4 seizoenenbanden op Kia Sportage GT niet te balanceren?

Guest
Begin jan 2018 nieuwe Sportage GT opgehaald.
Er zitten standaard 19" wielen onder met Vredestein Quatrac-5 Vier-Seizoenen banden.
Maar, meteen al werd duidelijk dat er een trilling in het stuur zat.  Omdat we enkele dagen naar Duitsland zouden gaan, eerst nog even terug naar de dealer om de wielen te balanceren.  Helaas heeft dit niet geholpen; bij 60 - 70 km/u zat er alsnog een trilling in de zitting en bij 120-140 km/u  een trilling in het stuur.    Na terugkomst uit Duitsland weer naar de dealer. Ze hebben alle wielen opnieuw grondig gebalanceerd; alles stond 'op nul' .   Maar het euvel was niet weg.  De chef werkplaats zei wel dat grote velgen snel van slag waren en dat daar in feite niets aan te doen was !  DIT LIJKT MIJ BEETJE ONZINNIG VERHAAL, TOCH?
Voor een 'second opinion' ben ik toen naar Kwikfit gegaan; dat zijn specialisten die me al jaren goed hebben geholpen. Ook zij hebben de wielen opnieuw gebalanceerd en op alle mogelijke afwijkingen gecontroleerd, inclusief hoogteslag en zijslag.  Maar ook hierna was het euvel niet weg. Ze stelden voor dat de dealer andere 19" velgen/banden zou kunnen monteren, om te bezien of de  trillingen dan weg waren, om in elk geval iets uit te kunnen sluiten. Eerst heeft de Dealer nogmaals ALLES gecontroleerd, weer zonder resultaat. Eerdaags moet dat de proef met andere wielen/banden worden gedaan.

Ze geven me echter weinig hoop. Volgens de dealer ligt het aan de samenstelling van het rubber van de all-season banden, in combinatie met de grote velgen = mindere hoogte van de banden. Maar ze hebben hem wel zo geleverd!
HEEFT IEMAND VERGELIJKBARE ERVARING OF ADVIES, WANT IK BEN TEN EINDE RAAD.  Een nieuwe auto van 40 mille, en dan niet prettig rijden is erg frustrerend!
 
Als de velgen niet krom zijn (te zien op de balanceermachine) en de banden zijn gebalanceerd, dan zou ik het niet in de banden gaan zoeken. Maar wellicht zou je dat eerst kunnen uitsluiten door even een compleet andere set velgen met banden te monteren. Daar moet de dealer toch wel aan mee willen werken?
 
Merk je bij (lange) bochten op die snelheden dat het aan één kant minder wordt? Kan je een soort versnelling/toerental/snelheid combinatie vinden? (bijvoorbeeld in z'n 4 trilt het bij 70 maar in z'n 5 of 6 niet)

Een nieuwe auto moet niet trillen gewoon vriendelijk maar beslist terug naar de dealer. "Het trilt, kunnen jullie alstjeblieft nog even kijken?"

Laat ze een andere wielset erop zetten of andere banden leveren als deze niet goed zijn.

Helaas zien sommige mensen de klant als probleem en niet het product dat niet naar behoren werkt.

Noem liever niet de Kwikfit (want anders zou die wat gedaan kunnen hebben in hun ogen).

Als het vastloopt dan kan je even bij een andere Kia dealer polsen, al is 3 maanden misschien nog te kort om garantie ergens anders te claimen, die dealer kan je in ieder geval wel verder helpen met de merkgarantie.

Ook vragen om op schrift te zetten dat het hoort dat de auto trilt doordat de banden en velgen niet van het juiste type zijn kan de dealer zenuwachtig maken, dat laat ze denken dat jij serieuze stappen gaat nemen.

Later kan je ook nog het geschil bij BOVAG neerleggen of je rechtsbijstand als je die hebt. Er is nog genoeg mogelijk.

(edit2: Het lijkt me sterkt dat Kia vanuit de fabriek Vredesteijn levert, dit kan je ook even uitzoeken, belletje naar Kia nederland doet misschien wonderen).
 
19" 4s-banden? Waarom?
Maar om maar eens eenvoudig te beginnen, wel de juiste bandenspanning? Is er verschil merkbaar als je wat hogere/lagere spanning kiest? En die Kwikfit, zijn dat echt specialisten of alleen omdat ze dat zelf roepen?
 
Ergens anders laten balanceren.
Als een monteur zegt ja het stond op nul en dan moet het goed zijn is een beunhaas.
Er komt zeker bij grote velgen meer bij kijken dan alleen maar het scherm op 0 krijgen.

Laat de banden bij een GOEDE bandenboer Balanceren.
Evt met een speciaal apparaat wat met een rol over de band gaat om te kijken of de band zelf ook goed is.
 
Ik snap je onvrede, maar volgens mij gaan de stappen nog steeds goed. Je meld je bij de dealer, die probeert het op te lossen en gaat als test een andere set monteren. Goed idee, lekker afwachten (y)

Met andere set ook trillingen => verder zoeken indien onacceptabel. of kleinere set monteren
Met andere set goed => zoeken in banden of velgen.

Succes!
 
Mijn Korando rijdt al ruim een jaar op Vredestein Quadrac-5 all season banden op 18 inch velgen ( 225/55R18)

Geen centje pijn met trillen of onbalans en ik ben heel tevreden over over deze banden onder zowel winterse - droge en regen omstandigheden.
Dat het een compromis band is, merk ik in de praktijk niet, maar de Korando diesel automaat met 1600 kg leeg op de weegschaal, leent zich voor relaxed rijden en daar passen deze banden prima bij.

De banden zijn wel gemonteerd door een zeer professionele bandenzaak met 2 topmonteurs en de eigenaar , waar ik al 20 jaar kom en over de beste computergestuurde balanceerapparatuur beschikt ( kosten bedroegen meer dan een halve ton vertelde de eigenaar ).

De oplossingen zijn al aangedragen door andere forumleden ( zeker is 19 inch iets gevoeliger, maar dat mag niet echt het probleem zijn als het voor mijn 18 inch ook niet is) en volg die stappen !
 
pakkingharry zei:
Ergens anders laten balanceren.
Als een monteur zegt ja het stond op nul en dan moet het goed zijn is een beunhaas.
Er komt zeker bij grote velgen meer bij kijken dan alleen maar het scherm op 0 krijgen.

Laat de banden bij een GOEDE bandenboer Balanceren.
Evt met een speciaal apparaat wat met een rol over de band gaat om te kijken of de band zelf ook goed is.

Hunter GSP9700. Dat is de machine waar deze wielen aan moeten.

Het verhaal dat het aan rubbersamenstelling, grootte van de velgen of dat grote velgen snel van slag zijn is onzinnig.
 
Boppie zei:
pakkingharry zei:
Ergens anders laten balanceren.
Als een monteur zegt ja het stond op nul en dan moet het goed zijn is een beunhaas.
Er komt zeker bij grote velgen meer bij kijken dan alleen maar het scherm op 0 krijgen.

Laat de banden bij een GOEDE bandenboer Balanceren.
Evt met een speciaal apparaat wat met een rol over de band gaat om te kijken of de band zelf ook goed is.

Hunter GSP9700. Dat is de machine waar deze wielen aan moeten.

Het verhaal dat het aan rubbersamenstelling, grootte van de velgen of dat grote velgen snel van slag zijn is onzinnig.

Ja zo'n machine bedoel ik. Deze heeft ook lasers om de hoogte slag van de velg en de band apart te beoordelen.
Ook een ding wat veel monteurs vergeten naar te kijken helaas.
 
Terug
Bovenaan