Aan het sparen voor auto: Doorrijden met oude of zijstap naar private lease?

MartijnA3

Net ingestapt
Dit jaar ben ik gescheiden en heb de "2e auto" meegenomen. Een Peugeot 107 uit 2008 met 205k km op de teller. Ik rijd niet veel kilometers, ik denk zo'n 8000 per jaar. Ik wil op termijn graag een leuke auto maar moet daarvoor hard sparen. Na aankoop eigen woning en verbouwing moest ik weer op 0 beginnen. Denk dat ik over 2 jaar iets kan kopen wat ik leuk vind.
De Peugeot moet voor onderhoud. Het remwerk voor is op en er moeten 4 nieuwe banden op. Daarnaast lekt de airco, na bijvullen werkt alles maar na 2 maand is het systeem leeg. Dus dat heb ik 1x gedaan. Er is lekkage via 3e remlicht maar dat kan ik zelf verhelpen denk ik. 2 jaar geleden werd me al aanbevolen om de koppeling te vervangen, maar hij slipt nog steeds niet. Ik let goed op hoe ik rijd, dus zwaar belasten doe ik m niet. Geen idee hoe lang deze het nog uit houdt, maar dan zit ik tegen een reparatie van 500 euro aan te kijken.

Alleen, ik heb 2 pubermeiden en een hond. Familie woont op een uur rijden, dus op pad gaan met deze auto is geen feest, op z'n zachtst gezegd.

Nu kan ik alles laten repareren, dan ben ik denk ik zonder koppeling 7-800 euro kwijt. Als de koppeling gaat, komt er 500 bij.

Ik kan een kia picanto occasion private leasen voor 2 jaar voor 229 per maand met 10.000km per jaar. Die last kan en mag ik makkelijk dragen. Ik krijg dan 1000 euro terug voor de peugeot (online offerte).

Als alles goed blijft aan de peugeot is dat natuurlijk de goedkoopste manier van rijden. Maar het is niet echt de fijnste auto dus dat maakt me aan het twijfelen. Ik snap dat de Kia geen grote stap vooruit zal zijn maar toch. Stuk nieuwer natuurlijk en geen gedoe met onderhoud.

Hoor graag jullie meningen.

2 puber meiden en een hond in een picanto is van de regen in de drup en private lease heeft nadelige invloed een hypotheek aanvraag.

Een occasion leasen is dat niet gewoon in termijnen betalen.

Voor €2500 heb je tegenwoordig niet meer zoveel keuze als vroeger, maar de zogenaamde vergeten modellen staan er nog wel voor te koop (de met verschuifbare achterbank smart forfour, hyundai accent, chevrolet aveo enz enz) de forfour is het zuinigste van de 3

Ik heb net een eigen woning en ik ga niet binnen 2 jaar verhuizen, dus dat het een hypotheekaanvraag bemoeilijkt is geen issue. En ik wil geen auto van 2500 euro meer, ik ben aan het sparen om over 2 jaar iets van 10-15k bij elkaar te hebben om iets fatsoenlijks te kunnen kopen. De vraag is of ik tot die tijd door ga rijden met de 107 (met risico's) of kies voor 2 jaar private lease (zonder risico's).

Maar je hebt ene punt met van de regen in de drup met een picanto. Maar alles wat groter is vind ik via private lease sowieso te duur.

Aan je eigen woning kan ook iets onverwachts aan kapot gaan, waardoor je extra hypotheek voor wil aanvragen.

Denk dat de picanto wel een fijnere wagen is, wel even checken of de aanbieder het ok vindt dat je er een hond in vervoert, voor zijn afschrijving zal dat niet gunstig uitpakken.

Als alle onderhoudspuntjes bij elkaar hetzelfde kosten als slechts 6 maand leasetarief dan is het rekensommetje om snel te kunnen sparen heel simpel... herstellen en doorrijden.

Auto encyclopedie zei:
Aan je eigen woning kan ook iets onverwachts aan kapot gaan, waardoor je extra hypotheek voor wil aanvragen.

Denk dat de picanto wel een fijnere wagen is, wel even checken of de aanbieder het ok vindt dat je er een hond in vervoert, voor zijn afschrijving zal dat niet gunstig uitpakken.

No offence, maar dat is een heel onrealistisch scenario. En desnoods koop ik het leasecontract af.

En de hond, een labradoodle verhaart niet. En ruiken doet ie ook niet, dus dat is niet iets wat iemand gaat merken en zal dus een invloed hebben op de afschrijving.

Muddy Bandit zei:
Als alle onderhoudspuntjes bij elkaar hetzelfde kosten als slechts 6 maand leasetarief dan is het rekensommetje om snel te kunnen sparen heel simpel... herstellen en doorrijden.

Ja het rekensommetje voor nu is simpel. Alleen neem je de 1000 euro niet mee die ik nu terug krijg voor de auto. Maar die krijg ik over 2 jaar waarschijnlijk ook nog wel.

Maar dat is niet het enige, de vraag is of en wat er nog meer aan gaat komen de komende 2 jaar. De private leae is nieuwer, 5 deurs en zonder onderhoudskosten. Ik ga uit van iets meer comfort maar dat weet ik niet zeker.

Voor het comfort hoef je het niet te doen, zo fijn is een Picanto ook niet met 3 personen + hond erin... hooguit iets praktischer dankzij de achterdeuren.
Afschrijving op die Peugeot is al minimaal, gewone onderhoudskosten bij 8000 km/jaar komt neer op 1 beurtje per 2 jaar + jaarlijkse apk + verzekering.
Leg daarvoor na het herstel van die genoemde reparaties ca € 60,= per maand opzij voor het onderhoud + verzekering van die Peugeot, dan houd je nog € 170,= per maand over, dus ca. € 3000,= extra budget voor een nieuwe aankoop over 2 jaar.
Die onderhoudskosten + verzekering betaal je ook bij een leaseauto, alleen is het dan al royaal gedekt in de maandelijkse leaseprijs.
En bij het inleveren van de leaseauto moet je ook maar afwachten of er nog kosten voor gevonden schades, reiniging enz. op je verhaald gaan worden, honden en pubers zijn wat dat betreft een onzekere factor.

Het is hier op het forum bijna vloeken in de kerk, want er lijken hier zowat enkel brave spaarders te zijn die eerst sparen en dan kopen. Zelf ben ik ook in principe ook oude stempel, maar soms is het niet onlogisch het anders aan te pakken zoals in jouw situatie, met 2 meiden, hond, familie op afstand:

Ik zou geen private lease voor een eveens klein gebakje doen maar een krediet van €10-12k nemen waarbij je zonder boete versneld mag aflossen. Elke maand €500 aflossen en je bent er in een goede 2 jaar weer vanaf.. die €500 komt natuurlijk naast de standaard maandlasten, dus misschien best even streng & consequent zijn met aflossen, dat is wel iets om voor jezelf na te gaan of dat je past.

Je koopt bv een heel mooie, ruime en robuuste Honda Civic voor €10k, om maar wat te noemen.

Sparen kan ook, maar dan moet je Peus het ook nog 2 jaar uithouden met alle nadelen/ongemakken/kosten van dien, private lease is natuurlijk fijn qua zekerheid, maar tegelijk een dure optie voor een nog steeds kleine auto

Piet Gazelle zei:
Het is hier op het forum bijna vloeken in de kerk, qant er lijken hier zowat enkel brave spaarders te zijn die eerst sparen en dan kopen.zf ben ik ook oude stempel, maar soms is het niet onlogisch het anders aan te pakken zoals n jouw situatie,met 2 meiden, hond, familie op afstand:

Ik zou geen private lease voor een eveens klein gebakje doen maar een krediet van €10-12k nemen waarbij je zonder boete versneld mag aflossen? Elke maand €500 aflossen en je bent er in een goede 2 jaar weer vanaf..

Ja dat is ook een optie. Ga ik eens over nadenken.

Ik stem voor het idee van Piet Gazelle.

Doorrijden kan prima, ook met die kleine kosten. Al snap ik prima dat het allemaal wat treurig en Spartaans aandoet. Een goedkope private lease maakt het niet veel beter.

Daarom: zoek een verstandige occasion die wat meer vreugde en comfort geeft aan je nieuwe leven.

Ik zou voor de private lease gaan, lekker onbezorgd 2 jaar rondrijden en dan wat leuks kopen.

Het hangt er vanaf of je een beetje handig bent en zelf dingen wil en/of kan doen.

Naast de al voorziene reparaties aan de 107 zal er in 2 jaar nog wel een paar dingerjes als zo'n lekkage (overigens een standaard probleem bij 107/c1/aygo) komen. Moet je daarvoor naar de garage dan valt private lease misschien zelfs goedkoper uit. Wil je nu en daan zelf een dag aan besteden zou ik de 107 houden..

Ik had laatst zo'n Picanto als leenauto van de garage en die viel me 1000 procent mee. Comfort, prestaties en uitrusting - alles ver boven verwachting. Nu moet ik zeggen dat ik er heel weinig van verwachtte, omdat ik met 3 volwassenen op stap zou gaan voor een rit van 2 x 160 km heb ik zelfs nog om een wat volwassenere auto gevraagd, maar dan nog. Hier ben je echt niet mee gestraft.
En dan kan ik me goed voorstellen dat je, als je je nu al niet happy voelt in die 107 en je moet dat nog 2 jaar volhouden met samengeknepen billen, toch kiest voor de private lease optie. Duurder, maar ook (veel) comfortabeler. En dat is ook wat waard (als je het kunt betalen)

Vorq zei:
Daarom: zoek een verstandige occasion die wat meer vreugde en comfort geeft aan je nieuwe leven.

Daar sla je de spijker wel op z'n kop. Ik ben altijd voor de verstandige, veilige keuzes gegaan. Maar ik leef maar 1x.

Terug
Bovenaan