Aankoop advies (diesel) suv/hogere auto

A

Anoniem

Guest
Goedemiddag,

Ik rij op het moment een kleine 2 jaar een megane 4 1.6dci prima rijdende auto maar ben er wel achter gekomen dat dit niet het type auto voor mij is.
Hiervoor een rav4 gehad en ik wil eigenlijk wel weer terug naar het suv segment of in ieder geval een ruimere hogere auto want hier loop ik nu gewoon vaak tegen aan dat ik dit mis in de megane.
na research en proefritten loop ik eigenlijk een beetje vast, mijn voorkeur gaat uit naar een diesel maar overweeg ook een benzine gezien het kleine aanbod diesels en de betrouwbaarheid/problemen rondom moderne diesels.
Nu ben ik zelf 1,95m en niet klein gebouwd dit maakt het verhaal ook niet makkelijker bijvoorbeeld een asx of outlander zitten al te krap.
Ben al op pad geweest met een v60 d3 cross country en een cx-5 2.2D reed beide eigenlijk super maar de problemen die je dan online tegen komt schrikken me weer af.
Wat ik eigenlijk zoek is een auto met ruimte en hogere instap, hoeft geen race wagen te zijn maar rij toch wel graag een beetje door en hij moet betrouwbaar zijn.
Budget is 20k maar hier zit nog wel wat spelling in ik ben benieuwd naar eventuele suggesties om naar te gaan kijken.

Hogere zit hoeft niet een SUV te betekenen. MPV zoals een Touran of C4 (grand) Picasso. Ford S max of Opel Zafira. Allen leverbaar met diesel motoren. Elke auto heeft wel problemen, een RAV4 vooral de diefstalgevoeligheid, meer dan betrouwaarheid :)

Als je online zoekt naar problemen ga je ze altijd vinden.....mensen die tevreden zijn over hun auto klagen immers niet op internet over problemen.....Afgaan op de reviews van eigenaren is ook al zo iets, omdat het blijkbaar moeilijk iets te bekritiseren dat je zelf gekozen hebt. Daarnaast staat het internet (en ook Autoweek...) vol met mensen die een vriend/buurman/verre neef of betovergrootvader heeft die met het merk dat ze zelf niet rijden, heel slechte ervaringen heeft....o_O

Veel succes met het uitfilteren van die informatie.....De verschillende betrouwbaarheidsonderzoeken spreken elkaar vaak zo tegen dat door ook al niet veel mee te doen valt....Structureel slechte auto's komen volgens mij steeds minder voor en als dat wel zo is, is juist de afterservice van de dealer/importeur super belangrijk....

Volgens mij zijn de twee auto's die je noemt allebei behoorlijk betrouwbare auto's; over de afterservice van Mazda kan ik geen oordeel vellen,, maar staan Mazda's als uiterst betrouwbaar te boek, maar na 6 Volvo's kan ik zeggen dat Volvo naar mijn persoonlijke mening goede kwaliteit en een zeer goede afterservice heeft, waarbij ik zelfs meemaakte dan een defecte airco ruim buiten de garantieperiode gratis door importeur/dealer hersteld werd....
Wel even een ander verhaal dan bij de "producteigenschappen" van Pon, waardoor ik na twee drama Audi's, nooit meer iets uit die stal wil......

Maar waarom perse een diesel? Is een Toyota CH-R of een Prius Wagon beide als hybride niet een optie?
Kia Niro?
Lexus RX?

Mpv modellen zijn niet mijn ding ben 27 en een klein beetje uitstraling zoek ik toch ook wel haha.

Helemaal met je eens majortom maar toch als je bij bepaalde type’s vaak hetzelfde probleem tegen komt op verschillende wereldwijde forums maakt het je toch wel voorzichtiger met de aanschaf van zoon wagen.
Auto reviews en via via berichten doe ik sowieso niet heel veel mee kijk meer naar forums en feitelijke informatie die ook gegrond terug te vinden is anders zie je echt door de bomen het bos niet meer.

Wil niet perse een diesel maar ik rij ongeveer 25000km per jaar dus diesel of benzine rijden met huidige prijzen maakt eigenlijk niet heel veel meer uit en ik vind persoonlijk diesel gewoon fijner rijden zeker op hogere snelheden.
Een hybride is sowieso geen optie door het trekgewicht rij nog wel eens met een aanhanger hoog trekgewicht is geen must maar het is wel fijn als het kan.

Vaak bieden lage auto's als de Megane 4 meer zitruimte dan een SUV.

Gezien je lengte is het ook een kwestie van proberen.

Goede en betrouwbare diesel opties zijn de Ford Kuga, Renault Kadjar, Peugeot 3008 en Nissan Qashqai.

Volvo XC60? Als je voor diesel gaat heb je de heerlijke D5 5 cilinder. Voordeel is ook dat je deze aanzienlijk goedkoper aanschaft dan een benzine.

Bmw 5 serie touring zijn ook binnen jouw budget, zowel benzine als diesel. Ik heb zelf een 530d touring gehad (F11). Fijne wagen en een waanzinnige motor.

Anders een Nissan X-trail?

Bedankt voor de aanbevelingen! Ik ben komende week vrij en dan maar eens naar deze modellen opzoek ga en gewoon ga rijden daar krijg je immers altijd de beste indruk mee.

Xc60 heb ik ook nog op het lijstje staan zeker met de 5 cilinder voor het mooie vind ik hem wel net wat te zwaar maar overweeg hem wel, bmw heb ik me nooit echt in verdiept zal ik ook eens naar gaan kijken, xtrail heeft dezelfde motor als mijn megane hier voldoet die motor prima in maar denk voor de xtrail die 200kilo zwaarder is toch wel wat vermogen te kort komt.

Nissan qq 1.6 dci, zelfde blok die je nu in de megane hebt, grote gros heeft de 1.5, maar das qua vermogen wel een hele stap terug.

Bij een diesel zal ik niet voor een mazda gaan.

Wat betreft dat budget ben je dat bereid bij te betalen? Met andere woorden als jouw auto nog wat waard is, kom je dus hoger uit.
Is dit te hoog?
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-2008-1-5-bluehdi-130pk-blue-lease-allure-automaat-nav-diesel-oranje-34e15275-f339-4e1b-b0b6-b9a8439f4df6?sort=price&desc=1&lastSeenGuidPresent=false&cldtidx=2&position=2&search_id=27t0vj2r9vh&source_otp=t30&source=listpage_search-results

Ben toen met de keuze van de megane ook bewust opzoek gegaan naar 1.6dci omdat ik die 1.5 te tam vond rijden en ook met een tuning niet veel meer uit te halen was.

Kwa budget wil ik zoon 10-15k bij betalen op mijn megane, hier verwacht ik nog 10k voor terug krijgen gezien ik dit er al als inruilvoorstel voor geboden heb gekregen.
Ergens vind ik het vrij laag voor een wagen met nog geen 60k km maar it is what it is zal er wel mee te maken hebben dat de autohandelaren geen diesels willen.

Mooie wagen die 2008 maar laatst met een 5008 gereden en die was al aan de krappe kant gok dat dit dan helemaal geen optie is.

Misschien is een kadjar nog een idee
In Emmen staat er met logische nap https://www.autotrack.nl/a/renault-kadjar-diesel-2015-52696831?_ga=2.165836862.14398509.1674850281-1818956115.1640821979 wel even checken of het gewoon een 2wd is, ik kon het even niet zo 123 vinden
https://youtu.be/7qEXj03geww

Of een nissan x-trail

Terug
Bovenaan