Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
---GT--- zei:Toch wel knap dat zo'n oud, maar heel goed platform het zo lang heeft volgehouden en onder zoveel auto's zit.
---GT--- zei:Het platform van de Citroën ZX zit onder heel veel auto's.
Eens kijken of ik ze allemaal kan herinneren: Citroën ZX, Peugeot 306, Citroën Berlingo, Peugeot Partner, Citroën Xsara, Citroën Xsara Picasso, Peugeot 307, Citroën Berlingo II, Peugeot Partner II, Citroën C4, Citroën C4II, Citroën C4-Picasso, Peugeot 308, Peugeot 3008, Peugeot 5008, DS4, DS5. En dan zijn er nog de Chinese varianten.
Toch wel knap dat zo'n oud, maar heel goed platform het zo lang heeft volgehouden en onder zoveel auto's zit.
Regular
2001–2008 Peugeot 307
2004-2010 Citroën C4
2007-2013 Peugeot 308
2009 Peugeot 3008
2009-2012 Citroën C4 Sedan (C-Quatre)
2010 Peugeot RCZ
2010 Citroën C4 II
2011 Citroën DS4
Extended
2002–2008 Peugeot 307 SW
2006-2013 Citroën C4 Picasso
2006-2013 Citroën C4 Sedan (C-Triomphe/Pallas)
2008 Citroën Berlingo
2008 Peugeot Partner
2008-2014 Peugeot 308 SW
2009 Peugeot 5008
2010 Peugeot 408
2011 Citroën DS5
2012 Citroën C4 II L
M. X zei:Het platform van de Golf 5 en 6 is wel dezelfde, maar naar mijn weten zijn de A1-5 platforms bij VW telkens weer een nieuwe ontwikkeling geweest. Het gaat hier echt om een verschillende basis.
Als je een basis verlengd of verkort, blijft het dezelfde basis, dat is toch wat VW bedoelt met hun MQB.
M. X zei:Is het platform van de Golf 5/6 en Golf 4 eigenlijk dezelfde dan als die van een Golf I? (Ik ben zelf niet op de hoogte van VW platforms)
M. X zei:Het verschil tussen een Volvo S40 I (platform met de Mitsubishi Carisma) en S40 II (platform met de Ford Focus) is dan een volledig andere platform.
Op vakantieYellow Cab zei:Waar is forummer Ami als je 'm nodig hebt?![]()
Ami zei:Wat ik zie. Ik neem als voorbeeld een Duits (VAG) en een Frans concern (PSA).
Zo is het interessant bij VAG:
De nieuwe Fabia staat bv op MQB. VAG geeft aan gedeeltelijk. Is ook waar, want platform is MQB ( stuk staal dus), maar sommige ophangingsdelen zijn nog klassiek (trommels achter bv). Het is natuurlijk de nieuwe Polo straks die echt, qua marketing, volledig De show mag stelen met MQB onderstel.
Ami zei:Pf-3 is tevens een doorontwikkeling van het 605/XM platform. Ik ben nog steeds aan het uitzoeken of het EMP-2 platform niet gewoon een doorontwikkeling is van het PF-2 platform. Kan ik nog niet bevestigen. Maar ook hier geldt: heb je nu over het stuk staal of ook over ophanging. Een multilink ophanging is heel anders dan een semi starre achteras met schroefveren. Wat lastig is om dit met bronnen aan te tonen, omdat fabrikanten graag zeggen dat ze iets volledig nieuws hebben ontwikkeld.