4-traps automaat heeft 5 versnellingen?

Carkiller

Asfaltkampioen
Mijn Daihatsu heeft een traditionele automaat.

Als ik weg rijd in D schakelt de auto vervolgens nog 4 keer op
Als ik er vanuit ga dat D de eerste versnelling is dan heeft de auto dus 5 versnellingen.
Maar, het is volgens alle boekjes een 4-traps automaat...

Mijn garage geeft aan dat er een overdrive functie op de automaat zit, dus dan zouden er toch 5 versnellingen zijn.
Maar dat is ook niet logisch, ik heb een knop waarmee ik de overdrive uit kan schakelen en als ik dat doe rijdt de auto daarna duidelijk in 3.
En tot slot, als ik vol gas optrek schakelt de auto maar 3 keer.

Ik snap het niet meer, Iemand die weet hoe dit werkt?

Het kan zijn dat wat je voelt het inschakelen van de "lock-up" is. Deze overbrugt de koppelomvormer boven een bepaalde snelheid/toerental, waardoor er geen slip meer optreed in de koppelomvormer en het toerental dus iets zakt.

Als je wegrijdt in D is dat de 1e versnelling. Daarna schakelt hij 3x op. Een overdrive is niet echt een versnelling. Verlaagt alleen het toerental. Een soort van voorziening die op de    4e versnelling zit.

Zoiets dacht ik. Kan er behoorlijk naast zitten.

Carkiller zei:
Mijn Daihatsu heeft een traditionele automaat.

Als ik weg rijd in D schakelt de auto vervolgens nog 4 keer op
Als ik er vanuit ga dat D de eerste versnelling is dan heeft de auto dus 5 versnellingen.
Maar, het is volgens alle boekjes een 4-traps automaat...

Mijn garage geeft aan dat er een overdrive functie op de automaat zit, dus dan zouden er toch 5 versnellingen zijn.
Maar dat is ook niet logisch, ik heb een knop waarmee ik de overdrive uit kan schakelen en als ik dat doe rijdt de auto daarna duidelijk in 3.
En tot slot, als ik vol gas optrek schakelt de auto maar 3 keer.

Ik snap het niet meer, Iemand die weet hoe dit werkt?

Volgas optrekken zonder overdrive van 1 - 2 - 3 - 4 is drie keer schakelen.

Hier een stukje over een vergelijkbare automaat van Suzuki: AMT techniek: automaat met O/D knop

De O/D knop blijkt een iets andere functie te hebben, hij voorkomt dat de auto doorschakelt naar de 4e trap.
Vooral handig als je in het snelheidsbereik van 3e en 4e trap zit en de bak continue op en terug schakelt ...

EVV zei:
Het kan zijn dat wat je voelt het inschakelen van de "lock-up" is. Deze overbrugt de koppelomvormer boven een bepaalde snelheid/toerental, waardoor er geen slip meer optreed in de koppelomvormer en het toerental dus iets zakt.

wat EVV zegt klopt. is gewoon een lock-up

en de kans is klein dat iemand er een 5-traps automaat in gezet heeft.

ik had eens een A8 4.2V8 gekocht(1996) en die heeft normaal een 4-traps automaat. maar ik kwam er achter(in het papierwerk van 400.000km) dat er bij 320.000 een getrag is geplaats 5-getrag en toen ging ik eens manueel rijden en toen zag ik het. maar de kans is klein dat jij dat ook mee maakt.

P. Klieder zei:
Als je wegrijdt in D is dat de 1e versnelling. Daarna schakelt hij 3x op. Een overdrive is niet echt een versnelling. Verlaagt alleen het toerental. Een soort van voorziening die op de    4e versnelling zit.

Zoiets dacht ik. Kan er behoorlijk naast zitten.

Als je het letterlijk neemt, is de overdrive de enige echte versnelling, de overige zijn vertragingen...:)

je schakelt waarschijnlijk 1-2-2lockup-3-4    of 1-2-3-3lockup-4

In de 2 of 3 wordt de lockup geactiveerd en daarboven heb je die dus altijd. Dus voel je het als 1 extra schakelmoment.

Terug
Bovenaan