2e hands Honda Jazz gekocht - heeft het wel een toekomst?

A

Anoniem

Guest
Hallo allen!

Zojuist ben ik trotse eigenaar geworden van een Honda Jazz hybrid uit 2012. De auto reed erg fijn en met de Honda garantie op occasions van 3 jaar (bij een speciale all-risk verzekering), tezamen met de reputatie die Honda heeft m.b.t. betrouwbaarheid, klonk dit als een fijne deal voor mij als Jan Modaal.

Echter viel het mij op dat op bijzonder weinig Honda's op de weg zie. Na wat google'en zag ik wat zaken die mij enigszins zorgen baarde: Honda's verkopen in Nederland blijven alsmaar afnemen en er zijn geruchten dat ze uit de Europese markt willen.

Nu ben ik bang dat mijn auto hierdoor in de toekomst - bij het potentieel wegvallen van dealers - problemen gaat krijgen m.b.t. aanvoer van onderdelen, expertise van monteurs et cetera. Zijn deze zorgen terecht of maak ik mij zorgen om niets? Ik ben een nitwit op het gebied van auto's dus nam wellicht onterecht aan dat het wel goed zat.

Dank!

Je maakt je zorgen om niets. Er is momenteel geen indicatie, dat Honda zich wil terug trekken van de Europese markt. Mocht dat ooit wel eens gebeuren,. dat zullen onderdelen én technisch Honda personeel nog tot in lengte van jaren beschikbaar zijn.

Om een voorbeeld te geven : Chevrolet besloot om vanaf 2013 te stoppen met de nieuw verkoop van auto's in de EU. Ze hebben echter duidelijk gemaakt, dat originele onderdelen nog zeker 10 jaar na vertrek uit Europa onbeperkt leverbaar zouden zijn. Mogelijk zelfs nog langer.

Dus: don't worry, en be happy met je Honda.

Echt top; dankjewel voor je antwoord! Wat een geruststelling.

Vooreerst heeft Europa geregeld dat minstens 10 jaar na productiedatum wisselstukken moeten beschikbaar zijn (dus Europa is dan toch nog ergens goed voor ;) ).
En verder: het is een Honda, wat kan daar nu stuk aan gaan!!!
De slijtage-onderdelen zoals banden en ruitenwissers kan iedereen verwisselen.
Dus geniet met gerust hart van je Jazz (y)

Tegen de tijd dat dit een probleem wordt is deze auto wel versleten. Je kunt vast nog wel 15 jaar verder.

Wij hebben nu onze 3e Jazz, ook een Hybrid, sinds 2016. Kans is groot dat we deze houden totdat Timmerfrans het ons onmogelijk maakt. In de Jazz en rijdbaar houden heb ik het volste vertrouwen, het battery pack (de cellen) laat ik eens in de paar jaar testen, capaciteit is na 10 jaar en bijna 200.000km nog niet meetbaar teruggelopen. Ik ga me wel eens verdiepen in reinigen van de koelfan vanhet battery pack en corroderende cellen maar verder: de meest ontspannen rijdende auto die ik ooit had!

Ik wil jullie allemaal enorm bedanken voor jullie vriendelijke en geruststellende reacties. Dan rijdt m'n Honda'tje toch nog een stukje lekkerder!

Autoliefhebbers zijn blijkbaar toffe gasten, zelfs als domme vragen gesteld worden. :)

Terug
Bovenaan