2020 aanschaf Volvo V60: benzine vs diesel, handschakel vs automaat ???

ZuinigRijder

Startmotor
Beste Autoweekers,

Nederlands is niet mijn moeder taal, ik probeer mijn beste te schrijven. Sorry.

Mijn huidige Seat Ibiza Station 1.2 TDI doet prima (3.5 liters per 100km op snelheid 100kmpu), maar mijn vrouw wilt naar een Volvo V60 te gaan

- Budget is 19k (wat mijn vrouw wilt), en is zo klein mogelijk (wat ik wil :) )

- Waarom Volvo V60 ? Moet station zijn. Mijn vrouw zal straks een nieuwe baan krijgen als een manager. Zij wilt een "imago van een busineswoman" hebben. Wij zijn Asiatisch wij willen niet "vreemd" zijn kwa imago. Andere collega's van dezelfd niveau van mijn vrouw, in haar oude baan, rijden meestal Volvo / Ford / etc maar geen Seat.

- Aantal jaren met deze Volvo: 5-6 jaar voordat wij misschien naar Electric gaan.

- Reizen afstand: in 2021 reize zij 33'000 km (waarvan 20'000 km tussen Jan - Aug 2021 op de traject Noord NL - Randstad en terug een keer per week), de volgende jaar doen wij ongeveer 20'000 km per jaar. Wij wonen nu in Noord NL, wij hebben 110'000 gemaakt op de diesel Seat Ibiza (6 jaar 6 maanden): 60'000 km woon-werk verkeer en 50'000 voor boodschappen en vacantie. Als wij later naar Randstad verhuizen weet ik niet of dit ratio woon-werk verkeer vs de reste is veranderd.

- Handschakel vs automatisch: mijn vrouw vindt Automatisch ook fijn als het niet duurder uit is. Wij hebben voor de laaste 8 jaar alleen handchakel gebruiken, geen klacht. (wonen in Noord NL). Maar vanaf volgende jaar wonen wij in Randstad, is in grote stad een automatisch fijner ??

Ik moet diesel vs benzine kiezen. De laaste tijd in 2015 toen ik nog active aan het opzoeken, was een diesel auto altijd duurder dan benzine. Dat is logisch want diesel motor duurt langer, en diesel brandstof is altijd goedkoper. Ik weet dat er een grens van 25k-30k / jaar was om te overwegen tussen diesel / benzine, omdat wegenbelasting op diesel veel hoger is.

Maar nu in 2020 zijn diesel autos veel goedkoper, en ik vraag me af waarom niet een diesel kopen ? Is diesel niet millieu vriendelijk ? Misschien niet want mijn Seat 1.2 TDI is ook beste zuinig en schoon. Ik heb nog niet gelezen over Volvo D2 (diesel) vs T2/T3 (benzine).

Bedankt

Het eerste jaar is twijfelgeval of diesel wel of niet uit en de andere 4 tot 5 jaar zeker niet. Je kan beter tot augustus 2021 door blijven rijden in de seat ibiza. In Nederland kun je daar gewoon als manager in doof bkijven erg ijden zonder dat anderen daar raar van opkijken.

Voordeel is dat je met het extra geld je budget kan vegghogen

Van de Volvo V60 staan binnen dit budget veel meer diesel auto's te koop dan benzine. Als ïk kijk naar de Bovag koerslijst dan is een (vergelijkbare) diesel uit 2015 rond de € 5000 goedkoper dan een benzine. Je koopt een V60 diesel of uit een veel nieuwer bouwjaar of veel goedkoper dan een benzine.

Ik zou om deze redenen naar een diesel kijken, ook al zijn de vaste lasten gewoon hoger, bij een kleiner model ligt het omslagpunt wel lager.

Auto encyclopedie zei:
Het eerste jaar is twijfelgeval of diesel wel of niet uit en de andere 4 tot 5 jaar zeker niet. Je kan beter tot augustus 2021 door blijven rijden in de seat ibiza. I
Voordeel is dat je met het extra geld je budget kan vegghogen
Kwa geld besparen zie ik dit ook

In Nederland kun je daar gewoon als manager in doof bkijven erg ijden zonder dat anderen daar raar van opkijken.
Mijn vrouw heeft een nieuwe baan bij een grote bedrijf en moet straks beginnen. Wij zijn Asiatisch wij willen niet "vreemd" zijn kwa imago. De laaste jaren bij haar oude baan andere collega's van dezelfd niveau van mijn vrouw rijden meestal Volvo / Ford / etc maar geen Seat.

ak2 zei:
Van de Volvo V60 staan binnen dit budget veel meer diesel auto's te koop dan benzine. Als ïk kijk naar de Bovag koerslijst dan is een (vergelijkbare) diesel uit 2015 rond de € 5000 goedkoper dan een benzine. Je koopt een V60 diesel of uit een veel nieuwer bouwjaar of veel goedkoper dan een benzine.
Waar kan ik dit Bovag koerlijst zien ?

Ik zou om deze redenen naar een diesel kijken, ook al zijn de vaste lasten gewoon hoger, bij een kleiner model ligt het omslagpunt wel lager.

V60 met de kleineste motor is voor mij goed. Nu met max 100kmpu doet een kleine motor prima. Wij hebben gewenen met onze huidige 75 pk Seat Ibiza 1.2 TDI

Anno 2020 rij je niet meer in een handgeschakelde auto.
En anno 2020 word er geen diesel meer gereden.
;)

Beste allen, Is dit koste berekening nog actuel ? https://www.autoweek.nl/kostenberekening/?id=86041&jaar=2016&cache=no

benzine LPG
Afschrijving € 2.580 2.607
Brandstof1 € 2.406 1.334
Motorrijtuigenbelasting € 912 1.336
Verzekering2 € 864 911
Onderhoud3 € 1.020 1.027
Rentekosten4 € 256 258

Totaal per jaar € 8.037 7.473

Stif zei:
Er zijn nog handgeschakelde auto, maar minder.

Stif zei:
;)
Volvo maakt geen diesel meer, klopt.
Voor een V60 diesel bj 2016 die nu 16k euro koste, hoeveel kan ik verkopen in 2026 ?
En hoe zou de resale prijs voor een benzine V60 zijn in 2026 ?

En voor Volvo V60 D2 of T2 wat zijn de beste occasoins websites ?

In 2015 wist ik dat er waren autotrader24, marktplaats, hoe is het nu ?

Nem 5233579 zei:

Dat is toch koffiedik kijken? Dan zijn we ruim 5 jaar verder! Door de verkoop van E-auto's is er al veel aan het veranderen en kunnen wellicht daardoor niet E-auto's behoorlijk in waarde dalen, dat zie je nu al.

speedtouch zei:
Nem 5233579 zei:

Dat is toch koffiedik kijken? Dan zijn we ruim 5 jaar verder! Door de verkoop van E-auto's is er al veel aan het veranderen en kunnen wellicht daardoor niet E-auto's behoorlijk in waarde dalen, dat zie je nu al.

Ja, dat vraag is puur omdat ik wist niet of er straks een nieuw regel is, net als: "in 2025 mogen geen diesel rijden in stad X, stad Y"

Gaspedaal.nl staan de meeste 2e hands auto's, dat is een overkoepelende site.

AutoScout24 en markplaats vallen niet onder de gaspedaal.nl ovverkoepeling, maar zal die 2 wel meenemen als je 2e hands auto zoekt.

Wat een auto doet qua prijs in 2026 kan ik nu niks over zeggen, misschien is een benzine auto tzt ook niks meer waard

Ik zeg ook gewoon nog 1 jaar doorrijden met de Diesel die je nu hebt en dan volgend jaar of een benzine of een elektrische/hybride kopen.
Die kilometers na volgend jaar lijken me niet voldoende om Diesel te verantwoorden.

Wat betreft goede sites voor het kijken naar 2e hands auto's, kijk op https://www.gaspedaal.nl/ Die pakken de advertenties van heel veel losse auto koop sites samen, je ziet dus meteen 80% van het hele aanbod op 1 site.

Over de restwaarde van een diesel uit 2016 in het jaar 2026 zou ik me niet teveel illusies maken, die is amper nog iets waard dan lijkt me.
Is niet voor niks dat ze nu al echt veel goedkoper te kopen zijn dan benzine versies.

Gaspedaal is een goede site om op te zoeken. Op dit moment zou ik me in Nederland niet druk maken over geen toegang voor dieselauto's in een grote stad, dat geldt alleen voor hele oude diesels van 15 jaar of ouder, of 20 jaar en ouder.

Een grote auto van meer dan 10 jaar oud, met een kilometerstand van meer dan 200.000 km is in de praktijk meestal niet veel meer waard. Reken je hier dus niet rijk mee.

Ik zou de keus van een auto vooral niet laten afhangen van de omgeving, in Groningen zijn ze daar denk ik toch minder gevoelig voor. Op dit moment koop je ex lease (14%) diesels zoals de Volvo V40, Renault Megane en Peugeot 308 vanwege het grote aanbod voor heel weinig geld. Ik vind de Volvo V60 overigens een erg fraaie en tijdloze auto.

Veel succes.

Bedankt allemaal,

Jamer dat mijn vrouw geld niet belangrijk genoeg vindt. Zijn wilt een Volvo sinds 3-4 jaren, en zij vindt ons Seat Ibiza (bouwjaar 2011) een "shit" auto sinds 3-4 jaar :) ).

Als ik haar was, zou ik toch mee gaan met Seat en pas Aug 2021 bekijken om over te stappen.

Imago vindt zij belangrijk. Ik denk dat zij redenen heeft, zij doet goed in haar cariere en heeft veel goede beslissingen genomen m.b.t. cariere.

Zij is aan de onzuinige kant en ik ben zuinig, veel discussies tussen ons dus :)

Budget is nu 19k want met 16k kan ik alleen maar diesel kopen.

Gullwing zei:
Tja, je kan natuurlijk ook je vrouw inruilen. Net een wat jonger model met wat minder kms :)

Ja, dit oude model koste veel kwa onderhoud :)

Zij denkt dat de "first impression" is belangrijk in haar nieuwe baan, als een korte (163cm) Asiatische vrouw moet zij netjes kwa uitzicht zijn

Ik zoek de zuinigste (kleinste motor) van V60 of V40, dus de volgende vraagje:
- Voor benzine, is de 1496 cc (90kw) de kleinste motor ?
- Voor diesel, is de 1560 cc (84 kw) de kleinste motor ?
- Voor hybrid, is de 2400 cc (??? kw) de kleinste motor ?

Vraag V40/V60: Ik vind ons huidige Seat Ibiza ST een prima auto kwa ruimte (wij zijn kort ik ben 174 en vrouw 163 cm), en door budget moet ik afvragen of ik de V40 kan accepteren of moet ik naar V60 gaan ?

Gullwing zei:
Tja, je kan natuurlijk ook je vrouw inruilen. Net een wat jonger model met wat minder kms :)

Maar ben je dan ook voor 19k klaar...en ook dat exemplaar wordt snel ouder. Kan je er beter af en toe een huren voor een uurtje.

De hybride schijnen niet helemaal foutloos te zijn.

hier een lijst met alle motoren van de volvo v40

lijst volvo v40

Hier de lijst van de Volvo V60

Volvo V60

Onder de Aziatische bevolking is de Volvo S60 heel populair

Volvo s60

Je zou ook nog kunnen kijken naar de goedkopere V50 (station) S40 (sedan) en C30 (hatchback) Bij deze modellen wel oppassen voor de eerste generatie 1.6 diesel de 16v

Nem 5233579 zei:
Ik zoek de zuinigste (kleinste motor) van V60 of V40, dus de volgende vraagje:
- Voor benzine, is de 1496 cc (90kw) de kleinste motor ?
- Voor diesel, is de 1560 cc (84 kw) de kleinste motor ?
- Voor hybrid, is de 2400 cc (??? kw) de kleinste motor ?

Vraag V40/V60: Ik vind ons huidige Seat Ibiza ST een prima auto kwa ruimte (wij zijn kort ik ben 174 en vrouw 163 cm), en door budget moet ik afvragen of ik de V40 kan accepteren of moet ik naar V60 gaan ?

Zowel de Volvo V40 als Volvo V60 zijn niet heel groot voor hun klasse, maar zeker groot genoeg. De Volvo V40 is duidelijk goedkoper in aanschaf en in kosten, en weegt ook een stuk minder, ik zou dus eerder een V40 kiezen.

De D2 (diesel) is geleverd met een 1.6 1560CC van Peugeot, en een 2.0 van Volvo, beide motoren zijn goed.

De V60 hybrid kende relatief veel storingen en is ook erg zwaar, die zou ik minder snel kiezen.

Auto encyclopedie zei:
De hybride schijnen niet helemaal foutloos te zijn.

BIj voorbeeld ?

hier een lijst met alle motoren van de volvo v40
lijst volvo v40
Hier de lijst van de Volvo V60
Volvo V60
Ik zie nu duidelijk dat V60 veel duurder dan V40 is

Onder de Aziatische bevolking is de Volvo S60 heel populair
Volvo s60
Dit is misschien een myth, ik vind S60 lelijk en niet praktisch.

Je zou ook nog kunnen kijken naar de goedkopere V50 (station) S40 (sedan) en C30 (hatchback) Bij deze modellen wel oppassen voor de eerste generatie 1.6 diesel de 16v
V50 vind ik prima, maar mijn vrouw denk dat dit van "vorige generatie" is.
C30 is te klein voor een familie van 4. Ik denk dat Station past beter.

Bedankt

ak2 zei:
Zowel de Volvo V40 als Volvo V60 zijn niet heel groot voor hun klasse, maar zeker groot genoeg. De Volvo V40 is duidelijk goedkoper in aanschaf en in kosten, en weegt ook een stuk minder, ik zou dus eerder een V40 kiezen.
Goed, ik ga meer over V40 lezen.

De D2 (diesel) is geleverd met een 1.6 1560CC van Peugeot, en een 2.0 van Volvo, beide motoren zijn goed.

Door jou heb ik geleerd dat Volvo ook motor van Peugeot gebruikt. Bedankt.
De V60 hybrid kende relatief veel storingen en is ook erg zwaar, die zou ik minder snel kiezen.
OK, jaar 2400 cc is veel te groot

Een recente V40 is een krappe hatchback, dat lijkt me niet echt de bedoeling dan.
De V40 stationwagen is inmiddels echt heel oud, dan kan je inderdaad beter naar een V50 kijken.

ak2 zei:

+1

Het grootste verschil tussen beide auto's is dat de V60 een klein beetje meer kofferbakruimte biedt. Maar niet zoveel dat het de prijs rechtvaardigt. Uit mijn hoofd iets van 15 cm langer of zo. Het is wel zo dat de achterbank wat breder is. De V40 loopt een beetje taps toe naar achteren, daar waar de V60 recht blijft. Maar als er slechts 2 mensen op de achterbank hoeven is dat geen probleem.

Stif zei:
;)
Oh ja? Vandaag weer heeeeerlyck in mijn handgeschakelde diesel getoerd. Je wordt wel raar nagekeken, dat wel.

R Wolters zei:
ak2 zei:

+1

Het grootste verschil tussen beide auto's is dat de V60 een klein beetje meer kofferbakruimte biedt. Maar niet zoveel dat het de prijs rechtvaardigt. Uit mijn hoofd iets van 15 cm langer of zo. Het is wel zo dat de achterbank wat breder is. De V40 loopt een beetje taps toe naar achteren, daar waar de V60 recht blijft. Maar als er slechts 2 mensen op de achterbank hoeven is dat geen probleem.

Klopt, weet niet waarom V60 zo duurder is

Toen ik nog V40 reed ook wel eens proefgezeten in de toenmalige V60. Ruimte op de achterbank is nagenoeg gelijk inderdaad. Vermoedelijk is de V60 wel breder, de bank in de V40 is meer tussen de achterwielen geschoven om extra beenruimte te creëren.

De bagageruimte in de V60 is wel groter uiteraard (tenzij je de hybride kiest!).

Voor de rest: Met een dergelijk kilometrage voor een diesel gaan lijkt me tamelijk onzinnig, of je moet echt voor een appel en ei een diesel met weinig kilometers kunnen vinden, dan is het mogelijk nog interessant.

Qua transmissie: Een automaat is duurder in onderhoud en rijdt minder zuinig, zelf zou ik me wat geruster voelen met een handbak wat dat betreft.

Verder zag ik de V50 nog genoemd worden. Dat is een praktische en mooie auto, maar inderdaad wel echt van een oudere generatie. Dan zou je je Seat op een oudere auto in gaan ruilen, lijkt mij niet erg logisch.

Ok duidelijk:

V60 diesel automaat

Diesel : voordeliger
Automaat: rijdt veel rustiger

Geen hybride (duur, zwaar, kleinere kofferbak, duurder in verzekering)

Happy wife, happy life ;)

(Gaat ze maar 1 dag naar Den Haag of overnacht ze daar?)

Ik heb een Volvo V60 D4 uit eind 2015, net het facelift model. Automaat, 190 pk en vroemmm.

D2 en D3 hebben een 6-bak automaat, D4/D5/D6 hebben een 8-bak. Ik vond de D2 en D3 met 6-bak niet fijn rijden, hoog in de toeren. Veel meer rust met 8-bak. Daarom ben ik voor de D4 gegaan. D5 te zwaar, D6 plug-in vond ik toen niet interessant.

Heerlijke auto. EGR wel altijd problemen, meestal wel al vervangen onder garantie/coulance. Voor de rest heerlijke auto.

Ja, ik ben een Excel aan het maken om te bepalen 3 factors tegelijk: 40 vs 60, diesel vs benzine, handgeshakel vs automaat.

Ik gebruik deze https://www.autoweek.nl/kostenberekening/?id=86971&jaar=2016&cache=no

Ik vergelijk alle Nordic uitvoeringen (T2 met km teller 100k vs D2 met km teller 120k, bouwjaar 2016), ik kijk ook naar verschillende afstanden gereden per jaar (15k, 20k, 25k)

1) Bevindingen V40 vs V60:
- De operatie kosten (afschrijving + brandstof + wegenbelasting + onderhoud) van V40 naar 5 jaar is 6k-8k lager dan V60 (beide diesel en benzine, handgeshakel en automaat).
- De aanschaf koste moet ik nog genoeg tijd op gaspedaal kijken

2) Bevindingen Handmatig vs Automaat
- Operatie kosten: Niet een grote verschil
- De aanschaf koste moet ik nog genoeg tijd op gaspedaal kijken --> WEET IEMAND HOEVEEL EEN AUTOMAAT V40 of V60 MEER KOST DAN EEN HANDGESCHAKEL (bouwjaar 2016, D2 met 120k km teller of T2 met 100k teller) ???

3) Bevindingen Benzine vs Diesel
- Operatie kosten: niet een grote verschil tussen 15k en 25k per jaar rijden
- De aanschaf koste moet ik nog genoeg tijd op gaspedaal kijken

Ik vind de extra koffrebak ruimte in V60 is niet genoeg voor dit grote verschil, ten minste in operatie kosten.

Terence zei:
Ik heb een Volvo V60 D4 uit eind 2015, net het facelift model. Automaat, 190 pk en vroemmm.

D2 en D3 hebben een 6-bak automaat, D4/D5/D6 hebben een 8-bak. Ik vond de D2 en D3 met 6-bak niet fijn rijden, hoog in de toeren. Veel meer rust met 8-bak. Daarom ben ik voor de D4 gegaan. D5 te zwaar, D6 plug-in vond ik toen niet interessant.

Heerlijke auto. EGR wel altijd problemen, meestal wel al vervangen onder garantie/coulance. Voor de rest heerlijke auto.

6-bak op 100 km per uur (2000 rpm) niet rustig genoeg ?

Ik vind 8-bak te veel (maar ik heb nooit in een 8-bak gereden).

Weet iemand of een Automaat vaker duurder koste dan een Handgeschakel ? Hoeveel duurder ?

Wij praten over V40/V60, diesel of benzine, bouwjaar 2016-2017, 100k-120k km teller

Bedankt

Nem 5233579 zei:
Weet iemand of een Automaat vaker duurder koste dan een Handgeschakel ? Hoeveel duurder ?

Wij praten over V40/V60, diesel of benzine, bouwjaar 2016-2017, 100k-120k km teller

Bedankt

In aanschaf? of in Onderhoud?

In aanschaf is een automaat duurder, is nieuw vaak duurder en minder verkocht omdat de meeste voormalige 14%bijtelling diesels handgeschakeld zijn. +/- 5 jaar geleden werden er veel diesels handbakken geleased ivm gunstige bijtelling. Deze komen nu allemaal op de 2e hands markt en kun je voor een goede prijs aanschaffen. De volvo v40 diesel is mede daardoor daarom zo goedkoop 2e hands markt. Er is meer aanbod dan vraag.

tenzij er wat mee aan de hand is of als een type automaat is die een slechte reputatie heeft of een half automaat (laatste niet van toepassing)

Maar waarom gaat het nu nog steeds over de V40?
Ging toch perse om een Volvo en moest toch ook perse een Station zijn?
Want met een gezin van 4 lijkt me een V40 best aan de krappe kant, zeker als je nu een station gewend bent ( ook al is dat een B-segmenter ).

Verklaring waarom de V60 een stuk duurder is dan een V40 lijkt me ook nogal makkelijk, de V40 is een krappe C-segment hatchback, de V60 is een D-segment Stationwagen. Beseft Topicstarter wel hoe krap een V40 is? Weet Mevrouw topicstarter al dat je een hatchback overweegt i.p.v. de verplichte Stationwagen? ;)

En om de vraag over de Automaat te beantwoorden, Automaat is normaal gesproken duurder in alles, aanschaf, onderhoud, verbruik ( hele nieuwe uitzonderingen daargelaten ), verzekering, wegenbelasting, alles, auto wordt er immers een stuk zwaarder van en de techniek is veel gecompliceerder.

Auto encyclopedie zei:
In aanschaf is een automaat duurder, is nieuw vaak duurder en minder verkocht omdat de meeste voormalige 14%bijtelling diesels handgeschakeld zijn. +/- 5 jaar geleden werden er veel diesels handbakken geleased ivm gunstige bijtelling. Deze komen nu allemaal op de 2e hands markt en kun je voor een goede prijs aanschaffen. De volvo v40 diesel is mede daardoor daarom zo goedkoop 2e hands markt. Er is meer aanbod dan vraag.

tenzij er wat mee aan de hand is of als een type automaat is die een slechte reputatie heeft of een half automaat (laatste niet van toepassing)

Bedankt,
Geldt het ook voor V60 diesel handgeschakel: rond 5 jaar geleden ook veel diesels handbakken geleased ivm gunstige bijtelling ?

SeatIbizaLover zei:
Auto encyclopedie zei:

Bedankt,
Geldt het ook voor V60 diesel handgeschakel: rond 5 jaar geleden ook veel diesels handbakken geleased ivm gunstige bijtelling ?

Nee alleen de hybride V60 was er alleen met gunstige bijtelling.

Detail was dat de V40 de enige 2 liter diesel was die in die gunstige bijtelling viel, dat houdt in dat er relatief veel 2.0 diesels te koop staan. Bij andere merken waren het alleen de 1.5 en 1.6 diesels die onder deze bijtelling vielen.

Total Loss zei:
Maar waarom gaat het nu nog steeds over de V40?
Ging toch perse om een Volvo en moest toch ook perse een Station zijn?
Want met een gezin van 4 lijkt me een V40 best aan de krappe kant, zeker als je nu een station gewend bent ( ook al is dat een B-segmenter ).
Een V40 is qua zitruimte niet of nauwelijks krapper dan een V60 (eerste generatie). Bagageruimte wat kleiner maar je moet het eigenlijk vergelijken met een Seat Ibiza st.

Waar lees jij BTW dat er een gezin van 4 in moet? En is een V40 geen Volvo? Ik kom met 1m80 altijd prima achterin de V40 zitten, en ts en vrouw van ts zijn duidelijk kleiner.

Total Loss zei:
En om de vraag over de Automaat te beantwoorden, Automaat is normaal gesproken duurder in alles, aanschaf, onderhoud, verbruik ( hele nieuwe uitzonderingen daargelaten ), verzekering, wegenbelasting, alles, auto wordt er immers een stuk zwaarder van en de techniek is veel gecompliceerder.
Helemaal mee eens!

editje: Okee, een V60 heeft bijna 100 liter bagageruimte meer dan dan de V40, en evenveel als de Seat.
https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=89901&id2=86041&id3=57552

Het is dus even de vraag in hoeverre de topic starter hecht aan bagageruimte. En of een V40 voor zijn vrouw voldoende status heeft. Overigens, als je bij een Nederlands bedrijf niet wilt afwijken kies je je auto met je portemonnee, ergo dan hou je die Seat gewoon.

Dat van gezin van 4 las ik hier.

C30 is te klein voor een familie van 4. Ik denk dat Station past beter.

Verder is de bagageruimte van de V40 natuurlijk niet echt te vergelijken met een Ibiza ST. Bijna 25% minder bagageruimte ( 430 versus 335 liter ).

DeeTwee zei:
editje: Okee, een V60 heeft bijna 100 liter bagageruimte meer dan dan de V40, en evenveel als de Seat.

Klopt: liters van bagage ruimte:
- V40: 335 / 1032
- Seat Ibiza ST: 430 / 1164
- V60: 529 / 1439

Het is dus even de vraag in hoeverre de topic starter hecht aan bagageruimte. En of een V40 voor zijn vrouw voldoende status heeft. Overigens, als je bij een Nederlands bedrijf niet wilt afwijken kies je je auto met je portemonnee, ergo dan hou je die Seat gewoon.

Voor status, vindt mijn vrouw een V40 OK, maar zij wil ook ruimte hebben in de bagage ruimte als wij op vakantie gaan (maar wij gaan op vakantie maar 1 keer per jaar, is het slim om voor deze extra ruimte 2000 euro per jaar meer te betalen ?)

SeatIbizaLover zei:
Voor status, vindt mijn vrouw een V40 OK, maar zij wil ook ruimte hebben in de bagage ruimte als wij op vakantie gaan (maar wij gaan op vakantie maar 1 keer per jaar, is het slim om voor deze extra ruimte 2000 euro per jaar meer te betalen ?)
Ja.

Voor vakantie wil je niet ineens een auto moeten huren of lenen. En ik lees dat je nog wilt gaan verhuizen, ook dan is een praktische auto welkom lijkt me. Nu is de V60 sowieso geen ruimtewonder, maar wat extra ruimte kan geen kwaad. Zeker als er kennelijk ook nog een gezin in moet passen (dank @ Total Loss, niet gezien! (y) ).

Overigens ben ik zelf met een V40 met 4 volwassenen een paar keer op wintersport geweest. Daarvoor moet ook veel zooi mee, denk aan skischoenen dikke jassen en truien en helmpjes e.d. En uiteraard ski's en/of snowboards als je die ter plaatse niet huurt. Een keer mét skikoffer en één keer zonder op pad geweest, zo'n 1200 km enkele reis. Ging prima.

- V60: 529 / 1439

Jij kijkt naar de verkeerde V60. De V60 die binnen budget valt ( 19k ) heeft net als de Ibiza 430 liter. De 529 liter die je hier noemt is van de nieuwe V60 die bij lange na niet binnen dat budget valt.

Hoop geld voor weinig ruimte en alleen een beetje "status".

SeatIbizaLover zei:
DeeTwee zei:

- V60: 529 / 1439 430 / 1241
Total Loss zegt het ook al, maar dit kan niet voldoende benadrukt! De V60 waar jij je onderzoek op moet richten zal de 1e generatie zijn die van 2010 tot en met 2017 gebouwd is, oftewel deze:
https://www.autoweek.nl/carbase/volvo/v60/?bouwjaar=2010--2017
Dit is een auto die voor zijn buitenmaten en zijn segment behoorlijk krap is. 430 liter bagageruimte dus, evenveel als je huidige Seat.

De in 2018 geïntroduceerde V60, oftewel deze is een veel ruimere en grotere auto maar die ga je met jouw budget niet vinden.

Door https://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor/ ben volledig overtuigd dat voor alle reis afstanden minder dan 30k/jaar, heeft een benzine minder operatie koste.

Bij voorbeeld operatie kosten (euro) per jaar op V40, D2 vs T2:

- 15k/jaar: D2 = 5770, T2 = 5391
- 20k/jaar: D2 = 6390, T2 = 6131
- 25k/jaar: D2 = 7029, T2 = 6890
- 35k/jaar: D2 = 7285, T2 = 7262

Ik denk om toch voor diesel te gaan kopen, want een D2 is duidelijk 4-6 duizenden euro minder kwa aanschaffen dan een T2

Ik vraag me af of de zoektocht naar een Volvo anders moet zijn, als het een auto van de zaak is ?

Klopt het dat het koste een werknemer minder om een auto van 2-4 jaar oud te kopen, dan via werkgever een nieuwe auto van de zaak te kopen ?

Dit is de advies van mijn vrouw's toekomstige colleaga's. Ik weet niet of dit advies neutral is.

Terug
Bovenaan