2015 passat gte

Maarten 9586137

Net ingestapt
Hoi forumleden,

Na de aankondiging van de overheid dat ik straks meer wegenbelasting mag gaan betalen voor mijn 2004 V50 diesel ben ik op zoek gegaan naar een andere auto.

Mijn oog is hierbij gevallen op een VW Passat GTE uit 2015/ 2016 van rond de 20.000 euro ( pak em beet 150k op de teller).

In deze passat ligt een 1.4 tsi motor, en dat bracht me aan het twijfelen. Dit is nl. een notoire probleem-motor. Ik heb het hele forum op de kop gezet, maar kan niet vinden wanneer deze problemen verholpen zijn. In het kort: is de 2015 vw 1.4 tsi motor een betrouwbare keuze?

Andere opmerkingen over de betrouwbaarheid van een 2015 passat gte zijn ook welkom!

Alvast bedankt!

Dus je gaat € 20k uitgeven aan een nieuwe auto om € 225,- per jaar wegenbelasting extra niet te hoeven betalen?

Ben benieuwd naar je rekensom.

W212 zei:
Dus je gaat € 20k uitgeven aan een nieuwe auto om € 225,- per jaar wegenbelasting extra niet te hoeven betalen?

En misschien om een 11 jaar nieuwere auto te rijden, met meer ruimte en luxe. Dit kan dan mooi de laatste druppel zijn, maar alleen voor het besparen hoef je het niet te doen, maar er zijn meer redenen om een andere auto te kopen.

Epica zei:
En misschien om een 11 jaar nieuwere auto te rijden, met meer ruimte en luxe. Dit kan dan mooi de laatste druppel zijn, maar alleen voor het besparen hoef je het niet te doen, maar er zijn meer redenen om een andere auto te kopen.

Uiteraard. Maar dat staat er niet.

Je ziet het wel vaker, mensen gaan wat minder km rijden: Diesel moet weg! Wat meer km: Benzine wordt veel te duur! Fascineert mij altijd wel. Vandaar mijn, inderdaad ietwat flauwe, reactie.

Nou, dat zal ik dan even uit de doeken doen:

Ik rijd ongeveer 18K kilometers per jaar, hoofdzakelijk woon-werk en andere kleine stukjes. Woon-werk is 30KM, ik kan zowel thuis (zonnepanelen met overcapaciteit) als op werk (gratis) prima laden.
De V50 kost zometeen 145-ish in de wegenbelasting. Ik heb er best wat onderhoud aan, betaal 130 euro per maand aan diesel maar de afschrijving is nagenoeg 0. Al met al best veel geld om een oude auto heen en weer naar werk te rijden. Ik verwacht met een PHEV (zoals de Passat GTE) ongeveer 200 per maand minder uit te geven. (alleen wegenbelasting is al een verschil van 110 euro...)

Dit hele verhaal is ex. afschrijving. Wellicht geen eerlijke berekening dus, maar die 20K heb ik in dit geval ook mede ervoor over om een ruimere, nieuwere, beter uitgeruste auto te kunnen rijden. (een waar mevrouw M. ook in kan rijden, die kan nl. niet in een schakelauto. Best handig met 3 kinderen....)

Dus dat is het verhaal... Lijkt me een erg mooie auto, bespaart me maandelijk zo'n 200 euro. Maar 20K is ook voor mij best veel geld, dus ik wil er wel zeker van zijn dat ik geen miskoop doe. Alle rijders-ervaringen zijn veelal van lease-rijders die de auto sinds 2015 gebruiken. Dat je de eerste 100 tot 150K kilometers geen problemen hebt gehad geloof ik wel. Ben alleen benieuwd wat me te wachten staat met zo'n (ex. probleem-geval) motor..

Er is op internet niks te vinden qua negatieve verhalen omtrent de 1.4tsi in de GTE/E-tron modellen. Ze hebben ook een olievervangingsinterval van 15.000km/1 jaar in tegenstelling tot de non hybride tsi's. Die hebben een 30.000km/2 jaar interval. Dat zorgt al voor minder problemen zoals interne vervuiling waar tsi's en iedere direct ingespoten motor last van kan krijgen. Weet niet hoeveel km's je rijdt, aan de hand daarvan kan het onderhoud dus duur uitpakken.

Wel las ik daarstraks een myreview van een golf GTE gebruiker die vanaf begin af aan versnellingsbakproblemen had, is dan ook de enige qua problemen met een GTE/E-tron voor zover ik kan vinden. Dat is gek want in de GTE en E-tron zit de veel sterkere DSG6 bak vanwege het hoge koppel. Wij hebben zelf een A3 E-tron, 45.000km op de klok en hij verbruikt geen olie en doet gemiddeld met altijd laden 4,2L/100km over de afgelopen 32.000km. Zou ik er minder lange stukken mee rijden dan daalt het verbruik nog veel harder.

Maarten zei:
Dit hele verhaal is ex. afschrijving. Wellicht geen eerlijke berekening dus, maar die 20K heb ik in dit geval ook mede ervoor over om een ruimere, nieuwere, beter uitgeruste auto te kunnen rijden.

Groot gelijk hoor. Als je zin hebt in een nieuwe auto; gewoon doen. En je gaat een flinke stap maken ook. (y)

Als ik dat zo lees is het voor jou een ideale auto. Bij mij op het werk rijden veel GTE's en ik ken er geen problemen mee.
Nu is het lastig een mooie te vinden met weinig kilometers, maar eind volgend jaar komen die ook op de markt. Het is alleen de vraag hoe lang je wil wachten.

De komende tijd komen er veel Passat GTE uit de lease, ik denk dat de prijs nog wel flink gaat zakken. Reken je niet rijk met dit soort auto's, gezien de ontwikkelingen in de markt kan de inruilwaarde erg tegen vallen. Het zijn immers hele zware auto's, die alleen economisch zijn als ze elektrisch rijden.

Overigens kent de Passat GTE wel wat elektronische problemen en is vrij zwaar. Japanse en Koreaanse hybrides zijn gewoon beter.

Binnen dit budget kun je ook kijken naar volledig elektrisch kijken zoals de Hyundai Ioniq, VW e Golf, of kleinere Renault Zoe.

ak2 zei:
Binnen dit budget kun je ook kijken naar volledig elektrisch kijken zoals de Hyundai Ioniq, VW e Golf, of kleinere Renault Zoe.

Ik kan me voorstellen dat TS met een bepaalde reden naar een hybride kijkt, b.v. trekgewicht, af en toe een lange rit, of soms gewoon geen zin hebben om op te laden.

Dank voor de reacties!

Het klopt inderdaad dat ik een hybride zoek omdat het hier om de ‘gezinsauto’ gaat waarbij ruimte en bereik (soms) van belang zijn, en ik met enige regelmaat een aanhanger trek. Zou het om de tweede auto gaan, dan zou ik waarschijnlijk ‘blind’ een e-citigo private leasen voor een honderd of 2.

Maar jullie reacties hebben me verder overtuigd om voor de Passat GTE te gaan. Hopelijk komen er daar volgende maand een hoop van op de markt vanwege de verkoop-piek eind 2015..

ak2 zei:
Maar iemand die opzoek is naar een ruimere auto dan zijn huidige V50 zit hier niet echt op te wachten.

Epica zei:
ak2 zei:
Maar iemand die opzoek is naar een ruimere auto dan zijn huidige V50 zit hier niet echt op te wachten.
Er staat andere auto, en de TS rijdt nu in een Volvo V50, wat zeker geen hele ruime auto is.

Misschien zijn de Volvo V60 Plug in Hybride en Mitsubishi Outlander PHEV nog goede alternatieven.

ak2 zei:
Epica zei:
ak2 zei:
Er staat andere auto, en de TS rijdt nu in een Volvo V50, wat zeker geen hele ruime auto is.

Misschien zijn de Volvo V60 Plug in Hybride en Mitsubishi Outlander PHEV nog goede alternatieven.
ja maar er is meer dan 1 post van TS. ik qoute: "Wellicht geen eerlijke berekening dus, maar die 20K heb ik in dit geval ook mede ervoor over om een ruimere, nieuwere, beter uitgeruste auto te kunnen rijden. (een waar mevrouw M. ook in kan rijden, die kan nl. niet in een schakelauto. Best handig met 3 kinderen....)"

Klopt maar die post was er toen nog niet. Dus dat kon ik niet weten.
Volgens mij is de TS er al aardig uit.

Verstandig is altijd om wat opties te vergelijken.

lijkt me trouwens een heerlijk gevoel dat je overcapaciteit van je zonnepanelen in de auto gaat gooien , dat is toch wel de ultieme middelvinger. Dat wilde ik even kwijt.

ak2 zei:
Klopt maar die post was er toen nog niet. Dus dat kon ik niet weten.
Volgens mij is de TS er al aardig uit.

Verstandig is altijd om wat opties te vergelijken.

Klopt! Ik ben er - denk ik- aardig uit en wilde dus graag wat commentaar op de uiteindelijke keuze (de Passat) van mensen die vast meer over auto's weten dan ik.

Om het keuze-proces even kort toe te lichten: ik zou het liefst volledig electrisch rijden, maar vind dit op dit moment en voor deze categorie auto's nog niet echt een levensvatbare keuze. M'n eerste gedachte was vervolgens de Volvo V60 twin-engine. Die vind ik echter qua ruimte tegenvallen (vooral vanwege de hoge laadvloer waaronder de batterijen liggen). Het grootste punt was echter dat dit een hybride-diesel is. Over 5 jaar betaal je dus wegenbelasting voor een loei-zware Diesel, daarnaast verwacht ik dat je dit behoorlijk terug gaat zien in de afschrijving. Vervolgens heb ik nog een Skoda Octavia (leek me ook een goede gezinsauto) en een Audi A5 Sportback (vind ik gewoon een mooie auto) in de vergelijking gegooid. Die komen in maandelijkse kosten (ex. afschrijving) allemaal hoger uit dan de Passat in mijn geval, terwijl de Passat qua optie-niveau (allemaal ex. lease tegen een tarief van bijna niks) erg hoog in de boom zit. Ik heb eigenlijk niet zoveel met volkswagen in het algemeen of de Passat specifiek, maar moet zeggen dat ik het een aardig mooie auto vind die me in mijn geval maandelijks niet gek veel kost.

Dus keus gemaakt = dubbel check op autoweek :)

Waarom zou je van een diesel naar een GTE willen? Als je het idee hebt dat een GTE een zuinige auto is, kun je dat direct van tafel vegen. Ze halen het opgegeven verbruik bij lange na niet. Of ga je heel veel minder rijden?

Gideon zei:
Waarom zou je van een diesel naar een GTE willen? Als je het idee hebt dat een GTE een zuinige auto is, kun je dat direct van tafel vegen. Ze halen het opgegeven verbruik bij lange na niet. Of ga je heel veel minder rijden?
Omdat je zoals de TS al aangeeft een hoop MRB bespaart.

En een GTE rijdt zonder stekkeren zo'n 1:15, en als je veel ritten van <30km hebt, dan kunnen die volledig elektrisch. Ik snap het volledig, het zou mij ook prima passen.

Gideon zei:

Ik ben een paar duizend KM per jaar minder gaan rijden, een.jaar of 2 terug. Ik heb daar nooit echt actie op ondernomen want ik rijd nu zo'n 18.000 km per jaar, en dat ligt dicht bij het kantelpunt. De verhoging van de MRB was voor mij een reminder om eens op onderzoek uit te gaan, maar het zit hem ook in andere factoren. Ik rijd het merendeel tegenwoordig stukjes van 30KM of minder, en dat zou haalbaar moeten zijn (ook op een 'slechte' dag met een GTE). Tel daarbij de besparing op MRB en het lijkt mij een aantrekkelijke optie..

Maarten 9586137 zei:
Gideon zei:

Ik ben een paar duizend KM per jaar minder gaan rijden, een.jaar of 2 terug. Ik heb daar nooit echt actie op ondernomen want ik rijd nu zo'n 18.000 km per jaar, en dat ligt dicht bij het kantelpunt. De verhoging van de MRB was voor mij een reminder om eens op onderzoek uit te gaan, maar het zit hem ook in andere factoren. Ik rijd het merendeel tegenwoordig stukjes van 30KM of minder, en dat zou haalbaar moeten zijn (ook op een 'slechte' dag met een GTE). Tel daarbij de besparing op MRB en het lijkt mij een aantrekkelijke optie..
Hier is de Outlander PHEV in juli ook aan vervanging toe. Op zich is het concept van een PHEV prima te doen als je consequent stekkert. De GTE is in mijn ogen een beter doordacht concept dan de Outlander. Er zit ook wel een aantal jaar tussen. Ook mijn interesse is gewekt. Met name ook omdat de meeste ritjes die wij doen rond de 30 km zijn.

Maarten 9586137 zei:
Gideon zei:

Mijn ervaringen met een Golf GTE is dat ze nauwelijks 25km halen en daarnaast gaat ingewikkelde techniek / elektronica vaak niet goed samen met Volkswagen

Als je hele korte stukken rijdt, waarom dan niet volledig elektrisch? Bijv een Leaf of een eGolf als je perse een VAG product wilt

Gideon zei:
Als je hele korte stukken rijdt, waarom dan niet volledig elektrisch? Bijv een Leaf of een eGolf als je perse een VAG product wilt
Lees eerst eens alle posts door en ga dan vragen stellen die al gesteld zijn, TS is op zoek naar een ruimere auto dan zijn huidige V50 en dan bieden de elektrische auto's niet.

Gideon zei:

Hierom:
Maarten 9586137 zei:
Dank voor de reacties!

Het klopt inderdaad dat ik een hybride zoek omdat het hier om de ‘gezinsauto’ gaat waarbij ruimte en bereik (soms) van belang zijn, en ik met enige regelmaat een aanhanger trek. Zou het om de tweede auto gaan, dan zou ik waarschijnlijk ‘blind’ een e-citigo private leasen voor een honderd of 2.

Maar jullie reacties hebben me verder overtuigd om voor de Passat GTE te gaan. Hopelijk komen er daar volgende maand een hoop van op de markt vanwege de verkoop-piek eind 2015..

Epica zei:
Gideon zei:
Lees eerst eens alle posts door en ga dan vragen stellen die al gesteld zijn, TS is op zoek naar een ruimere auto dan zijn huidige V50 en dan bieden de elektrische auto's niet.

De elektrische Nissan evalia is ruimer dan een V50.

Auto encyclopedie zei:
Epica zei:
Gideon zei:

Voordat je zo belerend doet zorg dan ook dat je je feiten op een rijtje hebt. De evalia mag nog geen pepernoot trekken.

michel1975 zei:
Auto encyclopedie zei:
Epica zei:
Gideon zei:

Voordat je zo belerend doet zorg dan ook dat je je feiten op een rijtje hebt. De evalia mag nog geen pepernoot trekken.

Kan wel heel veel pepernoten vervoeren.

Auto encyclopedie zei:
michel1975 zei:
Auto encyclopedie zei:
Epica zei:
Gideon zei:

Denk niet dat de aanhangwagen in de achterbak past. Als je dan met alternatieven komt wees dan wel realistisch.

michel1975 zei:
Auto encyclopedie zei:
michel1975 zei:
Auto encyclopedie zei:
Epica zei:
Gideon zei:

Denk niet dat de aanhangwagen in de achterbak past. Als je dan met alternatieven komt wees dan wel realistisch.

Maar misschien kan de Nissan de inhoud die normaal in de aanhanger wordt vervoerd wel vervoeren, vervangt de Nissan niet alleen de V50,maar ook de aanhanger. Maar je hebt gelijk je hebt een aanhanger nodig als je vaak aanhangwagens vervoerd, ook daarin heb je helemaal gelijk die passen ook niet met de bank plat in een elektrische Nissan bus/mpv.

Maar het ging meer om epica zijn gedrag naar andere forumleden, dat jij hem daar in support ben je verder vrij in.

Het gaat toch een Passat gte worden das allang duidelijk, daarom ideale gelegenheid om bij elkaar ons gelijk te halen.

Auto encyclopedie zei:
michel1975 zei:
Auto encyclopedie zei:
michel1975 zei:
Auto encyclopedie zei:
Epica zei:
Gideon zei:

Maar misschien kan de Nissan de inhoud die normaal in de aanhanger wordt vervoerd wel vervoeren, vervangt de Nissan niet alleen de V50,maar ook de aanhanger. Maar je hebt gelijk je hebt een aanhanger nodig als je vaak aanhangwagens vervoerd, ook daarin heb je helemaal gelijk die passen ook niet met de bank plat in een elektrische Nissan bus/mpv.

Maar het ging meer om epica zijn gedrag naar andere forumleden, dat jij hem daar in support ben je verder vrij in.

Het gaat toch een Passat gte worden das allang duidelijk, daarom ideale gelegenheid om bij elkaar ons gelijk te halen.
Ik heb inderdaad nog geen argumenten gehoord dat het de GTE niet zal worden. Ook zijn de alternatieven die je aandraagt niet gelijkwaardig. Ik lees dit topic met veel interesse daar bij ons de PHEV er in juli uitgaat en de GTE lijkt me een waardig opvolger. Maar ik houd me aanbevolen als je met realistische alternatieven komt. Dan bedoel ik dus niet zo'n veel te dure bestelbus.

Auto encyclopedie zei:
michel1975 zei:
Auto encyclopedie zei:
michel1975 zei:
Auto encyclopedie zei:
Epica zei:
Gideon zei:

Tsja als mensen niet de moeite nemen om even de eerdere posts door te lezen dan krijg je dat en dan kom jij weer met je totaal nutteloze adviezen waar geen hond op zit te wachten.

michel1975 zei:
Auto encyclopedie zei:
Epica zei:
Gideon zei:

Epica zet mede forumer op zijn plaats en beweert daarnaast dat er geen ruimere elektrische auto bestaat, dan de v50. Dat jij mij dan vervolgens belerend vindt als ik met de evalia kom mag jij vinden, maar dan reageer ik daar toch even op.

En daar is TS ook flink mee geholpen.
Het zou veel functioneler zijn om samen te denken i.p.v. er een wedstrijd van te maken tussen een x aantal betweters . Ook beter voor de sfeer hier.

Ja maar dat is te veel gevraagd voor onze zelfbenoemde autoriteit. Die maakt er liever een wedstrijd ver plassen van.

On topic: wat zijn de minpunten van de gte? En dan bedoel ik niet voor wat betreft verbruik. Dat heb je grotendeels zelf in de hand.

michel1975 zei:
Ja maar dat is te veel gevraagd voor onze zelfbenoemde autoriteit. Die maakt er liever een wedstrijd ver plassen van.

On topic: wat zijn de minpunten van de gte? En dan bedoel ik niet voor wat betreft verbruik. Dat heb je grotendeels zelf in de hand.
Heel hoop minpunten zijn vooral ook persoonlijk, het zit allemaal goed in elkaar maar ik vind het interieur toch echt een minpunt, weinig vrolijks aan, ander nadeel is het hoge gewicht en de kleinere bagageruimte ten opzichte van de normale versies.

michel1975 zei:

Ik sluit me aan bij de wijze woorden van forum genoot haar, mensen beledigen van achter een scherm vind ik persoonlijk niet heel sterk.

Auto encyclopedie zei:
michel1975 zei:

Ik sluit me aan bij de wijze woorden van forum genoot haar, mensen beledigen van achter een scherm vind ik persoonlijk niet heel sterk.
Iets met balk en splinter.

@epica het interieur is persoonlijk. Ik kan het wel waarderen. Ten aanzien van de bagageruimte. Daar moet ik even naar kijken. Als die echt veel kleiner is valt die net als de v60 af. Onze hond is vrij fors dus een beetje hoofdtrainer voor hem is wel wenselijk.

Als ik het zo zie is de bagageruimte niet hoger zoals in de v60 maar heb je gewoon een vlakke laadvloer.

michel1975 zei:
Ten aanzien van de bagageruimte. Daar moet ik even naar kijken. Als die echt veel kleiner is valt die net als de v60 af. Onze hond is vrij fors dus een beetje hoofdtrainer voor hem is wel wenselijk.

Jij hebt helemaal geen hond, jij hebt een paard.

Is dit niks voor jou;
Humbaur-Single-alu-15-paards-paardentrailer-Aanhangwagens-XXL-West-Brabant-1.jpg

Kun je gewoon die V60 nemen.;)

En? Heb je 'm gekocht? Ben benieuwd naar je bevindingen!

Maarten 9586137 zei:
Dank voor de reacties!

Leuke discussie.
Ik zit precies in dezelfde positie.
Nu een A4 2L diesel uit 2011 met bijna 3 ton op de teller.
Tijd voor wat anders...
En ook ik ga voor de Passat GTE, in mijn situatie een ideale keuze.
30km heen en 30km terug voor m'n werk. Kan prima met de stekker dus, waarbij ik gratis kan bijladen op de zaak. En bewust voor de hybride gegaan ivm de range die haalbaar is wanneer dit nodig mocht zijn.
Verwacht al met al toch een 200 per maand hiermee te kunnen besparen.

Ben groot van postuur, meer dan 2M, en pas hierdoor niet in de kuipstoelen van de Golf GTE.
Keuze was hierom snel gemaakt,
het wordt de Passat.
Vind het wel een te dure auto.. Kon voor hetzelfde bedrag ook een hybride Mercedes kopen (20.000) die toch wel een heel pak luxer en fraaier er uit zag.
Want eerlijk is eerlijk, het is een nette auto, maar indruk maakt de Passat niet echt op mij.
Maar de Mercedes was te krap voor mij en ik vond de schakelbak opvallend minder fijn dan die van de Passat.

Wat betreft de eerste vraag van de TS..
Ik ben zelf wel erg veel negatieve verhalen over de GTE tegen gekomen.
Als je er naar zoekt zal je dit altijd gaan vinden met Google, maar het maakt mij toch wat onzeker over dit concept auto. Helemaal als ik de bedragen hoor die betaald mogen worden aan de garage

Veel GTE is lease. Met prima vervangend vervoer zul je ze minder snel horen.

Wij hebben een golf GTE en een A3 E-tron op het werk gehad. Zelfde aandrijflijn. Hoewel de A3 wel iets minder liep had die weinig gekke dingen. De golf heeft vaak bij de dealer gestaan met zowel grote alsof kleine zaken dat ik wil eens dacht; je zult het maar moeten betalen van je zuur verdiende geld.

Terug
Bovenaan