Aankoop advies Volkswagen Scirocco (geimporteerd uit Duitsland, 1.4 TSI, bouwjaar 2016)

A

Anoniem

Guest
Beste mensen,

Ik ben zoekende naar een nieuwe auto en ik heb 3 modellen op mijn shortlist staan.

• VW Golf uit 2017 met 1 liter 3 cilinder (48.000 km.)
  • Kia Ceed uit 2018 met 1 liter 3 cilinder (17.000 km.)
  • VW Scirocco uit 2016 1.4 liter 4 cilinder (70.000 km.)
  • VW Scirocco uit 2015 1.4 liter 4 cilinder (17.000 km.)

Ik heb inmiddels een proefrit gemaakt in de Scirocco uit 2016 met 70.000 km en de Golf. Ik ben erg gecharmeerd van de Scirocco. Het is de minst verstandige koop van de 3 modellen maar wel de auto die mij het meeste aanspreekt. Ik rij momenteel in een VW Fox dus die Scirocco is wel een bijzondere ervaring. De dealer heeft totaal drie Scirocco's te koop en zijn geïmporteerd uit Duitsland en het betreft een officiële Volkwagen dealer. Het model uit 2016 is de mooiste (Club uitvoering) met LED dagrijverlichting, Bi-Xenon en een mooier infotainment systeem dan de Scirocco uit 2015. Helaas heeft deze ook de meeste kilometers gelopen. Alle drie zijn handgeschakeld.

Ik heb het e.e.a. gelezen dat deze 1.4 TSI motoren problemen hebben met de distributieketting. De Scirocco uit 2016 heeft volledige onderhoudshistorie met stempels en elk jaar sinds 2016 onderhoud gehad en er is zo'n 15.000 km per jaar gemiddeld mee gereden. De laatste onderhoudsbeurt is nog geen 1.000 km geleden. Ik heb verder totaal geen technische kennis van auto's en ik zou graag jullie om een reactie willen vragen.

Hoeveel risico loop ik met de koop van de Scirocco? Zouden jullie voor de "mooiste" gaan die 70.000 km heeft gelopen, of toch voor die van 17.000 km gaan? De vraagprijs van beide is vrijwel gelijk. Alleen die uit 2016 is wel veel mooier om te zien en rijker uitgevoerd qua opties en velgen. Is de distrubitieketting een punt van zorgen en moet deze preventief vervangen worden bij een bepaalde kilometerstand? Zo ja, wat zijn de kosten van deze handeling ongeveer?

Morgen ga ik in de Kia Ceed rijden. Dit is de auto waar ik in mijn optiek het meeste voor mijn geld krijg. Dit is een zeer mooi uitgevoerde GT-Line met een elektrisch panoramadak en een kilometerstand van slechts 17.000. Ook heeft deze auto de meest moderne opties wat betreft infotainment, LED dagrijverlichting, achteruitrij camera enz. Het enige waar ik een bezwaar bij heb is de kleur. De Ceed is rood en dit vind ik geen mooie kleur. Als de kleur anders was had deze op #1 op de lijst gestaan.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Echt risico loop je bij beiden niet meer. De problemen waren in 2015 wel uit het 1.4 blok. Bij 180.000 kilometer moet je de ketting laten vervangen. Wat dat betreft is het gelijk aan een riem.

Als je open rijden leuk vindt, kun je ook nog de Eos overwegen. Wij hebben er ook een en het is een erg prettige auto.

Succes met de keuze.

^^^ als die aan de voorwaarden voldoet wel. qua leeftijd en op de NL situatie gebaseerd.
Als de Kia ook import is.. het kan best dat een ander land andere garantietermijnen kent vanuit de Kia organisatie.

barchettista zei:
Echt risico loop je bij beiden niet meer. De problemen waren in 2015 wel uit het 1.4 blok. Bij 180.000 kilometer moet je de ketting laten vervangen. Wat dat betreft is het gelijk aan een riem.

Als je open rijden leuk vindt, kun je ook nog de Eos overwegen. Wij hebben er ook een en het is een erg prettige auto.

Succes met de keuze.

Bedankt voor je reactie. De Eos is voor mij geen optie. Ik wil geen cabriolet. Ik ben wellicht wat naïef en goedgelovig van nature. Ook heb ik geen ervaring met de aanschaf van een dergelijke auto. Ik heb mijn VW Fox al 9 jaar en deze auto heeft inmiddels 243.000 km gereden. Ik rijd voorzichtig en ben zeer zuinig op mijn spullen. De verkoper van de Volkswagen dealer heeft mij het volgende verteld over de Scirocco en ik vond het verhaal aannemelijk.

Hij vertelde mij dat in Nederland de Scirocco geen verkoopsucces was en maar tot en met 2013 is geleverd. Deze dealer importeert alleen bijzondere modellen uit Duitsland die in Nederland nooit of weinig geleverd zijn. In Duitsland is de Scirocco tot en met 2016 geleverd en deze Club-uitvoering is nooit in Nederland geweest. Verder vertelde hij mij dat ze de auto zorgvuldig beoordelen en dat er een Europees systeem is van Volkswagen om de kilometerstand te verifiëren op basis van het chassisnummer. En ze kijken of de auto geen schade heeft gehad. Als dat het geval is dan importeren ze de auto niet.

De auto reed erg prettig en ik heb geen vreemde dingen gehoord uit de voorkant. Besturing was strak en in orde. Geen vibraties en bleef recht rijden bij loslaten stuur. Ik heb alle 4 velgen bekeken en kon alleen een typische "stoeprand" kras vinden bij de rechtervelg. Lak zag er nog keurig uit en ik kon totaal geen slijtageplekken vinden in het interieur (knoppen, stuur en schakelpook). Profiel voorbanden was 5mm en achterbanden 7mm.

JPeG zei:
Zit die C'eed nog in zijn 7 jaar garantie ?

Er staat niet bij de omschrijving dat de Ceed nog fabrieksgarantie heeft De Ceed staat te koop bij een Vakgarage bij mij in de buurt. De auto is geïmporteerd uit Spanje. Ik ga morgen een proefrit maken en de auto naar mijn eigen garage brengen waar ik mijn Fox in onderhoud heb. Ik heb mijn garage gevraagd om de Ceed te bekijken en een oordeel te vellen of de kilometerstand aannemelijk is en er geen indicatie is van schade. De dealer die de auto in de verkoop heeft had geen bezwaar dat ik de auto meeneem voor een proefrit en controle door mijn eigen dealer.

Ik heb de Ceed al wel gezien en even ingezeten; zag er vlekkeloos uit.

De Ceed met 120pk 3 cilinder turbo en 120pk kan last hebben van een kettingprobleem. Bij NL auto's wordt dat keurig opgelost.

De Kia Ceed is de meest verstandige keus, en het nieuwste model, die zou ik kiezen.

Bij de Scirocco zou ik zelf de luxe scirocco uit 2016 met 70.000 km kiezen. Als er met beide auto's even netjes is omgegaan.

De andere heeft wel erg weinig gereden, is ouder en minder luxe.

@hans het klopt dat de facelift van de. Sirocco nooit geweest is hier, dus je rijdt in iets heel aparts als je daar voor gaat, ik zal er lekker voor gaan.

Als het goed is heeft de sirocco, net als alle andere vag producten van na 2014 een riem ipv een ketting.

De opvolger van de 122 pk met ketting is de meest veilige keuze, de 125 pk met riem

Het model uit 2016 is de mooiste (Club uitvoering) met LED dagrijverlichting, Bi-Xenon en een mooier infotainment systeem dan de Scirocco uit 2015. Helaas heeft deze ook de meeste kilometers gelopen. Alle drie zijn handgeschakeld.

club is volgens mij meer een actiemodelletje geweest om de verkopen een beetje bij te zetten. niet heel bijzondere uitvoering. Maar wel eentje waar al wat dingen standaard op zitten.

mijn collega had een vroeg exemplaar. Een en al drama met olieverbruik, DSG bak stuk, foutmeldingen. etc. bakken met geld is er achteraan gegaan

maar al die problemen zouden bij jou model geen probleem meer mogen zijn. veel TSI kwalen zouden zijn opgelost, je hebt een handbak en het is bovendien ook nog eens een leuk model om te zien!

maar ga ook eens met de C'eed rijden. Zo'n scirocco is in de basis gewoon een oude auto uit 2008, dat zie je terug in veel zaken. Zo'n Cee'd is in alle opzichten 'beter'. Maar een auto is voor niet iedereen een puur rationele keuze. Als je het model leuk vind; pak gewoon zo'n scirocco.

AsconaGT zei:
maar ga ook eens met de C'eed rijden. Zo'n scirocco is in de basis gewoon een oude auto uit 2008, dat zie je terug in veel zaken. Zo'n Cee'd is in alle opzichten 'beter'. Maar een auto is voor niet iedereen een puur rationele keuze. Als je het model leuk vind; pak gewoon zo'n scirocco.

Dat is inderdaad het dilemma waar ik nu mee zit. Ik zal nog even vragen aan de dealer of die Scirocco die ik op het oog heb een ketting of riem heeft. Dit staat in het boekje qua onderhoud van de Scirocco en de huidige km-stand is 70.222.

• 02-2016 levering
  • Beurt 1 14.575 km 12-2016
  • Beurt 2 30.113 km 12-2017
  • Beurt 3 44.673 km 02-2019
  • Beurt 4 56.819 km 02-2020
  • Beurt 6 69.585 km 03-2021

Vanmiddag ga ik een proefrit maken in de Ceed en ik ga er ook mee naar mijn eigen garage voor een aankoopkeuring aangezien de auto uit Spanje geïmporteerd is. Ik wil weten of die km-stand van 17.000 aannemelijk is er er geen tekenen zijn van schade. De Ceed zag er puntgaaf uit verder.

De Golf 7 waar ik gisteren een proefrit in heb gemaakt is uit maart 2017 (TSI BlueMotion) en heeft 48.000 km gereden. Komt uit private lease van 1 eigenaar en zag er ook keurig uit van binnen en buiten.

https://www.autotrack.nl/a/volkswagen-scirocco-benzine-2016-51514340?_ga=GA1.2.1364469001.1562239186

Leuke auto! Qua uitrusting echt een veel fijnere auto dan de witte en de zwarte scirocco die ook te koop staan bij dezelfde dealer. Een 1.4 tsi uit 2016 is gewoon goed qua betrouwbaarheid.

Edit: Mocht het budget tot zover reiken is dit ook een leuke kandidaat met super fijne motor. Al is een 1.4 tsi komende vanuit een vw fox vast ook al een gigantisch verschil.

https://vandenbrug.nl/occasions/volkswagen-scirocco-r-line-2-0-180pk-xenon-panoramadak-dealeronderhouden-stoelverwarming

@Damianw26

Dat is 'em inderdaad. Ik vind de km-stand van die blauwe te hoog. 50.000 was/is eigenlijk de max en 70.000 gaat daar al aardig overheen. Bijna 100.000 is mij teveel. Plus die blauwe is ook wat ouder en een krachtigere motor. Ik wil ook een beetje op de beurs letten wat betreft brandstofverbruik. Ben wat dat betreft wel een beetje een saaie lul. Daarom spreekt de Kia mij ook aan omdat je daar toch wel het meeste auto voor je geld krijgt. En het elektrische panoramadak van de Kia is erg mooi.

En alles is een enorm verschil komende vanuit een Fox ;)

Maar ik ben heel blij geweest met de Fox en die heeft mij goed dienst gedaan.

Zo'n Scirocco is toch wel erg leuk, en qua techniek gelukkig niet heel afwijkend.
Een Ceed voelt wellicht wat moderner, maar een Scirocco is leuker :)

Ik zou geen Scirocco kopen, verouderde techniek en hoog brandstofverbruik. Nee dan lijkt mij de Cees een betere aankoop ( Scirocco is niet voor niets niet veel in Nederland verkocht).

1.4 TSI is geen verouderde techniek hoor...

En de Ceed is niet per definitie de betere aankoop omdat de Scirocco niet meer in NL verkocht werd. Dat komt namelijk doordat wij graag in saaie, grijze Golfjes rijden.

Bedankt voor alle reacties. Ik heb besloten om voor de Kia Ceed te gaan. Deze reed uiteindelijk het fijnst, zat het prettigst en schakelde ook het beste van de drie. Plus het meeste auto voor mijn geld. Het is een GT-Line met o.a. een elektrisch panoramadak en verder ook het rijkst uitgerust van de drie.

Ik had alleen wat zorgen over de kilometerstand van 17.000 omdat het een geïmporteerde auto is. Ik heb de Kia tijdens de proefrit laten controleren door mijn eigen garage. De monteur kwam al vrij snel naar mij toe met de mededeling dat hij er wel langer naar kon kijken maar dat het weinig zin had. De auto zag er zo goed als nieuw uit volgens hem en geen tekenen van schade. Dus ik vertrouw erop dat de km-stand juist is.

Dit is de Kia https://buist-autos.nl/voorraad/kia/cee-d/1-0-t-gdi-gt-line-pano-navi-dab-camera-25723231/

Auto encyclopedie zei:
Van harte, bij import altijd goed je garagerekeningen bewaren.

Zal ik doen. Ik heb ze ook allemaal nog van mijn Volkswagen Fox.

Prachtige Ceed. En een fijn blok, die 1.0 T-GDI. Veel plezier ermee! Zeker na de Fox is dat een heerlijke stap vooruit!

Terug
Bovenaan