A- segment en hoge zit. Welke wel of juist niet?

A

Anoniem

Guest
Mijn schoonmoeder (82) rijdt nu een caddy diesel.
Maar is nu te groot en te zwaar.
Een a segmenter zou in onze ogen wel wat zijn.
Wat denken jullie?
Welke wel en welke niet.
Eisen zijn:
Hoge zit.
Compact.
Mensen vervoeren is niet nodig/ 2deurs misschien?
Jaar km ongeveer 4000.
Liefst niet een nieuwe.

Zwagers van me keken naar een Skoda citigo maar volgens mij is die vrij laag.
Hoor het graag.

Wouw wat een info al, thanks guys.
Karl en panda doe zijn idd mooi.
Ik vraag me alleen af of een 2deurs ook groter is qua instap? Wat dat is wel een dingetje.
Zag vanochtend een picanto 2deurs rijden ook leuk maar zijn dat wel hoog zitter?
Een Hyundai i10 heb ik me laten vertellen dat hij minder comfortabel is op de snelweg.

Moet ook snelwegwaardig zijn dus.
Enne geen automaat

Je hebt van de Karl ook een 'rocks' versie.

De zit zelf is gelijk aan de reguliere versie maar de instap is wel ietjes hoger door de iets hogere bodemvrijheid. zijn bovendien betrouwbaar en zuinig!

opel-karl-1-0-rocks-online-edition-rocks-navi.jpg

Van de VW Up! heb je ook een fractie hogere variant, de Up cross.

Het scheelt allemaal niet veel, maar die 2 cm meer kan misschien wel net wat prettiger zijn met instappen.

afhankelijk van hoe nieuw het moet zijn en wat het budget is zat ik als outsider the denken aan een Peugeot 1007.

In mijn optiek is er maar 1 kanshebber, maar het is geen A segmenter. Toyota Yaris bouwjaar 2005-2011. B segment maar ook daadwerkelijk ruim ivm een A segment, dat vind ik toch krap zitten. Hoger en met een relatief hoge instap. Gewicht is relatief vind ik, weegt rond de 950kg en is maar ietsje breder 1,69 vs 1,64/1,65 dan een A segmenter.

Mijn vader is 1,87m en stap makkelijk in ondanks zijn beperkte lenigheid :)

Zijn goedkoop te vinden en gaat heel weinig aan stuk.

Compact?
Er hoeft niemand mee?
Ook nog zuinig en zeer betrouwbaar?
Hoge instap en gróóóte deuren?

Instaphoogte 630 mm. Deuren zie foto's.

[size=large]Toyota iQ !!![/size]

Als voorbeeld: https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/iq/48212543

0-1fe35e8d-fd48-496c-ab2d-642c91d208b8.jpg

0-17244d72-e539-42f3-ba06-e4599421df29.jpg

0-68dbe166-ba61-40fc-8903-26d1b95c614c.jpg

Maar er zijn er natuurlijk meer: https://www.autowereld.nl/toyota/iq/?bjtot=2014&bjvan=2011
Als schoonmoeder van een kleurtje houdt: https://www.autowereld.nl/toyota/iq/1-0-vvti-comfort-cruise-control-lichtmetaal-32700146/details.html

toyota-iq-1-0-vvti-comfort-cruise-control-lichtmetaal.jpg

of: https://www.autowereld.nl/toyota/iq/1-0-vvti-comfort-1e-eig-airco-lmvelgen-elek-pakket-nl-auto-nap-dealer-onderhouden-33066299/details.html

toyota-iq-1-0-vvti-comfort-1e-eig-airco-lmvelgen-elek-pakket-nl-auto-nap-dealer-onderhouden.jpg

Is dat nou wat, zo'n iQ? ANWB occasiontest: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=toyota/model=iq/occasiontest/21d055c4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4?/merk=toyota/model=iq
[size=x-small].[/size]​

De Opel Karl en Fiat Panda zijn inderdaad goede opties. Andere goede opties zijn de al genoemde Opel Agila 2, en identieke suzuki Splash.

24 7 zei:
Wouw wat een info al, thanks guys.
Karl en panda doe zijn idd mooi.
Ik vraag me alleen af of een 2deurs ook groter is qua instap? Wat dat is wel een dingetje.
Zag vanochtend een picanto 2deurs rijden ook leuk maar zijn dat wel hoog zitter?
Een Hyundai i10 heb ik me laten vertellen dat hij minder comfortabel is op de snelweg.

Moet ook snelwegwaardig zijn dus.
Enne geen automaat
Maar je hebt nog steeds geen budget genoemd.

Oh ja excuus.
Het bedrag zal ongeveer net onder de 10duizend komen.

Vanochtend vroeg kreeg ik de tip om eens bij de 108 van Peugeot te kijken. In de 'buurt' zit zowel een opel als een Peugeot dealer.
Ook leuk, en er zijn er genoeg.
De Toyota hierboven vind ik voor mezelf al een goede kandidaat.
Aankomend weekend hebben we overleg

Ik persoonlijk zou eerder voor een Kia Picanto of Hyundai I10 gaan dan voor een 108/Aygo/c1. Zijn beter afgewerkt en minder basis vervoer. Je hebt al een 2018 auto voor je geld.

Ik vind het onbegrijpelijk dat je er zo van overtuigd bent dat het géén automaat mag zijn.

Een automaat is veel prettiger rijden voor iedere chauffeur in het drukke Nederlandse verkeer, maar met name voor een 82-jarige dame. Met name het niet meer hoeven (ont)koppelen gaat haar een hoop schelen, bij het wegrijden en bij het filerijden.

En het tegenargument dat ze eraan zou moeten wennen is niet heel valide als je bedenkt dat ze nu van een Caddy diesel naar een A-segmenter benzine gaat, want juist het gewijzigde aangrijpingspunt van de koppeling, de gewijzigde toerenbereik etc. zorgen dat ze sowieso zal moeten wennen aan de nieuwe wagen, en dat zal met een automaat juist veel makkelijker zijn.

Als ik jullie was, zou ik toch zeker eerst met een automaat gaan rijden met je schoonmoeder voordat je kiest voor een handgeschakelde auto.

Een automaat is veel prettiger rijden voor iedere chauffeur in het drukke Nederlandse verkeer

Bij veel A segment auto's (en ook in het B segment veel exemplaren) is een automaat voor de meeste mensen verre van prettig omdat de fabrikant voor een goedkope oplossing kiest. Dus die stelling gaat niet helemaal op.

AsconaGT zei:
Bij veel A segment auto's (en ook in het B segment veel exemplaren) is een automaat voor de meeste mensen verre van prettig omdat de fabrikant voor een goedkope oplossing kiest.

Sommige fabrikanten kiezen inderdaad voor een gerobotiseerde handbak oid., en dit is voor de sportief geneigde automobilist wellicht niet de meest prettige oplossing, maar ik denk nog steeds dat dit voor de beoogde bestuurder(in) een prima keuze kan zijn.

In ieder geval blijft mijn advies staan om te gaan rijden met een automaat voordat deze bij voorbaat afgeserveerd wordt, zodat men zelf kan ervaren hoe het rijdt en wat men er van vindt.

Ach, wat is een hoge zit? Je wil ook geen auto waar je in moet klimmen. Ook wil je geen auto met een hoge vloer zoals bijvoorbeeld de Twingo.
Een auto hoeft niet heel hoog te zijn om een fijne instap te hebben.

Als ik het zo lees dan zou ik voor de eerder al genoemde karl gaan met het rocks pakket.
Al is er eentje van de drie zusjes (aygo,c1,108) makkelijker te vinden.
Vergeet niet om een leuk kleurtje te kiezen. (wit en grijs is er al genoeg)

Auto encyclopedie zei:
Een semi automaat rijdt altijd waardeloos , of je nu sportief rijdt of niet , maar verder snijd je opmerking wel hout. Iemand van 82 mag zich zelf wel lekker een automaatje gunnen. Hier en daar heb je ook wel een cvt bak in het a en b segment , zoals de iq waar Jazzik mee kwam of een spacestar. Maar op je 82e mag je zelf ook wel een compacte b-segment auto gunnen als een jazz of een verso s. Om je zelf nu op je 82 nu in een koektrommel te proppen vind ik nou ook wel wat zeg.

TS geeft duidelijk aan: géén automaat. Mijn idee zou ook zijn: niet meer in een handbak roeren (doe ik zelf ook al jaren niet meer). Alleen: ik reageer op de wensen van TS...
Er wordt óók duidelijk aangegeven: "Mensen vervoeren is niet nodig". Waarom dan groter aanschaffen dan nodig? De iQ lijkt misschien een "koektrommel", rijdt echter bepaald niet als een koektrommel! Ooit zelf in gereden, Auto encyclopedie? Onze dealer hier in Torun heeft er eentje met CVT staan als leenauto. Dat ding één keer mee gehad en wij waren totaal verrast door dat "koekblik" van nog geen 3 meter lang: letterlijk in elk gaatje te parkeren, redelijk vlot, uiterst wendbaar met zéér korte draaicirkel, veel comfortabeler dan verwacht en een zeer verzorgd interieur. O, en nog zuinig ook...
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/toyota-iq-hoger-iq-dan-een-smart/
https://www.youtube.com/watch?v=PNFmoFGthl0&list=PL_P_1VylIMeLWuU3xkSSmR5pRxcx4LTgf&index=114
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/toyota-iq-hoger-iq-dan-een-smart/

Waarom zou je groter nemen dan nodig? Voor iemand die 4000 km. per jaar rijdt en alleen in de auto zit?
a015.gif

Als er met meerder personen en grotere afstanden gereden moeten worden zou ik bijvoorbeeld ook een Honda Jazz of Toyota Yaris adviseren, maar in dit geval?

Mocht eventueel toch een automaat gewenst zijn: Deze (met die ideale CVT automaat) kan natuurlijk ook: https://www.autowereld.nl/toyota/iq/1-0-vvt-i-68pk-automaat-cvt-33078460/details.html

Inmiddels is de caddy goed gekeurd. (voor 25 euro!!tja er mankeerde gewoon niets aan)
Dus de spaning/haast is er af wat betreft andere wagen.
Altans dat denk ik, want haast word er door schoonmoeders en zwagers totaal niet gemaakt.

De caddy is toendertijd aangeschaft omdat het een vw is. (ze rijden al 100 jaar vw bij dezelfde dealer)
Maar ook voor de hoge zit, en dit is dus vanaf nu zeer belangrijk.
Via de autoweek site kun je in de carbase de "instaphoogte" zien.
Ik maak hierop het volgende rijdtje:
VW CAddy: 640mm
Opel Karl: 590mm
VW up: 580mm
Peug 108: 565mm
Hy i10: 575mm
Fiat 500: 630 mm
Panda: 605mm
Picanto: 570mm
Spacestar: 610mm
Corsa: 580mm
Mokka: 695mm
Suz ignis: 660mm
Nwe twingo: 660mm

Zonder te hebben gezeten zeg ik dat alles beneden de 600 al afvalt.
In deze lijst staat de nieuwe ignis en de nieuwe twingo die nu dus wel interresant zijn.
Vooral de twingo is wel leuk lijkt mij, net als de fiat 500 die dus ook best hoog zit.
Als je maar niet het "op de bok" idee krijgt/voelt.

24 7 zei:

In deze lijst staat de nieuwe ignis en de nieuwe twingo die nu dus wel interresant zijn.
Vooral de twingo is wel leuk lijkt mij, net als de fiat 500 die dus ook best hoog zit.

Ik mis in dat rijtje de door mij genoemde Toyota iQ: instaphoogte voor 630 mm https://www.autoweek.nl/auto/51069/toyota-iq-10-vvt-i-aspiration/

Ja dat is idd ook een topper.
Maar die is gewoon weg te "oud" :confused:
Of het moet een hele bijzondere zijn van het laatste jaar (2015) en in de buurt staan.

Mijn peilen richt ik nu even op een twingo denk ik.....

Jazzik zei:
24 7 zei:

Ik mis in dat rijtje de door mij genoemde Toyota iQ: instaphoogte voor 630 mm https://www.autoweek.nl/auto/51069/toyota-iq-10-vvt-i-aspiration/

Staan wel meer suggesties niet in het rijtje, heb het idee dat meeste inspanning in deze topic voor Jan met de korte achternaam was.

Als je naar de Renault Twingo 3 kijkt, kijk dan ook naar het luxere broertje Smart ForFour. De Renault was/ is goedkoper. Deze auto's komen uit de zelfde fabriek, en staan volgens de ANWB bekend als uitermate betrouwbaar. De smart is geleverd als benzine en als elektrische auto.

Bij zo'n Twingo is de zit misschien iets hoger, maar de vloer ook. Zit dus niet ideaal als je wat stram bent. Daarom moet je naar meer kijken dan alleen de hoogte van de stoelen.

24 7 zei:
Ja dat is idd ook een topper.
Maar die is gewoon weg te "oud" :confused:
Of het moet een hele bijzondere zijn van het laatste jaar (2015) en in de buurt staan.

De "nieuwste" die te koop staat is van 2013 (de eerste in mijn post van 2 maart) en gaat echt nog wel 10 jaar mee (dan is schoonmoeder bij leven en welzijn 92...).
Enne... ik heb geen idee waar "in de buurt" is...
a014.gif

Barri zei:
Bij zo'n Twingo is de zit misschien iets hoger, maar de vloer ook. Zit dus niet ideaal als je wat stram bent. Daarom moet je naar meer kijken dan alleen de hoogte van de stoelen.

Aha, dus net als bij het tweede model a-klasse van mercedes, redelijk hoge zit maar idd de vloer stat ook veel hoger.

@ak2 thanks voor de smart!
Gaan we ook even naar kijken.

Het laatste nieuws is dat een automaat best wel kan dus.
"ach waarom niet" ze ze.
Dit is dus weer nieuw zoeken voor mij, want nu is de vraag welke juist wel en welke nou beslist niet?
En welke bakken zijn er dan, heb ooit wel eens gehoord dat de bakkken van bv honda wel even moeten wennen.

Ik wil namelijk niet dat er gekoppeld word met het rempedaal door moeders:(o_O

24 7 zei:
Barri zei:

Aha, dus net als bij het tweede model a-klasse van mercedes, redelijk hoge zit maar idd de vloer stat ook veel hoger.
Precies dat. Let daar goed op.
Iets als een eerder genoemde Yaris heeft dat niet. Die zit misschien niet heel hoog maar heeft een lage dorpel en vloer.

24 7 zei:
Het laatste nieuws is dat een automaat best wel kan dus.
"ach waarom niet" ze ze.
Dit is dus weer nieuw zoeken voor mij, want nu is de vraag welke juist wel en welke nou beslist niet?
En welke bakken zijn er dan, heb ooit wel eens gehoord dat de bakkken van bv honda wel even moeten wennen.

Ik wil namelijk niet dat er gekoppeld word met het rempedaal door moeders:(o_O

Dan komt het toch wel neer op proefzitten en rijden, alleen de persoon waarvoor je het doet moet het beoordelen. Ik begrijp overigens heus wel dat je van tevoren wilt selecteren.
Ik zag deze nog:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/smart/forfour/49057583
https://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/micra/48833477
https://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/note/49109598

Wow, die eerste.
Wat mij betrefd word dat hem.

Is dit gelijk het lijntje naar een nog niet beantwoorde vraag.

Regio is Leeuwarden en omstreken

24 7 zei:
Wow, die eerste.
Wat mij betrefd word dat hem.

Is dit gelijk het lijntje naar een nog niet beantwoorde vraag.

Regio is Leeuwarden en omstreken
Autobedrijf schaap in Drachten heeft er 1 staan.

Let er bij het aanschaffen van een tweedeurs wel op dat de riem vaak verder van de bestuurder af hangt.

Barri zei:
Koppelen met de rem doe je één keer. In de eerste bocht.

:)

Zo'n smart / renault twingo (zelfde auto onderhuids) is misschien wel de beste keuze in het A segment als je een automaat zoekt. Tenminste; in de twingo heb ik wel eens gereden met automaat en dat het gewoon echt een heel fijn ding! Wat een verademing tussen als die budget oplossingen die veel autofabrikanten toepassen in het A segment. Uiteraard moet de rest van de auto je ook aanspreken, maar als dat zo is, gewoon kijken naar zo'n smart / twingo.

Peugeot 1007 een idee? Hoge instap, hoge zit, geen gerek naar een openslaand portier ????

Misschien is de Lancia Ypsilon model 2012 ook een optie?.

Klein autotje met een iets hogere zit,zo eentje heeft mijn moeder ook gehad,nadeel is alleen dat de 0.9 Twinair motor wat lawaaierig is.

Verder een erg mooie auto om te zien en heeft een luxe uitstraling zowel binnen als buitenkant
https://www.netcarshow.com/Lancia-Ypsilon-2012-1280-12.jpg

Terug
Bovenaan