2e auto voor korte ritten, EV of benzine budget 10k

A

Anoniem

Guest
In mijn zoektocht naar een 2e auto voor mij en mijn vriendin ben ik op zoek naar tips.
Ik kan moeilijk echt objectief advies vinden. Wat is een dergelijke auto nog waard over 2-3 jaar? Ik heb gekeken naar een Renault Zoe, redelijk betaalbaar zeker met de subsidie van 2.000. Een ruime kofferbak voor de boodschappen of een hondje. Maar ik kan nergens een objectief advies vinden. Wat is nu verstandig om te doen. We hebben zonnepanelen, de auto wordt gebruikt voor ritjes in de regio. Niet dagelijks, wel wekelijks.
Is een Zoe met 22kwh dan een verstandige koop, of wil niemand deze auto nog hebben na 2-3 jaar? Ik kom er niet goed achter, dus hoop op jullie ervaring/kennis!

Andere EV opties zie ik niet voor het budget dat we hebben. Meestal vind ik ze dan te klein, te kleine kofferbak.
Qua benzine auto overweeg dan een Renault Clio of een Kia Rio. Met goed zoeken lukt dat ook rond de 10k. Maar zou eerst de keuze moeten maken wel of geen EV. Tips zijn heel erg welkom.

Als je denkt aan afstanden binnen de 150 kilometer per keer dan kan je voor een Zoë gaan of eventueel een Nissan Leaf.
Maar is een hybride auto geen optie?

Als je denkt aan afstanden binnen de 150 kilometer per keer dan kan je voor een Zoë gaan of eventueel een Nissan Leaf.
Maar is een hybride auto geen optie?
Ik dacht dat een hybride wat duurder is dan 10000. Tenminste ik kijk naar auto's vanaf 2015. En de Zoe, heb je eventueel tips /advies voor welke type Zoe je dan zou moeten gaan?

Veel Renaults hebben een huuraccu.... Komt er een paar tientjes per maand bij, maar geen gezeur als de accu minder wordt (en met 22Kw is iedere degeneratie gauw merkbaar)

Veel Renaults hebben een huuraccu.... Komt er een paar tientjes per maand bij, maar geen gezeur als de accu minder wordt (en met 22Kw is iedere degeneratie gauw merkbaar)
Ja klopt, de huuraccu is mij bekend. Nadeel natuurlijk de hogere maandelijkse kosten, maar ik kijk ook naar de kosten per jaar en dan is EV toch iets goedkoper. Ons voordeel met weinig km valt het abonnement nog laag uit. En wellicht fijner dan een 2e hands EV met gebruikte accu?

Ja klopt, de huuraccu is mij bekend. Nadeel natuurlijk de hogere maandelijkse kosten, maar ik kijk ook naar de kosten per jaar en dan is EV toch iets goedkoper. Ons voordeel met weinig km valt het abonnement nog laag uit. En wellicht fijner dan een 2e hands EV met gebruikte accu?
De Renault Zoe is een fijne elektrische auto. In 2016 kwam ook de 41 KWh uitvoering. Daar heb je een aanzienlijk groter bereik mee. Die zal straks ook meer gezocht zijn.

Ik zou dus voor een ZE40 gaan.

De Renault Zoe is een fijne elektrische auto. In 2016 kwam ook de 41 KWh uitvoering. Daar heb je een aanzienlijk groter bereik mee. Die zal straks ook meer gezocht zijn.

Ik zou dus voor een ZE40 gaan.
Leuk advies, alleen is deze uitvoering 3k boven budget en dus niet heel relevant.

Een Opel Ampera uit rond 2013? Heeft een 16kWh batterij, maar bruikbaar 10.6kWh als je thuis een lader hebt kan hij gewoon weg tussen de 45km in de winter tot 70km in de zomer rondrijden elektrisch. 40 euro wegenbelasting. Zelf heb ik er 1 gehad voordat ik een Tesla kocht. Deed de Opel Ampera niet weg vanwege problemen, maar omdat ik altijd al een Tesla wou. De vorige eigenaar voor mij reed hem ook altijd elektrisch rond de stad, en op benzine gaat hij zo 500km op een 30 liter tank. Auto heeft hele goede audio, bijna net zo goed als mijn huidige Tesla.

Je kunt ze tegenwoordig rond de 10K krijgen, en is bij mij gewoon betrouwbaar geweest. Niks mee gehad, hetzelfde bij mijn vorige eigenaar niks mee gehad. Achterbank kan plat, kon daar mijn racefiets goed in kwijt. Het is een 4 zitter, dus geen 5 zitter. En hij is best rap, met zijn elektromotor van 150pk.

Dan zal ik eerder voor de stekkeruitvoering gaan van de 3e generatie prius ipv een ampera/ volt , die is ook nog zuinig als de batterij leeg is.

Ik denk dat je met een benzine wagen beter uit ben. Al ik zoek op 9-10k dan vind ik bijvoorbeeld 12 EVs waarbij veel twizzy achtig of een Zoe uit 2014.
Benzine : 700 stuks max 5 jaar oud. Fiesta, Punto, Clio. Corsa uit 2019.

Een EV in jouw situatie lijkt me ok als je weet dat je bijvoorbeeld 500km aan woon-werkverkeer hebt per week. Voor 500km per maand ben je waarschijnlijk voordeliger uit (en meer keus) met benzine. En hoe je het ook went of keert met benzine heb je nooit verrassingen als je toch een keer naar een verre/non-ev bestemming wil.
Ik las volgens mij bij de reviews hier van een Zoe eigenaar die 12 uur deed over een paar honderd kilometer in NL met winterweer.

Ik denk dat je met een benzine wagen beter uit ben. Al ik zoek op 9-10k dan vind ik bijvoorbeeld 12 EVs waarbij veel twizzy achtig of een Zoe uit 2014.
Benzine : 700 stuks max 5 jaar oud. Fiesta, Punto, Clio. Corsa uit 2019.

Een EV in jouw situatie lijkt me ok als je weet dat je bijvoorbeeld 500km aan woon-werkverkeer hebt per week. Voor 500km per maand ben je waarschijnlijk voordeliger uit (en meer keus) met benzine. En hoe je het ook went of keert met benzine heb je nooit verrassingen als je toch een keer naar een verre/non-ev bestemming wil.
Ik las volgens mij bij de reviews hier van een Zoe eigenaar die 12 uur deed over een paar honderd kilometer in NL met winterweer.
Het is hun tweede auto, dan lijkt me een EV wel prima.

En er is meer dan enkel kosten natuurlijk; een EV is een stuk milieuvriendelijker.

Dank voor alle reacties. Het is duidelijk dat een benzine auto wel een stuk makkelijker te vinden is.
Ik heb ook navraag gedaan bij Renault dealer met de vraag wat is een 22kwh Zoe nog waard over een paar jaar. Maar een objectief antwoord krijg ik niet. De nadelen van de 22kwh accu met name in de winter maakt me wel wat huiverig om tot aanschaf over te gaan. De actieradius is dan zo laag dat gebruikers zelfs de kachel uitlaten om maar zover mogelijk te komen. Is er iemand binnen het Forum met wat onderbouwde kennis over de Zoe in de 22kwh uitvoering? Anders ben ik bang dat we toch gaan kiezen voor benzine, zelfs hybride is momenteel vrij prijzig met 10k lukt dat niet.

Ik denk dat de Renault zoe 22kkw over paar jaar een klassieker is, die alleen nog maar in waarde stijgt

Laatst bewerkt:
Ik denk dat heel veel EV's een lang leven met weinig afschrijving zullen hebben. Accu's worden goedkoper, overig onderhoud is goed te overzien.

Ik denk echter ook dat je je niet moet vergissen in de praktijk van de oude EVs. Plotseling een retourtje van 150km is gewoon wat lastiger met het langzame laden en korte range.

Hoezo noem je 2-3 jaar? Dat lijkt me een wat korte periode?

Ik heb ook navraag gedaan bij Renault dealer met de vraag wat is een 22kwh Zoe nog waard over een paar jaar. Maar een objectief antwoord krijg ik niet.

niemand kan in de glazen bol kijken. de dealer gaat er nooit iets van zeggen natuurlijk. De overheid kan ineens een nieuwe regelgeving doorvoeren waardoor de auto misschien wel flink in waarde stijgt, of juist fors zakt in waarde. Niemand weet daar iets van. Denk dat je in grote lijnen wel kunt zeggen dat ze waardevaster zijn dan een benzine auto.

Over de actieradius, die 22Kw, ook in de winter komt echt wel goed, ja je zult hem wat vaker aan de lader moeten hangen en lange ritten moet je er gewoon niet mee willen doen, maar dat is de intentie ook niet begrijp ik. Is is en blijft wel concessies doen met zo'n vroege EV, de vraag is in hoeverre je daar last van hebt als 2e auto voor korte ritjes en of je dat er voor over hebt, dat kun jij alleen bepalen.

Wij hebben onze ZOE in 2013 nieuw gekocht en met de 22 kWh accu 5 jaar gereden. En dat ging eigenlijk altijd zonder problemen. Zowel mijn vrouw als ik hadden als woon-werkafstand zo'n 30-35 km en dan kan je altijd comfortabel heen en weer, met de verwarming gewoon aan. In de zomer zelfs makkelijk twee keer. En als ik voor mijn werk ergens midden in het land een afspraak had ( ± 85-90 km, ik woon in het oosten van Noord Brabant), dan zette ik de ZOE aan de lader en kon na een vergadering van 2-3 uur weer gewoon met een volle accu naar huis. Alleen de ritten naar familie in Noord-Holland (± 135 km) gingen in de winter niet non-stop. Ik had daar zelf geen problemen mee, maar ik kan me voorstellen dat je dat niet wilt.
Ik merkte na 5 jaar wel wat accu degradatie, de eerste jaren haalden we in de zomer makkelijk 170 km en in de winter 125 km, na 5 jaar met moeite 155 km in de zomer en 110 in de winter.

Wij hadden het geluk dat we bij een select groepje ZOE rijders hoorden die in 2018 een accu upgrade konden doen naar de 43 kWh accu, helaas biedt Renault dat niet meer aan.

Ik ben naar aanleiding van dit onderwerp even naar de prijzen van tweedehands ZOE's gaan kijken. En daar ben ik van geschrokken. Voor ons in positieve zin natuurlijk, ik had nooit gedacht na 10 jaar nog zo'n 9-10 k€ te kunnen vangen, maar de prijzen zijn echt absurd.

....
Ik merkte na 5 jaar wel wat accu degradatie, de eerste jaren haalden we in aar aanleiding van dit onderwerp even naar de prijzen van tweedehands ZOE's gaan kijken. En daar ben ik van geschrokken. Voor ons in positieve zin natuurlijk, ik had nooit gedacht na 10 jaar nog zo'n 9-10 k€ te kunnen vangen, maar de prijzen zijn echt absurd.

Er is soms nog een zakelijk belastingvoordeel op EVs. Daarom kan een oudere juist interessanter zijn dan een jongere.
Verder kan je als tweede auto, zonder kleine kinderen en goed ter been zijnde de laad/range problemen accepteren en flink voordelig rondtuffen.
Wij hebben bewust niet voor EV gekozen, ook al was er maar voor 3 ritjes per jaar een probleempje. Toen hoorde bijvoorbeeld van vrienden die toch allerlei toestanden hadden zoals pendelen met een andere auto tussen vakantiehuis en laadpaal.

Wij hebben onze ZOE in 2013 nieuw gekocht en met de 22 kWh accu 5 jaar gereden. En dat ging eigenlijk altijd zonder problemen. Zowel mijn vrouw als ik hadden als woon-werkafstand zo'n 30-35 km en dan kan je altijd comfortabel heen en weer, met de verwarming gewoon aan. In de zomer zelfs makkelijk twee keer. En als ik voor mijn werk ergens midden in het land een afspraak had ( ± 85-90 km, ik woon in het oosten van Noord Brabant), dan zette ik de ZOE aan de lader en kon na een vergadering van 2-3 uur weer gewoon met een volle accu naar huis. Alleen de ritten naar familie in Noord-Holland (± 135 km) gingen in de winter niet non-stop. Ik had daar zelf geen problemen mee, maar ik kan me voorstellen dat je dat niet wilt.
Ik merkte na 5 jaar wel wat accu degradatie, de eerste jaren haalden we in de zomer makkelijk 170 km en in de winter 125 km, na 5 jaar met moeite 155 km in de zomer en 110 in de winter.

Wij hadden het geluk dat we bij een select groepje ZOE rijders hoorden die in 2018 een accu upgrade konden doen naar de 43 kWh accu, helaas biedt Renault dat niet meer aan.

Ik ben naar aanleiding van dit onderwerp even naar de prijzen van tweedehands ZOE's gaan kijken. En daar ben ik van geschrokken. Voor ons in positieve zin natuurlijk, ik had nooit gedacht na 10 jaar nog zo'n 9-10 k€ te kunnen vangen, maar de prijzen zijn echt absurd.
Dank voor de uitgebreide reactie! Heb ik erg veel aan. Ik heb ook een aantal gebruiker reviews gelezen over de Zoe. Nog even verder verdiept dus, als ik kijk naar mijn budget van 10000 is volgens mij de R240 Intens het beste model dat ik dan kan aanschaffen. Ik zie enkele met koopaccu, slim of niet slim? Wat is jullie mening?

Nee ik zou een huuraccu nemen, mocht je teveel degradatie hebben dan kan je een ander krijgen, bij koop moet je het zelf betalen.
Heb je ruimte in je budget? Voor 1500 meer heb je deze:
Renault Zoe 41kw

Laatst bewerkt:
Nee ik zou een huuraccu nemen, mocht je teveel degradatie hebben dan kan je een ander krijgen, bij koop moet je het zelf betalen.
Heb je ruimte in je budget? Voor 1500 meer heb je deze:
Renault Zoe 41kw
Verkeerde link denk ik. Ik kijk zeker ook nog naar de 41kw, maar ja wordt toch wat te duur.

De goedkoopste 41 kWh ZOE's die ik kan vinden, kosten zo'n € 11.500,- (na subsidie). Dat is toch weer 15% boven je budget en als je qua ritprofiel(en) met de 22 kWh accu uit de voeten kan, heb je (ruimere) keuze. Ik zou bij de 22 kWh accu wel liever voor accuhuur gaan. Nadeel van de kleinere accu is namelijk dat er vaker geladen moet worden, en juist het aantal laadcycli beinvloed de "gezondheid" van de accu. TIp: Vraag voor aanschaf of er een uitdraai beschikbaar is van de State-of-health (SOH) van de accu. Deze wil je toch zeker nog boven de 85% hebben. NB Een dealer moet de SOH zo kunnen uitlezen, bij een handelaar zal dat wellicht moeilijker worden.

Terug
Bovenaan