ginkelvanmichiel
Kilometervreter
Mijn Dyane heeft een brandstoftank van 20 liter. Dat betekent dat ik wanneer ik ermee op vakantie wil altijd een Jerrycan mee moet nemen, omdat ik na ongeveer 220 kilometer moet tanken (wil 'm niet helemaal leegrijden). Probleem is dat 98 niet overal verkrijgbaar is en ik dan dus zit te knijpen om nog een tankstation tegen te komen.
Nu loop ik al langer met het idee een tweede brandstoftank te laten maken. Bij de RDW geïnformeerd en er is veel mogelijk.
Ik zit alleen met de technische uitvoering en ik denk dat e.e.a. mogelijk is, maar ik wilde toch eens kijken of dit werkt.
- de auto heeft géén retourleiding, dus daarmee geen issues.
- de twee tanks krijgen in de aanvoerleiding (benzineslang) een terugslagklep;
- vervolgens gaan beide leidingen naar een T-stuk;
- op dit t-stuk sluit ik de bestaande brandstofleiding naar voren aan.
- de tweede tank krijgt een aparte vuldop, zodat beide tanks niet met elkaar in verbinding staan. (en dat is belangrijk, want de 2e tank zit iets hoger dan de originele 1e tank.
Het idee is dus dat tank 2 nooit kan leeglopen in tank 1 (met kans op overlopen etc) vanwege de terugslagklep: benzine kan maar één kant op. Toch vraag ik me af of dit wel werkt. Het liefste zou ik een keer een proefopstelling maken, maar misschien dat er hier een natuurkundige is die me kan helpen.
nog even een schets voor de beeldvorming:
Nu loop ik al langer met het idee een tweede brandstoftank te laten maken. Bij de RDW geïnformeerd en er is veel mogelijk.
Ik zit alleen met de technische uitvoering en ik denk dat e.e.a. mogelijk is, maar ik wilde toch eens kijken of dit werkt.
- de auto heeft géén retourleiding, dus daarmee geen issues.
- de twee tanks krijgen in de aanvoerleiding (benzineslang) een terugslagklep;
- vervolgens gaan beide leidingen naar een T-stuk;
- op dit t-stuk sluit ik de bestaande brandstofleiding naar voren aan.
- de tweede tank krijgt een aparte vuldop, zodat beide tanks niet met elkaar in verbinding staan. (en dat is belangrijk, want de 2e tank zit iets hoger dan de originele 1e tank.
Het idee is dus dat tank 2 nooit kan leeglopen in tank 1 (met kans op overlopen etc) vanwege de terugslagklep: benzine kan maar één kant op. Toch vraag ik me af of dit wel werkt. Het liefste zou ik een keer een proefopstelling maken, maar misschien dat er hier een natuurkundige is die me kan helpen.
nog even een schets voor de beeldvorming: