600 ml 5w-20 motorolie bijgevuld bij 5w-30

Fred 6722324

Net ingestapt
Goedemiddag,

Ik heb zojuist 600 ml 5w-20 motorolie bijgevuld bij 5w-30 motorolie in mijn Kia Sportage.
Ik lees niet op internet dat dit mag.
Heb ik nu een probleem?
Bvd voor de eventuele reacties.

Groet Fred

Afhankelijk van het type motor en bouwjaar kan het zelfs voorgeschreven of toegestaan zijn. Heb je iets meer informatie?
Olie mengen is nooit wenselijk, maar altijd beter dan te weinig olie. En anders even van de week de olie vervangen voor 5W30.... De motor niet zwaar belasten (aanhanger, hoge snelheden etc)

Laatst bewerkt:
Hey Google "Can I use 5w30 instead of 5w20 in my Kia?"

The manual recommends 5w20 OR 5w30 for all temps.

Ikzelf zou er niet van wakker liggen als het een kwaliteitsmerk is; uiteindelijk is die 0,6L maar 15-20% van de totale hoeveelheid olie in het blok afhankelijk van de motorisatie.

Hey Google "Can I use 5w30 instead of 5w20 in my Kia?"

The manual recommends 5w20 OR 5w30 for all temps.

Ikzelf zou er niet van wakker liggen als het een kwaliteitsmerk is; uiteindelijk is die 0,6L maar 15-20% van de totale hoeveelheid olie in het blok afhankelijk van de motorisatie.
Die had ik ook gezien, maar dat gaat over de 2.4 L USA spec motoren....

Afhankelijk van het type motor en bouwjaar kan het zelfs voorgeschreven of toegestaan zijn. Heb je iets meer informatie?
Olie mengen is nooit wenselijk, maar altijd beter dan te weinig olie. En anders even van de week de olie vervangen voor 5W30.... De motor niet zwaar belasten (aanhanger, hoge snelheden etc)
Goedeavond,
Betreft een kia sportage bouwjaar 2008
Benzine motor 1975 cc.
Ik rij zonder aanhanger, dus niet zwaar belast.
Gr Fred

Volgens mij is dat geen turbo geen directe injectie; kortom old school atmosferische motor.
Ik zou me er niet druk over maken, dit zijn nog motoren die dat wel kunnen hebben.

Sla je instructieboekje even open. Daar staat altijd in welke oliën geschikt zijn voor jou auto.
Een snelle google zoekactie levert een engelstalige handleiding voor een kia sportage uit 2008 op die aangeeft dat zowel 5w20 als 5w30 gebruikt kan worden bij de benzinemotoren.

Je kenteken invoeren op kroon olie geeft vaak ook een goede indicatie voor welke olie er geschikt is.

Een keertje een iets andere scheut olie in de motor is niet zo erg.
Zolang je niet ineens een (veel dikkere) 20w50 er in gaat gooien, dat vind een motor die dunne olie wenst, niet zo prettig.

Oliekeuze wordt mede gebaseerd op het gemiddelde klimaat waar de auto verkocht is en er zit altijd een range in van wat geschikt is voor die auto/motor.

Hoewel verschillende oliën mengen niet aan te raden is. Kan een keertje kan geen kwaad. over het algemeen Maar maak er geen gemeen goed van.

Geen enkel punt.
Als je nou met een klassieke M5 naar de Nurburgring gaat dan kan je nog even navragen wat het beste is, maar lekker 120 tuffen met een Kia uit 2008 gaat heel goed lukken met 5W20. Hij wordt er zelfs iets zuiniger van.

Terug
Bovenaan