Aangereden in Belgie, hoe nu verder

Michiel 5777912

Net ingestapt
Ik ben 2 weken geleden in mijn uitermate fijne Fiesta uit 2010 aangereden in Antwerpen. Om precies te zijn in de befaamde bocht van de afslag Brussel...Ik zat op de rechterbaan en een Belgische Dacia Duster slipte op de linkerbaan, ramde mijn deur, waarna ik slipte en vrij hard frontaal op de betonnen rand van de weg klapte. Politie is er bij geweest, samen met de Belg schadeformulier ondertekend waarop duidelijk te lezen was dat het zijn fout was, en vervolgens weggesleept naar Wilrijk. Schade aan onze auto is fors: Voorkant zit volledig in elkaar, alle vloeistoffen leken er uit te zijn gelopen (is daarna nog een keer gestart), linkerdeur en raam kapot, en alle airbags zijn afgegaan. De Dacia had een wat verfromfraaide neus maar kon naar huis rijden.
Allemaal vrij eenvoudig zou ik denken. Echter zijn wij niet All Risk verzekerd maar WA + beperkt casco (volgens onze tussenpersoon was dat meer dan genoeg voor zo'n oude auto..) Het enige dat mijn verzekeraar dus heeft gedaan is de auto in Belgie opgehaald en in NL bij een schadebedrijf neergezet.
Ik moet dus zelf achter de verzekeraar van de Belg aan en daar de schade claimen. Nu heb ik dus al contact met de CED (Nederlandse partij die het voor Generali Belgie behandeld) en is er vanuit Belgie vandaag de bevestiging gekomen dat mijn aanrijder bij hen is verzekerd. Was dit nu in NL gebeurd dan zou de verzekeraar van mijn tegenpartij een schade expert sturen die vervolgens een prijs hangt aan de schade aan mijn auto. (toch?)
Wat ik nu van de CED begrijp is dat dat in Belgie niet zo is geregeld en dat ik zelf een expert moet inhuren en betalen en diens rapport moet opsturen naar de CED. Ik kan al Googlend niet zo snel iets hierover vinden, maar klopt dit?

Nou heb ik in de bijna 25 jaar dat ik mijn rijbewijs heb nog nooit een aanrijding gehad, en al helemaal niet met zoveel schade en in het buitenland. Oftewel: ik zoek advies van mensen die iets dergelijks bij de hand hebben gehad of er verstand van hebben. Ik heb wel een rechtsbijstand, maar helaas niet voor de auto, en mijn eigen verzekeraar doet verder ook niks.

Je hebt toch een tussenpersoon, zeg je? Die aan het werk zetten dus. Let er op dat iedere dag stalling ook geld kost. Zo duur is zo'n taxatie overigens niet, kleine €100,-, dus als het allemaal echt niet anders wil, dan zelf maar even voorschieten. Alles netjes vastleggen, overleggen en laten bevestigen.
Zo te lezen is je Fiesta TL en waarom starten als je al ziet dat de vloeistoffen onder de auto liggen?

Ik hád een tussenpersoon, gezien wat andere gemaakte fouten hebben we die al weer tijdje niet.... Waarom starten? Dat zou je aan de brandweerman moeten vragen die hem van het midden van de weg haalde ;-)
Zelf een taxatie voorschieten is uiteraard geen probleem, maar wil vooral even weten of ik mezelf niet in de voet schiet door het zelf te gaan doen ipv de verzekeraar van de tegenpartij.

Voor de liefhebber ook nog beeld bij mijn lap tekst:

cMO9i7_gSHA51ZfJjrTxCTmqhiyNnL-Qm44bw50Jwg6fLY8GRXSl9dMKkM_LIZ40x3vFe34zIm9AVJrO0x4UZQEZbowmPob0NgQdDrjwpwHjvmXwMhuzblaglBuO_H9J3gp9i_3cpWboT0vB3G_ka9S5pb5qCGAYjZtXPOuPiYOQ_My1S_-PvleAs5J1eELF9HC3dyM8W39dVS7HnkUGk03cRKosp0qVwf7dZQCNWMyHwq_T-JQ0z10H4WKq0nCzaZTLdXaH3Wd96qO-R6raO3g3ZDF_qQP-OfvA0Ns5UO1AJWGJIoKSYCV7XSz62WeBG4ponE11EcXnaVBXOSKz6Oga5le4RnJjvoXEMPea5scVceU0kXN1A0DRX2RGZGTsCxU3vpE47BcJUhShVwtuwmGjCdNyyhZL_-jB0WYzTMHN6tyOpt8n5ZKc0jhBcQN1heMFNYMdFko2F-V3L0_AszR-4bACvUlcAYPLq24DWJrSUbE9WVhna3sIjoBu8x5cflLj6sxSJlb7hBhScFD-yPygaChqqtrElijp1QsRm8Pn_H8ZQtKVdOmJyCQhoxwxHHSiQRFdc4rOrbaRa3xd3V6qi3-tTEwKT43DBGjve-vQc_nraceI3wEMpbd3uP-17fmHmSS6FWH3VJ-6GQMOiDvmHg5jXatW9LbmgIdonAWzMfXBtP6vcCnqYZ-MW9hxwazGg2t65oSXYMvg_Br2QW5h4g=s880-no

rl5R9uf5sCjCGClYya-FCjD6BylJfUlvLf1rTWH8JXVV7yOdSewu8yndENdzhT-JjcfD_RjtsvHPo1KGsI8XhKqcGOJJowSo6WSota3I_klXPZ5IFktQRSV4kQa31P0pSRO-98u7qgi7A0-FYktBAwH1gl5sSzXZyBw6V7SAsl1tIpWXQwMWQJihoSvEvlQXAxvjqYjD-TlDbDZ6RNkW_E8hGBKM__PdqPO2b8ZzoxF8yA5WLqdyj7t03IGCrrIfMI7LjENfFrHdUXvjzcxjslejhj2sheVR-scYyOAqJAxD3CYfFo0YEAr9X_GiC3y1R0zn0YpiV-mmkmJKc9kKXSLb7AW5P56I3Bi4flqeKA8qINAsaNBV-owTfxDc75rACjRqMcA_xWvgSFPPjDdDlH-F2GvLc70ckKkgjuxUR9lrrgr7ZKJwM9spZ2au4cHRFQrRfLCKHadCxNbzWWZYs6vmoA7VKVgCv-277VRp4JIOZn4afi2ubHtJkhBuG5bYOSFY6yMhDW8KmZRuLi5AnH1gaxDnL-AKEJv5cdvs5-BH6IgNceb2FNVnjaFV5tBgtyUKeRCHgAZZ2NVN3uzqkseJ1jRh0qkJVfJtWk6YNJKHNZXgBML1zW3pJET7-WvsMOq4YjdolpzvpDKspjsulXDKgp5VRii8=s880-no

Enige wat ik met redelijke zekerheid kan zeggen is dat CED een expertisebureau is. Over de auto kan ik met 100% zekerheid zeggen dat hij economisch Total Loss is. Succes met de afhandeling.

Dank je! TL lijkt me inderdaad niet meer dan logisch, zou fijn zijn als CED als expertisebureau ook gewoon zelf concludeert in plaats van mij een expert te laten regelen... Maar goed, we gaan het zien.
Ook interessant trouwens: 31 mei loopt de APK af, en ik acht de kans klein dat we dan dit allemaal hebben afgehandeld. Moet ik de auto dan schorsen?

Als Belg kan ik je verzekeren dat bij een aanrijding in België de verzekeraar van de tegenpartij eerst een offerte verlangt voor herstelling, en dan akkoord geeft voor herstelling, dan wel eerst een eigen expert stuurt voor tegensprekelijke onderhandelingen tussen hersteller en expert over de herstelkosten.
Ik vermoed dat het in deze kan volstaan dat je een bevestiging van TL door de garagehouder/hersteller overmaakt aan de verzekeraar van de aanrijder en dat de rest van de mallemolen dan wel op gang komt.

Merci! Dat is een duidelijl antwoord. Heb nu een nederlands schadebedrijf gevraagd om een taxatie te maken zodat ik die door kan sturen.

Hoop voor je dat de taxatie van een hersteller soelaas biedt.... Er zal een dagwaarde en restwaarde rapportje moeten worden opgemaakt (Kan de CED maken). Veel verzekeraars hebben in het buitenland een "agent" die voor hun alle schades afwikkelt. Probeer die in Nederland te achterhalen, eventueel via Bureau Groene Kaart. Advies: Neem een verkeersrechtsbijstand verzekering voor een paar tientjes per jaar. Die regelen de schade voor je, ook als het een wat serieuzere (letsel)schade is.

Michiel 5777912 zei:
Merci! Dat is een duidelijl antwoord. Heb nu een nederlands schadebedrijf gevraagd om een taxatie te maken zodat ik die door kan sturen.

Dit zal waarschijnlijk voldoende zijn. Je betaald het schadebedrif voor een schaderapport ( dit doen ze door middel van Audatex ) en die kan je dan opsturen naar de CED ( het expertise bureau van de tegenpartij ). Die zullen zeer waarschijnlijk ook wel inzien dat de auto inderdaad Total Loss is en dit dan opnemen met de verzekering in Belgie. Daarna zal wellicht de CED nog wel een keer de auto "live" willen bekijken om de dagwaarde goed vast te kunnen stellen, ook zullen er dan biedingen op het wrak komen van opkopers. Jij krijgt dan de opbrengst van het wrak van de opkoper ( vermoed ik ) en het restant via de verzekering van de tegenpartij. ( dus dagwaarde - waarde wrak = uitbetaling verzekering ). Als het goed is moet je ook nog ergens de door jou gemaakte kosten van het schade-rapport terug kunnen halen, tegenpartij is schuldig dus die zal ook die kosten moeten vergoeden.

Michiel 5777912 zei:
...
Ook interessant trouwens: 31 mei loopt de APK af, en ik acht de kans klein dat we dan dit allemaal hebben afgehandeld. Moet ik de auto dan schorsen?

Ik heb mij laten vertellen dat je niet automatisch meer op dag 1 een boete krijgt zonder APK. Er is een termijn speling waarbij je niet mag rijden maar bijvoorbeeld je auto nog in de winterstalling kan houden en in de lente met trailer naar de garage brengt.

V0RQ zei:
Michiel 5777912 zei:
...

Ik heb mij laten vertellen dat je niet automatisch meer op dag 1 een boete krijgt zonder APK. Er is een termijn speling waarbij je niet mag rijden maar bijvoorbeeld je auto nog in de winterstalling kan houden en in de lente met trailer naar de garage brengt.

Een auto mag nog tot 2 maanden na de verloopdatum apk op de openbare weg staan (dus niet gebruikt worden), pas na die 2 maand krijg je de automatische boete via het kentekenregister in je brievenbus.... dus dan is het zaak dat de auto geschorst is en niet meer op de openbare weg staat.
En de verzekering moet ook in stand blijven tot aan verkoop of schorsing.

Allen dank voor de antwoorden, schade rapport is nu opgemaakt door de Nederlandse garage waar de auto staat (13.000,- schade, dus maar een klein beetje total loss ;-) ) Belgische verzekering wacht nu op de lezing van de aanrijder en dan horen we meer...

Ik ben benieuwd. Hoopdat het niet te lang duurt. Had je volledig casco, dan had de Nederlandse verzekeraar je direct uitgekeerd.
Voor de APK zou ik het toch even checken bij de RDW. Zou lullig zijn als je toch nog een boete krijgt.

Maar weer eens een update, of nou ja, eigenlijk geen update... Belgische verzekeraar (Generali) doet tot dusver geen zak voor zover ik weet. Communicatie loopt alleen via de CED group, en ook daar heeft men er schijnbaar weinig zin in om mee te werken.
Ik heb gelukkig de gegevens van de knul die me aanreed, dus die ga ik de komende tijd maar eens contacten dat hij zijn verzekering moet gaan aansporen.
Verder iemand hier nog tips om dit vlot te trekken? Ik begin zo langzamerhand te denken aan een advocaat...

We hebben overigens al wel maar een nieuwe (gebruikte) Prius aangeschaft en All risk verzekerd, aangezien we die voor werk nodig hebben. Jammer alleen dat dat ten koste is gegaan van een vakantie dit jaar.

Bij de WA+ zat dit niet en bij onze normale rechtsbijstand stond "auto" niet aan......

Heb net overigens te horen gekregen dat Generali een eigen expert gaat sturen voor een rapport. Fijn dat er weer iets gebeurt, al is dit natuurlijk compleet onzinnig op een auto die zo overduidelijk total loss is...

Tja, misschien dan door deze ervaring je verzekeringen toch nog maar eens tegen het licht houden... Juist bij een autoverzekering kunnen de gevolgen groot en nogal onoverzichtelijk zijn, daar wil je niet teveel zelf mee aan de slag moeten.

Je krijgt nu een tegentaxatie, een soort second opinion, dat is op zich niet zo vreemd. Voordeel is dat er daarna ook wel iets moet gebeuren. Even afwachten nog maar en even goed in de gaten blijven houden.

Expert van de tegenpartij was er snel uit dat de auto total loss is, en de dagwaarde die hij taxeert is best netjes. Nu moet ik schijnbaar alleen eerst afstand doen van de Fiesta zodat deze voor 810,- aan een opkoper kan worden verkocht vóórdat Generali het rapport van de expert kan ontvangen.... Rare volgorde in mijn ogen, dus ik heb aangegeven dat ik de dagwaarde accepteer, maar dat ik pas afstand doe van de auto als Generali akkoord gaat met het uitbetalen van de dagwaarde.
Wellicht ben ik wat te argwanend, maar vanuit Generali heb ik nog geen enkele bevestiging dat ze de aansprakelijkheid accepteren of bereid zijn de schade te vergoeden, dus het lijkt me niet onredelijk om dat eerst zwart op wit te krijgen.

Je hebt enige mate van bevestiging vanuit Generali; ze stuurden een expert. Het lastige blijft dat indien jouw Belgische tegenpartij hele andere dingen gaat beweren als jij er mogelijk een wellus/nietus kan ontstaan. Als er een Europees Schadeformulier is ingevuld én door beide partijen is ondertekend (voorzijde) is dit leading. Maar tegenpartijen kunnen veel traineren, vertragen, frustreren en plotseling met getuigen op de proppen komen. Daarnaast gaan in België bijna alle schades langs een rechter... en dat vreet ook weer tijd. Advies: Verzeker alleen wat je niet snel kunt ophoesten/betalen en neem altijd een rechtsbijstand (voor het geval jezelf bent afgevoerd naar een ziekenhuis en er niets ondertekend is en 'iemand' je smartengeld en andere persoonlijke schade moet gaan verhalen....) Generali Nederland is opgeslokt door ASR, maar die handelen waarschijnlijk nog wel de nederlandse schades af voor de Belgische Generali.

Pietzoveel zei:
. Daarnaast gaan in België bijna alle schades langs een rechter... en dat vreet ook weer tijd.

Klinkklare onzin. Ik heb in mijn carrière enkele malen een schadegeval gehad, allemaal gewoon tussen de verzekeringsmaatschappijen afgehandeld. Enkel indien er voetgangers of fietsers bij betrokken zijn of indien er gewonden zijn, komt het parket in actie.

Auto is ondertussen verkocht aan een opkoper, dus het eerste (kleine) deel van de schade is binnen. Nu weer wachten tot Generali besluit zin te hebben om iets te gaan doen...

Pietzoveel zei:
Daarnaast gaan in België bijna alle schades langs een rechter...

Wie heeft jou dat wijsgemaakt?
Meeste schades worden tussen verzekeraars geregeld op basis van de info van het Europees aanrijdingsformulier.

Je zult vast gelijk hebben! Kan je ook verklaren waardoor de enorme doorlooptijden er zijn bij de twee schades in Belgie en Frankrijk?. Het SAF-je was er tenslotte en iedere Europese verzekeraar laat zich in het buitenland vertegenwoordigen door een partner in dat andere land.

Terug
Bovenaan