A6 banden onder een A3

Guest
Goedendag,

Ik heb een vraagje over de banden van de Audi.
Ik zelf heb namelijk een Audi A3 1.6 uit 2006 en nu vroeg ik mij af of de volgende banden eronder konden van een Audi A6: 205-55r16

Momenteel heb ik zelf:225-40 r18

Volgens iemand van een garage zouden ze niet passen omdat de schroef gaten van de velg niet overeen zou komen.

Iemand enig idee?

Eh, je ben twee verschillende dingen met elkaar aan het vergelijken. De banden passen waarschijnlijk wel, maar de velgen kunnen inderdaad een andere steekmaat hebben. Maar dat kunnen wij uit de bandenmaten niet halen. Gelukkig geef je ons de auto's in kwestie en is Carfanatic zo vriendelijk de site te vermelden. Er zijn drie dingen: (1)wielen die bestaan uit (2)banden en (3) velgen. Jij zult de velgen moeten vergelijken.

Ik dacht dat een A6 veel grotere wielen heeft, dat is twee segmenten hoger (zwaarder, langer, etc), het lijkt mee te vallen:

De ET waarde is wel anders maar ook 2 cm extra diameter van de band.

Carfanatic zei:
https://www.steekmaat.nl/

even de steekmaat vergelijken.

En uiteraard ook de ET-waarde die voor een A3 van toepassing is bij banden met loopvlakbreedte 205mm (maar Carfanatic bedoelde dat waarschijnlijk ook met de verwijzing naar steekmaat.nl). Kortom begin eerst te controleren of onder jouw A3 wel de maat 205/55-16 kan. Ik vermoed van wel (de basis maat voor zo'n 1.6-je uit 2006 is waarschijnlijk een 195/65-15 band geweest, uit m'n hoofd zeg ik dat 205/55-16 daarmee uitwisselbaar is). Check daarna op steekmaat welke ET-waarde geld (afwijking van een paar millimeter meer of minder is doorgaans geen probleem) en vergelijk dat met de informatie op de A6-velg. Maar controleer dus ook steek, naafdiameter en boutmaat.
**
Ik heb ondertussen ook even gespiekt op steekmaat. Omdat jij niet schrijft om welke type A6 het gaat is een conclusie niet helemaal mogelijk maar als het gaat om de A6 van voor 2004 zou het moeten lukken. In een (originele) VAG-velg staat altijd de ET waarde ingeperst. Een afwijking van max 5mm is toelaatbaar dacht ik. Met name als de band meer naar binnen komt te staan kun je problemen krijgen met het aanlopen tegen de schokbreker of je kunt geen sneeuwkettingen monteren.

Terug
Bovenaan