Goedemorgen,

Ik ben opzoek naar een 7 persoons auto benzine.

Mijn budget is €5000.
Het liefst een motor onder de 2.0

Ik heb verschillende auto's gezien waar onder: toyota verso, dacia lodgy, opel zafira.

Naar mijn mening zijn deze auto's toch te klein althans zo lijkt het op de foto's.

Jammer want ben zelf toyota fan.
De Toyota Avenis zie ik niet zo veel aanbod van.

Ik hoor graag jullie advies/ ervaringen.

Het budget is laag.

De Toyota Avensis Verso was toen een goede auto maar inmiddels zijn ze erg oud, de meeste exemplaren zijn 20 jaar of ouder.

De grootste kans op een goede 7 persoons auto In deze prijsklasse heb je met de Dacia Logan MCV, Dacia Lodgy, Renault Grand Scenic Toyota Verso, Opel Zafira, Citroën C4 Picasso.

Grote MPV's zijn vaak dure auto's om te rijden, en de vraag is of ze nog in redelijke staat zijn. Voor een goed exemplaar ben je meestal meer dan € 5000 kwijt.

Voorbeelden van grote MPV's zijn de Ford Galaxy, Renault Espace, VW Sharan, Lancia Phedra, Fiat Ulyesse, Peugeot 807, Seat Alhambra, en Kia Carnival.

Veel succes.

C4 Grand Picasso / Renault Grand Senic denk ik aan, maar die zijn wel een slag kleiner dan bijvoorbeeld de Galaxy of Espace.
De extra stoelen achterin zijn niet geschikt voor lange ritten naar mijn idee, vooral voor volwassenen.

Wat @ak2 zegt, lastig met dit budget. Maar niet onmogelijk. Avensis Verso is er wel, maar het aanbod is schaars inderdaad.

Mijn vader had 20 jaar geleden een Avensis Verso, was prima voor 7 personen en had fatsoenlijke stoelen op de laatste zitrij (voor kinderen dan). De Zafira hadden we toen ook naar gekeken, maar daar was de derde zitrij echt een stuk minder.

Maar wat de rest van posters hier al zegt: die is wel erg oud ondertussen.

Je eisen en dan dit budget maken het lastig. Er zijn op papier veel 7zittets, maar de meeste hebben een erg krappe derde zitrij en ook ook op de middelste zitrij heb je ook niet altijd 3 volwaardige zitplaatsen. Daarnaast blijft er heel weinig bagageruimte over.

De kia carens generatie 2006 - 2011 is er als 7 zitter, maar het leuke er aan is dat de middelste rij verschuifbaar is. 2 dingetjes de 7 zitter is in de minderheid en toen die bijna in Nederland er uitging kwam die er pas met een 1.6, buiten Nederland kregen ze wel het facelift model.

ik zou even doorsparen voor dat geld koop je alleen maar puin. budget beetje opschroeven richting 20.000 is een betere optie.

Van 5k naar 20k is in mijn ogen niet een beetje verhogen... bijzonder advies?
Niet iedereen kan even doorsparen van 5k naar 20k...
Bijzonder advies inderdaad. Als het budget 5k is, dan is dat nou eenmaal het budget. Dat je alleen 'puin' koopt voor dat geld is natuurlijk nogal overdreven.

Ik ben opzoek naar een 7 persoons auto benzine.

Ik heb verschillende auto's gezien waar onder: toyota verso, dacia lodgy, opel zafira.

Naar mijn mening zijn deze auto's toch te klein althans zo lijkt het op de foto's.

Heb je al eens proefgereden/gezeten in de auto's die je noemt? Dan weet je of deze 7-zitters passen bij jouw situatie, en dat maakt de zoektocht wat makkelijker. Van auto's als de Zafira en Verso staan er, ook voor 5k, best wel wat aardige exemplaren te koop.

In dit segment (Zafira) heb je meerdere keuzes, zoals @ak2 en @Magnifieke malloot ook al aangeven. Een Verso binnen dit budget zal wat ouder zijn (populair, goed imago, dus duurder), een C4 Picasso of Zafira wat jonger (minder populair en/of meer aanbod). Een optie zou ook de Mazda 5 zijn, zoals deze, of deze (net iets boven budget, maar met wat korting en iets meer inleg is hij misschien binnen bereik). Een Peugeot 5008 is ook een optie, maar staat vooral met 1.6THP te koop en die zou ik laten staan. @Auto encyclopedie noemde de Orlando, ik kon alleen deze vinden, maar die kan wel interessant zijn gezien het recente onderhoud.

Als deze categorie 7-zitters uiteindelijk toch te klein blijkt, dan blijven de grote MPV's over. @ak2 noemde deze ook al (o.a. Ford Galaxy, Renault Espace), maar daarvan is de keuze wel minimaal. Je hebt dan ook al gauw een 2.0L motor (of meer), en de exemplaren die te koop staan zijn vaak richting de 20 jaar of ouder.

Daarnaast telt bij deze leeftijden vooral het onderhoud. Kijk naar de staat van de auto, reviews van de verkopende garage en kijk of er iets van garantie gegeven wordt. Het is en blijft met een ±15 jaar oude auto wel een beetje een gok, maar ook voor 5k is er echt wel iets goeds te vinden.

Zafira heeft grootste aanbod. Heb nog 1.8 staan die hoger aangeschreven staat dan de 2.2 (maar ik weet t niet)
Anders tweede (?) gen Sharan/Alhambra dan wel Galaxy. Prima maar voor alles geldt dat onderhoud dingetje is. Slijtage uiteraard maar das te checken. Voor de rest hoge kms uiteraard.. dat kan soms wat uitmaken.
Maar dan nog best aan te komen.

@JOtter de standaard regel bij een franse auto dat je altijd voor een laat of nog beter facelift exemplaar moet gaan geldt niet bij de c4 Picasso , die waren er in het begin nog met oude 1.8 en 2.0 en werden al heel snel vervangen door 1.6 vti/ thp

ik zou even doorsparen voor dat geld koop je alleen maar puin. budget beetje opschroeven richting 20.000 is een betere optie.
Of toch 5000€ uitgeven en er voor 2-3000€ kosten aan hebben op relatief korte termijn. Dan zijn de essentiële dingen wel vervangen en kan de auto nog een hele tijd mee - afhankelijk van het gebruik.

En als je toch eens geluk moest hebben koop je een auto van 5000€ waarbij de kosten uitblijven.

Of toch 5000€ uitgeven en er voor 2-3000€ kosten aan hebben op relatief korte termijn. Dan zijn de essentiële dingen wel vervangen en kan de auto nog een hele tijd mee - afhankelijk van het gebruik.

En als je toch eens geluk moest hebben koop je een auto van 5000€ waarbij de kosten uitblijven.
Mijn vuistregel is hoe eenvoudigere techniek hoe meer kans op succes en onbekend maakt onbemind, dus verder kijken dan toyota en volkswagen.

Heb je gedacht aan een Fiat 500L of Fiat Dobló? Vooral met de laatste heb ik goede ervaringen (wel op diesel en vijfpersoons), erg praktisch en door de vorm veel ruimte. Mogelijk nadeel van de 500L is de gedownsizede motor. Maar je zou ermee moeten rijden om te zien hoe dat je bevalt.

Het is al genoemd maar een Dacia Logan MCV (die met de achterdeurtjes) is de beste koop. Dit is 1 van de weinige betaalbare 7-zitters waar je ook als volwassene achterin kunt zitten. Wij hebben er ooit 1 gehad en als we op vakantie gingen ging de leuning van de rechterstoel op de middelste rij plat en kon ik het eerste deel van reis comfortabel liggen en slapen als we 's nachts gingen rijden (ruimtes tussen banken opgevuld met tassen, slaapzak er over heen en je had een prima bed). En dan was er nog steeds ruimte voor 4 kinderen.

Terug
Bovenaan