2e hands auto...... welke beter? weinig km's? of latere bouwjaar?

• Onderwerp starter lekker 5456684
  • Startdatum
L

lekker 5456684

Guest
Hoi,

Ik wil een 2e hands auto kopen, maar zie waarvoor kan je beter gaan.......
weinig kilometers en bv een auto die 10 jaar oud is? of een auto met bv 100.000 km op de teller en 5 a 6 jaar oud?

Gr. Lee

Kijk naar de staat van de auto en of het nodige onderhoud gedaan is.
Dan maakt het niet zo veel uit.
Goed aantoonbaar onderhoud is belangrijk.

Zo simpel is het allemaal niet: als je echt op zeker wilt gaan, dan koop je een auto die net een paar jaar oud is en minder dan 50.000km op de klok heeft. Maar dan betaal je ook aanzienlijk meer, dan wanneer je dezelfde auto koopt met 95.000km op de klok en 6 jaar oud.

Ligt ook in welke klasse je shopt: een A-segmenter van een paar jaar oud, kost relatief gezien niet zoveel. Maar koop maar eens een B of C segmenter, dan spreek je al gauw over meer geld. Dan loont het zich wel om toch een ouder model te kopen: kan zelfs zo zijn, dat die 6 jaar oude auto ook gewoon nog nieuw te koop is :LOL:

Ik denk dat je gewoon naar de onderhoudshistorie moet kijken: als die onderhoudsboekjes verdwenen zijn, dan weet je al genoeg. Die boekjes bewaren eigenaars wel die echt onderhoud aan hun auto laten uitvoeren. Zelfs alle rekeningen bewaar ik bij het onderhoudsboekje.

Zuinigrije zei:
Ligt ook in welke klasse je shopt: een A-segmenter van een paar jaar oud, kost relatief gezien niet zoveel.

Nee hoor, relatief gezien zijn die juist ontzettend duur. Schrijven vaak nauwelijks af.

D Elzinga zei:
Zuinigrije zei:
Ligt ook in welke klasse je shopt: een A-segmenter van een paar jaar oud, kost relatief gezien niet zoveel.

Nee hoor, relatief gezien zijn die juist ontzettend duur. Schrijven vaak nauwelijks af.
Oh echt? Een drie jaar oude A segmenter is toch echt goedkoper, dan een drie jaar oude B-segmenter. Ik kon destijds echt geen Suzuki Swift van drie jaar oud, voor € 8000 vinden: terwijl een Suzuki Celerio Comfort ( 2.5 jaar oud ) wel te krijgen was voor dat geld.

De Swiftjes zaten allemaal tegen de € 10.000 a € 13.000 aan, met vergelijkbare leeftijd. Je kunt wel stellen dat een A segmenter minder luxe is uitgevoerd, dan een B segmenter van dezelfde leeftijd. Maar die laatste blijven echt wel duurder.

Misschien noem ik wel een populair model? Maar een Swift kost nu nieuw € 17.000 en dat vertaald, zich ook in hogere prijzen voor tweedehands modellen.

Zunigrijje zei:
D Elzinga zei:
Zuinigrije zei:

Oh echt? Een drie jaar oude A segmenter is toch echt goedkoper, dan een drie jaar oude B-segmenter.

Wacht even, gebruikte je dus het woord "relatief" zonder de betekenis ervan te kennen?o_O Dat een tweedehands A-segmenter in absolute zin goedkoper is dan een auto van een klasse hoger is niet relevant als je het over relatieve prijzen hebt.

Deze S-klasse van een jaar oud heeft een vraagprijs van 120k. Een hoop geld, maar nieuw kostte hij 177.500. Relatief gezien is zo'n jonge Benz dus een koopje vergeleken met een Karl die in eenzelfde jaar tijd net duizend euro afschrijft.

Zunigrijje zei:
D Elzinga zei:
Zuinigrije zei:

Oh echt? Een drie jaar oude A segmenter is toch echt goedkoper, dan een drie jaar oude B-segmenter. Ik kon destijds echt geen Suzuki Swift van drie jaar oud, voor € 8000 vinden: terwijl een Suzuki Celerio Comfort ( 2.5 jaar oud ) wel te krijgen was voor dat geld.

De Swiftjes zaten allemaal tegen de € 10.000 a € 13.000 aan, met vergelijkbare leeftijd. Je kunt wel stellen dat een A segmenter minder luxe is uitgevoerd, dan een B segmenter van dezelfde leeftijd. Maar die laatste blijven echt wel duurder.

Misschien noem ik wel een populair model? Maar een Swift kost nu nieuw € 17.000 en dat vertaald, zich ook in hogere prijzen voor tweedehands modellen.

De swift is idd populair die van de laatste generatie heeft een hogere restwaarde dan de Baleno. Verder hangt er ook van af of een model nog in productie is of dat de opvolger er al is.

Ga je veel rijden: koop weinig kilometers want je gaat de auto snel verslijten. Van 180.000 naar 300.000km rijden in zes jaar of sneller is riskant.

Ga je weinig rijden: koop jong want van 180.000 naar 230.000 in 6 jaar is niet zo'n punt. Een auto van dan 16 jaar oud wel.

Hangt wat mij betreft van echt nog veel meer factoren af.
Vaak is ergens gewoon het beste gemiddelde vinden gewoon het meest logische maar toch zijn er uitzonderingen.
Bij 2 auto's van exact hetzelfde model is het wellicht handiger om niet te kiezen voor 1 van de allereerste exemplaren ( ivm kinderziektes ), dan liever een later exemplaar ( of nog beter, een LCI ) met wat meer kilometers.
Ook in geval van modelwisseling is het soms wat lastiger, ook weer vanwege eventuele kinderziektes bij een heel nieuw model maar wellicht ook vanwege nieuwe motorenfamilie bijvoorbeeld ( model krijgt opeens alleen nog maar 3-cilinders ipv 4-cilinders bijvoorbeeld )
Volgens mij was altijd een beetje de stelregel dat het slim is een auto te kopen van 3 jaar oud ( want redelijk veel afgeschreven ) en deze dan wanneer hij 6 jaar oud is weer in te ruilen op een auto van 3 jaar oud. Heeft dan nog een redelijke restwaarde en als het goed is ben je eventuele hele dure reparaties of duur onderhoud voor.
Maar wat mij betreft maakt het dus ook heel erg veel uit om welke auto het exact gaat en of je wel appelen met peren vergelijkt.
Bewijs van onderhoud/historie is natuurlijk in alle gevallen erg belangrijk en waardevol.

Een auto slijt relatief hard van veel kleine stukjes. En een auto veroudert door invloeden van de zon, vocht en het weer.

Om deze redenen kun je beter een jongere auto kopen met relatief veel warme snelweg kilometers. Belangrijk bij een gebruikte auto is of de auto goed onderhouden is, en er netjes mee om is gegaan.

ak2 zei:
Een auto slijt relatief hard van veel kleine stukjes.

Dat is ook mijn ervaring. Mijn vorige twee auto's hadden weinig gelopen, maar moesten toch regelmatig gerepareerd worden vanwege ouderdomskwaaltjes. Meestal beginnen die na circa 10 jaar op te spelen.

Alles valt of staat met het onderhoud. Leeftijd en km-stand doet er eigenlijk niet zoveel toe, als de auto goed onderhouden is.

Ooit een ex-rijschool auto gekocht, 1.5 jaar oud, 145k km... ding had bij wijze van spreken maar 1 koude start meegemaakt. Tot 3 ton in bezit gehad. Buiten het reguliere onderhoud (deed ik zelf, met originele onderdelen) alleen de uitlaat moeten vervangen (in een bocht was het materiaal weggesleten door de uitlaatgassen, dus lek).

Total Loss zei:
Bij 2 auto's van exact hetzelfde model is het wellicht handiger om niet te kiezen voor 1 van de allereerste exemplaren ( ivm kinderziektes ), dan liever een later exemplaar ( of nog beter, een LCI ) met wat meer kilometers.
Ook in geval van modelwisseling is het soms wat lastiger, ook weer vanwege eventuele kinderziektes bij een heel nieuw model maar wellicht ook vanwege nieuwe motorenfamilie bijvoorbeeld ( model krijgt opeens alleen nog maar 3-cilinders ipv 4-cilinders bijvoorbeeld )
Inderdaad zou je verwachten dat kinderziektes er bij nieuwe bouwjaren van een model uit gehaald zijn , aan de andere kant zullen fabrikanten in het kader van "efficiëntie verbetering" niet schromen om van toeleverancier te wisselen als ze er eentje kunnen vinden die ze nog verder uit kunnen knijpen. En dat hoeft niet altijd een beter product op te leveren.
Soms kan het ook interessant zijn om een introductie uitvoering te kopen omdat daar net wat meer opties op zitten die bij latere modeljaren weggelaten zijn.

Terug
Bovenaan