Aandachtspunten 2e hands gezinswagen

A

Anoniem

Guest
Waarschijnlijk wil ik binnenkort een andere tweede hands gezinsauto kopen. Na onderzoek kom ik tot de volgende wagens:
Skoda Octavia (combi) 1.2 TSI 105pk 3e generatie
Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost 100pk
Seat Leon ST 1.2 TSI 105pk
Peugot 308SW 1.2 Puretech 130pk 2e generatie

Andere eisen zijn:
Benzine, max 150.000km, prijs max 9 of 10k en bouwjaar vanaf 2013

Ik weet er zijn nog legio keuzes maar deze hebben de voorkeur. Nou ben ik geen specialist maar hebben jullie tips voor mij waar op te letten bij aankoop van bovengenoemde type auto's?
 
Deze suggestie ook nog iets, zit ook nog onder je budget. Deelt techniek en onderstel met de Opel Astra.

Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/129412057/Android?s=7-7-2-2-1-2
 
De verhalen van VAG tsi motoren zijn bekend? Een Honda Civic Tourer is denk ik nog te duur dan. Ik zit niet helemaal in de C segment gezinsstationwagons meer met downsize motortjes. Is een D segment station niet wat?
 
Jan 7171015 zei:
De verhalen van VAG tsi motoren zijn bekend? Een Honda Civic Tourer is denk ik nog te duur dan. Ik zit niet helemaal in de C segment gezinsstationwagons meer met downsize motortjes. Is een D segment station niet wat?

Voordat ik met de cruze kwam, had ik al gespiekt na een Civic break, maar helaas niet binnen het budget, zelfs niet onder de €12.500
 
Auto encyclopedie zei:
Jan 7171015 zei:
De verhalen van VAG tsi motoren zijn bekend? Een Honda Civic Tourer is denk ik nog te duur dan. Ik zit niet helemaal in de C segment gezinsstationwagons meer met downsize motortjes. Is een D segment station niet wat?

Voordat ik met de cruze kwam, had ik al gespiekt na een Civic break, maar helaas niet binnen het budget, zelfs niet onder de €12.500

Qua Bouwjaar/km-stand lijkt me zo'n Cruze okee. Maar zaten de reviewers in de bladen niet te mekkeren over die 1.4 Opel/GM motor; dat hij niet zo fijn aanvoelde en eigenlijk een vervelend blok was? Maargoed, ik ben een atmosferische liefhebber; die 1.6thp van Peugeot met 150pk bijv. vind ik ook niks.
 
Als je graag zuinig, betrouwbaar en ruim wilt rijden koop je voor dat held natuurlijk ook een hele knappe Prius (y)
 
Heb ik aan gedacht maar meestal zie je ze alleen met hele hoge km stand.
 
Nee die verhalen (VAG tsi motoren) zeggen mij weinig? Naar dat soort info ben ik juist op zoek :)
Kies bewust voor C segment, iets van veel voor weinig is het motto :p
 
Marin 9264 zei:
Nee die verhalen (VAG tsi motoren) zeggen mij weinig? Naar dat soort info ben ik juist op zoek :)
Kies bewust voor C segment, iets van veel voor weinig is het motto :p

Nou, het internet en dit forum staat er vol mee. Maar misschien heeft Vag die 1.2tsi's na 2013 beter op orde.

En tja, D segmenters zijn nou eenmaal ruimer, vaak stiller, betere stoelen. Maar minder populair 2de hands omdat ze ietsje duurder zijn in de wegenbelasting. Relatief dus eigenlijk nog meer voor 'weinig'. Maargoed, ik begrijp dat prestaties en nog meer ruimte niet echt nodig is.
 
Marin 9264 zei:
Heb ik aan gedacht maar meestal zie je ze alleen met hele hoge km stand.

Valt reuze mee hoor :)

2009 Toyota Prius 1.8 Comfort HC32195 | Automaat | Airco | Radio 112 dkm NAP
€ 9.750,00
https://link.marktplaats.nl/m1503904821

2010 Toyota Prius 1.8 Aspiration Aut. | Keyless Entry | Cruise control 121 dkm NAP
€ 9.900,00
https://link.marktplaats.nl/m1503846234

2010 Toyota Prius 1.8 Dynamic / Automaat / Cruise / Navi 125 dkm NAP
€ 9.945,00
https://link.marktplaats.nl/m1500963783

2009 Toyota Prius 1.8 Full Hybrid 136PK Aut Blauw 135 dkm NAP
€ 8.850,00
https://link.marktplaats.nl/m1503973876
 
Jan 7171015 zei:
Auto encyclopedie zei:
Jan 7171015 zei:
De verhalen van VAG tsi motoren zijn bekend? Een Honda Civic Tourer is denk ik nog te duur dan. Ik zit niet helemaal in de C segment gezinsstationwagons meer met downsize motortjes. Is een D segment station niet wat?

Voordat ik met de cruze kwam, had ik al gespiekt na een Civic break, maar helaas niet binnen het budget, zelfs niet onder de €12.500

Qua Bouwjaar/km-stand lijkt me zo'n Cruze okee. Maar zaten de reviewers in de bladen niet te mekkeren over die 1.4 Opel/GM motor; dat hij niet zo fijn aanvoelde en eigenlijk een vervelend blok was? Maargoed, ik ben een atmosferische liefhebber; die 1.6thp van Peugeot met 150pk bijv. vind ik ook niks.

De 1.4 turbo van GM staat als betrouwbaar te boek. En heeft met zijn 140 pk meer vermogen dan de andere opties van Marin.

Hier een ocasion video van de 308
https://youtu.be/-2D0POcsZVU
 
Bij de Prius heb je geen station voor dat budget, en een stuk ouder dan adere opties. Als dat geen probleem verder is, prima optie.
 
Dat klopt, een Prius station bestaat niet eens, wel de MPV uitvoering genaamd Prius Plus maar dan zit je al aan zo'n 15k.
Gelukkig is de gewone Prius ruim zat, geloof me ik kan het weten! (3 Kleine kinderen) en het gaat gewoon niet kapot dat in tegenstelling tot de andere genoemde opties. Toegegeven, de Prius is ouder dan het gewenste bouwjaar maar het is nog steeds een zeer moderne auto en niet te vergeten ook de veiligste auto in zijn klasse! Absoluut niet onbelangrijk voor een gezinsauto lijkt me :)

Het is wel een auto waar je een goede proefrit in moet maken want er zijn mensen die de geniale CVT versnellingsbak niet goed begrijpen en bij onjuist gebruik kan dat een onprettige rijervaring met zich meebrengen. Maar als je er mee over weg kunt is er simpelweg geen betere (gezins)auto voor dat geld te koop (y)
 
Marin 9264 zei:
Waarschijnlijk wil ik binnenkort een andere tweede hands gezinsauto kopen. Na onderzoek kom ik tot de volgende wagens:
Skoda Octavia (combi) 1.2 TSI 105pk 3e generatie
Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost 100pk
Seat Leon ST 1.2 TSI 105pk
Peugot 308SW 1.2 Puretech 130pk 2e generatie

Andere eisen zijn:
Benzine, max 150.000km, prijs max 9 of 10k en bouwjaar vanaf 2013

Ik weet er zijn nog legio keuzes maar deze hebben de voorkeur. Nou ben ik geen specialist maar hebben jullie tips voor mij waar op te letten bij aankoop van bovengenoemde type auto's?

Met de de Peugeot 308 1.2 Pure Tech met 130 pk heb ik gereden, ik vond dit een hele fijne en comfortabele combinatie. De auto biedt heel veel waar voor het geld. Let even op de afwerking, bij de eerste bouwjaren was die wisselend per auto.

De andere modellen hebben minder vermogen, de Octavia is de ruimste auto.

Zwak punt bij de Ford is de koeling, voor de rest is het een goede auto.
 
Zadelsnuiver zei:
Het is wel een auto waar je een goede proefrit in moet maken want er zijn mensen die de geniale CVT versnellingsbak niet goed begrijpen en bij onjuist gebruik kan dat een onprettige rijervaring met zich meebrengen. Maar als je er mee over weg kunt is er simpelweg geen betere (gezins)auto voor dat geld te koop (y)

Daar hebben we 'm weer....als je de CVT van de Prius /Auris/Ct200h niet prettig vindt dan heeft het met onjuist gebruik te maken en kun je er niet mee over weg. Ik vind dat zo'n enorme dooddoener. Ik vind het een onding dat niet geschikt is voor hoge toerentallen. Even snel inhalen of invoegen en dus wat meer gas geven vind die CVT gewoon niet leuk en zet het op een gillen. Ik hou daar niet van.
De gerobotiseerde bak van PSA was ook zo'n vreselijk ding, net als de Dualogic in de Fiat 500. Ook daarbij hoorde je de liefhebbers roepen: "je moet ermee leren rijden". Ik wil gewoon geen auto die mij een bepaalde rijstijl oplegt omdat de bak anders gaat rebelleren :).
 
MBdoubleyou zei:
Ook daarbij hoorde je de liefhebbers roepen: "je moet ermee leren rijden". Ik wil gewoon geen auto die mij een bepaalde rijstijl oplegt omdat de bak anders gaat rebelleren :).

MBdoubleyou, die eCVT snapt niet
a018.gif
waarom jij het gaspedaal tot op de bodem trapt, terwijl dat bij een eCVT gewoon niet nodig is. En als je het tóch meent te moeten doen, ja, dan rebelleert
a126.gif
'ie en laat 'ie de motor (even) een hoog toerental draaien.
 
Jazzik zei:
MBdoubleyou zei:
Ook daarbij hoorde je de liefhebbers roepen: "je moet ermee leren rijden". Ik wil gewoon geen auto die mij een bepaalde rijstijl oplegt omdat de bak anders gaat rebelleren :).

MBdoubleyou, die eCVT snapt niet
a018.gif
waarom jij het gaspedaal tot op de bodem trapt, terwijl dat bij een eCVT gewoon niet nodig is. En als je het tóch meent te moeten doen, ja, dan rebelleert
a126.gif
'ie en laat 'ie de motor (even) een hoog toerental draaien.

Zo'n Prius is geen snelheidsmonster en wil je snel inhalen of invoegen dan gaat de CVT in de paniekstand. Wil je wat vlotter rijden dan gebeurt dat wel vaker. Een conventionele automaat zoals in bv de Niro vind ik veel prettiger.
 
Dank voor het filmpje over de 308, dat helpt!
Ik ga kijken of er meer soortgelijke filmpjes zijn :)
 
Marin 9264 zei:
Dank voor het filmpje over de 308, dat helpt!
Ik ga kijken of er meer soortgelijke filmpjes zijn :)

Autoblog heeft ook erg goede occasiontesten en aankoopadviezen gemaakt, of kijk naar de gewone occasiontesten van de ANWB.
 
Maar zaten de reviewers in de bladen niet te mekkeren over die 1.4 Opel/GM motor; dat hij niet zo fijn aanvoelde en eigenlijk een vervelend blok was?

die motor was niet zo heel veel mis mee, maar met name dat je niet een enorme boost krijgt wat je bij die 1.4 TSI blokjes wel krijgt. Dat icm een iets zwaarder model voelt het niet zo flitsend aan als een TSI blokje bijvoorbeeld. Grote verschil is wel dat die opel blokjes wél heel blijven. Daarnaast is dat een 4 cilinder. Dat loopt wel iets prettiger dan al die 3 cilinder blokjes in veel auto's, al word dat ook steeds beter.

Maargoed, ik ben een atmosferische liefhebber; die 1.6thp van Peugeot met 150pk bijv. vind ik ook niks.

Je weet dat alle opties die je zelf hebt aangehaald turbo blokjes zijn?

Die auto's die je aan haalt zijn op zich prima keuzes, alleen hebben ze alleen hun sterke en zwakke punten. het is net wat je zelf belangrijk vind. zo is de octavia heel ruim, maar afwerking niet overal even fraai. de ford stuk minder ruim maar rijd wel een stuk prettiger en directer. Peugeot heeft wel een fraai dashboard (volgens velen, ik vind het niks) en je heb veel leuze maar je moet van dat gekke stuurtje houden en nogal week aanvoelend onderstel. De seat heeft een beetje van alles maar mensen knappen daar juist af op het 'saaie' jaren 90 dashboard maar de meesten vinden de looks aan de buitenkant wel weer prima.

dus gewoon kiezen wat je zelf mooi en fijn vind. Uit jou lijstje zou ik de ford kiezen (wel van na de facelift met veel mooier interieur) omdat ik die het hoogste heb staan qua betrouwbaarheid (tov jou andere opties) en het fijnste rijd. Maar als voor jou de ruimte het aller belangrijkste is kun je bijvoorbeeld niet om de octavia heen.
 
@ ascona je quote volgens mij de verkeerde persoon, want dat is namelijk niet t.s die jij quote. De persoon die jij quote tipt de Civic en die heeft een 1.8.
 
De 1.4 Turbo 140pk blokjes van Opel zijn prima, echter zit je dan aan een 6 versnelling M32 bak. Google maar eens op M32 :-(
 
Dank voor de input allemaal.
Ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar de auto's genoemd in de originele post en in die volgorde.
Wellicht als er een mooie Prius voorbij komt dat ik daar ook naar kijk.
Nogmaals dank!
 
Auto encyclopedie zei:
@ ascona je quote volgens mij de verkeerde persoon, want dat is namelijk niet t.s die jij quote. De persoon die jij quote tipt de Civic en die heeft een 1.8.

Danku. Ascona was even het spoor bijster.
 
Terug
Bovenaan