhoud voor deze twee auto's van deze leeftijd, of wellicht nog andere tips?
Tussen een C1/Aygo en een BMW 1-serie (of MINI Cooper) zit nogal wat.

De 1-serie en MINI zijn zeker leuke auto's maar voor dit budget (en deze leeftijd en kilometerstand) moet je wel een flink budget achter de hand houden voor onderhoud en verwachten dat er ook tussen de reguliere beurten reparaties nodig zijn. Ik zou persoonlijk 200 euro per maand opzij zetten voor onderhoud bij dit soort auto's.

Je zou ook kunnen kijken naar andere B-segmenters die enige sportiviteit hebben en in je beperkte budget van 5000 euro passen. Je kunt dan denken aan:
- Suzuki Swift
- Renault Clio
- Fiat Punto

Iets minder sportief maar wel fijn voor de portemonnee zijn kleine dieseltjes. Die zijn in aanschaf lekker goedkoop en met z'n jaarkilometrage rijden ze goedkoper dan de benzine exemplaren.

Dank voor alle reacties! Een 1 serie zit na wat verder onderzoek toch wat aan de hoge kant wat betreft verbruik en onderhoud. Nu ben ik daarna op een VW Polo 1.2 uit 2010/2011 gekomen, qua verbruik en onderhoud ziet dit er wat interessanter uit. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Een hele snelle blik op gaspedaal.nl met deze criteria ( Polo 1.2 ( neem aan de TSI en niet de 60 pk versie ) uit 2010/2011 voor budget van 5k ) levert een totaal aantal auto's van slechts 6. Kilometerstand stuk voor stuk zo rond de pak hem beet 270.000. Welke conclusie trek je hier zelf uit?

Tussen een C1/Aygo en een BMW 1-serie (of MINI Cooper) zit nogal wat.

De 1-serie en MINI zijn zeker leuke auto's maar voor dit budget (en deze leeftijd en kilometerstand) moet je wel een flink budget achter de hand houden voor onderhoud en verwachten dat er ook tussen de reguliere beurten reparaties nodig zijn. Ik zou persoonlijk 200 euro per maand opzij zetten voor onderhoud bij dit soort auto's.

Je zou ook kunnen kijken naar andere B-segmenters die enige sportiviteit hebben en in je beperkte budget van 5000 euro passen. Je kunt dan denken aan:
- Suzuki Swift
- Renault Clio
- Fiat Punto

Iets minder sportief maar wel fijn voor de portemonnee zijn kleine dieseltjes. Die zijn in aanschaf lekker goedkoop en met z'n jaarkilometrage rijden ze goedkoper dan de benzine exemplaren.
Aan zulke opties zat ik ook te denken, met dit budget een oude Mini of BMW 1 serie kopen maakt de kans op het gebakje van de week heel erg groot.

Eigenlijk is de suggestie van een diesel ook goed, zoals een Fiat Grande Punto 1.3 JTD, Citroën DS3 1.6 HDI, Renault Clio 1.5 DCI, Alfa Mito 1.3 JTD, Kijk bij de 1.3 JTD wel of boven de 150.000 km de distributieketting al is vervangen.

De VW Polo 1.2 TSI uit 2010/ 2011 staat bekend als niet betrouwbaar, en met dit budget winkel je dan ook nog helemaal onder in de markt.

Ik sluit me trouwens aan bij RRoell en AK2, ik zou gaan kijken voor een Diesel.
Voor jouw budget gewoon veel meer keus en met aantal kilometers per jaar waarschijnlijk financieel de logischere optie.

Zo'n 1.3 jtd van Fiat en Opel heeft ook wel wat "gelazer" gehad met de distributieketting... (kosten iets van € 700 om preventief te vervangen, meen ik, en 10 seconden "te laat" is total-los) een 1.5 Dci is een aardige optie.

Met dit budget en 30.000 km per jaar zou ik niet al te veel focussen op sportief rijden. Meeste zullen tot snelwegritjes zijn en met dit budget is het belangrijker dat je iets hebt wat betrouwbaar is en waar je even mee door kan met deze kilometerstanden.

1-serie en mini staan zeker niet bekend om hun betrouwbaarheid en daarnaast relatief duur. Met jou budget kom je al snel bij exemplaren met de nodige historie en ervaring. Het kan wel als je dat echt wil, maar hou gewoon flink wat geld achter de hand.

Dat je geen A segment auto wil begrijp ik ook, en daarom is er het B segment, eigenlijk prima compromis voor jou

Dus bijvoorbeeld;

Corsa
Clio
Fietsa
Rio
i20
Yaris
Colt
Micra
Mazda 3
etc.

Met vooral de focus op een technisch nette goed onderhouden auto waar je nog even flink wat kilometers op kunt zetten zonder al te veel gezeur.

Over de 1-serie; de viercilinder motoren zijn gewoon niet zo goed. Mijn vriend wilde ook een 1-serie waarop mijn eis was dat het een 6 cilinder moest zijn en anders niet. Ik zit in diverse BMW groepen, ook een 1 serie groep en hoeveel mensen daar vlak na aanschaf problemen hebben met kettingen etc, niet heel zeldzaam. De 130i ligt echter boven je budget. Wij hebben dus wél een 130i uit voornamelijk rationele redenen aangeschaft. Het lijkt gek, maar de 130i is verstandiger dan de overige 1-series. Ja, regulier onderhoud en brandstof zijn duurder. Maar de N52b30 is betrouwbaar en afschrijving kennen ze niet meer. Als bonus is het een geniale auto om te rijden en klinkt het echt goed.
Zelf zou ik eens kijken naar een Fiësta. Leuk om te rijden, zitten goed in elkaar en zien er fris uit. Tevens groot aanbod. Ook de Clio is geen gekke keuze (mocht het een diesel worden vooral als 1.5dci). Hoewel je géén A-segment auto overweegt zou ik toch kijken of een Twingo RS binnen budget valt. Soms zijn het de proefritten met auto's waarvan je van te voren niet veel verwacht die je mening doen veranderen. Proefrit kan nooit kwaad. Twingo met 1.5DCi ook. Die moet voor minder wel te vinden zijn waardoor er geld over is voor kleine upgrades zodat je lekker goedkoop en alsnog vlot kan rijden.

Chris,

Alle mini’s onder de f56 (ouder dan 2014) generatie zou ik lekker laten staan. Vaak veel problemen die je veel geld gaan kosten. Kijk ook eens naar de Renault Twingo 2 die rijdt meer als een soort a+ segmenter (ten opzichte van c1 aygo ect). Voor 3-5k heb je wel een fatsoenlijke doen makkelijk een op 20 bij 100km/u. Kan je vanuit daar verder sparen.

Je rijdt best wel veel Ik neem aan dat hier een fatsoenlijke reiskostenvergoeding tegenover staat? Indien ja wellicht een private lease auto?

Succes met de zoektocht 150 km per dag met dat budget is best een uitdaging!

Terug
Bovenaan