Aangereden en auto economisch total loss vrees voor dagwaarde

Lisa 7774064

Net ingestapt
Goedenavond,

Afgelopen week ben ik stilstaand in de file van achteren aangereden door een auto. Een schadeherstelbedrijf heeft vandaag een voorcalculatie gemaakt van de te verwachten reparatiekosten. Het bedrag komt neer op ca 13000 euro. De verzekeraar van de wederpartij zal nu een schade-expert sturen.

In juni 2019 heb ik de auto voor 12780 euro gekocht. Deze komt uit 2016 en had een km -stand van 31519. De km- stand is nu 50000. Op verschillend websites wordt de dagwaarde berekend op 9220.

Ik vrees dat de auto economisch total loss wordt verklaard en ik met dagwaarde wordt afgescheept. Deze auto' s uit 2016 met een hogere km stand staan nu te koop voor ca. 13000 euro.

Ik heb lang gespaard voor deze iets grotere auto i.v.m. mijn veiligheid op de drukke wegen waar ik dagelijks rijd en waar veel ongelukken gebeuren. De medewerker van het sleepbedrijf gaf aan dat ik met dank aan deze auto niet in het ziekenhuis ben beland.

Zij er meer mensen die in een soortgelijke nachtmerrie zijn beland, of tips hebben om hier zo ongeschonden mogelijk uit te komen?

Helaas ben ik WA plus verzekerd en wil mijn verzekering mij niet helpen bij het verhalen van de schade op de wederpartij.

Zo te lezen hoef je niet te vrezen voor economisch Total Loss maar is dit wel 100% zeker.
Dat je met dagwaarde wordt afgescheept is ook een gegeven, dat is nu eenmaal de afspraak.
Wat je wel kan en moet doen is zoeken naar gelijkwaardige auto's vergeleken met jouw auto, als die steevast een stuk duurder zijn dan het bedrag wat de verzekering jou wil uitkeren kan je die overleggen en aangeven dat je het niet eens bent met de dagwaarde. Aangezien jouw verzekering je blijkbaar niet wil helpen heb je geen rechtbijstandverzekering afgesloten? Anders even kijken of je niet elders een rechtbijstandsverzekering hebt ( los van autoverzekering ) al weet ik niet of die zich dan gaan bemoeien met autogerelateerde zaken.
Normaal gesproken wordt je nooit beter van dit soort zaken maar er echt heel erg op achteruit gaan is ook niet de bedoeling, je hebt heus wat in te brengen en je moet je niet zomaar met iets laten afschepen. Doe dus zeker uitgebreid onderzoek naar soortgelijke auto's om beter idee te krijgen van een realistische waarde!

Zeer vervelend dat dit je overkomen is. Hopelijk heb je zelf geen (groot) letsel zodat je de energie hebt om je op deze verhaalzaak te storten.

Lisa 7774064 zei:
(..)

In juni 2019 heb ik de auto voor 12780 euro gekocht. Deze komt uit 2016 en had een km -stand van 31519. De km- stand is nu 50000. Op verschillend websites wordt de dagwaarde berekend op 9220.

Goed, je hebt dus 2 jaar en 20 duizend kilometer met de auto gereden. Er is dus sprake van een afschrijving. Ik denk, dat als je die meeneemt in je berekening (zeg een procent of 7 ~ 8) het gat tussen de dagwaarde en je oorspronkelijke investeringswaarde al wat kleiner is.

Lisa 7774064 zei:
(..)
Ik vrees dat de auto economisch total loss wordt verklaard en ik met dagwaarde wordt afgescheept. Deze auto' s uit 2016 met een hogere km stand staan nu te koop voor ca. 13000 euro.

Dit klinkt alsof je 2 jaar geleden een uiterst scherpe deal hebt kunnen doen.. (y)

Wij kennen de auto niet (merk, type, uitvoering).. maar wellicht speelt hier mee dat dit een courant merk/model is dat momenteel in de prijsklasse zit waar veel occasions het laatste jaar stevig in prijs gestegen zijn ivm de corona problemen. Het kan een argument zijn om het uit te keren bedrag bij de verzekeraar proberen te verhogen.

https://www.autovisie.nl/nieuws/tweedehands-auto-recordprijs/

Lisa 7774064 zei:
(..)
Ik heb lang gespaard voor deze iets grotere auto
(..)

Heel zuur dat je op deze manier moet genieten van je zuurverdiende spaarcenten.
Aan de andere kant: indien er op de auto nog een af te betalen lening zat.. was je nog verder van huis.

Bedankt voor jullie reacties.

Helaas heb ik ook geen rechtsbijstand die mij hierbij kan helpen. (een grote les geleerd)

Het betreft een cactus c4 uit 2016. De prijzen zijn nu exact hetzelfde als 3 jaar geleden. Vermoedelijk door de inflatie inderdaad.

Als je geen casco verzekering hebt, dan ben je inderdaad afhankelijk van de verzekeraar van de tegenpartij.
Ik heb gelukkig nog nooit in die situatie gezeten, maar ik zou een duidelijk overzicht maken met goed vergelijkbare auto's die nu te koop staan om zo objectief mogelijk de waarde van jouw auto te bepalen. Want de discussie zal ongetwijfeld zijn dat zij jouw auto veel te laag waarderen.

Op gaspedaal.nl heb ik een selectie gemaakt: <https://www.gaspedaal.nl/citroen/c4-cactus/benzine?trns=15&bmin=2016&bmax=2016&kmin=40000&kmax=60000&srt=df-a>
Ik heb ze nog even niet in Excel gezet, en ook niet specifiek de uitvoeringen en opties bekeken, maar gemiddeld zie ik prijzen van €12.500.

edit: de verzekeraar hoeft echt niet te weten hoe lang je deze auto al hebt en hoeveel je er destijds voor betaald hebt. Geef ze die info ook niet. Men heeft de schade te vergoeden, en dan is de huidige waarde van de auto.

Ik heb het ook ooit meegemaakt, maar toen werd de dagwaarde bepaald op basis van wat er op dat moment te koop stond, zowel qua uitvoering als kilometerstand. Daar ging ongeveer 500 euro vanaf ('want je koopt een auto nooit voor de vraagprijs'). Bij mijn verzekeraar zit ook bij de kale WA een verhaalsbijstand gelukkig, ook daar heb ik al profijt van gehad. Iets om mee te nemen als je nog eens van verzekeraar verandert.

Onder aan de streep ben je buiten jouw schuld benadeeld, aan het eind van het liedje moet je er ongeveer even goed weer uitkomen (dus met een vergelijkbare auto met vergelijkbare specs en kilometers). Wat het kost kost het, maar daar zal de tegenpartij voor op moeten draaien. Maar er zijn verzekeraars die proberen om je eerst met een lager bedrag te overtuigen. Het is eigenlijk totaal irrelevant wat je destijds voor je auto betaald hebt zelfs. Als ze daar naar vragen, zou ik terughoudend zijn met een antwoord, daarbij gewoon uitleggen dat je niet je transactie van destijds terug moet krijgen, maar je schade van nu.

Die €500 er vanaf halen zou ik tegenwoordig niet meer mee akkoord gaan. Want die marge is er echt niet meer. Je kan bij gods gratie nog net de afleverkosten gratis krijgen...

^^^ bedenk ook dat al de internetprijzen veelal de meest scherpe zijn, zonder vormen van garanties, welke veelal weer in een 'afleverpakket' zitten verstopt.

Kan je zo 500 euro EXtra voor rekenen ipv dat de verzekeraar vindt dat die er wel af kan vanwege de korting.

Ik neem aan dat de auto niet meer gereden kan worden en je nu dus tevens extra kosten maakt voor vervangend vervoer: houd deze kosten ook goed bij en claim ze bij de tegenpartij als bijkomende schade bovenop vergoeding die je voor je eigen auto krijgt.

Geen idee wat er allemaal nu gebeurd is, maar:
Bel de verzekeraar van de tegenpartij en regel een expert (zijn ze verplicht voor je te regelen)
Zorg dat de auto er netjes bij staat (van binnen schoon etc)
Wacht expertise af, er komt een dagwaarde en een restwaarde uit. Het verschil zullen ze uitkeren als de achteroprijdende partij aansprakelijk is (kan dus ook niet aansprakelijk zijn, maar bijvoorbeeld doorgedrukt zijn tegen jouw auto).
Er vindt dan ook een vergoeding voor kosten vervangen vervoer plaats, meestal maximaal een dag of 10-14 en 75% van de huurkosten van gelijkwaardig vervangend vervoer.

De waarde van je auto, 0,001 seconde voor het ongeval: Waarschijnlijk een goed onderhouden en schadevrije auto, maar uiteraard ook niet nieuw en met misschien wat mindere banden en mogelijk wat gebruiksschade. Een garage verkoopt de prijs (Zoals Barri 'm stelt op 12.500) inclusief winst en garantie. Dat zit niet op jouw auto. Dus een lagere waarde is wel reëel. Daarnaast is een afschrijving van € 0.10 per kilometer ook wel reëel dus ongeveer € 2.000 afschrijving. Als je het niet eens bent met de waardevaststelling kan je altijd nog contra expertise vaststellen (dient de andere verzekeraar ook te betalen)

Waarde auto 0.001 seconde na de aanrijding, de restwaarde: Wat de gek ervoor geeft. De auto wordt met foto's op een website van schadeopkopers gezet en er komen biedingen.

Total Loss zei:
Dat je met dagwaarde wordt afgescheept is ook een gegeven, dat is nu eenmaal de afspraak.

De schade is door een andere partij veroorzaakt. Over hoe dit afgehandeld wordt, is er vooraf helemaal geen onderlinge afspraak gemaakt. En al helemaal niet over een door verzekeraars bedachte 'berekening' om een veel te lage dagwaarde te berekenen.

De enige afspraak die er is, is de Nederlandse wetgeving. Die schrijft voor dat degene die schade aan de eigendommen van anderen veroorzaakt er voor moet zorgen dat dit slachtoffer volledig schadeloos gesteld wordt. Dat houdt in dat de volledige kosten voor een vergelijkbare vervangende auto (dus overeenkomstig in merk, type, specs, kilometerstand) vergoed moeten worden, vermeerderd met alle bijkomende kosten.

Bijkomende kosten zijn de kosten die gemaakt worden voor vervangend/alternatief vervoer, gemaakte kosten voor het laten afslepen van het wrak, taxikosten om direct na de aanrijding thuis of op bestemming te komen, telefoon- en portokosten om alles te regelen, kosten voor bijvoorbeeld bagage die door de aanrijding beschadigd is geraakt etc.

Helaas is het nog altijd een hardnekkig misverstand dat je slechts recht zou hebben op een fictieve dagwaarde wanneer een andere partij je auto total loss gereden heeft.

Lang verhaal Ivo ;) maar feit is dat je bij Total Loss de dagwaarde uitgekeerd krijgt, hoe hoog die dagwaarde is en dat de meningen daarover kunnen verschillen is wat anders, het is gewoon de naam van het beestje.

Ivo W zei:
(..)

De enige afspraak die er is, is de Nederlandse wetgeving. Die schrijft voor dat degene die schade aan de eigendommen van anderen veroorzaakt er voor moet zorgen dat dit slachtoffer volledig schadeloos gesteld wordt. Dat houdt in dat de volledige kosten voor een vergelijkbare vervangende auto (dus overeenkomstig in merk, type, specs, kilometerstand) vergoed moeten worden, vermeerderd met alle bijkomende kosten.
(..).

Blijft de vraag welk moment dat vergelijkbare dan is: moment nét voor de aanrijding of het moment van aanschaf?

Tik je gegevens eens in op de online ANWB Koerslijst; als je opties had die je niet kan toevoegen voeg dan andere toe totdat je op een vergelijkbare nieuwwaarde uitkomt als jouw auto; uiteindelijk krijg je dan iets van 6-7 verschillende waardebepalingen. Want er is niet 1 dagwaarde....
Zo krijg je dan de waarde bij aankoop bij een merkdealer, bij een BOVAG-garage, handelaar maar ook inruilwaarde, veilingwaarde, particuliere waarde etc.
Punt is gewoon: jij moet voor het uit te keren bedrag een gelijkwaardige auto terug kunnen kopen (bouwjaar, km-stand, uitrusting, staat van onderhoud).
Als er dus een waarde van de expert uitkomt die veel lager is: niet accepteren ! Volgens mij heb je dan recht op een contra-expertise.
Ben je lid van de ANWB? Die kunnen helpen, advies geven!
Extreem voorbeeld uit de oude doos: in 1996 werd ik aangereden, auto TL, expert gaf indicatie van 8.000 gulden, na conclaaf met ANWB kwam ik uit op 15.000 gulden, ik kreeg 15.000 gulden....

Durashift zei:
Ivo W zei:
(..)

(..).

Blijft de vraag welk moment dat vergelijkbare dan is: moment nét voor de aanrijding of het moment van aanschaf?

Wat dacht je van het begrip "dagwaarde" .........de waarde op de dag van de aanrijding dus.

Terug
Bovenaan