2e brandstoftank

ginkelvanmichiel

Kilometervreter
Mijn Dyane heeft een brandstoftank van 20 liter. Dat betekent dat ik wanneer ik ermee op vakantie wil altijd een Jerrycan mee moet nemen, omdat ik na ongeveer 220 kilometer moet tanken (wil 'm niet helemaal leegrijden). Probleem is dat 98 niet overal verkrijgbaar is en ik dan dus zit te knijpen om nog een tankstation tegen te komen.

Nu loop ik al langer met het idee een tweede brandstoftank te laten maken. Bij de RDW geïnformeerd en er is veel mogelijk.
Ik zit alleen met de technische uitvoering en ik denk dat e.e.a. mogelijk is, maar ik wilde toch eens kijken of dit werkt.

- de auto heeft géén retourleiding, dus daarmee geen issues.
- de twee tanks krijgen in de aanvoerleiding (benzineslang) een terugslagklep;
- vervolgens gaan beide leidingen naar een T-stuk;
- op dit t-stuk sluit ik de bestaande brandstofleiding naar voren aan.
- de tweede tank krijgt een aparte vuldop, zodat beide tanks niet met elkaar in verbinding staan. (en dat is belangrijk, want de 2e tank zit iets hoger dan de originele 1e tank.

Het idee is dus dat tank 2 nooit kan leeglopen in tank 1 (met kans op overlopen etc) vanwege de terugslagklep: benzine kan maar één kant op. Toch vraag ik me af of dit wel werkt. Het liefste zou ik een keer een proefopstelling maken, maar misschien dat er hier een natuurkundige is die me kan helpen.

nog even een schets voor de beeldvorming:
IMG-0053.jpg

Ga je wel een meter maken in de tweede tank?

Ik denk dat een kraantje (of bestuurbaar ventiel) handiger is. Je kan dan per tank gaan rijden en je hoeft dan niet altijd twee vuldoppen te openen om beide tanks weer af te toppen.

Ik ben geen tanken en kleppen expert maar schat het zo in:

De hoogste tank loopt het eerste leeg, die heeft het meeste druk en drukt dus de klep van de andere tank dicht. Als het vloeistofniveau bijna gelijk gaat worden aan de lagere tank dan gaan beiden kleppen een beetje open en met wat beweging tijdens het rijden zie ik het toch nog gebeuren dat er vloeistof in de lagere tank terecht komt.

Ik denk dat je opstelling gaat werken, maar zo zeker als een echt kraantje is het niet. De eenvoudige praktijktest is natuurlijk simpel: vul in het begin de lagere tank nooit meer dan half en de hogere tank nooit meer dan er nog leeg is in de onderste tank en kijk of gedurende praktijkgebruik (bochten, hellingen, geparkeerd staan) meer in de lagere tank komt.

Een praktijkopstelling op de keukentafel lijkt me niet realistisch genoeg. Je hebt dan geen schommelingen, hellingen, etc.

Wellicht te simpel gedacht, maar toch: als ik me niet vergis heb je bij motorfietsen vaak/altijd/soms (?) een reservetank. Althans, dat begreep ik van een kameraad van me die motor rijdt (en met regelmatig de grenzen van z'n benzinetank opzoekt...). Volgens mij zit daar ook een extra kraantje tussen, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Wellicht dat er hier motorrijders zijn die dat kennen. Is zoiets geen optie? Het is in ieder geval beproefde/bewezen techniek.

Er hangt wel heel veel af van de aanwezigheid (en werking!) van de klep van tank 1. In wezen zijn het communicerende vaten, waarbij tank 1 de mogelijkheid van overstromen heeft. Ik zou tank 2 dan toch geen eigen vulopening geven en ook niet met terugslagkleppen gaan werken. Gewoon vullen in tank 1 tot de afslag. Tank 2 loopt dan mee vol (met tankontluchter) en krijgt vol hetzelfde niveau als tank 1. Dan blijft ook de brandstofmeter z'n werk normaal doen.

Op mijn motor, een KTM 950 Adventure (met carburateurs) zitten ook twee brandstoftanks, eentje links en eentje rechts. Deze zijn met elkaar verbonden, en kunnen met een kraantje afgesloten worden. Ik heb beide kraantjes altijd open staan, en dan hevelt het wel over inderdaad. Maar doordat de tanks op dezelfde hoogte zitten maakt dat niet uit. Ik moet allen uitkijken met tanken, dan staat de motor iets scheef naar links. Ik tank dan eerst de linker vol en daarna de rechter, maar niet tot de max ivm het hevelen. Dat de tanken verbonden zijn maakt voor het lopen iig niets uit.

Leon in zn SEAT zei:
Wellicht te simpel gedacht, maar toch: als ik me niet vergis heb je bij motorfietsen vaak/altijd/soms (?) een reservetank. Althans, dat begreep ik van een kameraad van me die motor rijdt (en met regelmatig de grenzen van z'n benzinetank opzoekt...). Volgens mij zit daar ook een extra kraantje tussen, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Wellicht dat er hier motorrijders zijn die dat kennen. Is zoiets geen optie? Het is in ieder geval beproefde/bewezen techniek.

Tegenwoordig zit er bijna overal een meter in de cockpit, zelfs scooters. Vroeger had je inderdaad een kraantje, je carberateur was immers half open met slechts een vlottertje als afsluiting. Er was dan maar één tank maar het kraantje had nog een derde stand die iets lager in de tank zat: reserve.. Dus bij het sputteren zette je snel het kraantje op reserve en dan zo snel mogelijk tanken.

Dank! Dan is het nog bijna aantrekkelijker de bestaande tank te vergroten. Er is meer dan genieg bodemvrijheid. Tegen steenslag aan de voorkant nog een soort spatplaat maken en dan moet dat geen pribleem zijn.

Ik weet niet wat er aan ruimte aanwezig is onder een Dyane, maar als je de mogelijkheid hebt om 1 grotere tank te plaatsen ben je het gemakkelijkste af en heb je de betrouwbaarste oplossing.
Er staat mij vaag iets van bij dat ik vroeger zoiets ook al eens heb gedaan, als ik me niet vergis was dat een 40L tank van een Suzuki SJ413 (Samurai) onder een 2CV prutsen.

Ik zou persoonlijk de reservewielbak er voor op offeren in dit geval.
Dus een ronde tank op de plek van het reservewiel.
En daarbij een vulpijp die van de ene naar de andere tank loopt, met een kraan ertussen.

De 2e tank kun je daarmee afzonderlijk houden (en eruit halen indien je dat wenst)

Je zorgt er voor dat de 2e tank de originele bijvult zodra je bijvoorbeeld op je reserve zit.
Zo blijft je originele brandstofsysteem intact. En heb je geen kans op terugloop of overloop (tenzij je de kraan open laat staan)
Je vult de 2 tanks apart van elkaar. En in principe kun je elke keer volstaan met het vullen van slechts de 2e tank.

Ontluchting sluit je wel op elkaar aan. Zodat bij het overlopen de lucht van de ene in de andere tank kan lopen. En het van beide tanks normaal kan ontluchten.

Wel zorgen dat de extra tank net een paar liter minder kan bevatten dan de originele tank. Eventueel kun je er op die manier zelfs 2 of meer extra tanks bij zetten, afhankelijk van de ruimte die je hebt,

Het werkt dus eigenlijk als een jerrycan, maar dan zonder het gedoe wat daarmee gepaard gaat. Kwestie van kraantje open zetten.

Ik zou het niet afhankelijk maken van een paar terugslagklepjes in de leidingen. Dan moet je 2 tanks hebben die op dezelfde hoogte hangen.
Niet dat het onmogelijk is. Vrachtwagens hebben vaak ook meerdere verschillende brandstoftanks. Maar die hangen wel op gelijke hoogte.

Wat is er mis met een jerrycan van 25 liter?
Na 220km moet je toch een keer stoppen, kan je gelijk even de tank ‘bijvullen’.
Scheelt een hoop gedoe en je Dyane blijft ongeschonden.

Er bestaat ook een flesje met octaanverhoger. Dat zou je ook mee kunnen nemen en bij het tanken de inhoud van het flesje erbij doen. Dan kun je gewoon overal 95 tanken.

Ivanov zei:
Er bestaat ook een flesje met octaanverhoger. Dat zou je ook mee kunnen nemen en bij het tanken de inhoud van het flesje erbij doen. Dan kun je gewoon overal 95 tanken.

Probleem is denk ik niet de Euro 95 maar de E10. Daar kan een gemiddelde oldtimer niet mee omgaan.
Carburateurs gaan vanzelf dicht zitten of spontaan lekken. Vlotters bezwijken er ook soms van. Brandstofpompmembranen vallen ook vanzelf uit elkaar (dun en rubber)
Vaak kunnen benzineslangen er ook niet tegen en aluminium delen (zoals de carburateur of een brandstofpomp) kunnen er ook door worden aangetast.
Dat verhelp je niet met een flesje octaanverhoger ;) Die E10 blijft dan aanwezig en het percentage blijft te hoog. (E5 is eigenlijk al af te raden!)

Gezien in veel landen de E5 al niet meer te krijgen is, ga je dus in die gevallen over naar Euro 98 en dat is lang niet overal beschikbaar onderweg.
In nederland ontkomen we er straks ook niet meer aan. E10.

Pobresh zei:
Ivanov zei:

Probleem is denk ik niet de Euro 95 maar de E10. Daar kan een gemiddelde oldtimer niet mee omgaan.
Carburateurs gaan vanzelf dicht zitten of spontaan lekken. Vlotters bezwijken er ook soms van. Brandstofpompmembranen vallen ook vanzelf uit elkaar (dun en rubber)
Vaak kunnen benzineslangen er ook niet tegen en aluminium delen (zoals de carburateur of een brandstofpomp) kunnen er ook door worden aangetast.
Dat verhelp je niet met een flesje octaanverhoger ;) Die E10 blijft dan aanwezig en het percentage blijft te hoog. (E5 is eigenlijk al af te raden!)

Gezien in veel landen de E5 al niet meer te krijgen is, ga je dus in die gevallen over naar Euro 98 en dat is lang niet overal beschikbaar onderweg.
In nederland ontkomen we er straks ook niet meer aan. E10.

De compressie is te hoog. Daardoor gaat de auto heel erg nadieselen en krijgt hij enorme koolafzetting. Kan dus écht alleen op 98.
Ethanol is gelukkig het probleem niet, ik heb een tijdje met een andere sproeierbezetting op E85 gereden. Dat ging prima. Alleen is het bijna nergens te koop...

Ik begrijp dat het vinden/maken van een tweede tank niet het probleem is.
Voor racedoeleinden worden keurige aluminium tanks gemaakt, zelfs met speciale constructie (gel, rubber zak) tegen lekken na een botsing.

Jouw methode met een t-stuk zal wel werken, zelfs zonder terugslagkleppen.
Een paar puntjes van aandacht:
1- benzinetankdoppen hebben een ontluchtingsgat. Als je via de hoogste vulpijp tot de rand bijvult zal via de laagst gelegen vuldop de benzine door de dop naar buiten druppelen. Jouw terugslagkleppen kunnen dit voorkomen maar lage-druk terugslagkleppen die bij een druk van een paar mm waterkolom al open gaan zijn zeldzaam. Misschien zijn (elektrische) kraantjes dan een betere optie.
2- Zonder terugslagkleppen zal het ook werken, totdat de benzinepomp via een lege tank (de hoogste tank) lucht kan happen.
3- Het vullen van beide tanks zal via twee vulopeningen moeten. Je zou de tankjes onder en boven (lucht en benzine) kunnen koppelen met slangen maar dat is nogal een geknutsel (slang moet dik en benzinebestendig zijn (via 8 mm krijg je een baard met het vullen), laswerk voor nieuwe aansluitstukken en het veilig monteren van een dikke brandstofslang.).

Ik zou zelf kiezen voor handbediende kraan/kranen (of elektrische kraantjes) tussen t-stuk en brandstoftankjes, zoals motorfietsen dit al jaren doen.
Deze laatste methode lijkt mij nog het prettigst werken. Simpel, overzichtelijk en zodanig te maken dat de auto weer geheel origineel te maken is.

Als je in de bij te plaatsen tank ook een vlotter hebt zitten, is de elektrische optie met een twee keer om-schakelaar imho de meest een elegante oplossing. Schakelaar om, andere klep open, brandstofmeter schakelt ook om en je meet altijd de brandstof in de tank die op dat moment in gebruik is.

Verder zou ik mezelf met handbediende kraantjes niet te veel zorgen maken over het leeg rijden van een tank zonder brandstofmeter. Bij iedere motorfiets met carburateur is het gebruikelijk dat je bij het plotseling inhouden van de motor even de kraan omzet naar reserve en na een paar tellen 'doet ie het weer'.

Pobresh zei:
ginkelvanmichiel zei:
De compressie is te hoog.

los dat dan op. Dikkere koppakkingen bijvoorbeeld.
Of is het een vorm van tuning?
Lijkt me anders niet echt gezond.

Zolang die niet pingelt is t goed.

Ik zou denk ik met 3 tankjes werken. 2 hoofd en 1 opvoer waar de echte brandstofpomp in zit. Anders gewoon een tweede met pompsysteem die op een vlotter aangaat en stopt.

Pobresh zei:
ginkelvanmichiel zei:
De compressie is te hoog.

los dat dan op. Dikkere koppakkingen bijvoorbeeld.
Of is het een vorm van tuning?
Lijkt me anders niet echt gezond.

een Dyane/2cv motor heeft geen koppakking :)

En de compressie is nodig om er 32 pk uit te halen (waarvan ik denk dat nog 2/3 over is na 42 jaar)

In de achterbak van een 2cv / dyane passen precies 2 metalen jerrycans van 25 liter elk op hun kant:T Er zijn speciale opzet stukken (soort trechterpijp) die je op de jerrycans kan klemmen zodat je lekvrij kan tanken.
Als ik naar het buitenland ga neem ik ze al jaren mee, in Nederland heb ik genoeg aan 20 liter. Er was een (korte) tijd dat ik elk weekend van Utrecht naar Lille ( noord Frankrijk) met een 2cv reed.o_O In België werd je pinpas niet bij elk tankstation geaccepteerd...

ginkelvanmichiel zei:
een Dyane/2cv motor heeft geen koppakking :)

En de compressie is nodig om er 32 pk uit te halen (waarvan ik denk dat nog 2/3 over is na 42 jaar)

Heb maar eens even wat ingelezen over die 2 cilinder blokjes. (blijken toch wat anders in elkaar te zitten dan ik verwacht had)
Voor zover ik kan vinden was af fabriek al het advies om minimaal octaan 97 te tanken ivm de hoge compressieverhouding.
Dan is 98 dus een logische keuze. En 95 af te raden.

Flesje octaanbooster helpt idd wel. Maar ideaal is dat ook niet. Tevens vaak gebaseerd op ethanol (dus niet heel handig voor de meeste oldtimers)
Ja je kan misschien op E85 rijden. Maar je zal je brandstofsysteem er op moeten aanpassen (simpelweg vernieuwen van onderdelen die niet geschikt zijn voor ethanolgebruik)
De groene aanslag zal bij een 2cv die weinig gebruikt ook voor problemen zorgen. Aangepaste sproeiers of niet. Dus ik zou het er persoonlijk niet eens op willen wagen.

V0RQ zei:
Leon in zn SEAT zei:

Tegenwoordig zit er bijna overal een meter in de cockpit, zelfs scooters. Vroeger had je inderdaad een kraantje, je carberateur was immers half open met slechts een vlottertje als afsluiting. Er was dan maar één tank maar het kraantje had nog een derde stand die iets lager in de tank zat: reserve.. Dus bij het sputteren zette je snel het kraantje op reserve en dan zo snel mogelijk tanken.
Ik ben geen motorrijder dus ik neem dit maar even voor waarheid aan. Klinkt wel logisch in ieder geval. Begreep het nut van de extra tank ook nooit zo, maak de benzinetank zelf dan gewoon wat groter. Maar dat doen ze dus ook. ;)

Terug
Bovenaan