4 Speakers + AMP + Subwoofer.. Ik kom er niet uit

Guest
Hallo allemaal.

Ik had vandaag het idee om een subwoofer + amp in te bouwen. Nu heb ik van te voren al wat enkele filmpjes gekeken en me ingelezen maar nu ik alles in handen heb kom ik er helaas met de hulp van Youtube ook niet meer uit. Elk filmpje heeft natuurlijk net weer een andere setting en het filmen is nou ook niet altijd bepaald makkelijk dus zie je bepaalde handelingen snel voorbij gaan zonder enige uitleg.

Mijn huidige setup is:
2x speakers front
2x speakers rear

Deze speakers zijn nieuw er in gezet en dat werkt prima maar ik wil nog wat verder upgraden.

Nu heb ik de power kabel van mijn accu naar mijn achterbak samen met de Remote die ik op de radio aan zal sluiten en de ground kan ik ook wel aansluiten. Dat gedeelte is pretty straight forward. Nu wil ik mijn speakers aansluiten samen met de subwoofer maar ik heb totaal geen idee hoe.

Ik heb een aansluit kit erbij met enkele tulp stekkers e.d. maar ik weet niet waar ik ze aan moet sluiten.

Dit is waar ik het mee moet doen:
20160824_163312.jpg

20160824_163318.jpg

20160824_163345.jpg

20160824_163353.jpg

20160824_163406.jpg

Ik weet gewoon niet hoe ik de speakers aansluit. Ik dacht zelf om alle speakers aan te sluiten op de amp op de 8 poortjes achterop zeg maar. Ondanks dat weet ik dan weer niet hoe ik het van de radio naar de AMP aan moet sluiten. Ook weet ik dan niet waar ik de Subwoofer op aan moet sluiten.

zelf zou ik een tweede tulpkabel erbij leggen in plaats van met splitters te werken,alhoewel het in dit geval waarschijnlijk niet veel zal uit maken.

Je speakers aansluiten is ook niet zo moeilijk. Je kan dus dus alleen maar 1 setje speakers aansluiten in combinatie met je subwoofer.

Op je versterker staat FL en FR hier sluit je dus je voorspeakers op aan + en - staat er gewoon op.

Je subwoofer sluit je bridged aan zoals ook op je versterker staat aangegeven op je achterspeaker uitgang. 1 draad komt dus op de RL en de andere op de RR. Staat allemaal netjes aangegeven wat de + en de min moet zijn.

Bedankt voor je antwoord! Is het op 1 of andere manier wel mogelijk om alle 4 speakers op de amp aan te sluiten?

Maar als ik het goed begrijp kan ik dus het beste nog zo'n zelfde lange stekker te fixen?

En dus ook voor de duidelijkheid ik moet dan de huisige stekkers van speaker naar radio doorknippen en dan de speakers rechtstreeks naar de amplifier trekken?

Thnx!

Even een update.

Ik heb nu de subwoofer + amp + 2 rear speakers aangesloten en ik denk dat alles gelukt is. Ik heb nog een raar piep/zoom toontje op de speakers maar ik denk dat dit mijn grounding is aangezien die op het moment ruk is.

Morgen ga ik de grounding even op een andere plek zetten en dan hopen dat alles naar behoren werkt.

Ondanks dat zou ik toch nog graag de 2 front speakers erbij zetten ( heb nu de 2 rear gekozen ). Is het mogelijk om die gewoon erbij te pluggen of word de amp dan overbelast?

Heb ik anders een 6 channel amp nodig of hoe krijg ik het wel voor elkaar? Ik zal morgen alles nog eens goed testen. Denk namelijk niet dat de buren blij worden als ik om 1 uur snachts mijn speakers en sub ga testen :).

Die piep komt waarschijnlijk omdat je de RCA (tulp stekker) naast de voeding kabel hebt weggewerkt, die moet je zoveel mogelijk gescheiden houden.

De voorste speakers kun je niet zomaar erbij pluggen, dan halveert de weerstand maar 2 Ohm en dat vindt de versterker niet leuk.

Het beste is om zelf een speakerdraad van de voordeuren naar de kofferbak te trekken en niet de huidige speakerkabels door te knippen.

Sowieso is voor de opbouw van het geluid altijd aanbevolen de voorste speakers enkel te versterken icm de subwoofer in de kofferbak, de achterspeakers kun je prima mee laten draaien op de standaard uitgangen van de radio voor een beetje rear fill.
Ik zie ook maar 2 RCA uitgangen op de radio, waarschijnlijk 1 x front links/rechts en 1 x back links/rechts. Als je echt 4 speakers plus een sub aan wilt sluiten heb je naast een 5/6 kanaal versterker ook een radio nodig welke een aparte uitgang heeft voor een subwoofer.

Ik zie nu trouwens dat je splitters gebruikt, en dus waarschijnlijk ook maar 1 RCA uitgang. Het beste koop je nog een RCA kabel erbij, die gaat dan van radio output "front" naar versterker input "front" en de andere RCA kabel gaat van radio output "rear" naar versterker input "rear" en die gebruik je dan voor de subwoofer. Vergeet ook niet te checken dat de filters allemaal goed staan ingesteld op de versterker. Subwoofer kanaal op LPF en front kanaal op HPF. Basboost en gain niet al te veel mee knoeien.

Bedankt voor je berichtje!

Ik heb nog wel een vraag. Stel ik haal nog een extra kabel bij en leg deze van mijn radio naar mijn versterker en sluit dan dus front op front rear op rear aan en ik sluit op de versterker zelf mijn subwoofer op de rear aan, doen de rear speakers het dan nog wel?

Want als ik het goed begrijp zou het dan zijn:
Radio out front L/R > Amplifier in front L/R
Radio out rear L/R > Amplifier in rear L/R

Front speakers L/R > Amplifier front L/R
Subwoofer L/R > Amplifier rear L/R
Rear speakers > Radio bekabeling

Als het moet zoals ik hierboven heb beschreven vraag ik me wel echt af of mijn rear speakers dan gewoon zullen werken. Is het dan niet zo dat mijn radio het signaal van de rear naar de sub stuurt via de tulpstekkers maar niet meer via de gewone bekabeling in het harnass? Is het niet een of/of?

Thnx!

Zolang je niets van de originele bekabeling door hebt geknipt zullen de speakers van achter ook gewoon meespelen, die blijven het gewoon doen ook al gebruik je de rear uitgang voor de versterker. Het is dus geen of/of maar een en/en :D

En als je toch weer aan de slag moet om die RCA kabel uit te graven (ligt hij inderdaad naast de massa kabel?) is het een kleine moeite om tegelijkertijd een 2e kabel te trekken en de speakerdraden voor de voordeuren aan te leggen.

Je hebt overigens niet verteld wat voor speakers je voor en achter hebt, is dat het originele spul of zijn die ook al opgewaardeerd? Als het origineel is moet je wel even opletten hoeveel vermogen ze kunnen hebben want die versterker ziet er wel uit wat zwaar uit voor standaard speakertjes.

Alright top! Voor en achter zijn geloof ik al 300W en 700W dus dat is niet zo een probleem :)

Ga ik nu mijn deuren er uit slopen en een 2de rca kabel erbij leggen. Het aansluitschema wat ik in mijn vorige post hebt getypt is dus correct?

De piep is trouwens opgelost had alles nog los in de kofferbak waardoor de power cable de subwoofer kabel kruisde.

P.s. het beste is de front speakers kabels gewoon op dat punt losknippen en aftapen denk ik he? Dan kun je altijd weer terug naar de originele setting zonder kabels te trekken vanaf je radio. Of is het wel van belang dat de kabels niet meer aangesloten zit op de radio van mijn frontspeakers? Kortom kan dat nog kwaad?

Ik ben zelf niet zo van het knippen in de originele bedrading, waarschijnlijk kun je simpelweg de stekkertjes lostrekken aan de plus en min polen op de speaker zelf en dan een stukje elektriciteit-tape om de stekkertjes zodat ze niets raken. Dan simpelweg een nieuwe kabel trekken van het speakergat, langs het scharnier van de deur en dan zo onder de vloerbedekking hop naar de kofferbak. Even nieuwe stekkertjes of vorkjes met een krimptang aan de speakerdraad en je kunt het allemaal fatsoenlijk aansluiten.

Het is even wat extra werk vergeleken met gewoon de achterspeakers even op de versterker aan te sluiten naar het klinkt echt een heel stuk beter wanneer je de voorste speakers versterkt.

Nou ik heb eindelijk alle bekabeling e.d. erin liggen. Nu zit ik nog met 1 ding en dat ik een lage pieptoon en tikjes van de frontspeakers. Ik heb alle bekabeling netjes appart liggen behalve dan dat de linker bekabeling van de frontspeaker wel in de buurt ligt van de power (ze raken elkaar dan weer niet) . Mn grounding weet ik nog altijd niet zeker aangezien ik die snel ergens op heb gezet omdat ik bijna geen bouten achterin heb. Ik ga nu even proberen de ground te verleggen. Buiten dat om werken nu wel alle speakers + woofer :)

Update: ik heb de ground ergens anders gezet en het tikken is nu weg maar er blijft nog een soort zoemtoon en ook als ik de auto aanzet komt er een ander soort zoem tevoorschijn. Ik weet niet of dit bij mij ook van toepassing is maar kan het door de antenne komen? Die heb ik namelijk niet aangesloten in mijn radio. De zoemtonen komen trouwens alleen uit de frontspeakers. Wel aan beide kanten.

Iemand enige tips?

Ik heb nu ook even getest om de RCA kabels om te wisselen en de pieptoon blijft op precies dezelfde hoogte. Ik weet niet of het een legitieme manier van testen is maar ik heb 2 RCA kabels lopen 1 links en 1 rechts. Beide kabels maken het zelfde pieptoontje uit de voorspeakers ook als ik ze omwissel. De stroomkabel ligt links.

Ik denk dus dat het pieptoontje ergens anders door komt. Ik heb na het verzetten van de ground geen last meer van het "kloppende" geluid. Kan het zijn dat mijn ground al beter is maar nog steeds niet top en daardoor het pieptoontje?

De ground zit nu aan een stuk ijzer in de achterbak. Geen verf meer aanwezig en een gat geboort. Vervolgens met schroef en bout vastgezet.

In princiepen heb ik er geen last van als ik mijn volume op 2 zet overtreft de muziek het toontje al maar het liefst heb ik toch een 100% clean geluid.

Zadelsnuiver zei:
Neemt het geluid ook toe in toonhoogte wanneer je gas geeft?

Ben net even met de auto weg geweest en het zoem/pieptoontje word net wat harder/scherper als ik gas geef inderdaad. Was daar niet iets voor wat ik nog op de powercable kan zetten? En zoja voor of na de fuse?

Thnx

Je kunt "ontstoorders" kopen welke je tussen de RCA zet, meestal helpt dat wel. Het geluid komt van de dynamo en verstoort het signaal wat door de radio via de RCA naar de versterker gestuurd wordt.

Je kan nog proberen de min te verplaatsen naar een betere plek, of de min en de aansluitingen van/naar de accu zelf nog eens goed te controleren. Ik heb me ook weleens laten vertellen dat een dikkere en zo kort mogelijke min kabel kan helpen.

Tot slot hebben sommige, goedkopere RCA kabels er gewoon meer last van dan andere.

Ehmm.. ik moet toch niet nog iets doen met de min van de accu? Of moet daar ook nog een grounding cable? De cheapness van de kabel zal het niet zijn in dit geval was godsamme duur dat ding ;) wel istie 10 meter lang terwijl een 5je net genoeg zou zijn.

Ik zal eens kijken voor een "ontstoorder". Heb je misschien een verkoop naam voor zo'n ding?

Thnx again

In general zou je gewoon de kabels van de accu kunnen checken of die allemaal deugdelijk zitten gemonteerd en je geen corrosie ziet enzo, daar kan het soms in zitten. De min (grounding) kabel van de versterker naar de carrosserie van de auto dient zo kort mogelijk te zijn en dikker dan de voedingskabel.

Terug
Bovenaan