Aanhaalmoment bouten schokbrekers achter

Guest
Beste medeforumers,

Eigenlijk is mijn vraag extreem simpel voor iemand met toegang tot de juiste papieren.

Wie kan mij het aanhaalmoment vertellen voor de onderste bouten van de schokbrekers.

Reden van deze vraag. Ik heb de 308 van het weekend voorzien van mijn vouwwagen met ca 60-70 kg kogeldruk. Ter compensatie van de dakkoffer en bagage in de achterbak heb ik mijn zoon er in gestopt. De 308 laat dan toch wel weten dat het einde van de veerweg in zicht komt... oplossing... hulpveren plaatsen.

Nou heb ik normaal niets tegen het betalen voor arbeid echter...

Montage bij de dealer € 400,- (incl levering.. MAD veren)
Montage bij onafhankelijk autobedrijf € 300,- (incl levering MAD veren)
MAD veren bij autoonderdelenzaak € 150,- in de BTW.

als ik me niet vergis is het zo simpel als, auto opkrikken en ondersteunen met 3poot of balk. Achteras opkrikken en bout van schokbreker verwijderen. As laten zakken en veer verwijderen. Hulpveren monteren en de zaak weer terug plaatsen. En oh ja, desnoods de andere kant ook uitvoeren.
Ik vind het wel zo geruststellend als ik de bout weer op het juiste moment aantrek.

Als ik iets mis of over het hoofd zie... alsjeblieft meld het mij.

Weet je het aanhaalmoment... deel het alsjeblieft met mij.

Gr Steven

2 Topics is niet handig...

Verder...je zegt het nogal makkelijk, maar is dat ook zo?      Hulpveren zijn veren die in je vering vallen of over je schokdemper komen indien je bijvoorbeeld torsievering hebt.   

Heb jij het niet over zwaardere veren?    Daarbij zal je de poot los moeten halen en de originele veer moeten verwijderen.    Zit deze om de schokdemper.....ik weet niet wat voor spanning erop staat.    Meestal niet veel op de achterzijde, maar het kan ook dat het ding gelanceerd wordt als je hem los draait.

Zou ik eerst even zeker willen weten. Een veer die onder forse spanning staat en ineens losschiet is het laatste wat je wil.

Dat aanhaalmoment is niet zo spannend, die bouten worden overdwars belast en moeten voorzien zijn van nylocks of geknepen moeren. Belangrijker is het om te weten hoe de constructie is. Peugeot heeft lange tijd torsieveerstaven gebruikt, waarbij hulpveren op een extra set veerschotels aan de swingarmen komen te zitten. Ik weet niet welk type 308 je hebt, maar Carsupport heeft voor beide geen verzwaarde veren in het assortiment, alleen hulpveren met een half uur montagetijd, en dit is het plaatje wat ik tegen kom van een 308 type 2:

2015-Peugeot-308-GT-rear-suspension-1280x854.jpg

Dan is het inderdaad een kwestie van de auto links en rechts achter op assteunen, krik onder de veerschotels of swingarm zetten,    schokdemper losschroeven en de krik voorzichtig laten zakken om ruimte te maken. Hulpveer in de hoofdveerschroeven, soms hulpsteunplaatjes monteren, en met de krik de achteras weer terug omhoog krikken totdat de bout weer terug kan in de schokdemper. Nieuwe nylock of loctite er op en vast zetten. Hoeft niet ramvast.

Boppie zei:
2 Topics is niet handig...

Verder...je zegt het nogal makkelijk, maar is dat ook zo?      Hulpveren zijn veren die in je vering vallen of over je schokdemper komen indien je bijvoorbeeld torsievering hebt.   

Heb jij het niet over zwaardere veren?    Daarbij zal je de poot los moeten halen en de originele veer moeten verwijderen.    Zit deze om de schokdemper.....ik weet niet wat voor spanning erop staat.    Meestal niet veel op de achterzijde, maar het kan ook dat het ding gelanceerd wordt als je hem los draait.

Zou ik eerst even zeker willen weten. Een veer die onder forse spanning staat en ineens losschiet is het laatste wat je wil.

het andere topic heb ik niet kunnen vinden, als dit een dubbeling is mijn excuses.

@s velthuis

Jou foto ziet er exact het zelfde uit als mijn onderzijde. Ik heb gisteren het wiel verwijderd om in te schatten hoe lastig het zal zijn. Voor zover ik het nu kan inschatten zou ik er met een uurtje per kant moeten zijn. het leek er alleen niet op dat de schokbrekerbout voorzien was van een moer, ik zal dit nazien. is het aanhaalmoment verwaarloosbaar door de wijze van belasting?

Desnoods de andere kant ook doen?
Wou je hulpveren aan één kant gaan monteren?
Dat gaat natuurlijk niet. Beide kanten, of niet.
Aanhaalmoment kan ik wel even opzoeken, maar met alleen 308 zijn we er dan niet. Welk jaar, wat voor motor?

GTR-R34 zei:
Desnoods de andere kant ook doen?
Wou je hulpveren aan één kant gaan monteren?
Dat gaat natuurlijk niet. Beide kanten, of niet.
Aanhaalmoment kan ik wel even opzoeken, maar met alleen 308 zijn we er dan niet. Welk jaar, wat voor motor?

Uiteraard was ik van plan beide kanten te voorzien van hulpveren :) De opmerking "desnoods de andere kant ook uitvoeren" was lollig ingestoken.
Ik vermoed overigens dat door de uitvoering van de ophanging ik er niet aan ontkom om de auto met beide achterwielen in de lucht te zetten.
Als ik het voor de vakantie allemaal voor elkaar weet te krijgen zal ik er een fotoverslag van maken.

Het is een 308 SW 1.2 THP 130PK van feb 2015

Ik verneem graag het aanhaalmoment als je hier aan kan komen.

Het is een te nieuw model staat nog niet in het programma :rolleyes:
Bij de oudere modellen (2014 1.4 ipv 1.2) is het 90nm. Ga er vanuit dat het gewoon hetzelfde is.

Beetje off-topic, maar als ik net tienduizenden euro's aan een hagelnieuwe auto heb uitgegeven, laat ik het wel uit mijn hoofd om alleen al vanwege de garantie zelf te gaan knutselen om 150- euro te betalen.

Steven308 zei:
Voor zover ik het nu kan inschatten zou ik er met een uurtje per kant moeten zijn.

Dat is dan 2 uur werk voor 150 Euro als ik je bedragen zie. Lijkt me vrij normaal.

Dat kun je inderdaad uitsparen door het zelf te doen. Moet je wel de juiste kennis voor hebben en de gereedschappen.

Groetjes,
Jan

Casanova en Janneman,

Mocht ik de auto zelf gekocht hebben hebben jullie uiteraard gelijk.

Nou leef ik in de veronderstelling dat de achterbak van een station gemaakt is om spullen in te doen, over het algemeen geen veren hoofdkussens waardoor er de mogelijkheid bestaat dat er een redelijk gewicht aanwezig is.

Daarnaast, als ik een trekhaak achter/onder mijn auto laat zetten (die ik overigens wel zelf betaal) dan ga ik er van uit dat mijn auto er op berekend is dat de mogelijkheid bestaat dat de trekhaak ook daadwerkelijk gebruikt wordt.

Niets is minder waar. Met 2 kinderen op de achterbank, 2 volwassenen in de voorstoelen en een beetje gereedschap in de achterbak gaat het finaal mis, de eerste de beste verkeersdrempel die iets te overmoedig genomen wordt zit de auto in de veerwegbegrenzers (en dat is vrij abrupt moet ik zeggen waardoor de ruggengraatjes van mijn kinderen aardig worden ingedrukt)

Ik heb de auto door de dealer laten nazien met exact het zelfde verhaal echter zonder resultaat: hoort bij het model.

Dat ik dan vervolgens voor 4 x 3 weken weiger om € 200,- extra uit te geven voor iets wat in een half uurtje onder mijn auto hangt is dan ineens gek? In mijn optiek zou de auto voorbereid moeten zijn op het meedragen van de extra last.

Maar goed.. dat zal wel aan mijn bekrompen geest liggen.

Steven308 zei:
Casanova en Janneman,

Mocht ik de auto zelf gekocht hebben hebben jullie uiteraard gelijk.

Nou leef ik in de veronderstelling dat de achterbak van een station gemaakt is om spullen in te doen, over het algemeen geen veren hoofdkussens waardoor er de mogelijkheid bestaat dat er een redelijk gewicht aanwezig is.

Daarnaast, als ik een trekhaak achter/onder mijn auto laat zetten (die ik overigens wel zelf betaal) dan ga ik er van uit dat mijn auto er op berekend is dat de mogelijkheid bestaat dat de trekhaak ook daadwerkelijk gebruikt wordt.

Niets is minder waar. Met 2 kinderen op de achterbank, 2 volwassenen in de voorstoelen en een beetje gereedschap in de achterbak gaat het finaal mis, de eerste de beste verkeersdrempel die iets te overmoedig genomen wordt zit de auto in de veerwegbegrenzers (en dat is vrij abrupt moet ik zeggen waardoor de ruggengraatjes van mijn kinderen aardig worden ingedrukt)

Ik heb de auto door de dealer laten nazien met exact het zelfde verhaal echter zonder resultaat: hoort bij het model.

Dat ik dan vervolgens voor 4 x 3 weken weiger om € 200,- extra uit te geven voor iets wat in een half uurtje onder mijn auto hangt is dan ineens gek? In mijn optiek zou de auto voorbereid moeten zijn op het meedragen van de extra last.

Maar goed.. dat zal wel aan mijn bekrompen geest liggen.

Je hebt idd. een behoorlijk bekrompen geest als je denkt dat je leasemaatschappij, of van wie die auto ook is, akkoord gaat met, dat jij zelf hulpveren gaat monteren op een gloednieuwe auto....

Leaseauto dus? Dan zou ik er helemaal met mijn tengels vanaf blijven.
Dat het ding doorhangt als je hem op dergelijke manier inzet, kan ik me wel iets bij voorstellen trouwens. Max laadvermogen is 680kg, kogeldruk max 75kg, aanhanger geremd max 1100kg. Jij gaat op pad met 2 volwassenen, 2 kinderen, volle bak gereedschap, een volle dakkoffer, een vouwwagen met een kogeldruk van rond de 70kg en gaat vervolgens klagen dat je een drempel niet enthousiast kunt nemen? :T

Steven308 zei:

Ik zie dat als in "de trekhaak wordt 300- euro duurder dan begroot". Die was tenslotte ook niet gratis. Aan een lease-auto zou ik überhaupt niet zelf gaan sleutelen. Dan liet ik zelfs de banden wisselen door de garage.

Je hoopt iets te besparen, maar je neemt een behoorlijk risico, wanneer het verkeerd gaat (omdat het toch allemaal net anders in elkaar steekt, dan jij dacht). Dat je auto wel zou moeten kunnen omgaan met die last, is een ander verhaal.

Maar goed, dat is mijn gedachte. Uiteraard mag je het allemaal zelf beslissen.

Steven308 zei:
(..)

Joh, 1x minder uit eten tijdens de vakantie en je hebt de arbeidstijd voor het monteren van hulpveren eruit.
Ga niet 'sleutelen' aan iets wat niet jouw eigendom is..

Sterker, als de leasemaatschappij 'het goed en slim' doet zorgen ze ervoor dat er toestemming komt voor monteren van trekhaak inclusief hulpveren. Dit ter beperking van mogelijke, toekomstige schade, aan onderzijde..

Je bent echt de eerste niet.. die zich erover verbaast.
Skoda Octavia station II rijders kunnen er ook over meepraten..

(..)

Steven308 zei:

Dat is de auto ook.. met consequentie dat de veerstop erg snel bereikt wordt.. bij maximale belasting..
Het is dan aan jou of je 'de kinderwerveltjes' wil belasten met jouw keuze om vol bepakt op vakantie te gaan.. of iets minder bepakt OF maatregel te nemen ter verbetering. Dit laatste wil je graag doen.. maar dan op de 'goedkope' manier met een bepaald risico op montage'fout'
Prima, als het jouw eigendom is.. niet dat van een ander.. wat je slechts in bruikleen hebt. ;)

Veel succes op de stoep hulpveertjes er tussen prutsen, wij op het werk moeten soms al met twee man die veren er tussen zien te wurmen.
Sommige auto's zijn lastig en de een zet je er zo tussen, grootste probleem is dat je auto hoog moet opkrikken om genoeg ruimte tussen de veerschotels moet krijgen.

zeskant zei:
Veel succes op de stoep hulpveertjes er tussen prutsen, wij op het werk moeten soms al met twee man die veren er tussen zien te wurmen.
Sommige auto's zijn lastig en de een zet je er zo tussen, grootste probleem is dat je auto hoog moet opkrikken om genoeg ruimte tussen de veerschotels moet krijgen.
Inderdaad, en vaak staan de veren dan ook nog onder spanning.

Had niet door dat het over een lease auto ging. Laat het gewoon doen. Je moet niet aan je leaseauto gaan sleutelen. Dat is een slecht idee.

@ steven308:

Stel je vraag eens op het forum van Peugeot-meeting.nl. Hier zitten meerdere 308-rijders die exact hetzelfde probleem ervaren met een gemiddelde tot zwaar beladen 308. Zij kunnen je precies vertellen hoe en wat er komt kijken bij het monteren van een setje hulpveren. Er zijn ervaringsdeskundigen aanwezig.

Ik zou die 400 euro er zeker aan uitgeven als de leasemij er mee akkoord gaat. Ik heb dat al eens laten doen en dat was geen probleem, mocht gewoon door een Profile tyrecenter gedaan worden.
Probleem bij de 308 is ook dat (en de Renault Megane heeft dat probleem ook) de trekhaakkogel erg laag zit    waardoor je bij iets doorveren al met het steunwiel aan de grond loopt.
Bij de Megane die ik heb gehad heb ik meteen verzwaarde veren meebesteld en helaas lijkt het er op dat je dit bij nagenoeg elke moderne auto moet doen door de grote oversteek aan de achterkant.

Mad geeft aan dat de montagetijd 45 minuten is maar dat is natuurlijk als je toegang hebt tot een brug zodat je overal makkelijk bij kunt. Ik weet niet of het vervangingsveren zijn of hulpveren, bij de Megane die ik gehad heb waren het vervangingsveren die dan een progressief karakter hebben. Het nadeel is wel dat als je een keer leeg aan het rijden bent de auto behoorlijk stug wordt ondanks het progressieve karakter.

Terug
Bovenaan