2e hands voor 2500 euro...New Mini, wegrennen of niet?

Pjotr

Asfaltkampioen
Medeforummers, toppers in het 2e hands-advies hoekje!

Ik heb jullie hulp nodig. Mijn collega Julian is op zoek naar een auto. EN heeft mij om wat tips gevraagd, en eerlijk is eerlijk ik heb niet zoveel kennis als jullie!

De auto moet aan de volgende eisen voldoen:

1050 ledig gewicht max,

Rond de 2500 max. En wil het lieft niet een standaard auto, dus geen 206, C1, Aygo etc.

In de buurt van Groningen. (een "denk eens aan deze tip" mag natuurlijk wel wat verder staan, als het een goede gangbare auto is)

Zelf kom ik natuurlijk op een Getz , Yars en evt een Rio uit, maar alleen Julian is nog jong, dus iets flitsender is gewenst.

MAAR er is eigenlijk al een auto die boven alles uitspringt, alle vinkjes afvinkt:

2002 Mini Cooper 1.6

Is een zo'n auto een beetje goed? Ik snap dat een Getz een betere keuze is, maar hoe goed is een Mini eigenlijk, waar moeten we opletten, of is het zoals een bijvoorbeeld een oude goedkope BMW, wegrennen, neit aan beginnen?

Volgens mij waren dat prima dingen. In die prijsklasse zou ik wel extra alert zijn op de staat van het panoramadak en de automaat.

Barri zei:
Volgens mij waren dat prima dingen. In die prijsklasse zou ik wel extra alert zijn op de staat van het panoramadak en de automaat.

Ik breek mijn hoofd over dat dat er toch iets was met de Peugeot-motoren, of was dat niet bij MINI?

Wegblijven van deze auto, er staan teveel onjuistheden in de advertentie. Er zou een nieuwe APK op zitten, klopt niet, is geldig tot 6-9-2023.
Er wordt geschermd met een NAP en tellerstanden controle aanwezig, maar het is een ingevoerde auto, dus daar heb ik mijn twijfel over.
Gezien de leeftijd en de kilometerstand zou deze altijd als boodschappenauto'tje zijn gebruikt, maar daarvoor is een Cooper S toch wel een beetje overdreven.
En het grote aantal eigenaren (7) geeft ook weinig vertrouwen.
Ik weet niet hoeveel je collega er mee gaat rijden, maar het verbruik van deze uitvoering is heel erg hoog, een kennis van mij heeft hem onlangs weggedaan vanwege het heel hoge verbruik.
Ik zou toch op zoek gaan naar iets anders.

Tsja, sportieve Mini, met Automaat, ingevoerd, 7 Nederlandse eigenaren, 20 jaar oud, voor de prijs van een elektrische fiets. Wat kan er misgaan? ;)

Ah thanks ScaniaV8, ik was zo bezig met zwakke punten dat ik helemaal geen kentekencheck heb gedaan..

@totalloss

Tja sommige mensen hebben helaas geen spaarpot van duizenden euro's waarmee een bijna nieuwe auto kan worden gekocht. De elektrische fiets heeft ie al trouwens. :)

@totalloss

Tja sommige mensen hebben helaas geen spaarpot van duizenden euro's waarmee een bijna nieuwe auto kan worden gekocht.

Klopt. En dan kan je dus beter niet voor een oude twijfelachtige Mini gaan maar kan je beter voor iets "verstandigers" gaan ;)

Total Loss zei:
@totalloss

Tja sommige mensen hebben helaas geen spaarpot van duizenden euro's waarmee een bijna nieuwe auto kan worden gekocht.

Klopt. En dan kan je dus beter niet voor een oude twijfelachtige Mini gaan maar kan je beter voor iets "verstandigers" gaan ;)

Daar heb je ook een punt :)

MINI van de advertentie is natuurlijk afgevallen.

Julian is iets meer liefhebber dan ik dacht, hoewel hij ook blauwe Rovers leuk vindt had ik dat kunnen weten ;)

Resumerend is eigenlijk, MINI is niet zuinig, minder slecht dan ik dacht, qua looks is het een topper. Eentje die minder eigenaren heeft, kloppende historie is in ieder geval het bekijken waard. Zijn er nog dingen waar we moet op moeten letten?

Ik kom er net achter dat een (Grande) Punto / EVO ook zeer de overweging waard zijn.

Wat voor zwakke punten heeft die?

hoewel hij ook blauwe Rovers leuk vindt had ik dat kunnen weten winking smiley

Bizar genoeg ging ik net ff snel kijken wat er voor "aparts" er mogelijk is voor die centen.
Kwam uit bij een paar Rovers Streetwise. Geen idee of die betrouwbaar zijn, apart zijn ze wel!

Edit : Deze dus ( kleurverschil vanwege stickers ) streetwise

of deze

De Fiat Grande Punto/ Punto Evo kent weinig echt zwakke plekken. Controleer wel goed of alle elektrische zaken goed werken, er geen rare lampjes branden. Punt van aandacht is wel de versnellingsbak. Luister goed of je niet de lagers hoort, en kijk of de bak soepel schakelt.

In deze prijsklasse is deze Fiat een veel verstandiger keus dan een Mini.
Fiats zijn vaak ook goedkoop en eenvoudig te repareren. In deze prijsklasse is het altijd belangrijk om goed op te letten.

Een Rover 45 of 25 is in deze prijsklasse best een goed idee. Kwalitatief waren ze goed, en veel beter dan veel mensen denken. Een van de zwakke punten is de koppakking kijk of de niet lekt, en vraag wanneer die vervangen is.

Suzuki Ignis
https://autobedrijf-duran.nl/?redirected=true&AdFrameSource=https%3A%2F%2Fsvl.autodealers.nl%2FSuzuki%2FIgnis%2F1.3-16V-S-Limited-3-deurs-Bj2003-NAP-4991531%2F11612%2F1%2F148%2Fdetails.aspx%3Fzoek%3D&so=gallerij%2F

Dat is ook goede Haarr!

We hebben net nog gedachten uitgewisseld, MINI blijft qua looks 1, dat snap ik volledig. Ik zou qua looks ook blind een MINI willen boven elke andere auto.
Ik heb het een beetje kunnen draaien richting een (Grande) Punto (Evo) , qua looks een 8 waar een MINI een 10 is, qua rest is een MINI een 6 en Punto een 9, rijeigenschappen zijn weer voor de MINI.

Rover wil ie bedenken, maar een FIAT wordt per zin die ik zeg aantrekkelijker.

Peter O zei:
CUT
MINI blijft qua looks 1, dat snap ik volledig. Ik zou qua looks ook blind een MINI willen boven elke andere auto.
CUT

Dat is nu net het probleem met een budget van 2500 €, je kan echt hele goede, betrouwbare auto's kopen voor dat budget, maar je moet dan geen eisen qua "looks" op tafel leggen, tenzij je een van de doorsnee afwijkende smaak hebt.

Ik heb even snel op marktplaats gekeken naar Mini's in de lagere prijsklasse, dit exemplaar was zo'n beetje de enige waar ik geen kriebels van kreeg. Lage kilometerstand met NAP, juiste kleur, juiste velgen, redelijk complete onderhoudshistorie en overall best een nette indruk. Wel iets boven budget en staat op anderhalf uur karren:

2004 Mini 1.6 Cooper Pepper #118 DKM NAP# Airco#
€ 3.450,00
https://link.marktplaats.nl/m1927568609

Deze staat in Hoogeveen dus zo'n 45 minuten rijden, zo te zien in nette staat, past mooi binnen budget maar heeft wel een ton meer dan het exemplaar hierboven en een eigenaar minder (4 tegen over 5)

2002 Mini 1.6 Cooper Pepper
€ 2.600,00
https://link.marktplaats.nl/m1926884485

Qua prijs en kilometerstand zit deze een beetje tussen de eerste twee in. 5 eigenaren, staat in Bergschenhoek dus ruim 2 uur rijden. Het is een One dus geen Cooper, echter heeft een One een teruggetunede ECU dus met een chipje desgewenst naar vol vermogen te krijgen.

2003 Mini 1.6 One
€ 2.650,00
https://link.marktplaats.nl/m1930404775

Edit: De 2007 was een import, vervangen met een 2003 Mini One

Mini's hebben imo last van het Golf-effect, waarbij ze ook op hogere leeftijd nog zo gewild zijn dat er er alsnog "hoge" prijzen voor rommel gevraagd wordt. Tuurlijk, een budget van 2500 euro is (zeker in deze tijden) niet gigantisch maar in de leeftijdsklasse waarin geshopt wordt kun je ongetwijfeld modellen vinden met een veiliger prijs/kwaliteitverhouding.

Is een Trevis te klein? Lijkt (bewust) op een Mini en prima betrouwbare Japanse techniek.

https://www.autowereld.nl/daihatsu/trevis/1-0-nieuwe-apk-inruil-is-mogelijk-37233092/details.html

daihatsu-trevis-1-0-nieuwe-apk-inruil-is-mogelijk.jpg

Als je nog in Hoogeveen komt, voor de mini van zadelsnuiver , er staat nog een ingevoerde twingo tce, wellicht leuk om daar sowieso even te kijken en te passen https://www.autotrack.nl/a/renault-twingo-benzine-2007-53245583

De 1.2 tce in de twingo 2e generatie is nog de oude 1.2 tce met distributieriem ipv de latere beruchte met ketting.

https://youtu.be/EVRQrMgsnlo

Daar (Trevis) wil je als iemand die wat jonger is niet is gezien worden :D mini-wannebe maar met compleet andere uitstraling. Ik dacht dat de eerste 'nieuwe' mini sowieso bekend stond als onbetrouwbaar.

Eerste Ford Ka is wellicht ook wel een leuk en betrouwbaar autootje. Daar vind je nog aardig wat van met vrij lage kilometersstanden. Een oerbetrouwbare en sportief rijdende auto is de Suzuki Swift maar die zie ik voor die prijs alleen met erg hoge tellers.

0-76f55f65d71fae579f0908ce57a058ee.jpg

€ 2.499 met slechts 45.516 km

Swiften en yarissen vragen ze de hoofdprijs voor vergeleken met de micra, colt, forfour of het Koreaanse b-segment uit die tijd.

Ps een forfour nog een idee?

Bij de travis even checken of die tegen e10 kan, twijfel even of er überhaupt een bouwjaar is dat die wel tegen e10 kan

ak2 zei:
(..)

In deze prijsklasse is deze Fiat een veel verstandiger keus dan een Mini.
Fiats zijn vaak ook goedkoop en eenvoudig te repareren. In deze prijsklasse is het altijd belangrijk om goed op te letten.

(..).

Jup, ik ken iemand (vrouw) die niet gelukkig werd van de aankoop van een eerste generatie Mini. Hoop gedoe mee gehad.. én nu al enkele jaren tevreden met een Fiat 500. (voor de tweede keer in haar leven :p)

Maar goed, kan exemplarisch zijn geweest.
Als ik het AV artikel over de Mini zo lees, dán moet je juist een eerste generatie Mini kopen voor het beste rijplezier. o_O

AV zei:
(..)Een tweedehands auto koop je het liefst zo jong mogelijk, mits je budget dat toelaat. Het probleem van een tweedehands Mini is echter dat de oudste exemplaren het leukste zijn. Dat betekent: die van de eerste generatie (R50 t/m R53). Die kwam in 2001 op de markt en werd in 2006 vervangen door de R56.

De Mini van de tweede generatie was echter een stuk comfortabeler en minder scherp. (..). Wil je voor een echt pure beleving, ga dan voor een R50. Maar dan heb je dus zeker een auto van 15 jaar oud.

https://www.autovisie.nl/occasions/vijf-redenen-waarom-je-niet-een-tweedehands-mini-moet-kopen/

Bedankt voor het meedenken! Soms kan het hard gaan! Mede dankzij jullie en mijn woorden werd de new MINI meer en meer een gave auto, maar wel voor een ander!

Na een Punto getipt te hebben, die overigens net als de MINI het niet was, was Julian om, Een Punto moest het worden. Tussen het werken door bleek dat er 10 minuten van kantoor een blauwe 1,4 te staan uit 2006. Snel gebeld en na werk zouden we gaan. We hadden als backup nog een groene in Leeuwarden, dat was een Evo maar met veel meer kilometers. Maar aan de telefoon klopte de woorden al erg van de verkoper, hij was vriendelijk, beleefd netjes en duidelijk, geen dwingende woorden of iets

Volledig dealer onderhouden, door de FIAT dealer, met alle stempels in het boekje, verse APK van een maand oud, zonder enig punt qua opmerking (net als eerdere) . 160.000 op de teller. De auto stond bij een jongen die sinds 1 januari een bedrijf was begonnen en dit was zijn eigen auto geweest. Alles klopte gewoon, ook wat de verkoper zei. Kortom een lot uit de loterij! De auto was al op naam van Julian en verzekerd en we hadden de auto nog niet eens betaald.

We kregen zelfs nog ietsje van de prijs af. Niet veel, maar dat is prima.

Hij heeft een plekje op de kofferbak, en heel soms ligt het stuurbekrachtigingslampje op bij starten. Daar begon de verkoper zelf over, en ik heb mijn bevriende monteur gebeld, schijnt een zwak punt van (elke) FIAT(Punto) te zijn dus, maar het was niet alarmerend

Dus maandag staan er 2 glimmende auto's op de parkeerplaats van kantoor.
rujF7iR.jpg

Nogmaals iedereen bedankt voor de tips EN meedenken EN meezoeken! Ook namens Julian!:D

Is een Honda Civic 3 deurs bouwjaar 2001-2005 niet wat? Moet te vinden zijn voor het budget. Kijk dan wel naar die exemplaren die onverprutst zijn.

Betrouwbaarheid zit goed en het is geen auto die je op elke straathoek tegenkomt.

Iemand die kwijlt van een Mini zal die Civic een Sjonniebak vinden, zoals ik dat inschat....

"heel soms licht het stuurbekrachtigingslampje op bij starten"
dit zou te maken hebben met een te lage spanning, is mij ooit verteld. Kan helpen om de accu te vervangen, zo mogelijk door een met iets grotere capaciteit

Die ziet er prima uit! De Grande Punto is leuk en dat blauw staat hem prima. Ik kan me zomaar voorstellen dat hij daar een fijn ding aan gaat hebben.

Terug
Bovenaan