75w90 i.p.v. 75w80: kan dat?

P

Paul Z

Guest
Beste allen, met mijn neefje ben ik zijn auto aan het maken (klein schuivertje gemaakt). Omdat de aandrijfas er uit moest moet er nu natuurlijk nieuwe olie in de bak. Nou heb ik nog een paar ongeopende cans Kroon 75W90 staan. Volgens de specificaties hoort er eigenlijk 75W80 in.

Kan ik zonder problemen de 75W90 gebruiken of komt dat erg precies?

Alvast bedankt,

Paul

Bakolie komt wel behoorlijk nauwkeurig. Daar zou ik per se de goede voor gebruiken en los van de viscociteit ook de goede fabrikantspecs aanhouden. Dat spul zit er bovendien, anders dan motorolie, véél langer in. Je zit niet te wachten op defecte baklagers, synchro's of soms zelfs ook nog de homokineten (bv bij Renaults).

Neem je bv de specs van MPM, dan zie je dat zelfs de ene 75w80 de andere nog niet is:

https://www.mpmoil.nl/products/index.php?id=2,43,36&product=18000HR

https://www.mpmoil.nl/products/index.php?product=12000A

https://www.mpmoil.nl/products/index.php?id=2&product=13000

https://www.mpmoil.nl/products/index.php?id=2,43,36&product=18000MTF

Er is vast een heel goede reden waarom één en dezelfde fabrikant zo verschillende smeermiddelen in het assortiment heeft, soms ook met forse prijsverschillen. Daar zou ik niet zó maar mee gaan experimenteren.

Eens met S Velthuis.

Kijk even op de website van Kroon die hebben zo'n oliezoeker, misschien kan je de olie toch gebruiken, maar ik zou zeker naast Viscositeit ook wat andere codes controleren.

Okee, thanks beiden. Dan gaat er gewoon in wat er volgens het boekje in hoort!

Ligt er maar net aan. Bij een oudje van pakweg voor half jaren '90 zou ik gerust die andere olie erin doen.
Bij nieuwere auto's met kleinere materiaaltolranties kun je het inderdaad beter op het voorgeschreven spul houden.

Let wel op: Indien de fabrikant een GL-4 voorschrijft mag daar geen GL-5 in! (ongeacht de viscositeit)

Dit heeft te maken met de materialen in de bak, een GL-4 is milder voor de messing synchromesh ringen en onderdelen in oudere versnellingsbakken, GL-5 lossen die versneld op... Nieuwere bakken hebben soms juist GL-5 nodig ivm de gebruikte materialen.

Ja, net als met remvloeistof. Dot 3 en Dot 4 mengen. Dan zal Dot 5 ook wel mengen. Niet dus, die is op oliebasis. Dot 5.1 mengt dan weer wel. En gooi vooral niet de vloeistof voor de één in het systeem dat is ontwikkeld voor de ander.

Zeker met de oudere auto, zo van 1986 en ervoor, zou ik ook geen dot 3 en/of dot 4 mengen.
Dot4 is vaak funest voor de oude cupjes, zelfs als dot4 voorgeschreven staat..

uitleg van een remmenrevisie bedrijf. moderne dot4 is weldegelijk anders qua samenstelling dan dot4 van 30 jaar geleden. dot3 van nu is vergelijkbaar met dot4 van toen. Ik kreeg dus ook het dringende advies, om vooral GEEN dot4 te gebruiken, voor mijn 818.

Trouwens een beetje vreemde vergelijking met remvloeistof, gl4 en gl5 zijn beide gewoon olien, terwijl dot4 en dot5 wezenlijk verschillende vloeistoffen zijn. Verschil tussen gl4 en gl5 is naar ik meen het gebruik van zwavel, wat het messing van de syncho's en/of glijlagers aantast.
Vooral berucht bij oude fransozen, die nog bronzen/messing tandwielen hadden in de differentiëlen.

marcel21674 zei:
Zeker met de oudere auto, zo van 1986 en ervoor, zou ik ook geen dot 3 en/of dot 4 mengen.

uitleg van een remmenrevisie bedrijf. moderne dot4 is weldegelijk anders qua samenstelling dan dot4 van 30 jaar geleden. dot3 van nu is vergelijkbaar met dot4 van toen. Ik kreeg dus ook het dringende advies, om vooral GEEN dot4 te gebruiken, voor mijn 818.

Trouwens een beetje vreemde vergelijking met remvloeistof, gl4 en gl5 zijn beide gewoon olien, terwijl dot4 en dot5 wezenlijk verschillende vloeistoffen zijn. Verschil tussen gl4 en gl5 is naar ik meen het gebruik van zwavel, wat het messing van de syncho's en/of glijlagers aantast.
Vooral berucht bij oude fransozen, die nog bronzen/messing tandwielen hadden in de differentiëlen.

Nee, maar dat is dus ook precies wat ik bedoel met mijn opmerking. Dot 3 en dot 4 mengen, dus het zal wel door elkaar kunnen. Dot 5 zal dan ook wel mengen, maar dat mengt niet eens. En de gevolgen voor het remsysteem kunnen in alle gevallen best beroerd en duur uitpakken. We zijn het dus helemaal eens voor de goede orde.

s velthuis zei:
marcel21674 zei:

Nee, maar dat is dus ook precies wat ik bedoel met mijn opmerking. Dot 3 en dot 4 mengen, dus het zal wel door elkaar kunnen. Dot 5 zal dan ook wel mengen, maar dat mengt niet eens. En de gevolgen voor het remsysteem kunnen in alle gevallen best beroerd en duur uitpakken. We zijn het dus helemaal eens voor de goede orde.

haa, gelukkig..:D

Niet doen, behalve echt in geval van nood. Ik heb ook met auto's van voor half jaren 90 (waar Janneman blijkbaar wel gewoon "alles" in gooit) slechte ervaringen gehad met 75w90 ipv 75w80. Zijn vaak franse auto's die die 75w80 bakolie willen. Bij mij leverde het erg stroef schakelen op.

Wat je nog beter kan doen, is kijken of je bak geschikt is voor automatenbakolie, als een warm mes door boter.
M'n huidige 626/mx6 mag het helaas niet, anders had ik dat zeker gedaan.

Bij m'n oude 626 coupe, kon dat wel en dat maakte dag en nacht verschil, vooral s'winters.

turbod12 zei:
Niet doen, behalve echt in geval van nood. Ik heb ook met auto's van voor half jaren 90 (waar Janneman blijkbaar wel gewoon "alles" in gooit) slechte ervaringen gehad met 75w90 ipv 75w80. Zijn vaak franse auto's die die 75w80 bakolie willen. Bij mij leverde het erg stroef schakelen op.

Gezien mijn wagenpark alleen auto's van 23 jaar of ouder bevat zal ik dat toch niet zo slecht doen. En ja dat onder die oude auto's geen Fransoos zit is ook een bewuste keuze :cool:

Terug
Bovenaan