.

Edit: lijst aangevuld naar aanleiding van post @Dirk28/JP2010; extra items toegevoegd:

Volkswagen/Audi/Seat/Skoda:

Overzicht alle Volkswagen Group platforms

Volkswagen Group Platform A1 t/m A5; belangrijkste platform, basis Golf mk.1 t/m mk.6.

A1: VW Golf mk.1 1974-1983 (6 modellen)
A2: VW Golf mk.2 1983-1991 (4 modellen & 3 modellen voor China/Rusland)
A3: VW Golf mk.3 1991-1998 (2 modellen, platform heeft overlap met A03 platform (VW polo 6N/Seat Ibiza 6K))
A4: VW Golf mK.4 1998-2003 (8 modellen & 1 model voor China)
A5: VW Golf mk.5/mk.6 2003-2013 (19 modellen)

Volkswagen Group: MQB platform; opvolger van het A5 platform.

MQB: Golf mk.7 2013- (9 modellen, wordt nog uitgebreid)

Zie de links voor de overige VW/Audi/Seat/Skoda modellen die van hetzelfde platform gebruikmaken.

Toelichting op het MBQ platform

2221025438_.jpg


222102512172_.jpg
 
Die VW A1 t.e.m. A5 zijn 5 verschillende platforms, niet?
 
Waar bestaat een platform uberhaubt uit? Zou dat niet vraag 1 moeten zijn? :)
 
Durf je geen gokje te wagen?

*trouwens: sinds wanneer ben je een vrouw geworden passchier? De laatste keer herkende ik je nog als 'man'..
 
GM Epsilon (I en II)
https://en.wikipedia.org/wiki/GM_Epsilon_platform

Of eigenlijk: start voor GM hier: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_GM_platforms

En voor samenwerking met Fiat en GM: https://en.wikipedia.org/wiki/GM_Fiat_Small_platform voor het platform van de Grande Punto en de Corsa D.
(in samenwerking zijn er nog een aantal platforms met Fiat en GM geweest die in de list of GM platforms niet voorkomt..)
 
Het platform van de Citroën ZX zit onder heel veel auto's.

Eens kijken of ik ze allemaal kan herinneren: Citroën ZX, Peugeot 306, Citroën Berlingo, Peugeot Partner, Citroën Xsara, Citroën Xsara Picasso, Peugeot 307, Citroën Berlingo II, Peugeot Partner II, Citroën C4, Citroën C4II, Citroën C4-Picasso, Peugeot 308, Peugeot 3008, Peugeot 5008, DS4, DS5. En dan zijn er nog de Chinese varianten.
Toch wel knap dat zo'n oud, maar heel goed platform het zo lang heeft volgehouden en onder zoveel auto's zit.
 
---GT--- zei:
Toch wel knap dat zo'n oud, maar heel goed platform het zo lang heeft volgehouden en onder zoveel auto's zit.

Nou, dat valt wel mee hoor, een platform is een heel rudimentair ding en zolang het gaat om auto's zonder aparte dingen (motor niet achterin, geen 6 wielen) kan je eindeloos varieren.
 
De moeder aller gedeelde platformen:

Tipo Quattro:
Lancia Thema, Saab 9000, Fiat Croma, Alfa Romeo 164


Tipo Due/Tre:
Fiat Tipo, Tempra, Coupe, Lancia Delta, Dedra, Alfa Romeo 145, 146, 155

Het Due/Tre platform werd in gewijzigde vorm gebruikt voor de Bravo, Brava, Marea, Multipla, en daarvan afgeleid het platform van de 156 en Lybra (evoluzione tre).
 
---GT--- zei:
Het platform van de Citroën ZX zit onder heel veel auto's.

Eens kijken of ik ze allemaal kan herinneren: Citroën ZX, Peugeot 306, Citroën Berlingo, Peugeot Partner, Citroën Xsara, Citroën Xsara Picasso, Peugeot 307, Citroën Berlingo II, Peugeot Partner II, Citroën C4, Citroën C4II, Citroën C4-Picasso, Peugeot 308, Peugeot 3008, Peugeot 5008, DS4, DS5. En dan zijn er nog de Chinese varianten.
Toch wel knap dat zo'n oud, maar heel goed platform het zo lang heeft volgehouden en onder zoveel auto's zit.

Volgens onze vrienden van wikipedia zijn de volgende modellen gebaseerd op het PF2 platform:

Regular
2001–2008 Peugeot 307
2004-2010 Citroën C4
2007-2013 Peugeot 308
2009 Peugeot 3008
2009-2012 Citroën C4 Sedan (C-Quatre)
2010 Peugeot RCZ
2010 Citroën C4 II
2011 Citroën DS4
Extended
2002–2008 Peugeot 307 SW
2006-2013 Citroën C4 Picasso
2006-2013 Citroën C4 Sedan (C-Triomphe/Pallas)
2008 Citroën Berlingo
2008 Peugeot Partner
2008-2014 Peugeot 308 SW
2009 Peugeot 5008
2010 Peugeot 408
2011 Citroën DS5
2012 Citroën C4 II L

En is -zoals je kunt zien- voor het eerst gebruikt bij de Peugeot 307...
Linkje:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/PSA_PF2_platform


Verder heb je nog het PF1 en PF3 platform. Het PF2 en PF3 platform zijn sinds 2013 vervangen voor het EMP2 platform.
 
Dus de Volvo S70 heeft in z'n levensloop een ander platform gekregen?!
Of bedoel je de S60?
 
Tegenwoordig is er veel heisa rond het VW MQB platform en het Volvo SPA platform. In mijn ogen gewoon allemaal marketing. Zovele discussies vroeger dat bv. een V50 een veredelde Focus was of een Audi A3 een veredelde Leon. Ik denk dat ze tegenwoordig marketing gebruiken om deze negatieve gedachten tegen te gaan.

Er is één basis die tot op heden nog steeds in gebruik is en heeft bewezen dat het zeer flexibel is:
- gebruikt voor wagens van het C, D, E segment
- voor tenminste 5 merken
- voor een sedan, break, hatchback, coupé, cabrio, monovolumer, SUV, crossover en bestelbusje
- motoren van 3, 4, 5, 6 en 8 cilinders
- aandrijving van voorwielen en AWD, diesel, benzine, hybride en elektrisch

Eerst was er Ford C1/Volvo P1/Mazda BK:
Ford Focus II, C-max, Kuga
Mazda 3, 5/Premacy, Biante
Volvo S40 II, V50, C30, C70 II

Global C was een C1 die was verder ontwikkeld:
Ford C-max II, Focus III, Kuga II/Escape, Transit Connect
Lincoln MKC
Mazda 3 II, 5 II
Volvo V40 II

EUCD/C1-Plus/P3 was een C1 die gestretched was:
Ford S-max, Galaxy II, Mondeo III
Land Rover Freelander II, Evoque, Discovery Sport
Volvo S80 II, V70 III, XC70, XC60, S80L, S60, V60

Ik kom uit op zo'n 31 modellen, en dan tellen we nog niet alle chinese derivaten erbij.

De Land Rover Evoque is dus gewoon een aangepaste Ford Transit Connect :)
 
@Dirk28, @M.X.,

Dus je telt de modellen van de verschillende platformgeneraties en de eventuel verlengde uitvoeringen ervan gewoon bij elkaar op?
Tsja, dan kom je wel aan een groot aantal (opeenvolgende) modellen.

Als ik dat bij de Volkswagen A1 t/m A5 platform zou doen kom ik op 39 modellen.
Heb ik nog niet de verkorte A03 platform meegerekend ... :)
 
M. X zei:
Het platform van de Golf 5 en 6 is wel dezelfde, maar naar mijn weten zijn de A1-5 platforms bij VW telkens weer een nieuwe ontwikkeling geweest. Het gaat hier echt om een verschillende basis.

Als je een basis verlengd of verkort, blijft het dezelfde basis, dat is toch wat VW bedoelt met hun MQB.

Bij A1-A5 stond binnen de platforms de wielbasis vast, alleen de ophanging achter kon verschillend zijn (getrokken achteras voor de voorwielaandrijvers, onafhankelijke wielophanging voor de syncro/4-motion uitvoeringen).
Je zou de ontwikkeling van de opeenvolgende platforms ook als een evolutie kunnen zien waarbij de A1 (Golf mk.1) het begin
en de A5 (Golf mk. 6) het einde van de evolutie is.
De wielophanging van een Golf mk. 1 en een Golf mk. 6 is wat de componenten en uitvoering betreft hetzelfde,
alleen de wielbasis/spoorbreedte is verschillend.

Voor mij is dan de vraag: wat is een platform en hoe tel je het aantal modellen?

a. 1 platform uit de serie, waarbij je alleen de modellen van dat platform telt,
b. de complete serie evoluerende platforms, waarbij je de opeenvolgende modellen bij elkaar optelt?
 
M. X zei:
Is het platform van de Golf 5/6 en Golf 4 eigenlijk dezelfde dan als die van een Golf I? (Ik ben zelf niet op de hoogte van VW platforms)

Naar mijn mening heeft het A platform van Volkswagen een vergelijkbare evolutie doorgemaakt als het platform van Volvo P80/P2 en Volvo/Ford D3/D4.
Als jij de modellen van Volvo op deze wijze bij elkaar optelt, zie ik niet waarom ik niet alle modellen van de Volkswagen groep bij elkaar op zou mogen tellen ...:)

Mij maakt het verder niet zoveel uit. Ik heb bij mijn post zoveel mogelijk linkjes gezet over de diverse platforms,
daar is genoeg info te vinden. Lijkt me wel leuk om dit (voor zover mogelijk) ook voor de andere merken te doen.

M. X zei:
Het verschil tussen een Volvo S40 I (platform met de Mitsubishi Carisma) en S40 II (platform met de Ford Focus) is dan een volledig andere platform.

Wel interessant om te lezen wat de gevolgen zijn van de diverse samenwerkingsverbanden/overnames,
vooral voor een relatief kleine fabrikant als Volvo.
 
Mitsubishi Motors Platforms: Overzicht

GS - platform: "Project Global"

Mitsubishi Outlander. Platform wordt ook gebruikt door;
Dodge (Avenger), Jeep (Compass), Chrysler (Sebring), PSA (Peugeot 4008/Citroën C4 Aircross)

MR - platform: "Kei-car"
De elektrische Mitsubishi I-MiEV maakt gebruik van dit platform.

PS - platform: "Project America"
Mitsubishi Galant Eclipse (Amerikaans model), modellen worden niet door de Nederlandse importeur gevoerd.

Z - platform: samenwerking Daimler/Crysler en Mitsibishi Motors
Mitsubishi Colt (2003) en Smart Forfour (2004)

Goed plan (y)
 
Yellow Cab zei:
Waar is forummer Ami als je 'm nodig hebt? ;)
Op vakantie :cool:, maar nu heb ik WiFi...

Mooi topic M. X.... Naar mijn hart natuurlijk. Wat belangrijk is om onderscheid te maken tussen platform (een stuk staal) en onderstel ( stuk staal met ophangings/remdelen).

Wil graag bijdragen leveren. Ik merk dat als echt in de platformdiscuusie duikt, dat je goed de bronnen moet bestuderen. Vanuit de fabrikant veel marketing bla bla. Vanuit Wikipedia veel foute informatie bv.

Wat ik zie. Ik neem als voorbeeld een Duits (VAG) en een Frans concern (PSA).
Zo is het interessant bij VAG:
De nieuwe Fabia staat bv op MQB. VAG geeft aan gedeeltelijk. Is ook waar, want platform is MQB ( stuk staal dus), maar sommige ophangingsdelen zijn nog klassiek (trommels achter bv). Het is natuurlijk de nieuwe Polo straks die echt, qua marketing, volledig De show mag stelen met MQB onderstel.

Bij PSA:
---------------------
Zie discussie boven van GT en JP:
Quote
---GT---
Het platform van de Citroën ZX zit onder heel veel auto's.

Eens kijken of ik ze allemaal kan herinneren: Citroën ZX, Peugeot 306, Citroën Berlingo, Peugeot Partner, Citroën Xsara, Citroën Xsara Picasso, Peugeot 307, Citroën Berlingo II, Peugeot Partner II, Citroën C4, Citroën C4II, Citroën C4-Picasso, Peugeot 308, Peugeot 3008, Peugeot 5008, DS4, DS5. En dan zijn er nog de Chinese varianten.
Toch wel knap dat zo'n oud, maar heel goed platform het zo lang heeft volgehouden en onder zoveel auto's zit.

Volgens onze vrienden van wikipedia zijn de volgende modellen gebaseerd op het PF2 platform:

Quote

Regular
2001–2008 Peugeot 307
2004-2010 Citroën C4
2007-2013 Peugeot 308
2009 Peugeot 3008
2009-2012 Citroën C4 Sedan (C-Quatre)
2010 Peugeot RCZ
2010 Citroën C4 II
2011 Citroën DS4
Extended
2002–2008 Peugeot 307 SW
2006-2013 Citroën C4 Picasso
2006-2013 Citroën C4 Sedan (C-Triomphe/Pallas)
2008 Citroën Berlingo
2008 Peugeot Partner
2008-2014 Peugeot 308 SW
2009 Peugeot 5008
2010 Peugeot 408
2011 Citroën DS5
2012 Citroën C4 II L

En is -zoals je kunt zien- voor het eerst gebruikt bij de Peugeot 307...
Linkje:
[en.m.wikipedia.org]


Verder heb je nog het PF1 en PF3 platform. Het PF2 en PF3 platform zijn sinds 2013 vervangen voor het EMP2 platform.


--------------------------
Beiden hebben gelijk. De ZX is de moeder van de huidige pf-1 en 2 platforms, een duidelijke doorontwikkeling. Het 206-platform is zo'n mooie. Is een 306-, dus ZX platform, ingekort en met saxo/ax/106 ophangingsdelen. De Xsara Picasso is misschien wel het ultieme tussenmodel tussen ZX platform en PF2. Pf-3 is tevens een doorontwikkeling van het 605/XM platform. Ik ben nog steeds aan het uitzoeken of het EMP-2 platform niet gewoon een doorontwikkeling is van het PF-2 platform. Kan ik nog niet bevestigen. Maar ook hier geldt: heb je nu over het stuk staal of ook over ophanging. Een multilink ophanging is heel anders dan een semi starre achteras met schroefveren. Wat lastig is om dit met bronnen aan te tonen, omdat fabrikanten graag zeggen dat ze iets volledig nieuws hebben ontwikkeld.
Zo zijn er nu ook plaatjes verschenen van het nieuwe EMP-1 platform (CMP). Als deze plaatjes kloppen dat is het dat zeker een doorontwikkeling van het PF-1 platform.
peugeot-citroen-cmp-platforme-emp1-2018-%25E3%2582%25B7%25E3%2583%2588%25E3%2583%25AD%25E3%2582%25A8%25E3%2583%25B3-%25E3%2583%2597%25E3%2583%25A9%25E3%2583%2583%25E3%2583%2588%25E3%2583%2595%25E3%2582%25A9%25E3%2583%25BC%25E3%2583%25A0%25E3%2583%25BC-ds3-%25E3%2583%2597%25E3%2582%25B8%25E3%2583%25A7%25E3%2583%25BC208-2008-%25E3%2582%25AB%25E3%2582%25AF%25E3%2582%25BF%25E3%2582%25B9-c3-%25E8%2587%25AA%25E5%258B%2595%25E8%25BB%258A-%25E9%2583%25A8%25E5%2593%2581-.jpg
 
Ami zei:
Wat ik zie. Ik neem als voorbeeld een Duits (VAG) en een Frans concern (PSA).
Zo is het interessant bij VAG:
De nieuwe Fabia staat bv op MQB. VAG geeft aan gedeeltelijk. Is ook waar, want platform is MQB ( stuk staal dus), maar sommige ophangingsdelen zijn nog klassiek (trommels achter bv). Het is natuurlijk de nieuwe Polo straks die echt, qua marketing, volledig De show mag stelen met MQB onderstel.

De keuze voor het type beremming heeft meer te maken met het motorvermogen/prestaties dan met de platformkeuze.
Waarschijnlijk zal de Polo niet met de lichtste motor van de Fabia worden geleverd.

Het nieuwe van de MQB platform is mijns inziens de variatie in wielbasis die nu mogelijk is.
Het probleem van de Skoda Oktavia/VW Bora van rond bouwjaar 2000 die een klasse hoger wilden lijken dan de Golf 4,
maar door de wielbasis in combinatie met de grote overhangen voor/achter het net niet waren,
is met de variatie in wielbasis eenvoudiger op te lossen.

Wat betreft de beremming/wielophanging dit even als voorbeeld:

In het verleden waren bij de Golf 2 alleen de GTI's uitgevoerd met schijfremmen achter,
om dit dan een apart platform te noemen gaat mij te ver ...
De carrosserie en wielophanging is bij de voorwielaangedreven Golf 2 vrijwel hetzelfde.
De verschillen zitten in de dikte van stabilisatorstangen/veren/aangepaste schokdempers/schijfremmen achter.
Daarom is het ook zo eenvoudig om van een standaard Golfje een GTI-uitvoering te maken,
alles past op elkaar en is uit te wisselen ...:cool:

Zelfde geldt voor mindere mate voor de Golf 2 syncro's:
Onafhankelijke wielophanging in plaats van de getrokken as, maar wordt niet aangegeven als een apart platform terwijl de carrosserie wel enigszins afwijkt in verband met de aandrijving achter & wielophanging).

Dan praten we over inmiddels meer dan 30 jaar geleden ...
 
Ami zei:
Pf-3 is tevens een doorontwikkeling van het 605/XM platform. Ik ben nog steeds aan het uitzoeken of het EMP-2 platform niet gewoon een doorontwikkeling is van het PF-2 platform. Kan ik nog niet bevestigen. Maar ook hier geldt: heb je nu over het stuk staal of ook over ophanging. Een multilink ophanging is heel anders dan een semi starre achteras met schroefveren. Wat lastig is om dit met bronnen aan te tonen, omdat fabrikanten graag zeggen dat ze iets volledig nieuws hebben ontwikkeld.

Om eea wat te duiden:
bij de lancering van het EMP2 is door PSA gemeld dat het platform geschikt kan gemaakt worden om er een hydropneumatische vering onder te schroeven. Voor het PF2 is dat niet mogelijk. Ik vermoed dus dat hier wel degelijk van een nieuw platform sprake is.
 
Hallo M. X

Mag ik een update hiervan??
Maar dan alle merken.
Ben zelf voor het werk ook bezig met z'n lijst.
Misschien kunnen we samen werken
Groetjes Vinny
 
Terug
Bovenaan